(Volgens mij is er al best lang niet gereageerd hierop, maar ik denk dat ik toch maar reageer (: )
Ik was ook begonnen met voetje aanleren, en dat ging heel erg goed in het begin. Een tijdje later wilde ik daarom ook de jambette proberen aan te leren. Dat ik ging ook heel erg goed (had veel goede uitlegfilmpjes gekeken, hihi). Toen probeerde ik daarna nog even gewoon voetje te vragen, maar toen deed hij weer de jambette. Hij had voetje verleerd en een soortvan omgezet in de jambette denk ik... Ik heb toen het voetje weer half opnieuw aangeleerd, maar hij begreep het nu wel veel sneller Nu kan hij het wel goed onderscheiden, gelukkig (:
Maar ik zou toch eerst zorgen dat ze het voetje helemaal begrijpt en als ze de jambette doet steeds negeren (dat lijkt met niet zo leuk, maar ik denk wel dat het werkt), en dan daarna de jambette aanleren met een commando dat wel anders is. Misschien begint ze dan langzaamaan te begrijpen dat ze bij dit commando wel haar been een beetje naar voren moet doen. (Het was bij mij ook een beetje een kwestie van tijd, het was in het begin misschien een beetje te veel tegelijk bij mij)
Ik denk dat het wel normaal is dat ze dat in het begin niet begrijpt, maar daarvoor ben je het ook aan het leren en oefenen denk ik toch? (:
Het is een beetje een lang bericht, en ook een beetje onduidelijk, maar ik hoop dat je er toch iets uit kan halen.
(Dit is trouwens mijn 'ervaring', misschien gaat het bij jouw pony wel een beetje anders (: )