Wat kan je allemaal doen met een 2 jarige

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

blondien

Wat kan je allemaal doen met een 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 23:25

Goede avond allemaal.
Ik heb sinds 2 weken een lusitano hengst (15 april word hij 2)

Wat kan ik met hem al beetje doen ik doe nu in de bak wandelen over paar weken als hij weer opgeknapt is Door de operatie wat aankomende week eraan komt ( castratie) dan ga ik buiten wandelen.

Ik doe ook met hem spelen met de bal.
En om de 3 dagen een hoofdstel in halster eronder houden zodat hij alleen aan het bit kan wennen wandel ik een paar rondjes in de bak en dat was het dan.

Het lijkt mij leuk om horsemanship met hem te gaan doen omdat Hij vol met energie zit en dat het mij goed lijkt om vertrouwen en een band op te bouwen.
Weet iemand iets leuks of een hint?

Bedankt voor het lezen
Laatst bijgewerkt door blondien op 10-04-16 23:32, in het totaal 2 keer bewerkt

kelseyc

Re: Wat kan je allemaal doen met een 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:27

Licht grondwerk, lekker buiten oefenen (en buiten het terrein) :Y)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:28

Spelenderwijs kun je wel wat vrijheidsdressuur. De eerste oefeningetjes. Wijken voor druk ect. Kun je echt wel doen. Zou hem alleen echt nog niet longeren en of opjagen in een kraal ofzo. Dat is vrij belastend voor paarden dus zeker als ze jong zijn.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:29

Ik heb heel veel gewandeld met mijn 2 jarige. En zoveel mogelijk ''enge'' dingen laten zien.
Schriktraining is ook altijd leuk en leerzaam.
Horsemanship is idd ook leuk om te doen, maar bedenk wel dat een 2 jarige zich nog niet heel lang kan concentreren en je dat dus ook niet te lang achter elkaar moet doen.

Verder is gewoon bij hem zitten ook erg goed voor de band.

blondien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 23:35

Roos_M schreef:
Spelenderwijs kun je wel wat vrijheidsdressuur. De eerste oefeningetjes. Wijken voor druk ect. Kun je echt wel doen. Zou hem alleen echt nog niet longeren en of opjagen in een kraal ofzo. Dat is vrij belastend voor paarden dus zeker als ze jong zijn.

Bedankt voor de reactie
Maar wat hij vaak doet als hij in de padock staat gaat hij hard rennen bok en dan net voor het draad hard remmen kan dat veel kwaad maak me altijd daar beetje zorgen om maarja het us ook nog een jong ding wst graag wilt spelen enzv..

Waar ben ik aan begonnen haha

blondien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 23:36

_Caitje__ schreef:
Ik heb heel veel gewandeld met mijn 2 jarige. En zoveel mogelijk ''enge'' dingen laten zien.
Schriktraining is ook altijd leuk en leerzaam.
Horsemanship is idd ook leuk om te doen, maar bedenk wel dat een 2 jarige zich nog niet heel lang kan concentreren en je dat dus ook niet te lang achter elkaar moet doen.

Verder is gewoon bij hem zitten ook erg goed voor de band.

Bedankt voor je reactie.
Ik poets wel altijd lekker in stal staat hij te eten of mee te kijken.
Hij vind dat heerlijk.

Bedankt !

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:41

Ja maar dat doet hij zelf. Dan hebben ze de keuze. Als hij moe wordt dan doet ie t niet meer. Bij opjagen heeft hij de keuze niet.

Het is juist goed dat hij speelt!!! Lekker van genieten juist. En van het tutten worden ze ook heel mak. De opvoeding begint al met het poetsen. - pasje om - voetjes - Ho! - Braaaaaf! - die dingen :)

Oja en heel snel het schrapen afleren. Mega vervelend van die verwende nesten.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:48

Ik lees even mee! Wat ik een tijdje met mijn bijrijdpaard heb gedaan is Liberty Training en Leading From Behind van Carolyn Resnick.

https://www.carolynresnickblog.com/free ... om-behind/

Mooie filosofie over het trainen van paarden in volledige vrijheid. In een rechthoekige bak, zodat paarden altijd de keus hebben van je weg te gaan. Zij begint ook met het veel bij je paard zijn. "klusjes" doen in het bijzijn van je paard, of gewoon een boek lezen (dus zonder de focus volledig op je paard te leggen). Daarna Leading from behind. De meest dominante hengst in een kudde loopt altijd achteraan en begeleidt de kudde op die manier. Dat doet zij ook. Maar zonder op te jagen dus en altijd rekening houdend met de lichaamstaal. Ze heeft er ook een supermooi boek over geschreven. Dat vind je allemaal op de site.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:50

Vooral veel lekker het land op zodat hij goed kangroeien.
Bitje kun je beter nog even mee wachten; met het wisselen kunnen er doppen zijn die pijn doen met het bit, en die negatieve associaties kun je beter niet hebben.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 00:07

Worden al veel dingen genoemd hier.

Bit zou ik inderdaad ook even mee wacht tot het 3e jaar.
Ze kunnen er namelijk ook op een verkeerde manier aan wennen en dat heb je niet zo snel weer afgeleerd.
Groeiende tanden, doppen etc. Kan pijnlijk zijn met een bit.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 00:15

Zoveel, je kan het zo gek niet bedenken. Ik heb een zelf gefokte dame die in juni 2 wordt. Ze kan behalve wandelen en uitstekend wijken voor druk ook wat kunstjes van de vrijheidsdressuur, en ze is al aardig verkeersmak. Ook gaan we wel eens een (klein) stukje fietsen en doen we zo nu en dan schriktraining, inmiddels voor gevorderden, zoals ballonnen kapot stampen enzo. En qua afwisseling heeft ze ook al eens aan de lange teugels gelopen. Ik doe dit bitloos en zeer kort dus zowel geestelijk als lichamelijk blijft de belasting minimaal. Nu heel veel poetsen door het verharen, ze heeft megamanen al, en de tijd voor het wassen onder de slang komt er ook weer aan! En ohja, onder het wandelen ergens het water in om even lekker te spetteren doet het ook erg goed!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 00:32

Als je in NH interesse hebt misschien parelli?