Veulen 6 maanden schriktraining

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

Veulen 6 maanden schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 21:16

sorry als hier al een topic over bestaat :\

Ik zou in de grote vakantie (juli ) willen schriktraining. Dit zou samen zijn met zijn mama. En dan later in augustus als hij niet meer bij zijn mama is alleen.

Mijn vraag is nu wat kan ik allemaal gebruiken? Ik wil hem ook niet bang maken :j
Hoe doe ik dit ook het beste? ( ik ben nooit alleen en doe dit met mijn papa :o )
Iemand die komt helpen (instructeur/lesgever) gaat niet mogelijk zijn ;(

Afbeelding

Hilary

Re: Veulen 6 maanden schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:25

Het handigst is als zijn moeder al een (paar) keer schriktraining heeft gedaan. Dan is zij niet bang en kan je het veulen gewoon los mee laten lopen en zijn eigen ontdekkingstocht laten doen.

Ik zou gebruikmaken van een zeiltje (goed vastleggen met bijv. twee balkjes, of hoopjes zand), een vliegengordijn-boog (kun je maken van een PVC buis met stroken plastic eraan), een plank, een paraplu, een skippybal en een flessenbak (vier hindernisbalken neerleggen en daar allemaal plastic flessen (zonder dop) in leggen). Er zijn vast veel meer dingen te bedenken, maar je kunt beter elke keer twee spannende dingen doen dan in eens een heleboel.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 20:06

En hoe moet je dan dan precies doen? Gewoon langs dingen lopen of ze vastnemen of ...

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:07

Er zijn vast op youtube filmpjes te vinden over het uitvoeren van schriktrainingen. En anders kan misschien je lesgever iig iets hierover uitleggen?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 20:18

Waar ik les kreeg geven ze geen uitleg, ze laten ons gewoon wat rondhobbelen,
Ik ga nu ergens anders lessen ( niet met eigen paard ) maar denk niet dat die zich gaan bezighouden met uitleg geven over schriktraining

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 07:21

Nog uitleg? :D

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:36

Om te beginnen leg ik altijd eerst gewoon een zeiltje (leeg luchtbed) neer met wat balken op de rand zodat het goed op zijn plaats blijft liggen. Je wil geen zeil de lucht in hebben. Hilary gaf al goede tips. Begin daar eerst eens mee. Een jong paard moet je niet te willen belasten. Kijk inderdaad eens op YouTube, staat vol met tips!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:37

Niet te lang mee oefenen. Max 5 a 10 minuten per keer (1 keer per week). Dit zijn mentaal altijd enorm vermoeiende opdrachten voor jonkies.
Begin ook niet gelijk met groot landbouwplastic of met een paraplu. Maar start heel klein met bijvoorbeeld een plastic tasje.

Vraag jezelf vooraf af wat je hoopt te bereiken. Wil je dat je veulen naar het plastic tasje toe loopt, of wil je haar al met het tasje kunnen aanraken? Wat ook het doel mag zijn, wees tevreden met hele kleine stapjes. Leg het tasje bijvoorbeeld onder een steen (om wegwaaien te voorkomen). Stap 2 rondjes in de bak (links-en rechtsom). Loop daarna naar het tasje toe. Stop op het moment dat de spanning toeneemt. Wacht tot de spanning weer afneemt en doe dan nog twee stappen naar voren. Als ze dan ook ontspannen is, dan zit je eerste sessie er op. Volgende keer kan je kijken of je een stapje verder kan gaan.

Wat wel belangrijk is, dat je veulentje al een basis heeft. Ze moet aan een halster kunnen lopen, weten wat druk is en rustig stil kunnen staan. Ook hoofd laag is een nuttige oefening.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 19:05

sakvis schreef:
Niet te lang mee oefenen. Max 5 a 10 minuten per keer (1 keer per week). Dit zijn mentaal altijd enorm vermoeiende opdrachten voor jonkies.
Begin ook niet gelijk met groot landbouwplastic of met een paraplu. Maar start heel klein met bijvoorbeeld een plastic tasje.

Vraag jezelf vooraf af wat je hoopt te bereiken. Wil je dat je veulen naar het plastic tasje toe loopt, of wil je haar al met het tasje kunnen aanraken? Wat ook het doel mag zijn, wees tevreden met hele kleine stapjes. Leg het tasje bijvoorbeeld onder een steen (om wegwaaien te voorkomen). Stap 2 rondjes in de bak (links-en rechtsom). Loop daarna naar het tasje toe. Stop op het moment dat de spanning toeneemt. Wacht tot de spanning weer afneemt en doe dan nog twee stappen naar voren. Als ze dan ook ontspannen is, dan zit je eerste sessie er op. Volgende keer kan je kijken of je een stapje verder kan gaan.

Wat wel belangrijk is, dat je veulentje al een basis heeft. Ze moet aan een halster kunnen lopen, weten wat druk is en rustig stil kunnen staan. Ook hoofd laag is een nuttige oefening.

Dus ik zou beter gewoon keer per keer een voorwerp tonen, niet een heel parcourtje?
En hij kan al mooi meelopen aan het hat halster, wat bedoel je met weten wat druk is? Bedoel je daarmee bv. Met druk achteruitgaan? En rustig stilstaan kan hij ook al. En hoe leer je hoofd laag?
Ps hij is nu nog maar 3 maanden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:11

Beginnen met een ding waarvan je weet dat de mama niet bang van is. Als dat goed gaat iets anders "engs" kennis mee laten maken, niet te lang gewoon even tussen door alsof het helemaal niks byzonders is. Gooi een keer een opgeblazen bal in de wei of zo. Loop met een kliko langs en laat de deksel hard klappen dat soort gekke dingen.

Niet te groot beginnen maar simpel en klein. Langzaam opbouwen en veel herhalen,

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:12

In het geval van een zo'n jong veulen zou ik echt wel iemand er bij halen die het vaker heeft gedaan omdat je al gauw het vertrouwen kan kwijt raken bij een veulen. Als schriktraining fout wordt gedaan is het nadelig.
Ik weet niet of er iemand is in jou omgeving die je het kan voor doen.
Eventueel ben ik bereid het te komen aanleren, als het niet te ver weg is.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 19:25

Hij is nu nog zo jong maar ik zal het pas doen als hij 6 maanden is

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:03

Dat is nog steeds jong.
Het eerste jaar is vertrouwen winnen het belangrijkste, maar ik merk door wat je al kan dat dat werk goed zit, maar je kan het ook makkelijk terug verliezen.
Maar mits het juist gebeurt is het zeker niet fout.
Alleen is het afhankelijk van het paard hoe het juist gebeurt. Weer kunnen standaard info geven, maar dat kan foute info zijn voor jou paardje.
Dat is de reden dat ik aanmoedig iemand met ervaring het minstens een keer goed te laten uitleggen en aanleren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:06

Je moet een veulen niet willen 'trainen'
De beste training is spelen.
Ofwel geen parcours maken want daar hebben ze niet genoeg concentratie voor maar gewoon regelmatig een veilig nieuw object in de wei zetten dat hij zelf kan ontdekken.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 20:46

Bedankt voor alle tips
Maar het is echt niet mogelijk om iemand te laten komen door privéredenen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:53

Dat is ook echt niet nodig. Zo lang je geen verwachtingen stelt kun je weinig fout doen.
Dus niet gaan proberen om je veulen aan een lijntje over een zijl te laten lopen.
Gewoon zijl neerleggen en zelf lekker in het gras gaan zitten kijken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:03

Is zeker een goed begin zonder dat je fouten kan maken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:11

Laat dat beest toch lekker veulen zijn. Je gaat een kleuter toch ook geen rijlessen laten nemen. Als hij een jaar of anderhalf a twee is kun je beginnen met wandelen, Eerst een klein stukje en dan verder. Dan kan hij leren meelopen, leren wat ho is, leren wat verkeer is en dat dat dus niet eng is, dat je door water kunt lopen, wachten (terwijl jij even staat te kletsen) wat bos is, en wat strand, dat spoorlijnen overgestoken kunnen worden. Dat er treinen met veel kabaal langs komen ect. Ik denk dat dat al schriktraining genoeg is voor zo'n kleine man.

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:11

Ik sluit mij aan bij mrie!

Ik zou dit beestje ook niet 'trainen' maar lekker veulen laten zijn. Op jonge leeftijd moeten ze al veel leren en aan wennen, schriktraining zou ik ook pas veel later doen. Je kunt je ook afvragen of er geen zinvollere dingen zijn die je met het beestje kunt doen zonder hem te veel mentaal of fysiek te belasten. Ik denk dat jouw regelmatige aanwezigheid, het aaien en meelopen aan een halster op deze leeftijd al heel wat is..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:14

Een schriktraining voor zo'n jong dier?!

Nee joh, mijn hemel......... waarom zo'n enorme haast? Af en toe eens in handen nemen, basis erin als voetjes geven, netjes meelopen aan halster, borstelen aaien etc. is al veel genoeg!!!

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 08:50

mrie schreef:
Laat dat beest toch lekker veulen zijn. Je gaat een kleuter toch ook geen rijlessen laten nemen. Als hij een jaar of anderhalf a twee is kun je beginnen met wandelen, Eerst een klein stukje en dan verder. Dan kan hij leren meelopen, leren wat ho is, leren wat verkeer is en dat dat dus niet eng is, dat je door water kunt lopen, wachten (terwijl jij even staat te kletsen) wat bos is, en wat strand, dat spoorlijnen overgestoken kunnen worden. Dat er treinen met veel kabaal langs komen ect. Ik denk dat dat al schriktraining genoeg is voor zo'n kleine man.

Bedoel je met wandelen weg van huis gaan of gewoon meelopen aan een halster? En als we hem pas aan een 1,5 a 2 jaar ga leren meelopen aan een halster... Denk niet dat dat zo'n goed idee is. Het is een arabier en dan ook nog eens een hengst, ik ben maar een klein meisje die heel voorzichtig is := en in mijn familie hebben we altijd al van het begin af veulens direct leren lopen aan het halster,... ( is wel al meer dan 8 Jaar geleden )
En ik snap niet wat zo erg is aan gewoon eens een plastic zakje tevoorschijn halen, het is niet dat ik oppeens grootse dingen ga doen

ps ik wou schriktraining doen omdat mensen op bokt me dat hadden aanbevolen :j

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 08:54

Een parcour klinkt anders erg groot, sowieso te groot voor deze pony.
Lekker paar minuutjes per dag frutten met het dier, is genoeg voor nu.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 09:16

kwii schreef:
Een parcour klinkt anders erg groot, sowieso te groot voor deze pony.
Lekker paar minuutjes per dag frutten met het dier, is genoeg voor nu.

Ik ga dus geen parcour doen staat hier al ergens, en een parcour zou ook niks speciaals zijn hoor :j
Een plastic zakje en nog een paar kleine dingen

Het is men eerste veulen ja maar ik ben niet dom

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 09:24

Er zijn ook veel filmpjes op YouTube van mensen die ook met een veulen van minder dan 6 maand met een plastic zak, papieren zak, scheermachine, ... schriktraining doen

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:25

Zeg ik dat je dom bent? Nee.

De reden waarom ik het zeg is om het parcours waar je aan het begin over had. Maar een plastic zakje of een stukje zeil mee de wei in kan geen kwaad hoor. Worden ze alleen maar mak van. Dat zou ik zeker doen.