Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
faunty schreef:hierzo !
sinds kort les met mijn paard , en heb al een hoop geleerd.
werk al langer op de grond , en heb nu echt les in academische rijkunst .
heel benieuwd hoe het gaat met mijn fjord.
herous schreef:@ RianneH, aan de longe gaat het nog wel vrij goed in stap. maar van zodra ik haar in draf zet hangt ze zo scheef als iets en gaat dan ook weer heel snel lopen.
Ik ben daarom gestopt met longeren en wil eerst aan de hand met haar werken om haar wat meer flexibel en in balans te krijgen alvorens haar opnieuw te longeren.
Heb gisteren 10 minuutjes met haar aan de hand gewerkt en slechts een klein beetje buiging gevraagd en dan steeds goed beloond. Ze heeft goed meegewerkt dus denk dat ik zo in de goede richting bezig ben. Waarschijnlijk zal ik gewoon heel veel geduld moeten hebben en is het belangrijk haar niet te overvragen.
Ik ben de afgelopen dagen op zoek gegaan naar proffesionele hulp en heb misschien iemand gevonden die wil komen kijken en een stappen plan wil uitwerken om haar weer recht te richten.
Lindandy schreef:vanspeijk schreef:Jep, ik werk op het moment uitsluitend aan de hand. Ik vind het leuk, paard vind het leuk, en het is een goede manier om zowel groene als ervaren paarden zeer te verbeteren.
Wil je specifiek iets weten?
Merk je dat je band anders word met je paard? De bespiering ?
Maris schreef:Ik heb er een aantal lessen in gehad. Super leerzaam mbt de houding etc van een paard. Helaas geen lesgever hier in de buurt te vinden. Plus dat ik me wel afvraag of het geschikt is voor ieder paard. Ik vond dat je de voorwaartse drang van het paard wel erg moest beteugelen. En natuurlijk snap ik dat hij moet dragen ipv stuwen, maar voorwaarts is toch ook wel erg belangrijk.
Bora2013 schreef:Wauw dit is leuk! Nog meer rechtrichters en fans van de Academische Rijkunst. Ik ben dus ook fan van de academische rijkunst. Ik heb een 17 jarige BWP merrie die behoorlijk scheef is. Sinds drie weken gestart met rechtrichten. Ik rij haar nu weinig, mijn bijrijder rijdt haar 1 of 2 x per week. Ik doe nu voornamelijk grondwerk; longeren met kaptoom (je kunt niet zonder m.i.) en afwisselend spelletjes. Ook oefenen met hoofd laag wat wel eens wordt beloond met een snoepje. Ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel stelling/buiging ik van haar mag vragen tijdens het oefenen. Ik doe het rechtrichten onder begeleiding van een deskundige instructrice overigens. Door het grondwerk ervaar ik dat onze band echt leuker wordt. Maar het is een enorme uitdaging.