[AR] Castratie geen verbetering, en nu?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Castratie geen verbetering, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 18:00

Oke, het is niet helemaal de castratie waar ik mee zit, maar heeft er wel mee te maken...

Mijn jonge pony was met beleren angstig en knijperig. Naar Prof gestuurd, ging daarna nog niet vlekkeloos maar sinds een half jaar ofzo kan ik er (eindelijk) leuk mee rijden. Sinds die tijd is hij ook wel duidelijk hengst, maar ook super verkeersmak, braaf en heb ik er heerlijk dressuur wedstrijden ook mee gereden en bosritten. Hij leek er veel plezier in te hebben!

Echter begon hij, naarmate die zich steeds meer als zelfverzekerde hengst ging gedragen, 2 buitenritten achter elkaar gemeen te slaan als de rest van hem 'wegliep' en ik hem tegenhield, laatste rit was levensgevaarlijk te noemen. Stalbaas wou dat ie gecastreerd werd ivm nieuwe merrie en had het dier al apart staan, dus ja, ik overstag en dier gecastreerd.

Nu is hij genezen en ben ik hem aan het oppakken.... Het is wel duidelijk geen hengst meer, echter heb ik echt een of ander verschrikkelijke pony er voor terug gekregen. Hij is ontzettend schuw, rillerig en schrikkerig. Is echt totaal niet verkeersmak meer te noemen, dood eng. Terwijl die echt bijna bomproof was afgelopen half jaar?

Als dat nou alles was. Maar wat ik ineens ook heb; is een pony die om het minste geringste super gemeen slaat. Zweephulp : rot mep, soms tegen mijn wagen, overgang voorruit: Mep. Ik heb hem nu sinds castratie 3x ingespannen, een maal in de bak, en 2 maal in het bos, hij doet het zowel in bak als in bos en ook elke keer meer ipv minder...

Ik vind het echt niet leuk als die achterbenen elke keer bijna op mn wagen zitten. Dat gaat een keer mis, dat is gewoon wachten op..... En ja ik heb een slagriem maar hij heeft daarmee ook al vaker mijn koets geraakt. Misschien doe ik hem niet helemaal goed....

Zou die afgelopen half jaar alleen op hormonen gelopen hebben? Dat ie nog altijd angstig was maar gewoon zo hormoniaal was dat ie teveel afgeleid was? En dat meppen heb ik die ene buitenrit niet goed genoeg gecorrigeerd ben ik bang.

Hij stond nog wel alleen ivm genezing, vanaf nu mag ie weer met vriendjes, misschien raakt ie dan wat frustratie kwijt en mept ie minder.
Hij staat overigens 24/7 buiten en krijgt onbeperkt ruwvoer en handje brok en na werken een bakje slobber.

Ik geef nog niet op, heb hulp gevraagd aan de prof die hem ook beleerd heeft, maar soms denk ik wel eens, misschien is hij gewoon niet geschikt....

midgie

Re: Castratie geen verbetering, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:06

Miss een blokkade in zijn lijf??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:06

Fase alles eng heb ik na castratie ook gehad, al sloeg hij niet (hij wil enkel weg). Was na 2-3 maanden voorbij gelukkig. In die periode eigenlijk gewoon niks gedaan, maar hij was 2.5 en het was winter.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 18:10

midgie ik had daar zelf eigenlijk nog niet eens aan gedacht, maar zal ook eens een osteo bellen idd. Ik had er zelf niet direct aan gedacht omdat ie behoorlijk schwung heeft en super soepel rond springt in de paddock XD En soms ook in het tuig 8-)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 18:10

tamary schreef:
Fase alles eng heb ik na castratie ook gehad, al sloeg hij niet (hij wil enkel weg). Was na 2-3 maanden voorbij gelukkig. In die periode eigenlijk gewoon niks gedaan, maar hij was 2.5 en het was winter.

Hmm ok. Geeft hoop. Als we dan ook dat meppen eruit kunnen krijgen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:19

Een castratie is niet niks, dus hem na laten lopen door de osteopaat is geen verkeerd idee.

Voorlopig zou ik hem alleen even samen met je instructeur inspannen zodat je hem duidelijk aan kan pakken. Het kan goed zijn dat jullie dan beide dan net wat meer vertrouwen hebben waardoor het makkelijker word.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:36

Niet altijd leid een castratie tot een gewenst gedrag.
Sommige ruinen blijven gewoon en wat rustige hengst. Zo ook mijn ruin die ik heb gecastreerd toen hij 4.5 jaar oud was. Hij was trouwens een super braaf dier. Maar de streken die hij toen had heeft hij nog steeds incl. slaan naar mijn benen wat nu slaan is naar mijn zweep. Hij heeft mijn wagen al een aantal keren behoorlijk geraakt. Merries ziet hij nog steeds als persoonlijk bezit en worden altijd verdedigd tot heftige gevechten. En als merries hengstig zijn worden ook gewoon door hem gedekt.
Oh ja, hij is nu 16 :=

Toydol, geeft hem nog een even de tijd om te herstellen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:20

Ik zou hem eerst even door een goede osteopaat na laten kijken en dan half jaartje het land in. Hij is jong zat, lekker laten herstellen en dan weer rustig oppakken.
Een van mijn merries flipte op een gegeven moment voor de kar, heb haar eerst paar keer laten behandelen, toen laten dekken en een jaar later weer rustig opgepakt.
Nu is het een van mijn fijnste ponies.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 09:41

Dennis: dat ga ik ook maar doen idd. Ik ga even zoeken naar een osteo die hem even na wilt lopen, en met instructrice inspannen.

Hij gaat over paar weken sowieso het land weer in, in de groepen, hopelijk geeft dat ook weer wat rust

Letdunit, goed om te horen dat het bij jou meer dan goed is gekomen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:43

Goh, vervelend zeg. Mijn ruin heeft nergens last van gehad na castratie.

Het meppen an sich zou ik wel écht heel flink en consequent aanpakken, want dat is gewoon echt levensgevaarlijk ja.
Mijn welsh merrie, erg gevoelig, heeft het één keer geflikt. Toen heeft ze de zweep hard tussen haar oren gevoeld. Als ze echt over de schreef gaat, dan krijgt ze 'm over de oren. Sommigen worden daar helemaal lijp van, maar de mijne weet dan als geen ander dat het dan écht gewoon klaar is. Zweep over de kont lokt alleen maar meer meppen en bokken uit.

Verder inderdaad even paar stappen terug doen, misschien is het slechts een fase en trekt het gewoon weer voorbij.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:01

Hier gelukkig geen last gehad van een vervelende pony na castratie, maar ik snap dat je echt even met je handen in het haar zit.

Ik denk dat je pony wat rust in zijn koppie kan gebruiken. Hij is nog erg jong en een castratie lijkt simpel, maar is niet niks natuurlijk. Ook ben je al een poosje lekker met hem aan de slag, wat goed is, maar rust is ook goed. Misschien moet alles even bezinken, ik zou hem echt een poosje lekker paard laten zijn op het land en alles even laten verwerken. Soms kunnen ze daar echt van opknappen!

Of is t echt puberaal gedrag wat ie doet? Want dan is 'flink' doorpakken, onder begeleiding, misschien zinvoller.

(Edit): Heb je zelf nog wel plezier in deze pony/werken met deze pony?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 14:53

Bedankt voor jullie input.

Joycie: Ik heb hem dus inderdaad ook niet verder (durven) afstraffen als hij zo slaat. Zondag gaat mijn instructrice mee, hopelijk laat hij het dan ook wel goed zien. Kan ze meteen even helpen die slagriem beter af te stellen, en miss hem ook verder van de wagen af zetten dat ie niet kan raken....

Jelle: het staat niet in mijn OP, maar hij heeft best veel rust altijd tussen door gekregen hoor. Hij krijgt zeer regelmatig week vrij (vorige zomer paar maanden vrij geweest), afgelopen anderhalve maand heeft ie sowieso eigenlijk op rust gestaan. Hij doet meer niets dan wel. Miss is hij er juist te lang uit al dat ie daarom zo schrikkerig is weer

Ik heb eerder het idee dat ik te voorzichtig ben geweest en niet streng genoeg en dat hij nu een compleet loopje met me neemt...... Qua meppen dan.

En plezier, nou nee als hij zo doet vind ik het niet echt leuk nee, ik ben daar niet echt geschikt voor. Ben wel stuk dapperder geworden dan jaar terug hoor, maar dit is bij elkaar wel heel erg.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:03

Toydoll schreef:
Als dat nou alles was. Maar wat ik ineens ook heb; is een pony die om het minste geringste super gemeen slaat. Zweephulp : rot mep, soms tegen mijn wagen, overgang voorruit: Mep. Ik heb hem nu sinds castratie 3x ingespannen, een maal in de bak, en 2 maal in het bos, hij doet het zowel in bak als in bos en ook elke keer meer ipv minder...

Ik vind het echt niet leuk als die achterbenen elke keer bijna op mn wagen zitten. Dat gaat een keer mis, dat is gewoon wachten op..... En ja ik heb een slagriem maar hij heeft daarmee ook al vaker mijn koets geraakt. Misschien doe ik hem niet helemaal goed....

Ik heb niet veel ervaring met mennen. Maar logisch nadenkend bij bovenstaand stukje in combinatie met het feit dat hij zijn 'lastige' gedrag alleen met en bij de achterhand vertoond, komt bij mij direct de vraag bovendrijven of hij wel goed genezen is na de castratie.
Dan is het dus ook logisch dat zijn heftige reacties steeds erger worden = angst voor pijn.
Laat hem inderdaad maar eens goed nakijken dus. Succes ermee.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:10

Hier ook een hengst die na zijn castratie (op zijn 8e), alles eng vond.. Dat begint nu gelukkig wat weg te trekken :) Hij is in januari gecastreerd geloof ik, dus geef het even de tijd :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:16

Castratie is toch nog niet heel lang geleden toch?
Kan me voorstellen dat er nog wel het een en ander aan hormonen rondgaat in zijn lijf.

Verder is het gewoon ook voorjaar, en daar reageert hier ook elke pony op. Punz is weer even onverminderde brutale racekikker, Jou heeft weer springveren... Is hier ene jaarlijks voorjaar ritueel, is over een paar weken weer over.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 18:44

Palmera schreef:
feit dat hij zijn 'lastige' gedrag alleen met en bij de achterhand vertoond, komt bij mij direct de vraag bovendrijven of hij wel goed genezen is na de castratie.

Zo klinkt het idd logisch. Ik snap je redenatie. Meppen deed ie helaas als hengst al, is 1 van de redenen dus waarom ik toch heb laten castreren
Ook geef ik eigenlijk nooit zweephulpen op de achterhand, maar daar waar je been ongeveer zit (inbuigen en om je been heen rijden maar dan met zweep). Ik geloof echt niet dat hij het doet om pijn, maar dat het hormoniale agressie was die ik niet goed heb afgevloeid. Maar als ik het zo hoor, is er nog wel goede kans dat ik de leuke kant van mn pony weer terug ga zien. Eerst Osteo, inspannen met begeleiding en we gaan het zien.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:04

Als hij de stukken nog van je wagen slaat is de slagriem denk ik idd wat te lang. Deze mag wel vrij strak zitten, maar mag uiteraard niet gaan belemmeren.

Wel lastig dat het na het castreren niet is veranderd.

Zou hem idd ook eerst een keer goed laten nakijken voordat je eventueel van techniek gaat veranderen (ongewenst gedrag afstraffen bijvoorbeeld).

Verder vind ik het lastig om het van een afstand in te kunnen schatten of het idd angst oid is of gewoon uittesten. Je instructrice zal er wel bij kunnen helpen. En anders eventueel iemand anders opzoeken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 14:25

Even een update: Vandaag met instructrice bij haar een rondje gereden, super braaf en relaxed natuurlijk :P

Op bekend terrein wel anders dan onbekend(er) terrein, bekend terrein ging die wat meer kijken/schrikken en gaf in de bak klein huppeltje maar was ook beetje joligheid en stelde echt weinig voor.. Was wel heel rustig op de weg nu (zondag en kerktijd) Conclusie, puber..... Iets strenger zijn, voorwaarts oplossen, aan t werk zetten.

Volgende keer komt ze bij mij als ie het blijft doen, bij mij is wat meer te zien ook op de weg (woonwijk vs buitengebied).

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:29

Aah wat balen zeg Toydoll.

Maar jullie zijn al zo ver gekomen, dit komt met wat meer tijd ook vast wel weer goed. :)
Fijn dat hij het vandaag wel zo braaf deed. Geeft goede hoop toch?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:01

Puberaal gedrag komt gewoon zo nu en dan naar voren. Als je het goed en tijdig de kop indrukt, valt het vaak mee.
Als ze ruimte krijgen om erin te "groeien", kan het heel gevaarlijk worden.
Fijn dat je er begeleiding bij hebt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 22:06

Ja dit geeft zeker hoop :D

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:41

haha mijn pony schopt dan gelukkig niet heel veel voor de wagen. Maar verder is het ook zo'n puber :P
Mennen kan bij ons een hele tijd heerlijk zijn en goed gaan en daarna weer een periode van veel schrikken en stout doen. Paar jaar geleden was ik het helemaal zat, het werd te gevaarlijk en ben ik even gestopt met mennen. Ik ben toen naar een stal verhuist met een hele grote paddock en met behulp van instructie weer opnieuw begonnen met mennen en uiteindelijk steeds kleine stukjes naar buiten.
Conclusie: het ligt allemaal aan mij.
Natuurlijk maakt mijn pony graag misbruik van situaties en probeert hij zo nu en dan weer eens wat nieuwe trucjes uit. Maar zolang ik nu scherp blijf en op de juiste momenten corrigeer, gaat het mennen steeds beter.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 07:05

Jenkins schreef:
(...)

Ik heb ook al een tijdje geen foto's van jullie voorbij zien komen, klopt dat?
Gaat nu wel weer goed dus?

Gister heeft meneer het voor elkaar gekregen, 2 achterbenen op de koets.
Het was nu al weer een aantal ritten (heel) erg goed gegaan, oke schrikkerig op verkeer/situaties maaar dat leek minder te worden, geen gebok.
Maar gister ging ik weer voor het eerst met een andere pony en in galop dus meteen bokken, maar mepte dus de achterbenen op de koets. Tja, dat loopt poedersuiker, hij trok ze uiteindelijk wel 1 voor 1 terug; maar reageerde er verder eigenlijk niet op...

Gezien ik dit het ergst vond wat kon gebeuren (was nogal bang voor paniek als die zou gebeuren) maar ik nu heb gezien dat het hem eigenlijk weinig doet durf ik hem nu ook wel meer aan te pakken. Rest van de rit was hij eigenlijk nog braver, elke keer andere pony van me weg laten draven en dan moest hij blijven stappen, wachten op mijn commando ipv zelf van alles verzinnen en dat ging eigenlijk prima zonder echt te hoeven plukken ofzo.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:23

Ik ken dit wel super fijne hengst en na cateratie een schijtluis. Ik heb hem puur gecastereerd omdat hij gewoon bij de groep kon had enkel merries en ieder jar veulen wilde ik niet.als hengst zeer braaf liep in 2span met mijn merrie.maar ik herken dit wel ik heb hem toen verkocht voor onder het zadel want dit deed hij nog steeds super.voor de wagen in enkelspan vond ik dit niet fijn.maar ik begrijp precies wat je bedoelt omdat ik het mee gemaakt heb.pony was verder goed gezond.en denk dat met jou pony ook niks mis is,maar je hem gewoon al tevak hebt laten kloten.mijn pony had trouwends geen fratsen alleen alles eng vinden na casteratie was een klophengst,in kliniek waar hij geholpen is dachten ze dat hij ruin was zo braaf

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:27

Tja mij oplossing voor dit soorten dingen gooi hem een paar maanden de wei in als je daar de mogelijkheid voor hebt. Dan kan bij jullie beide alles even bezinken en pak het daarna met professionele begeleiding weer op. Het liefst in een stabiele groep waar meneer niet haantje de voorste kan spelen. Vaak is dat voor dit soort gedrag hoe raar ook wel de beste oplossing.