[AR] Het lamoen van een dresseerwagentje.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Minimus

Het lamoen van een dresseerwagentje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 16:30

Recent een (ouder) dresseerwagentje in bezit gekregen. Het is een wat groter wagentje waar we twee verschillende pony's voor willen hebben. Eentje tegelijk natuurlijk. Zelf heb ik wel ervaring met het inspannen, enkelspan mennen en uitspannen maar niet echt met zo'n wagentje. Heb altijd een goed passende vierwieler bij mijn vorige pony gehad :)

Pony's die ervoor moeten zijn mijn e-pony en de haflinger van een vriendin van me, met wie ik samen dit karretje aan het opknappen ben.

Nu mijn vraag: Kan ik het lamoen verbreden zonder dat het een zwakke plek oplevert, en zo ja, hoe dan?

Het lamoen is van begin tot zweng ongeveer 205cm. Is dat lang genoeg voor de e-pony? Ik heb het idee dat hij alleen niet breed genoeg is. Als het lamoen in de lichtogen zweeft dan heeft ponylief aan beide kanten twee vingers ruimte tussen hem (zijn ribbenkast) en het lamoen en helt het karretje wat achterover. Dan staan we met twee man op het karretje. Ook zie ik liever dat hij bij de achterhand wat meer ruimte heeft, dat is nu een vuistbreedte.

Nu zie ik dat ik het lamoen nog kan verhogen/verlagen, dat heb ik nog niet gedaan. Het is even uitvogelen hoe hij het beste in evenwicht hangt :D Misschien dat het dan ook wat beter zit. Het lamoen zit 'vast' aan de wagen zoals je op de foto zien kan, misschien is het een optie om een los lamoen op de juiste maat te kopen en er dan op te lassen? Zo'n uitschuifbaar ding? Of zijn er hier ook mensen/handige Harry's die zelf een enkelspan lamoen hebben gemaakt voor zo'n dresseerwagentje?

Hierbij de foto, wagentje is inmiddels al schoongespoten, we trokken hem zo uit de schuur := Het ding gaat helemaal kaal, er komt nieuw hout op, nieuwe banden, likje verf (zit geen spatje roest op :D ) en de lagers worden nagekeken. Hij hoeft niet meteen klaar, dus alles gebeurd in fases en zo goed als mogelijk zodat het karretje zo veilig mogelijk wordt :) Hij moet voor zo af-en-toe-recreatief-gebruik geschikt blijven.

Afbeelding

Groetjes,
De her-intreder :')

Minimus

Re: Het lamoen van een dresseerwagentje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 09:18

Dat is jammer. Niemand heeft er blijkbaar ervaring met een dresseerwagentje, dan moet ik verder zoeken :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:31

Heb je een foto van de paarden?

Liefst 1 waar zowel paard als karretje op staan?

Mijn eerste indruk, maar dat is dus echt alleen een eerste indruk, is dat dit karretje wel een een stuk te klein kan zijn voor haf en epony.

Lengte lamoen/burry
Breedte lamoen/burry,
Maar ook hoogte is bij zo'n tweewieler enorm van belang.

Als de kar te laag is, dan hangt te burry altijd scheef omhoog in de lichtogen. En daarmee zou de kar achterover hangen. Onprettig voor je paard, en kan zelfs riskante situaties opleveren.

Andersom, als de kar te hoog is (zal hier niet denk ik) dan hangt de kar voorover, en drukt steeds in de lichtogen. (en dus op de rug/schoft van je paard)

Zeker bij zo'n tweewieler is het van enorm belang dat het past.

Bij een vierwieler kan de burry nog onafhankelijk van de kar bewegen. Bij een tweewieler zoals deze niet.

Ik gok ook dat de burry erg kort zal blijken.
In volle draf moet het paard zijn achterbenen goed naar achter kunnen strekken (laten staan eigenlijk in de drafbeweging) zonder de kar te raken.

Bij dit type kar kunnen de benen, in tegenstelling tot veel sulkys, niet onder de kar doorbewegen.

Ik hoop voor je dat het gaat passen.
Maar heb er mijn twijfels over.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:59

Ik ben het eens met femke_tweety. Deze kar lijkt echt veel te klein. Als ik kijk naar de kruiwagen die ook op de foto staat gok ik dat dit een shetlanderkarretje is. Verder doorgokkend betekent dit dat het lamoen te kort en te laag hangt. Niet geschikt voor een haf of epony.
Ik zou persoonlijk eerder investeren in een grotere wagen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:20

Ik ben het ook met mijn voorgangers eens; ik kan me niet voorstellen dat je deze kar passend kan maken voor de twee beschreven pony's. Waarom niet? Als eerste het lamoen. Dat is (zoals je zelf al aangaf) te krap. Een vuistbreedte ruimte aan de achterkant, is gewoon echt te weinig. Het achterbeen moet kunnen uitzwaaien en de pony moet vrij kunnen bewegen tussen het lamoen.
Daarnaast zijn dit soort karretjes enorm lastig in evenwicht te krijgen en zit de menner meestal schuin op het bankje gedraaid ipv recht achter het paard.
Kortom, ik denk, vanaf de foto gezien, dat je een pony groter dan 130 cm niet voor dit karretje moet zetten. En voor het comfort van jullie en jullie pony's zou ik op zoek gaan naar een mooie vierwieler.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 18:04

Oke :) Dan is dat wat we moeten gaan doen. Ik ga op jullie advies af, ik wil het leuk houden voor mezelf en leuk voor de pony's. Is het te klein, jammer dan. Moeten we een ander karretje halen. Voor een shetlander is hij wel echt te groot, maar onze pony's zijn dan ook weer te groot.

Bedankt voor jullie advies :)