Nabootsen konijnen en vogels...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Nabootsen konijnen en vogels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 23:17

Beetje rare titel, ik weet het, maar ik zal het even uitleggen.
Mijn paard heeft maar 1 grote angst, en ik weet niet hoe ik deze eruit getraind krijg :Y) .

Op een schriktraining clinic is ze van niks onder de indruk :O , geluid geen probleem, grote trekkers geen probleem, auto's zijn zelfs interessant als er mensen in zitten. Vlaggetjes, paraplu's zijn even interessant als de mensen die ze vast hebben (extreem nieuwsgierig paard)...

Tot dat er een konijn of een vogel uit een bosje springt/vliegt. Dan is dat bosje voor de rest van de week absolute paniek (heel leuk als het een bosje langs de bak is _-:( ...)

Als ik een mens in een bosje verstop en die eruit laat springen, dan heeft ze die al ver genoeg van te voren gezien en is het niks, ik heb geen getraind konijn dat ik kan commanderen in een bosje te gaan zitten en mijn kippen werken ook niet mee.

Wie heeft er tips om dit na te bootsen?

jensvl

Re: Nabootsen konijnen en vogels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:15

Ken je iemand met konijnen of vogels?
Is het volgens jou het dier dat hem laat schrikken of het onverwachts opduiken van het dier?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:23

Wat dacht ke van een klein hondje?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:27

Een knuffel aan een touw/lijn maken. Iemand een aantal meter verderop en die aan het touw laten trekken zodat het in de bosjes beweegt?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:01

Het gaat volgens mij om het onverwacht opduiken van iets kleins dat beweegt, een klein hondje kan ik wel eens proberen, al heeft ze van honden in normale omstandigheden ook geen schrik, maar een knuffel wordt gemakkelijker, laten we daar maar mee beginnen.

En opzich mag een paard verschieten van iets dat plots opduikt, ze mag nog iets van karakter hebben, maar ze mag niet elke keer opnieuw bij datzelfde bosje blijven angstig zijn,dus dat wil ik er nog uit.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 19:22

Ik ga dit topic even terug open gooien, want ik krijg het nog steeds niet opgelost. Kleine honden is ze niet van onder de indruk, pluchen beertjes ook niet.

Maar vandaag was er een konijn liefje aan het rondhuppelen op de wei van mijn merrie... Ze is zo in paniek geraakt dat ze door de omheining van de wei naar de straat is gelopen. Gelukkig was ik in de buurt en was er op dat moment geen verkeer.
Ik weet even niet meer hoe ik dit moet aanpakken, ze heeft nog een halfuur staan natrillen op stal...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:27

Konijn zou je nog aan een tuigje kunnen doen en op die manier oefenen in de bak, misschien is er een bokker in de buurt die wel even met zijn of haar konijn op schrik visite wilt komen? :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:49

Is het angst over het onverwachte of heeft je paard een konijnen-fobie opgelopen? Is het het eerste zou je bv ook met een afstand bestuurbare auto kunnen oefenen, is het het tweede dan zou je je paard eerst aan konijnen kunnen laten wennen.

Het kan echter ook iets instinctiefs zijn: als een klein prooidier beweegt/wegrent heeft het daar reden voor (gevaar) en dat kan hetgeen zijn waar jouw paar dop reageert. Dan heb je weer een andere aanpak nodig die meer gebaseerd is op het vertrouwen tussen ruiter en paard.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 07:29

Ik vrees een combinatie van een fobie voor konijnen met het plotse bewegen van een klein dier. Laat er in deze landelijke regio net veel konijnen en hazen over de weides lopen...

Wat mij vooral angst aan jaagt is dat zelfs al blijft de hele kudde rustig, mijn merrie loopt toch in paniek weg van de kudde, naar de straat, door de omheining. En ik vrees dat dat eens verkeerd gaat aflopen. Dat ze aan de hand en onder het zadel verschiet en vervelend doet, is onhandig, maar dan heb ik nog een stuur (geen rem, maar wel een stuur tot ze gekalmeerd is), maar als ze het in de wei doet, heb ik er helemaal niets over te zeggen.

Wat heeft een konijn haar ooit aangedaan dat ze haar stabiele kudde ervoor alleen laat? Dat zullen we nooit weten. Maar ik wil het wel opgelost krijgen.

Een tam konijn is de oplossing niet, als dat konijn gewoon rustig rond springt is het alleen maar interessant, en ik heb nog geen manier gevonden om een tam konijn echt aan het lopen te krijgen (het stalkonijn toch niet, dat is nogal een lui konijn)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:15

Het kan maar zo zijn dat je paard de konijnen aan iets aversiefs heeft gekoppeld, ook al heeft er er niets mee te maken. Zo ken ik een hondje die net erge kramp kreeg toen zijn baasje iets met haar voet deed en tegeljkerijd het hondje voor de grap wilde laten schrikken met een woordje. Dat beest heeft dat woord en die beweging gekoppeld aan de kramp en voila: trauma.

Een andere hond heeft het schrikdraad (de schok) geassocieerd met het zien van paarden en begint al te zenuwen in de auto op weg naar de boerderij.

Misschien heeft jouw paard net een tik van het draad gehad toen er net een konijn voorbij kwam rennen oid en associeert hij nu konijnen met een schok.

Ik ben ervan overtuigd dat er manieren zijn om je paard hiermee te helpen, maar net als met mensen die een fobie hebben zal er geen quick fix bestaan en zal het een proces zijn.

Ik kan me voorstellen dat het zenuwslopend voor je is om je paard in de wei te hebben als hij als enige zo heftig geageert en een gevaar is voor zichzelf en anderen.