Ik heb een minishetje en een HCA sulky. De sulky staat in elkaar en het tuig past bij mijn pony (zilco). Alleen ik weet niet hoe ik de sulky goed in balans stel. Hoe kan ik zien of ie goed zit? Ik heb gesloten lamoenen en aan het tuig ook veiligheidsogen, maar ik heb gehoord dat ze moeten zweven in de lichtogen. Dat doen ze niet ze hangen... Dat betekend dus dat er iets niet goed is, toch? Ik kan mennen en weet wel hoe het tuig vastmoet, maar het instellen is niet mijn ding helaas. Dit geld ook voor mijn instructrice. Ik heb al gezocht naar een ervaren menner/ iemand die menles geeft, in de buurt, maar ik kan niemand vinden (woon in een klein dorpje). Wat kan ik het beste doen? Het beste een filmpje maken of foto's? Of beter niet zelf prutsen en misschien iemand op bokt vinden die mij kan helpen? Naar HCA zelf gaan is echt geen optie het is 2u/2,5u rijden...
Zweven geldt als jij op de sulky zit. In welke regio zit je?
penelope444
Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-16 19:40
Hilary schreef:
Zweven geldt als jij op de sulky zit. In welke regio zit je?
Noord brabant, helemaal in het uiterste zuiden. Bij Bergen op Zoom.
Biancacoo
Geplaatst: 28-04-16 08:38
Het zweven in de lichtogen geldt inderdaad alleen als je op de sulky zit, de zitting naar voren of naar achteren schuiven om meer of minder druk op de lichtogen te krijgen, het afstellen zul je met 2 mensen moeten doen, 1 die voelt of er nog druk op de lichtogen is, en jij zit op de zitting.
Bix
Geplaatst: 28-04-16 12:21
Hangen ze als je op de sulky zit? Dan zul je nog wat moeten spelen met de zitting (meer naar achteren), evt. lichtoog een gaatje omhoog. Jammer dat je zover weg woont. Ik vind de HCA altijd vrij eenvoudig in balans te brengen. Met een stoeltje wat meer werk dan met een panzitting, omdat je automatisch wat meer naar achter gaat zitten.
cinniz123
Geplaatst: 28-04-16 13:48
ik ken het probleem wel. heb het er al eerder met iemand overgehad....weet niet meer wie. ik heb 16 en 19 inch hca gehad icm zilco mij lukt het echte zweven dat je het ziet dus ook niet. wel hebben wij de balans zo dat als iemand hem vast heeft ten hoogte vd lichtogen diegene vrijwel geen druk voelt. kan dit ermee te maken hebben doordat de draagriem vast zit in het schoftje?
ik heb overigens ook een stoeltje
sakvis
Geplaatst: 29-04-16 22:26
Het juist afstellen van de hca is nog niet zo simpel. Als je een paar foto's wilt plaatsen van de aanspanning (met jou op de kar) dan zou dat heel veel helpen. Dan hebben we we een beetje een idee van waar het probleem kan zitten. Graag foto's van de zijkant waarop de hele combi te zien is. Mochten we er dan nog niet uitkomen, dan wil ik best naar je toekomen. Tomtom zegt 100 km enkele reis. Maar goed, wellicht is het vanaf foto's al goed op te lossen.
Nog een tip; koop een digitale kofferweegschaal. Bij de Action of big bazar oid. Knoop de uiteinden van een strotouwtje aan beide lichtogen. Span de pony voor de kar, maar doe de buitensingel niet strak. Ga zelf op de kar zitten in de juiste positie. Laat iemand anders de kofferweegschaal ter hoogte van je optzetgaak aan het strotouwtje klikken. En tilbde lichtogen op via de kofferweegschaal. Je weegt dan het gewicht van het karretje dat in de lichtogen hangt. Op deze manier kan je inschatten hoeveel er nog aan de afstelling moet gebeuren. Dan zie je op het bijvoorbeeld 16 kilo of 400 gram is wat er ongeveer op de rug leunt.