Voetje en Jambette onderscheiden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Fox

Voetje en Jambette onderscheiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 16:10

Is er een soort algemeen topic van vragen over Vrijheidsdressuur? Ik kan het nl. niet vinden maar lijkt me wel handig topic om te volgen als die bestaat.

Anyway mijn vraag: Ik wil heel graag mijn pony de jambette aanleren. Dus ik ben braaf begonnen om eerst voetje geven onder de knie te krijgen. Dat was eerst wat lastig maar gaat nu heel redelijk. Vandaag opeens hoppa! Gooide ze haar been helemaal naar voren :') nu heb ik dat beloond want daar wil ik uiteindelijk naartoe, maar wel met een ander commando en niet met het commando 'voetje'. Ondertussen vind ik het voetje geven nog niet helemaal mooi afgewerkt, ik ben ook pas net vandaag begonnen om het langer in de lucht te houden ipv alleen 1 seconde optillen. Ik denk dat ze misschien daarom ongeduldig werd en wou beginnen met schrapen maar dat ik vroeg genoeg geklikt had waardoor ze stopte voordat ze kon schrapen.

Wat zal ik nu doen? Met haar enthousiasme mee gaan en aan de jambette werken maar met een ander commando (wat ze misschien wel of niet gaat snappen)? Of eerst voetje geven helemaal afwerken? Ik wil de basis oefeningen goed afwerken maar ook weer niet de beweging met het been naar voren helemaal afleren, want ze gaat geheid een paar keer een mini-jambette doen als ik een voetje vraag wat ik dan moet gaan negeren.

_fairytale

Re: Voetje en Jambette onderscheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:27

heb er niet heel veel ervaring in, maar zou toch eerst beginnen met het voetje afwerken, maar dan bijvoorbeeld eerst (een halfuur?) beginnne met het voetje beter afwerken en daarna even jambette gaan doen/proberen.

Emmast385

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:56

(Volgens mij is er al best lang niet gereageerd hierop, maar ik denk dat ik toch maar reageer (: )

Ik was ook begonnen met voetje aanleren, en dat ging heel erg goed in het begin. Een tijdje later wilde ik daarom ook de jambette proberen aan te leren. Dat ik ging ook heel erg goed (had veel goede uitlegfilmpjes gekeken, hihi). Toen probeerde ik daarna nog even gewoon voetje te vragen, maar toen deed hij weer de jambette. Hij had voetje verleerd en een soortvan omgezet in de jambette denk ik... Ik heb toen het voetje weer half opnieuw aangeleerd, maar hij begreep het nu wel veel sneller Nu kan hij het wel goed onderscheiden, gelukkig (:

Maar ik zou toch eerst zorgen dat ze het voetje helemaal begrijpt en als ze de jambette doet steeds negeren (dat lijkt met niet zo leuk, maar ik denk wel dat het werkt), en dan daarna de jambette aanleren met een commando dat wel anders is. Misschien begint ze dan langzaamaan te begrijpen dat ze bij dit commando wel haar been een beetje naar voren moet doen. (Het was bij mij ook een beetje een kwestie van tijd, het was in het begin misschien een beetje te veel tegelijk bij mij)

Ik denk dat het wel normaal is dat ze dat in het begin niet begrijpt, maar daarvoor ben je het ook aan het leren en oefenen denk ik toch? (:

Het is een beetje een lang bericht, en ook een beetje onduidelijk, maar ik hoop dat je er toch iets uit kan halen.
(Dit is trouwens mijn 'ervaring', misschien gaat het bij jouw pony wel een beetje anders (: )

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:37

Werk je met een brugsignaal (clicker) die het gewenste gedrag markeert én aankondigt dat er een beloning aan komt?

Ik werk met positive reinforcement (clicker) training. Dus als mijn paard iets goed doet (een stapje op weg is om het gewenste gedrag te vertonen) click en beloon ik. Als een oefening erin zi dan ga ik een commando toevoegen. Als een gedrag onder commando staat heet dit 'stimulus control'. Dat ga ik eerst oefenen voor ik aan een andere oefening begin die erop lijkt.

Als je stimulus control gaat trainen vraag je aan je paard 'voet' en 'geen voet' met het commando wat jij wilt gebruiken. Het punt is dat paarden vaak een combinatie van cues als commando beschouwen, vaak weten wij niet wat die combo is.

Paarden leren in een bepaalde context. Met andere woorden het is niet alleen het verbale commando wat ze koppelen aan het gewenste gedrag maar ook andere dingen in de omgeving. In het begin snappen ze het commando 'voetje' alleen als ze op de poetsplaats staan (of waar je dan ook het vaakst hoeven krabt), jij naast het been staat/of vooroverbuigt, het verbale commando geeft én met je hand zijn been aanraakt. Als jij dan ook beloont in die context dan leren ze dan snel.

Met stimulus control ga je de dingen in de context veranderen (bv op een andere plek staan) en leer je je paard welke dingen hij wel als cue kan beschouwen: bv alleen verbale commando, of verbaal plus de plek waar jij staat enz.

Als een oefening onder stimulus control staat kun je dus bv 'voetje' zeggen maar als jij op de verkeerde plek staat moet hij het niet uitvoeren. Of je kan hem leren dat het niet uitmaakt waar je staat maar als jij 'links voor'roept moet hj links voor een voetje geven. Net wat jij wilt dus. Het paard moet uitvogelen wat jouw cue is.

Als hij dat kan is het veel gemakkelijker om een andere oefening met hetzelfde lichaamsdeel aan te leren.

Daarbij gaat een paard het gedrag vertonen wat het vaakst een beloning oplevert. In het geval van Emmast385 ging haar paard liever een jambette dan een voetje laten zien.

Tip: beloon 'voetje' en jambette' beide en beloon 'voetje (omdat hij die al kan) niet meer als hij het zonder cue (dus ongevraagd) laat zien.

Tip 2: omdat paarden in een context leren kun je hiervan gebruik maken. Begin met het aanleren van de jambette op een bepaalde plek. Bv in de bak bij de letter E of op X. Oefen alleen daar. Hij zal snel denken: daar moet ik de jambette doen (en op de poetsplaats alleen een voet geven). Pas als de jambette op cue staat ga je langzaam dingen in de context veranderen en ga je het eens op een andere plek in de bak vragen. Daarna buiten de bak en zo leert je paard 'generaliseren' (hij leert welke aanwijzingen uit de omgeving hij moet negeren en welke dingen altijd het zelfde zijn zoals je cue)

Tip 3: zorg dat je niet per ongeluk voor je paard staat en beloont als hij jambette doet. Hij kan het gaan beschouwen als deel van de cue.

Om het voor Kyra makkelijk te maken om het verschil tussen voet geven voor hoevenkrabben en jambette heb ik haar de jambette aangeleerd door een knie target. Om haar been omhoog te krijgen moet ze met haar knie de target (een zachte pool noodle) aanraken. Gelijk een duidelijk aspect van de cue in het begin: zonder cue geen jambette uitvoeren. ;) Daarna kun jej je 'werk cue' langzaam uit faden.

In dit filmpje zie je wat ik bedoel met de pool noodle. Hier is Kyra al een stuk verder en is het al een Spaanse pas met meerdere stappen.

Meer info over context leren kun je vinden op mijn blog.

Veel plezier met het aanleren van de jambette. Het gaat zekere lukken.