Rechtrichten / academische rijkunst

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Linniehw

Rechtrichten / academische rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 20:21

Zijn er meerdere mensen die heel veel bezig zijn met rechtrichten en academische rijkunst ?
En wat zijn jullie ervaringen ermee ? =D

vanspeijk

Re: Rechtrichten / academische rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:18

Jep, ik werk op het moment uitsluitend aan de hand. Ik vind het leuk, paard vind het leuk, en het is een goede manier om zowel groene als ervaren paarden zeer te verbeteren.

Wil je specifiek iets weten?

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:51

wij hebben een jonge pony van 5 jaar die net hersteld is van spierschade. Nu we het rijden weer willen opnemen merken we dat ze heel erg stijf is. Ze wil niet buigen en wanneer je stelling of buiging vraagt wil ze weglopen.
Vandaar dat ik nu terug bij de basis wil starten en haar wil rechtrichten. Echter bij de eerste training protesteerde ze enorm.
Hebben jullie tips hoe ik het moet aanpakken?
Wat ik geprobeerd heb is het volgende : stilstaan en hoofd naar links en rechts buigen. Hierbij wil ze niet blijven stilstaan en draait rond.
Ander probleem, naast haar lopen en in een cirkel wandelen: ze valt zo fel naar binnen dat ze op mijn voeten trapt. Ze gaat eigenlijk niet voorruit maar komt gewoon naar me toe waardoor ze op mijn voeten trapt.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:05

Hoe is ie aan de longe? Ik zou daar eerst een stukje loswerken in meepakken omdat dat makkelijker is gezien de buiging minder snel wordt overvraagd. Daarnaast zou ik ook een fysio of osteo erbij in de arm nemen zodat je blokkades kan spotten en je niet iets vraagt wat ze niet kunnen.

Verder is het bij zo'n lastige kwestie handig om het rustig aan te pakken, beter langer bezig met de eerste stappen dan ergens doorheen drukken. En probeer voldoende begeleiding te krijgen van iemand met ervaring, die kan ook beter inschatten wanneer het te veel is.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:13

hierzo !
sinds kort les met mijn paard , en heb al een hoop geleerd.
werk al langer op de grond , en heb nu echt les in academische rijkunst .
heel benieuwd hoe het gaat met mijn fjord.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:14

@herous ,
misschien kun je proberen om voor haar te lopen , dat heeft ze wat steun aan jou. later kun je dan naast haar gaan lopen .

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:21

@ RianneH, aan de longe gaat het nog wel vrij goed in stap. maar van zodra ik haar in draf zet hangt ze zo scheef als iets en gaat dan ook weer heel snel lopen.

Ik ben daarom gestopt met longeren en wil eerst aan de hand met haar werken om haar wat meer flexibel en in balans te krijgen alvorens haar opnieuw te longeren.

Heb gisteren 10 minuutjes met haar aan de hand gewerkt en slechts een klein beetje buiging gevraagd en dan steeds goed beloond. Ze heeft goed meegewerkt dus denk dat ik zo in de goede richting bezig ben. Waarschijnlijk zal ik gewoon heel veel geduld moeten hebben en is het belangrijk haar niet te overvragen.

Ik ben de afgelopen dagen op zoek gegaan naar proffesionele hulp en heb misschien iemand gevonden die wil komen kijken en een stappen plan wil uitwerken om haar weer recht te richten.

Linniehw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:26

vanspeijk schreef:
Jep, ik werk op het moment uitsluitend aan de hand. Ik vind het leuk, paard vind het leuk, en het is een goede manier om zowel groene als ervaren paarden zeer te verbeteren.

Merk je dat je band anders word met je paard? De bespiering ? :)

Linniehw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:27

faunty schreef:
hierzo !
sinds kort les met mijn paard , en heb al een hoop geleerd.
werk al langer op de grond , en heb nu echt les in academische rijkunst .
heel benieuwd hoe het gaat met mijn fjord.

Superleuk, hoevaak train je in de week. Ben je echt alleen bezig met rechtrichten of ook in combinatie met meer? :)

Linniehw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 20:29

herous schreef:
@ RianneH, aan de longe gaat het nog wel vrij goed in stap. maar van zodra ik haar in draf zet hangt ze zo scheef als iets en gaat dan ook weer heel snel lopen.

Ik ben daarom gestopt met longeren en wil eerst aan de hand met haar werken om haar wat meer flexibel en in balans te krijgen alvorens haar opnieuw te longeren.

Heb gisteren 10 minuutjes met haar aan de hand gewerkt en slechts een klein beetje buiging gevraagd en dan steeds goed beloond. Ze heeft goed meegewerkt dus denk dat ik zo in de goede richting bezig ben. Waarschijnlijk zal ik gewoon heel veel geduld moeten hebben en is het belangrijk haar niet te overvragen.

Ik ben de afgelopen dagen op zoek gegaan naar proffesionele hulp en heb misschien iemand gevonden die wil komen kijken en een stappen plan wil uitwerken om haar weer recht te richten.

Waar kom je vandaan ik heb een hele goede instructice. Weet wel heel klein beginnen en bij de kleinste oefening die goed gaat al veel belonen. Als je ernaast loopt en valt naar binnen op de volte, met de zweep op de schouder TIKKEN/aanraken. NIET SLAAN ofzo. Wat bij mijn paard helpt is doorlopen, hoe zachter ik en hij loopt hoe meer hij gaat swingelen enzo

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 00:16

Lindandy schreef:
vanspeijk schreef:

Merk je dat je band anders word met je paard? De bespiering ? :)

Dit paard is gevoelig en kan onder het zadel vrij heftig zijn. Als we aan de hand werken is ze de rust zelve. Ik merk wel dat de pit die ik onder het zadel van haar ken enigszins terugkomt nu ik met haar ook aan de galop in-hand ben begonnen - maar het is te controleren en het zet zich positief om naar meer impuls en verzameling in de stap en draf.

Bespiering is absoluut sterk veranderd in positieve zin. Ze heeft onder het zadel de neiging om te gaan sterrenkijken en plat door de bocht te gaan wegens angst voor pijn, maar bij het werk aan de hand hoeft ze geen ruiter mee te torsen (en te balanceren!) en ze heeft er geen negatieve ervaringen mee, dat helpt echt enorm. Hierdoor komen juist de goede spieren in ontwikkeling, waardoor ze onder het zadel alles ook beter kan behapstukken. Ze heeft er ontzettend veel plezier in, zeker nu we met de galop bezig zijn. Dat vindt ze moeilijk, maar ik heb de indruk dat ze de uitdaging graag aangaat en ze doet vreselijk haar best.

Ik ben echt helemaal fan van deze manier van trainen :')

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:20

Wauw dit is leuk! Nog meer rechtrichters en fans van de Academische Rijkunst. Ik ben dus ook fan van de academische rijkunst. Ik heb een 17 jarige BWP merrie die behoorlijk scheef is. Sinds drie weken gestart met rechtrichten. Ik rij haar nu weinig, mijn bijrijder rijdt haar 1 of 2 x per week. Ik doe nu voornamelijk grondwerk; longeren met kaptoom (je kunt niet zonder m.i.) en afwisselend spelletjes. Ook oefenen met hoofd laag wat wel eens wordt beloond met een snoepje. Ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel stelling/buiging ik van haar mag vragen tijdens het oefenen. Ik doe het rechtrichten onder begeleiding van een deskundige instructrice overigens. Door het grondwerk ervaar ik dat onze band echt leuker wordt. Maar het is een enorme uitdaging.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:26

Ik heb er een aantal lessen in gehad. Super leerzaam mbt de houding etc van een paard. Helaas geen lesgever hier in de buurt te vinden. Plus dat ik me wel afvraag of het geschikt is voor ieder paard. Ik vond dat je de voorwaartse drang van het paard wel erg moest beteugelen. En natuurlijk snap ik dat hij moet dragen ipv stuwen, maar voorwaarts is toch ook wel erg belangrijk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:31

Hangt denk ik ook af van de richting die je kiest. Ik vind het bij sommige stromingen ook erg traag ogen, andere weer actiever. Heb tor nu toe gemerkt dat ieder paard er wel een voordeel uit kan halen, maar ben wel van mening dat je niet iedere oefening 1 op 1 gelijkwaardig met ieder paard uit kan oefenen.

Overigens is er nog een topic over aan de hand werken: [TVG] Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:35

Maris schreef:
Ik heb er een aantal lessen in gehad. Super leerzaam mbt de houding etc van een paard. Helaas geen lesgever hier in de buurt te vinden. Plus dat ik me wel afvraag of het geschikt is voor ieder paard. Ik vond dat je de voorwaartse drang van het paard wel erg moest beteugelen. En natuurlijk snap ik dat hij moet dragen ipv stuwen, maar voorwaarts is toch ook wel erg belangrijk.

Zolang je het in balans houdt is er denk ik weinig aan de hand. Ja, je moet het zelf kunnen bijbenen, dus het gaat relatief langzaam, maar ze moeten wel de impuls behouden (wat moeilijk is, heeft bij die van mij ook wel een paar maand geduurd). Als je daarnaast regelmatig longeert (liefst zonder bijzet of andersoortige hulpteugels) of onder het zadel werkt kun je het voorwaartse er weer meer in stoppen als dat voor het paard in kwestie nodig is. Iemand die zowel hardloopt als in de sportschool traint stopt ook niet de duurloop en het gewichtheffen in dezelfde sessie :)

@RianneH bedankt voor de link, kende dat topic nog niet! Zal me daar maar eens gaan vervoegen :)

Linniehw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 21:09

Bora2013 schreef:
Wauw dit is leuk! Nog meer rechtrichters en fans van de Academische Rijkunst. Ik ben dus ook fan van de academische rijkunst. Ik heb een 17 jarige BWP merrie die behoorlijk scheef is. Sinds drie weken gestart met rechtrichten. Ik rij haar nu weinig, mijn bijrijder rijdt haar 1 of 2 x per week. Ik doe nu voornamelijk grondwerk; longeren met kaptoom (je kunt niet zonder m.i.) en afwisselend spelletjes. Ook oefenen met hoofd laag wat wel eens wordt beloond met een snoepje. Ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel stelling/buiging ik van haar mag vragen tijdens het oefenen. Ik doe het rechtrichten onder begeleiding van een deskundige instructrice overigens. Door het grondwerk ervaar ik dat onze band echt leuker wordt. Maar het is een enorme uitdaging.

Leuk om te horen zeg. Jaa ik ben ook groot fan geworden krijg nu 1x in de 3 weken les. Band is ook heel anders geworden positief en bespiering ook.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:11

Ja ik met mijn welshje :) ik rij er niet op want ik ben te groot dus wij doen dressuur aan de hand en lange teugel. Zo word ze lekker atletisch en is ze door kinderen ook makkelijker te rijden :)