Zo start je met grondwerk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ClassyHorse

Zo start je met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 01:19

Begin van dit jaar ben ik gestart met het schrijven van een blog over klassieke dressuur en lifestyle. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat grondwerk daar een groot onderdeel van uit maakt. Daarom heb ik op mijn website 3 stappen naar klassieke dressuur beschreven.

Deel 1: Vrijwerken
Deel 2: Longeren
Deel 3: Grondwerk

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, tips en ideeën.

Nirvana_

Re: Zo start je met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 03:35

Heb alles alleen even snel bekeken, want het is wat aan de late kant alweer :+
Mag ik vragen welke 'tak' van de klassieke dressuur je beoefend? Het is een vrij breed begrip, zeker tegenwoordig, en zou me wel helpen je verhaal in een betere context te plaatsen.

Mijn eerste vraag... Waarom deze volgorde? Je 'delen' lijken zo op het eerste oog een soort stappenplan. Begin met a, dan b, dan c. Nu kan ik me jouw vrijwerken als orientatie wel voorstellen, maar die term kan ook verward worden met het 'grondwerk zonder touw'.

Dan vind ik persoonlijk eerst longeren en dan grondwerk niet logisch. Ook bij longeren is het belangrijk het vanuit stelling en buiging te doen, en dat is vreselijk moeilijk als je nieuw ermee bent en op zo'n afstand loopt. Tenminste, als je longeren wil zien als meer dan gehoorzaamheid. Persoonlijk vind ik het geven van kneepjes in de longeerlijn ook uit den boze, en heb ik echt nog nooit een klassieke ruiter horen zeggen. Zeker in een longeerlijn, die veel langer is dan een paar teugels, komt dat 'kneepje' over als een 'kneep'. Een hand die tov het paard compleet stil is, geeft veel meer vertrouwen.

Tijdens grondwerk heb je het over werken aan de hand. Over het WadH loopt hier op Bokt ook een topic over, en dat wordt voornamelijk gebruikt voor ernaast lopen met een paar teugels. Wat jij beschrijft, met 1 touw, vind ik typisch 'grondwerk'. Niks verzamelnaam.. Maar dat soort terminologie is altijd lastig.

Mijn tips... Ga dieper op de stof in. Je geeft nu mensen een vaag beeld wat ze zouden kunnen doen, maar niks concreets. Benoem hoe mensen kunnen zien of ze het goed doen, geef een paar veel voorkomende fouten aan, leg uit wat de juiste buiging inhoudt, hoe je de training kan afwisselen.. Over alle onderwerpen is nog zo verschrikkelijk veel meer te schrijven! Maar is wellicht inspiratie voor volgende blogs :)

Het ziet er wel leuk uit. Onderbouw iets meer, geef wat praktische tips en wat theorie erachter, dan wordt het nog veel meer waardevol!

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:32

Ik vind het allemaal heel mooi, zo grondwerk en klassieke dressuur etc.. Maar ik begin er niet mee.
Haflinger die je niet respecteert (niet mijn eigen, dus kan er niet aan doen) en waarbij je al blij bent als je hem zonder problemen opgezadeld krijgt, is niet zo fijn om daar grondwerk mee te gaan doen. :/

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:43

xtinne schreef:
Ik vind het allemaal heel mooi, zo grondwerk en klassieke dressuur etc.. Maar ik begin er niet mee.
Haflinger die je niet respecteert (niet mijn eigen, dus kan er niet aan doen) en waarbij je al blij bent als je hem zonder problemen opgezadeld krijgt, is niet zo fijn om daar grondwerk mee te gaan doen. :/

Maar grondwerk helpt je dat toch om dat te verbeteren?

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:45

xtinne schreef:

Grondwerk helpt daar toch bij?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:54

Maar dit grondwerk wordt anders beschreven.

Het beschreven grondwerk vind ik werken aan de hand.

Grondwerk zie ik als, als een verzamelnaam van alle dingen die je op de grond kan doen.

Ik las ook dat je de drijf gebruikt achter de schouder. Dit werkt niet voor alle paarden. Dit moet je per paard bekijken. Bij sommige zit namelijk het draaipunt al achter de schouder, ipv voor de schouder.
En de kaptoom is ook erg leuk. Maar mijn friese merrie accepteert de ring boven op de neus niet, (zelfs na een half jaar niet) buigt enorm af, loopt voor haar buiten schouder weg, en zal niet de buiging door het lichaam heen treden als dat bedoeld is.
Nu heb je ook nog twee ringen opzij. Deze accepteert zij wel, waardoor ze een macaroni wordt.
Ook met buiging door de hals.

Ook de afstanden van het longeren, vind ik helemaal niet als een vast pikpunt te nemen.

Voor de ruin, heb ik maar 3 meter nodig, met een bult energie. En met mijn friese merrie heb ik 7 meter nodig, met de minste energie.

Klassiek rijden/longeren/ werken is niet maar 1 ding. Het is een einddoel, met meerdere voorwegen.
Enkel is klassiek te onderbouwen op basis van rust, naar aanspanning waarbij de ontspanning wordt gehouden, met ultieme schoftlift en aantrekking van de buikspieren.

Maar goed, dat is mijn visie.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:56

maralyn schreef:
Maar dit grondwerk wordt anders beschreven.

Het beschreven grondwerk vind ik werken aan de hand.

Grondwerk zie ik als, als een verzamelnaam van alle dingen die je op de grond kan doen.

Ik las ook dat je de drijf gebruikt achter de schouder. Dit werkt niet voor alle paarden. Dit moet je per paard bekijken. Bij sommige zit namelijk het draaipunt al achter de schouder, ipv voor de schouder.
En de kaptoom is ook erg leuk. Maar mijn friese merrie accepteert de ring boven op de neus niet, (zelfs na een half jaar niet) buigt enorm af, loopt voor haar buiten schouder weg, en zal niet de buiging door het lichaam heen treden als dat bedoeld is.
Nu heb je ook nog twee ringen opzij. Deze accepteert zij wel, waardoor ze een macaroni wordt.

Ook de afstanden van het longeren, vind ik helemaal niet als een vast pikpunt te nemen.

Voor de ruin, heb ik maar 3 meter nodig, met een bult energie. En met mijn friese merrie heb ik 7 meter nodig, met de minste energie.

Klassiek rijden/longeren/ werken is niet maar 1 ding. Het is een einddoel, met meerdere voorwegen.
Enkel is klassiek te onderbouwen op basis van rust, naar aanspanning waarbij de ontspanning wordt gehouden, met ultieme schoftlift en aantrekking van de buikspieren.

Maar goed, dat is mijn visie.

Daar ben ik het zeker mee eens. Grondwerk moet je ook bekijken per paard, elk paard is anders.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:02

Wat ik écht meer zou van willen lezen?

Hoe start je iets, met een leek van een paard.

Je plukt een paard uit de kudde, kent geen drol.
Hoe ga je te werk?
En welke beschrijving bij welke karakters?
Waar moet je op letten?
Jou houding? Jou gezicht (Paarden reageren daar op! Helemaal sensibele) Jou energie? (boos, blij, zenuwachtig)

Ik vind bewustwording van jezelf heel belangrijk. En helemaal weerspiegeling naar paard naar mens toe.

Het jezelf afvragen, wat gaat er niet goed?

En dit ook beschrijven als deelpunten.

Loswerken- drijven.
Paard draait om?
- sta je te ver naar voren?
- zijn je hulpen niet duidelijk genoeg?
-twijfel jijzelf?

Paard stopt?
- Heb jij niet genoeg duidelijke tonende energie?

Enz. Enz enz.

En dat mis ik ook...

Niet dat ik jouw blog de grond in wil stouwen, mocht dit zo overkomen.
Maar juist... duidelijkheid!

ClassyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 14:02

Bedankt voor de reacties. Uiteraard geef ik op mijn website handvatten om te starten met grondwerk. Er is geen goed en er geen fout (als we het over de normale zaken hebben, mishandeling is wél fout natuurlijk).

maralyn schreef:
Ik vind bewustwording van jezelf heel belangrijk. En helemaal weerspiegeling naar paard naar mens toe!

Het beschrijven van je eigen bewustwording is echt een ding kan ik je vertellen. Met het schrijven van deze blogs had ik al moeite om het alleen via lettertjes uit te leggen. Daarom sta ik ook liever naast iemand in de bak. Mijn blog is vooral bedoeld om mensen nieuwsgierig te maken naar grondwerk en de dingen die je ermee kan bereiken (en dat ze dan mij bellen voor een les :j )

maralyn schreef:

Elk paard is anders, de techniek blijft hetzelfde. Soms gebruik je meer energie en soms iets minder. Het drijfpunt ligt achter de schouder, bij elk paard. Als je paard door je heen rent als je ervoor staat, heeft dat niks met de locatie van het drijfpunt te maken, maar met respect en jouw kennis en kunde als leider, om maar een voorbeeld te noemen. Als je je paard naar je toe wil laten draaien, gebruik je wel je energie op de achterhand, zodat hij als het ware zijn achterhand van jou weg draait en daarom met zijn voorhand naar jou toe komt. Misschien bedoel je dat met draaipunt?

Ik ken inderdaad wat paarden (voornamelijk Friezen en Tuigers) die moeite hebben met een correcte halsbuiging. Zowel met hoofdstel als met kaptoom is een aandachtspunt. In dat geval adviseer ik ook altijd de zijringen of werken aan de korte of lange teugel.

De afstanden voor longeren hebben te maken met je trainingsdoel. Als je je paard goed wil trainen, zorg je ervoor dat hij dicht bij je in de buurt is en dat je hem kan begeleiden met je stick of zweep. Dat doel beschrijf ik. Op een grotere volte ben je meer conditioneel bezig dan met spierkracht. Nogmaals: er is geen goed en geen fout, het hangt af van het doel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:07

Dat techniek hetzelfde blijft verschillen we duidelijk van mening.
Ben je trouwens een gediplomeerde instructeur voor grondwerken?