Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
xtinne schreef:Ik vind het allemaal heel mooi, zo grondwerk en klassieke dressuur etc.. Maar ik begin er niet mee.
Haflinger die je niet respecteert (niet mijn eigen, dus kan er niet aan doen) en waarbij je al blij bent als je hem zonder problemen opgezadeld krijgt, is niet zo fijn om daar grondwerk mee te gaan doen. :/
xtinne schreef:Ik vind het allemaal heel mooi, zo grondwerk en klassieke dressuur etc.. Maar ik begin er niet mee.
Haflinger die je niet respecteert (niet mijn eigen, dus kan er niet aan doen) en waarbij je al blij bent als je hem zonder problemen opgezadeld krijgt, is niet zo fijn om daar grondwerk mee te gaan doen. :/
maralyn schreef:Maar dit grondwerk wordt anders beschreven.
Het beschreven grondwerk vind ik werken aan de hand.
Grondwerk zie ik als, als een verzamelnaam van alle dingen die je op de grond kan doen.
Ik las ook dat je de drijf gebruikt achter de schouder. Dit werkt niet voor alle paarden. Dit moet je per paard bekijken. Bij sommige zit namelijk het draaipunt al achter de schouder, ipv voor de schouder.
En de kaptoom is ook erg leuk. Maar mijn friese merrie accepteert de ring boven op de neus niet, (zelfs na een half jaar niet) buigt enorm af, loopt voor haar buiten schouder weg, en zal niet de buiging door het lichaam heen treden als dat bedoeld is.
Nu heb je ook nog twee ringen opzij. Deze accepteert zij wel, waardoor ze een macaroni wordt.
Ook met buiging door de hals.
Ook de afstanden van het longeren, vind ik helemaal niet als een vast pikpunt te nemen.
Voor de ruin, heb ik maar 3 meter nodig, met een bult energie. En met mijn friese merrie heb ik 7 meter nodig, met de minste energie.
Klassiek rijden/longeren/ werken is niet maar 1 ding. Het is een einddoel, met meerdere voorwegen.
Enkel is klassiek te onderbouwen op basis van rust, naar aanspanning waarbij de ontspanning wordt gehouden, met ultieme schoftlift en aantrekking van de buikspieren.
Maar goed, dat is mijn visie.
maralyn schreef:Ik vind bewustwording van jezelf heel belangrijk. En helemaal weerspiegeling naar paard naar mens toe!
maralyn schreef:Ik las ook dat je de drijf gebruikt achter de schouder. Dit werkt niet voor alle paarden. Dit moet je per paard bekijken. Bij sommige zit namelijk het draaipunt al achter de schouder, ipv voor de schouder.
En de kaptoom is ook erg leuk. Maar mijn friese merrie accepteert de ring boven op de neus niet, (zelfs na een half jaar niet) buigt enorm af, loopt voor haar buiten schouder weg, en zal niet de buiging door het lichaam heen treden als dat bedoeld is.
Nu heb je ook nog twee ringen opzij. Deze accepteert zij wel, waardoor ze een macaroni wordt.
Ook met buiging door de hals.
Ook de afstanden van het longeren, vind ik helemaal niet als een vast pikpunt te nemen.
Voor de ruin, heb ik maar 3 meter nodig, met een bult energie. En met mijn friese merrie heb ik 7 meter nodig, met de minste energie.