Paard draait om tijdens longeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Paard draait om tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 18:26

Hoi!!

Sinds 1.5 week heb ik mijn nieuwe pony op stal staan.

Nu dus ook goed in training, hij is 4 jaar, weinig mee gedaan.
Nu loop ik tijdens het longeren wel tegen iets aan,
Hij draait aan 1 kan steeds om. Stapt of draaft hij 1 rondje en dan opeens in de noodstop met zijn hoofd naar mij toe en de andere kant weg rennen zeg maar.

Dit is overduidelijk zijn slechte kant, onder het rijden ook te merken maar...
Hoe los ik dit op, wat is de beste manier van longeren voor hem?
Ik durf niet met dubbele lijnen omdat hij dus heel onverwachts dingen kan doen.

Ene keer longeer ik alleen met halster en andere keer met longeer singel en touwtjes.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden oplossen :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:33

Lastig om uit te leggen via de pc, maar ik ga het toch proberen.
De zweep op de schouder gericht houden en goed contact houden. Zelf je navel ook op de schouder richten. Goed het contact erop houden, zodat hij niet de andere kant op kan draaien. Als hij wel omdraaid, direct stoppen en terug zetten op de 'lastige' kant.
Door de cirkel wat kleiner te houden kan je de schouder ook echt aantikken met de zweep. Als hij naar binnen komt, direct een hulp op de schouder.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:38

Eens met eilleen.... En ik zou proberen om zelf niet ter hoogte van de ribben / middenhand van je paard te gaan staan met longeren, maar een halve meter richting de achterhand. Hiermee maak je (als het goed is) op een natuurlijke manier een voorwaarts drijvende beweging, waarmee je em (in combinatie met je zweephulp) een duidelijke richting aangeeft.
Daarnaast geef je aan dat dit het paard zijn moeilijke kant is. Die is dus zwaarder voor em. Probeer wèl voldoende af te wisselen qua richting, maar pak, als het echt te zwaar is, bv 60% van de tijd de gemakkelijke kant mee, en 40% de moeilijke kant. Tevens zou ik de volte niet te klein maken (wat het zwaarder maakt), maar proberen deze voldoende groot te maken, of -als je in een bak longeert- ook stukken rechtuit. Maar wel, zoals eilleen ook zegt, binnen "zweepbereik". Ja, dit betekent dat je zelf meer mee moet lopen/rennen ;)

Janinevv

Re: Paard draait om tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:42

Ik lees mee, dit heb ik dus ook..

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:45

Ik herken dit wel !
Zoals eilleen333 al zegt de zweep op de schouder richten en je pony dichterbij houden.
Door met paaltjes en lint een kleine cirkel te maken en zo te longeren gaat het nu wel goed.
Als het zo goed blijft gaan dan ga ik weer proberen om gewoon in de bak te longeren.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 19:17

Bedankt voor de tips!
Echter kijkt meneer helemaal niet op van de zweep en draait hij ook als ik de zweep zo heb.
Ook maakt hij de voltes zelf al klein, aantikken met de zweep heeft dan dus ook geen zin (om hem de voltes groter te laten maken) want hij kijk er dus helemaal niet van op en gaat gwn door de zweep heen zeg maar.
Ik doe nu 50/50 qua goede en slechte kant. Probeer het gelijk te houden. Andere kant gaat overigens erg goed.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:30

Aangezien de makkelijke kant goed gaat, snapt hij het dus wel...... (?)
Wat gebeurt er als je strenger bent in wat wel en wat niet mag? Bv wanneer je ziet dattie om wil draaien, eens een flinke FOEI!! naar hem roept, bekrachtigt met een slag van de zweep achter zijn kont (slag is dus in de lucht dat knalgeluid maken)? Of, indien dat niet helpt, eens (lichtjes) raken met de slag van de zweep op de kont of hak van het achterbeen? Springt ie dan niet naar voren weg? Let wel: timing is hierbij belangrijk.... Wanneer jij ziet dattie al wat aan het draaien gaat, of terugkomt in tempo; direct actie, want dat vroeg jij namelijk niet......

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:33

Ik herken dit wel van een haflinger die ik vroeger had die mij door de bak sleurde of steigerend voor mij ging staan :o
Wanneer ik lees dat de zweep hem niet veel doet denk ik dat je te mild bent met de zweep. Logisch dat hij niet de moeilijke kant om wil gaan. Wanneer dat hem min of meer gemakkelijk wordt gemaakt doet hij dat niet meer. Nu staat hij tegenover je, straks staat hij eens bij je. Het gaat vaak van kwaad tot erger.
Duidelijk begrenzen en een reactie op de zweep eisen. Dat zal eerst duidelijk en streng moeten zijn. Zodat paard weer respect krijgt voor de zweep. Misschien tip om samen met nog een ervaren persoon te doen?

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:34

probeer te zorgen dat de voorhand van je paard niet op kan draaien, hou daar dus ook je middelpunt op met de zweep.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:41

Voordat je gaat corrigeren met een zweep. Kijk eens kritisch naar je eigen houding, geef je niet onbewust aan dat je paard moet stoppen/wisselen van kant?
En dat kan op de ene kant best anders zijn dan op de andere kant. Wij mensen hebben ook een makkelijke en een moeilijke kant en het kan best zijn dat je dus op de ene kant net even verkeerd staat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:46

Er zijn al veel goede tips gegeven. Als helemaal niets werkt zou je een noodoptie kunnen gebruiken. Zet binnen je longeercirkel met steekpaaltjes een kleinere volte uit ook. Daardoor maak je dus een donut waar je paard tussenloopt. Niet de meest fijne oplossing maar als laatste redmiddel wil dat nog wel eens werken.

Maar het beste is, kort longeren, cirkel niet te groot. Zorg voor een goede houding van jezelf. Eventueel dubbele lijn gebruiken waardoor je beter kunt blijven sturen.

Ik begin met longeren altijd met de slechte/moeilijke kant. Heel kort paar rondjes stappen en dan wisselen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:46

ijssnuiver schreef:
Voordat je gaat corrigeren met een zweep. Kijk eens kritisch naar je eigen houding, geef je niet onbewust aan dat je paard moet stoppen/wisselen van kant?
En dat kan op de ene kant best anders zijn dan op de andere kant. Wij mensen hebben ook een makkelijke en een moeilijke kant en het kan best zijn dat je dus op de ene kant net even verkeerd staat.

Dit inderdaad. Behalve dat je zelf een makkelijke en moeilijke kant hebt en je paard ook, zou het best kunnen dat het omkeerpunt van je paard op de ene hand anders is dan op de andere hand. Dan moet je dus zorgen dat je (ruim) achter het omkeerpunt staat.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:51

Hilary schreef:
ijssnuiver schreef:

Dit inderdaad. Behalve dat je zelf een makkelijke en moeilijke kant hebt en je paard ook, zou het best kunnen dat het omkeerpunt van je paard op de ene hand anders is dan op de andere hand. Dan moet je dus zorgen dat je (ruim) achter het omkeerpunt staat.

Inderdaad, dat was ik nog vergeten te zeggen!
Het leidend gevoelig gebied kan net even anders liggen.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:52

Mijn paard deed dit ook : / Als hij om is gedraaid achteruitlopen en gedeelte hoefslag waar hij onderweg naar toe is blokken, stel dat de longeer ook een A en een C heeft en hij keert om bij A dan stap jij achteruit naar C, en blokt niet met je lijf natuurlijk maar je houd hem tegen door met de zweep of een touw wat je zwiept ri de hoefslag, alzijnde verlengde van je arm, zodat hij geen doorgang heeft, je paard keert dan weer terug om, je moet wel goed opletten en vlug zijn en zorgen dat je direct weer terug gaat naar je positie in het midden als hij weer de goede kant op gaat, uiteindelijk zal hij heus weer proberen te keren dan blok je hem steeds korter op, snap je ? Op een gegeven moment keerde mijn paard en kwam na 2 passen mij al tegen of iig het touw of de zweep wat ik zwiepte, uiteindelijk zag hij het nut er niet van in hij probeert het nog heel af en toe maar als hij al ziet dat ik al achteruit loop ri hoefslag draait hij al niet meer verder. Touw/zweep zwiepen ri hoefslag dus niets of niemand wordt geslagen alleen geblokt. Ik heb dit los aan mijn paard geleerd of liever gezegd afgeleerd, wil niet dat hij in touw verstrikt raakt of om zijn nek komt, je weet niet of het paard binnendoor of buitenlangs omdraait, voor je het weet heeft ie de lijn 2x om zijn nek. Los ging het beter, nu aangelijnd en gaat super, ik zie heus dat het zijn lastige kant is dus laat hem sneller van hand veranderen naar zijn goede kant tenminste de kant die hij fijner vond. Succes verder

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:18

In welke regio woon je? Komend weekend zijn er in Castricum clinics en die kunnen je helpen dit aan te pakken. Er zijn dan ook diverse trainers die je verder kunnen helpen (gratis advies of gewoon les).
Kijk op www.paardenbewustzijn.nl voor meer info over de clinics en op www.chrisirwin.nl voor locaties van de trainers in Nederland en belgie.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 19:33

Het zou zomaar kunnen dat je niet op de juiste positie staat tov je paard. Lichaamstaal is enorm van invloed tijdens de training. Ik zie dat ik bij jou in de buurt woon (bovenkarspel). Meer info vind je op mijn website.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:50

Coby schreef:
Ik herken dit wel van een haflinger die ik vroeger had die mij door de bak sleurde of steigerend voor mij ging staan :o
Wanneer ik lees dat de zweep hem niet veel doet denk ik dat je te mild bent met de zweep. Logisch dat hij niet de moeilijke kant om wil gaan. Wanneer dat hem min of meer gemakkelijk wordt gemaakt doet hij dat niet meer. Nu staat hij tegenover je, straks staat hij eens bij je. Het gaat vaak van kwaad tot erger.
Duidelijk begrenzen en een reactie op de zweep eisen. Dat zal eerst duidelijk en streng moeten zijn. Zodat paard weer respect krijgt voor de zweep. Misschien tip om samen met nog een ervaren persoon te doen?

En wanneer ik lees dat iemand te mild zou zijn met de zweep betwijfel ik ten zeerste de manier van trainen. Respect voor de zweep is duidelijk angst voor de zweep. Dus respect voor jou is dan hetzelfde neem ik aan?
De grondslag van een goede omgang is respect gebaseerd op vertrouwen en dit respect ook in 2 richtingen.
Probeer aan je eigen technieken te werken in plaats van angst te gebruiken als motivatie.
En ja dit kan. Je kan zonder geweld door je paard gekozen worden als leider. Je moet dan wel juist leiding geven. Als ik kan kiezen, kies ik voor zelf bij te leren dat het paard mij als leider wilt. Liever veel tijd en energie aan nuttige kennis en technieken besteden dan aan bestraffen en steeds weer corrigeren van een dier dat ik verplicht om mij als leider te zien.
Het is maar waar je je tijd in wil steken. Ik voor mij weet het waar ik het in wil steken. Voor zij die niet weten dat het kan, wil ik benadrukken dat dit zeker kan als je bereid bent je methodes een kennis kritisch onder de loep te nemen en dit te blijven doen.

rosanne5851

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:23

dit gebeurd mij ook altijd en me pony luisterd ook niet meer op de zweep |o

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:34

Wat room10 zegt heeft bij mij ook erg geholpen :) Haar blokkeren,(via de bakrand) met als enige optie weer de goede kant op. Nu is het al genoeg als ik een x brom als ze richting mij gaat draaien

Desire1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:40

Ik heb dit ook gehad, die van mij stopte ineens, ging stilstaan, kwam naar achteren en trapte naar men hoofd toe. Om vervolgens vol gas de andere kant op te rennen. Dit deed hij om onder zijn moeilijke kant uit te komen. Ik heb echt door moeten zetten en heb der echt de pest in gehad. Inmiddels heeft hij veel meer respect voor mij gekregen en doet hij het niet meer. Ik heb hem altijd direct weer terug gezet op zijn slechte hand en echt geleerd om hem voor dit circus al te corrigeren.

rosanne5851

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:48

ik heb eindelijk gevonden wat het was
het bleek dat mijn verzorg pony niet reageerd op de zweep op zo iets want dan voelt hij (denk ik) dat hij het MOET doen maar ik heb het laatst geprobeerd op stemcomando en hij deed het zo zonder moeite <3