[AR] lichtoog zit los?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Heavenpony

lichtoog zit los?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 11:56

Hallo!
Deze week mijn shetlander voor het eerst voor de suky gehad.
Alleen had ik 1 probleempje met de lichtogen.
Ik zou eerst even vertellen welk tuig ik heb :) namelijk deze: https://www.ruitersport.com/shetland-tuig.html het is precies de zelfde maar ik heb hem dus 2e hands gekocht.

Zoals je ziet zitten er geen veiligheidslichtogen aan maar van die losse die kunnen schuiven zegmaar, althans dat probleem heb ik.. Ik weet namelijk niet hoe deze lichtogen correct aan het tuig zitten, want bij mij als mn sulky even uit balans is drukt hij zo de lichtogen omlaag... Gister heb ik daarom even een touw van het ene oog naar het andere vastgebonden zodat ze in ieder geval op hun plek bleven zitten. Maar goed, dit is natuurlijk niet de bedoeling. Op de foto van de site lijkt het mij dat de gesp van het lichtoog door de singel zit, maar dit is mij niet helemaal duidelijk.

Heeft iemand misschien het zelfde tuig of in ieder geval ervaring met van die lichtogen en zou je mij misschien kunnen helpen hoe deze aan het tuig correct vast moeten worden gemaakt? :)

Voordat ik reacties krijg haal er een ervaren iemand bij, ja dat ben ik sowieso nog van plan, maar misschien kan ik dit probleem alvast verhelpen met jullie hulp :)

Als alles goed zit enzo, dan komt er zeker een foto topic over natuurlijk !

Alvast bedankt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:04

Is ook de bedoeling, dat je lichtoog omlaag/omhoog kan schuiven (ook wel de draagriem die schuift, jij hebt dus een losse draagriem).
Als je sulky even in onbalans raakt door bijv ongelijke grond krijgt de pony geen klap op z'n rug maar passen de lichtogen zich aan.
Niks ergs aan dus.
En de buitensingel, die dus aan je lichtoog zit gaat gewoon onder de buik naar de andere kant. Sommige singels hebben een extra lus erop zodat buitensingel daardoor heen kan, maar gewoon los kan eventueel ook, al is met lus wel fijner dan schuift buitensingel niet zo heen en weer.
Zoals bijv bij deze singel te zien is: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 1453890584 (de 2 grotere lusjes middenop, daar kan je dan bijv buitensingel doorheen doen)
of: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 1457211710

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: lichtoog zit los?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:32

HAR --> AR

Heavenpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 12:40

MelanieB schreef:
Is ook de bedoeling, dat je lichtoog omlaag/omhoog kan schuiven (ook wel de draagriem die schuift, jij hebt dus een losse draagriem).
Als je sulky even in onbalans raakt door bijv ongelijke grond krijgt de pony geen klap op z'n rug maar passen de lichtogen zich aan.
Niks ergs aan dus.
En de buitensingel, die dus aan je lichtoog zit gaat gewoon onder de buik naar de andere kant. Sommige singels hebben een extra lus erop zodat buitensingel daardoor heen kan, maar gewoon los kan eventueel ook, al is met lus wel fijner dan schuift buitensingel niet zo heen en weer.
Zoals bijv bij deze singel te zien is: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 1453890584 (de 2 grotere lusjes middenop, daar kan je dan bijv buitensingel doorheen doen)
of: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 1457211710

Oh! Okee dus hij hoeft niet nog eens aan die singel vast als ik het goed begrijp?! maar als hij dan omlaag schuift, Wil hij vaak niet vanzelf terug omhoog dus heb toch het idee Dat ik hem dan nog niet goed heb.. zal vanmiddag nog eens kijken!

MelanieB

Re: lichtoog zit los?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:44

Nouja wel onder de buik door vast. Als je singel mogelijkheid biedt om de buitenspiegel er ook doorheen te doen zou ik dat wel doen. :j

Even goed de draagriem paar keer doorheen trekken links en rechts; wellicht even keer extra invetten kan ook nog helpen met soepeler te maken.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:51

misschien kun je een foto plaatsen hoe je tuig / lichtogen zitten.
dan is duidelijker te zeggen wat er fout zou kunnen zijn.

Heavenpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 13:11

Ervaren menner er bij gehaald. Hij zegt dat het op 2 manieren kan, echt als losse draagriem, dus wat jullie zeiden. Alleen omdat dit niet goed werkte kon het ook op een andere manier en deze gebruik ik dus nu ook. Namelijk als een normale lichtogen naja normaal, vast zegmaar XD. Dus dat heb ik nu ook, alleen dan is de werking helaas wel weg van dat wat jullie zeiden, mocht de sulky dan uit balans raken dan vangt het de schok niet op. Maar goed, als de sulky nu een keer uit balans raakte dan kwam hij meestal niet meer terug omhoog dus dit is een betere oplossing.

Binnenkort zal ik nog wel ff een fototje uploaden, het gaat echt super! Over de weg vind ze nog wel eens wat spannend maar dat valt wel te trainen :)