[AR] Les krijgen van iemand die niet ment?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Les krijgen van iemand die niet ment?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 07:56

In hoeverre is het nuttig om met je aanspanning les te krijgen van iemand die niet doet mennen?

Ik zou namelijk graag ook dressuurmatig wat bezig willen zijn met mijn pony er zit hier in de buurt alleen niet echt iemand die menles geeft. In hoeverre zou iemand die dus alleen wen ruiter is (wel op hoog niveau doet rijden) les kunnen geven?

Peelie

Re: Les krijgen van iemand die niet ment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:01

Ik denk dat als je een instructeur kan vinden die ruiterhulpen effectief om kan zetten in menhulpen dat dat helemaal geen probleem is. Ik denk juist zelfs dat het heel verhelderend kan zijn (voor beide partijen trouwens)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:10

Gaat prima. Een goed gaand paard is een goed gaand paard.
We hebben ook geregeld les van dressuurruiter. Je moet alleen als koetsier zelf de hulpen vertalen. Ze roepen vaak, meer been.......en tsja dat helpt niet op de koets.
Je leert van iedereen, dus lekker doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:24

Ik heb les gehad van twee dressuur-onder-zadel-instructeurs. Ze blijven leidsels "teugels" noemen :D , maar behoudens dat heb ik er veel van opgestoken. En ik ben ook zeker van plan om nog een paar keer les te nemen, naast de menlessen op de vereniging.

Het maakt mij niet zoveel uit. Als de instructeur in kwestie het maar een leuke uitdaging vindt om een menner les te geven. Een instructeur die voor mennen de neus voor ophaalt hoef ik niet (en die hoeft mij ook niet). En als het maar een instructeur is die z'n vak verstaat. Voor mij betekent dat: iemand die aan de basis kan werken, snapt wat rechtrichten is, hoe het lijf van het paard in elkaar zit en hoe een paard leert. En die kan uitleggen hoe en waarom. Niet iemand van "ruk hier en pluk daar" dus.

En ik zou het iemand die net begint met mennen niet aanraden, omdat het wel fijn is als een instructeur dan ook oplet dat je veilig inspant, je tuig goed zit etc. Maar jij ment toch al een poosje, Maartje? Dan zou ik zeggen: gewoon proberen! Kan heel leuk worden is mijn ervaring. +:)+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 08:35

Ik heb menlessen gehad daar waar mijn pony is beleerd en ik men ondertussen (recreatief) al een paar jaar. Maar ook met het oog op dat mijn jonkie volgend jaar beleerd gaat worden wil ik graag wat beter worden. Maar ik heb zelf nooit zoveel geleerd over zweephulpen etc. Weet niet of een niet menner me dat kan vertellen

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:13

Mijn zus kan niet mennen maar geeft onder het zadel les maar ze helpt mijn af en toe en als ik heel eerlijk ben heb ik meer aan haar 10 minuten hulp soms als aan mijn uren les.
Het ligt aan de instructeur of instructrice en aan wat je wil leren.
Zelf ben ik bezig op M niveau om mijn pony naar de verzameling te krijgen en dat doet die dankzij haar hulp nu heel goed.
ze kan mij alleen niet vertellen hoe ik mijn zweep daarbij moet gebruiken (gelukkig kan ik dat zelf)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:12

Als jezelf echt les wil hebben in leidselvoering en zweephulpen,dan zal je toch van een menner les moeten nemen. Dat is specifiek voor menners. Een ruite kan jou niet vertellen hoe je zweephulpen serken bij het mennen.

Dressuurmatig les kan je ook nemen van een ruiter instructeur, maardan ga ik er van uitdat de koetsier de vertaling kan maken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:33

Bij ons op de menclub geeft een 'echte' dressuurruiter les. Zij heeft al veel verbetering bewerkstelligt bij een aantal menners. Die zijn nu veel nauwkeuriger aan het rijden en veel dressuurmatiger.
Kan dus prima.

Laatst heeft Diederik van Silfhout (ook niet echt een menner :+ ) les gegeven aan een menner. Staat ook nog wel een stukje van op bokt geloof ik (op de nieuwspagina). Dat werkte ook wel heel goed. Een leuke uitwisseling van de disciplines.

Ben het wel met Janouk eens dat je zelf al wel wat menervaring moet hebben om de dressuurhulpen te vertalen naar het mennen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 11:38

Ik heb men les gehad.... Alleen (nog) geen les in de zweephulpen. Ik men al een aantal jaren recreatief en dat gaat prima en met die zweep "doe ik maar wat". Maar ik zal eens gaan kijken of ik op de een of andere manier voornamelijk voor het snel leren van de zweephulpen ergens terrecht kan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:39

janouk schreef:
Gaat prima. Een goed gaand paard is een goed gaand paard.
We hebben ook geregeld les van dressuurruiter. Je moet alleen als koetsier zelf de hulpen vertalen. Ze roepen vaak, meer been.......en tsja dat helpt niet op de koets.
Je leert van iedereen, dus lekker doen

Meer been... hahaha...
"Dat probeer ik, maar mijn bok reageert niet!" _O- --Niet echt vriendelijk om je paard een bok te noemen wel?-- "Maar, ik zit achter het paard, op mijn bok! Ik kan been geven tot ik een ons weeg" _O-

Instructeur : :roll: Ohjahh!! Euh, zweep?? Denk ik dan maar?

Sorry, even humor tussen door!

Maar dressuurles van een ruiter, is helemaal niet zo gek!
En sommige ruiters, zijn zelfs bereid om onder begeleiding van jou, de leidsels te voelen, zodat ze zich kunnen inleven op de situatie.

Ik denk TS dat je het gewoon moet proberen en ondervinden.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:41

Heeft er niet eens iemand menles gekregen van Adelinde? :p

Ik ga akkoord met de personen boven mij, een dressuurlesgever kan net zo goed zien of je paard netjes loopt en of je een oefening juist uitvoert. Als je echter met lastigere oefeningen aan de slag wilt die qua hulpen heel anders zijn dan onder het zadel, zal je toch bij een menner moeten gaan lessen.

Zo denk ik bijvoorbeeld aan de leidselvoering voor het rijden met één hand of het rijden met een meerspan, maar ook wijken voor de wagen lijkt me moeilijker om les in te krijgen van een niet-menner.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:08

Simone heeft vorig jaar een les gewonnen en gereden bij Adelinde. Maar Simone is een ervaren menster en rijdt ZZ dressuur mennen. Zo'n les gaat prima.
Maar TS heeft specifiek menles nodig en daar heeft ze toch echt een menner bij nodig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:46

Les van een dressuurruiter is idd een mooie aanvulling. Maar ik denk dat jij op dit moment meer hebt aan een menner. Dus toch even goed zoeken naar een fijne instructeur, en anders er desnoods een stukje voor rijden.

Ik zelf les vooral bij een menner die ook onder het zadel rijd, dus van beide kanten krijg ik wat mee. Maar les ook regelmatig bij iemand anders (ook iemand die beide doet), daar heb ik een hele fijne klik mee en zit ik bijna 2 uur in de auto (enkele reis, dus totaal bijna 4 uur) voor een uurtje les. En dat is het helemaal waard :j .
Ik vind het zelf ook fijn om soms bij iemand anders te lessen, juist om scherp te blijven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 13:48

Ik heb geen vervoer dus kan me niet verplaatsen. En verder ben ik student dus kan ook niet heel veel betalen aan extra reiskosten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:52

Als er geen andere opties zijn, dan ben je met een dressuur-instructeur nog altijd beter af dan zonder instructeur, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:10

Overigens zijn er nog een paar opties:
- ga langs de kant staan luisteren bij de plaatselijke verenigingsles. Leer je ook veel van.
- neem menles op een manegebedrijf waar menlessen worden gegeven, met één van hun paarden.
- probeer samen met anderen een les te organiseren. Dat drukt de kosten.
- misschien wil iemand jou wel les geven in ruil voor groomen of hulp op stal
- spaar, vraag lessen voor je verjaardag, Sint en kerst, werk je een slag in de rondte met bijbaantjes en
neem daarvan een paar keer per jaar van een goede menner

...of neem les van een dressuurruiter en leg je erbij neer dat je daar misschien niet alles zult vinden wat je zoekt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 14:35

Safina: veel van de dingen die je noemt zijn hier niet. Geen menvereniging geen manege waar ze menlessen geven en ook geen andere die mennen. Anders had ik dat al lang gedaan natuurlijk. Ik heb een bijbaantje maar heb ook gewoon huis etc dat ik moet betalen. Sorry dan is het nemen van les van een dure instructeur die van ver zou moeten komen even niet prioriteit 1 zodoende ook dat ik vroeg in hoeverre les van een instructrice die niet ment mogelijk is (gezien die wel dichterbij zitten)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:45

Je zit redelijk dicht in de buurt van Arcen toch? Of nouja, 35 km ofzo toch? Je zou Hans v.d. Berg eens kunnen vragen. Die ment ook met zijn Haflingers en heeft misschien wat men-contacten bij jou in de buurt?

Ik heb jaren in Venlo gewoond, maar weet zo 1-2-3 ook niet iemand daar in de buurt die fanatiek ment en ook les geeft :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 14:53

Min of meer in de buurt ja. Ik kan eens informeren of hij wat weet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:59

Maartje1990 schreef:
Safina: veel van de dingen die je noemt zijn hier niet. Geen menvereniging geen manege waar ze menlessen geven en ook geen andere die mennen. Anders had ik dat al lang gedaan natuurlijk. Ik heb een bijbaantje maar heb ook gewoon huis etc dat ik moet betalen. Sorry dan is het nemen van les van een dure instructeur die van ver zou moeten komen even niet prioriteit 1 zodoende ook dat ik vroeg in hoeverre les van een instructrice die niet ment mogelijk is (gezien die wel dichterbij zitten)

He, sorry hoef je niet te zeggen hoor! Je moet niks he? Van mij in ieder geval niet. Ik som alleen de opties die ik kan bedenken even op. Zodat jij kunt wegstrepen wat niet kan en een keuze kunt maken uit wat overblijft. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 16:06

Harry de ruyter zit wel zo'n beetje bij mij in de straat... Maar ik betwijfel of hij les geeft aan een shetlandcombinatie :')

Al zit ik wel serieus te overwegen om te bellen of ze me even op weg willen helpen (met name met de zweephulpen)... Vragen kan altijd toch?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:08

De meeste menners maken geen verschil tussen wat ze in de les krijgen is mijn ervaring.
Ik heb afgelopen winter ook weer bij een paar grote namen gelest (Aart vd Kamp, wel een shetten menner natuurlijk, maar ook bij Gerard Leyten die net zo enthousiast was).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 16:15

Nouja ik zie uberhaupt niks over lessen op hun site staan. Maar het zou wel ideaal zijn, woont zo'n 500m verderop. Ik ga de stoute schoenen aanttrekken en een email sturen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:29

:D ja, waarom niet: meteen bij de Bondscoach lessen.
Fanatieke man met heel veel kennis en ervaring.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:33

Mijn dressuurinstructie geeft ook wel eens menles aan stalgenoten. Zij heeft tijdens haar ORUN toen ook op de kar gezeten. Weet dat de menner zeer tevreden is :D