Recent een (ouder) dresseerwagentje in bezit gekregen. Het is een wat groter wagentje waar we twee verschillende pony's voor willen hebben. Eentje tegelijk natuurlijk. Zelf heb ik wel ervaring met het inspannen, enkelspan mennen en uitspannen maar niet echt met zo'n wagentje. Heb altijd een goed passende vierwieler bij mijn vorige pony gehad
Pony's die ervoor moeten zijn mijn e-pony en de haflinger van een vriendin van me, met wie ik samen dit karretje aan het opknappen ben.
Nu mijn vraag: Kan ik het lamoen verbreden zonder dat het een zwakke plek oplevert, en zo ja, hoe dan?
Het lamoen is van begin tot zweng ongeveer 205cm. Is dat lang genoeg voor de e-pony? Ik heb het idee dat hij alleen niet breed genoeg is. Als het lamoen in de lichtogen zweeft dan heeft ponylief aan beide kanten twee vingers ruimte tussen hem (zijn ribbenkast) en het lamoen en helt het karretje wat achterover. Dan staan we met twee man op het karretje. Ook zie ik liever dat hij bij de achterhand wat meer ruimte heeft, dat is nu een vuistbreedte.
Nu zie ik dat ik het lamoen nog kan verhogen/verlagen, dat heb ik nog niet gedaan. Het is even uitvogelen hoe hij het beste in evenwicht hangt
Misschien dat het dan ook wat beter zit. Het lamoen zit 'vast' aan de wagen zoals je op de foto zien kan, misschien is het een optie om een los lamoen op de juiste maat te kopen en er dan op te lassen? Zo'n uitschuifbaar ding? Of zijn er hier ook mensen/handige Harry's die zelf een enkelspan lamoen hebben gemaakt voor zo'n dresseerwagentje?
Hierbij de foto, wagentje is inmiddels al schoongespoten, we trokken hem zo uit de schuur
Het ding gaat helemaal kaal, er komt nieuw hout op, nieuwe banden, likje verf (zit geen spatje roest op
) en de lagers worden nagekeken. Hij hoeft niet meteen klaar, dus alles gebeurd in fases en zo goed als mogelijk zodat het karretje zo veilig mogelijk wordt
Hij moet voor zo af-en-toe-recreatief-gebruik geschikt blijven.

Groetjes,
De her-intreder