Hoe een paard vriendelijk hulpen vanaf de grond aanleren??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveSenna

Hoe een paard vriendelijk hulpen vanaf de grond aanleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 20:30

Hallo allemaal,

Sinds kort ga ik ook af en toe naar een paard toe, die ik een beetje help met het verzorgen en beweging geven.

Alleen vanaf de grond, heeft hij de neiging niet harder te gaan dan nodig is, als ik bijvoorbeeld een rondje ga lopen moet ik niet proberen om hem in draf te krijgen aan de hand, want dat lukt niet enz.
Terwijl ik dit soort dingen wel de basis vindt.

Het is voor de rest wel een erg braaf paard.

Heeft iemand tips om dit op te lossen??

Alvast bedankt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:49

Hoe zit het met het wijken voor druk voorwaarts achterwaarts zijwaarts?
Lukt dat op lichte druk?
Zo ja, kijk eens hoe hij reageert aan een leidtouw.
Sommige paarden is aangeleerd om nooit binnen een meter van een persoon te komen.
Dat zal dan indien nodig eerst veranderd moeten worden.

Het lijkt me staat dat een paard juist aan de hand luier zou zijn. Dan lijkt me de oorzaak ergens anders te liggen.
Laatst bijgewerkt door jensvl op 12-04-16 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Re: Hoe een paard vriendelijk hulpen vanaf de grond aanleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:53

Hoe vraag jij een paard dan om aan te draven? Ik heb er nog nooit een gehad die dat niet wilde, wel sommigen die het niet begrepen of een wat strengere hulp nodig hadden omdat ze liever lui dan moe leken.

LoveSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 12:19

@jensvl Het wijken voor druk gaat wel, maar niet met liche aanraking. Ik moet dan nog wel soms aandringen.

LoveSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 12:21

@Caily ik klik met mijn tong en geef een rukje aan het halstertouw. Maar ook met blijvende druk doet hij het niet. Het maakt ook niet uit als ik ervoor ga rennen. Ook geef heb ik hem wel eens een tikje
gegeven met het uiteinde van het halstertouw maar dat hielp niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:06

Het is de bedoeling dat je een leadrope (eventueel ipv zweepje) hebt die je het om jezelf heen zwaait achter de schouder van het paard. Tegelijk nodig je het paard met je andere hand, houding en stemhulp voorwaarts vraagt. Werkt dit niet is een aandrijver aan de achterkant handig om te hulp te versterken voor de eerste paar keer.

Ik denk dat het ligt aan gebrek van kennis bij jou, niet bij het paard. Ik zou je adviseren hulp of les te regelen.

Ook het feit dat wijken voor druk duwen en trekken is (aan het halster gangen is nooit een goed idee), wijst hierop.

BoschA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 14:16

Misschien meer je stem gebruiken? (de 'drrrrrraaff' stemhulp haha) Als hij met rijden of met longeren goed naar de stemhulpen luistert, lijkt mij ook dat dat kan helpen met aan de hand lopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:19

Veel paarden komen juist terug in tempo bij druk op het halster, waar deze druk ook is. Zorg dus voor een helper die het paard van achteren aandrijft en daarbij een stemhulp geeft "Drrrrrraf". Zo leert het paard te begrijpen wat de hulp betekend, en zal het deze hulp ook kunnen uitvoeren als je voor het paard loopt en het paard op die manier in draf wilt krijgen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:22

Iemand vragen om te helpen. Terwijl jij 'draf' zegt, geeft die persoon het paard een klein tikje op zijn bil.
Je kan ook eens proberen zelf te 'draven', zonder dat je harder gaat dan staptempo. Onze pony gaat dan vanzelf over in draf :-)

LoveSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 16:46

Bedankt iedereen voor de tips!

@Caily Ik ben me ervan bewust dat het aan mij ligt. Sorry, als het misschien anders overkwam.
Ik ken het paard ook nog niet heel erg lang, dus de kans op miscommunicaties is best groot. Het is ook nog een beetje aftasten naar elkaar.

@BoschA Stem reageert hij niet op, helaas.

@Angela Ohh ik wist niet niet dat veel paarden juist terugkomen bij druk op het halster. Weer wat geleerd ;)
Ik zal proberen om iemand te vinden die vanachter kan aandrijven en zo proberen de stemhulp erin te krijgen.

@Sclimpre Dat kan ik ook wel een keer proberen!

BoschA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:09

LoveSenna schreef:
Bedankt iedereen voor de tips!

@Caily Ik ben me ervan bewust dat het aan mij ligt. Sorry, als het misschien anders overkwam.
Ik ken het paard ook nog niet heel erg lang, dus de kans op miscommunicaties is best groot. Het is ook nog een beetje aftasten naar elkaar.

@BoschA Stem reageert hij niet op, helaas.

@Angela Ohh ik wist niet niet dat veel paarden juist terugkomen bij druk op het halster. Weer wat geleerd ;)
Ik zal proberen om iemand te vinden die vanachter kan aandrijven en zo proberen de stemhulp erin te krijgen.

@Sclimpre Dat kan ik ook wel een keer proberen!

Als hij niet op stemhulp reageert zou ik dit wel aanleren :) Kan sowieso geen kwaad. En het helpt inderdaad ook om er iemand achter te zetten om aan te drijven zoals bovengenoemd is. Ik ken overigens ook paarden die het heel goed doorhebben als er iemand achter ze loopt en dan in perfect tempo lopen, maar zodra die tweede persoon mist direct langzamer zijn haha
En zodra je gewenst gedrag ziet (in dit geval versnelling of draf) gewoon belonen (braaf zeggen of schouderklopje). Weet je paard ook wat er van hem wordt verwacht :) Volgens mij moet het dan wel goedkomen ;)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:38

Komt ze wel echt vlak bij je staan als je dat vraagt?
Zo ja komt ze ook vlak bij je wandelen als je dat vraagt?

LoveSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 13:00

@BoschA Bedankt voor de tip, ik ga proberen om stemhulpen aan te leren!

@jensvl Ja hij komt wel vlak bij staan als ik het vraag en het wandelen gaat wel prima.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 02:46

Op een vriendelijke manier een hulp aanleren kun je doen met positive reinforcement (dat houdt in: een beloning geven als je paard iets goed doet) en is precies het tegenovergestelde van negative reinforcement (iets vervelends zoals druk, trekken aan een halster, opdrijven van achter wegnemen om een paard iets te leren).

Hoe oud is het paard waarmee je werkt, kun je in een bak werken? Loop je bv van zijn vriendjes weg of richting zijn vriendjes? Allemaal dingen die voor of tegen je kunnen werken. Als ze 'tegen' je werken, zorg dat ze in je voordeel gaan werken, bv beginnen met richting uitgang van de bak te vragen en niet ervandaan. Als je in de wei loopt, vraag hem in draf terug naar zijn vrienden te keren en niet ervan weg.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:50

Heb je misschien een filmpje hoe je dit doet?

Draai je soms richting jouw paard? In dat geval zou je hem kunnen blokkeren waardoor hij niet wilt versnellen.

Probeer juist van jouw paard te draaien en dan te drijven, daarmee 'open' je de voorkant en zal je paard makkelijker voorwaarts kunnen gaan.

Zoals hier bijvoorbeeld: ze draait met haar rug naar het paard en drijft dan met de stick, dit zou ik ook doen terwijl je naast het paard loopt, op deze manier https://www.youtube.com/watch?v=d8Pdwe6ZCq8