[AR] Achterwaarts

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cleej

Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 11:16

Ik was benieuwd hoe jullie je pony/paard achterwaarts leren voor de wagen.
Ik wil heel graag L rijden maar Marja kan/wil niet achterwaarts :o.
Marja is een snelle voorwaartse pony. Stil staan doet ze netjes maar mag niet langer duren als ze wil en mag ook niet te veel vragen. Ze staat bijna nooit nagefelijk stil.
Als ik doorvraag stijgert ze of draaft ze kei hard weg. Marja heeft een gevoelige mond dus op de noodrem daarna werkt de verkeerde kan op.

Maar was benieuwd naar de verschillen manieren en ideeën die jullie hebben. Hopelijk kan ik er daarna gebruiken! :o

Welshponyfan

Re: Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:30

Wij kunnen jou en je pony niet zien, ik zou je lesgever om hulp vragen.

Daarnaast denk ik dat het eerst goed is om het halthouden te verbeteren, dit is belangrijk bij het achterwaarts. Denk dat het beter is dat je begint met achterwaarts leren nadat je pony ontspannen kan halthouden.

Veel succes!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:42

Soms kan het helpen als je iemand "mee laat trekken" aan de achterkant van de wagen.

Je pony hoeft dan niet het eerste zetje te geven tegen de wagen.

Of iemand je pony zelf een duwtje geven als ze de hulpen nog niet begrijpt.

Aan het begin is 1 of 2 stappen naar achter genoeg.

Maar zoals hiervoor al gezegd zou ik idd eerst aan het halthouden werken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:53

Bij Tentsi heb ik het eerst aan de hand en onder man aangeleerd. Daarbij fanatiek het woordje 'terug' gebruikt en ieder kleinste stapje terug beloond. Kan jouw pony het aan de hand wel? Misschien handig om pony ook even lichamelijk te laten checken wanneer het aan de hand ook moeilijk is.

Toen ik het voor de wagen voor het eerst vroeg ging dat vrij gemakkelijk. Ook hier weer iedere aanstalten tot terug beloond.
Na een paar maanden ging mevrouw ineens moeilijk doen en heel scheef, of niet achterwaarts.
Bij ons was de truc om actiever halt te houden. Klinkt heel raar, maar ze moest voorwaartser denken bij het halthouden en dan de energie omzetten naar achterwaarts. Dan gaat ze rechter achterwaarts.
De eerste paar keer bij het opnieuw aanleren stond mijn instructeur ervoor en drukte hij zowel tegen de borst van Tentsi als tegen het lamoen waardoor het voor haar lichter werd om achteruit te stappen. Als je een heuveltje hebt kun je dat ook gebruiken om de kar vast wat achterwaartse druk te geven. Maar zorg dan wel dat je goed bijremt als je stilstaat.

Brengt me bij het laatste punt :halthouden. Dat is zo belangrijk. Ik zou dus idd ook daarop oefenen. Gehoorzamer, actiever, maar niet gespannen stilstaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:51

Het hangt van het rug- en bekken gebruik af van jouw paard.
Als hij halthoudt, het hoofd omhoog doet,de rug hol trekt en daarmee het bekken omhoog en vast zet,
Is het lichamelijk niet mogelijk achterwaarts te gaan, laat staan de koets achterwaarts te duwen.

Ik ken juliie niet, maar als er zoveel verzet is bij het halthouden, kan ik me zo voorstellen dat het paard zijn bekken de verkeerde kant opzet en het op geen enkele manier naar achteren kan gaan. Hij staat als het ware op slot.

Eerst goed ruggebruik aanleren. Hij moet leren halthouden, buik spieren aantrekken, rug bollen, bekken kantelen, achter rond worden en zakken en dan is het achterwaarts lichamelijk mogelijk,
En als je dan de groom zachtjes aan de kar laat trekken, terwijl je het commando geeft, is het voor jouw paard goed te doen om netjes diagonaal achterwaarts te stappen.

Dus eerst je basis vooruit goed voor elkaar hebben en dan pas achterwaarts

Succes

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:32

Ik zou ook zeggen zorg eerst dat ze dit aan de hand/onder het zadel onder de knie krijgt. (Hoewel ik wel nu op een paard rij die ook bij mij veel makkelijker achterwaarts gaat voor de kar dan onder het zadel. :+ )
Misschien kun je beginnen met haar een commando te leren voor achterwaarts, en dat je dan later het commando weglaat als ze eenmaal gewend is aan het gewicht van de kar te duwen.

Overigens heeft het paard waar ik mee rij en men ook een gevoelige mond, en ze houd ook niet erg van stilstaan. Bij haar heeft het gewoon tijd nodig gehad, ze gedraagt zich voorbeeldig bij haar baas maar bij mij was het vroeger alsof ze nog maar net beleerd was, zo eigenwijs als ze zich gedroeg. Bij dit paard was het wennen aan mij, en ik denk dat het voor jouw pony belangrijk is om te wennen aan de nieuwe bewegingen die je van haar vraagt.

cleej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 23:53

Bedankt voor jullie reactie. Fijn dat jullie mee denken!
Aan de hand kan ze het wel en doet ze het braaf.
Ze loopt vanuit achter naar voren. En in stap en draf wel nagefelijke en ontspannen. Zodra ze stil staat is het weg.
Als er iemand voor haar staat en licht duwt tegen de borst dan doet ze wel 2 pasjes.
Het halthouden werken we al lang aan en zeker nu ook met de les. In het begin stond ze helemaal niet stil.
Bedankt voor de tips ga er mee aan de slag vooral met het halthouden. En zeker op haar rug en bekken houding bedankt Janouk!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:36

In de FAQ zijn veel topics opgeslagen met rijtechnische problemen. Je kunt hier eens kijken (stukje scrollen)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:57

Wil je toch al nu starten. Sla het achterwaarts dan gewoon over.
Beter een onderdeel onvoldoende dan het in de proef provoceren.

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 00:10

Ik zou het eerst aan de hand doen :j

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 00:15

Of op je paard :P

cleej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 11:04

BalouDraak schreef:
Of op je paard :P

Haha ging dat maar zo makkelijk!
Marja is 1.06 cm en heeft een behoorlijk eigen willetje.
Ben begonnen met lange lijnen en halthouden gaat steeds beter! Alleen als ik terug vraag of zeg is weg of staat ze op d'r achterbenen whaha