Welke dingen kan je gebruiken bij schriktraining?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MCharlotte

Welke dingen kan je gebruiken bij schriktraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 15:10

Mijn pony schrikt van heel veel ook op de baan. Weet iemand leuke oefeningen voor schriktraining. Hoe geraakt mijn pony van zijn " auto angst af "? Ook bij het rijden in de bak schrikt hij van alles.

jensvl

Re: Welke dingen kan je gebruiken bij schriktraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:10

Weet je hoe je schriktraining moet uitvoeren? Anders kan je beter eens iemand vragen om langs te komen zodat je het ineens goed leert.
Als het echt overmatig veel te veel is, sluit dan ook zeker een medische oorzaak niet uit.

Als je niet te ver woont, ben ik bereid van het goed aan te leren en op het paard aangepaste tips te geven.
(Ik woon in Essen in België)

Voor wat je kan gebruiken? Laat je fantasie de vrije loop. Gebruik alles waarvan het paard kan schrikken. Denk aan voetbal, paraplu, plastic zeil, zakjes, vuilniszakken,.....

Wat betreft de auto angst, dat is goed voor als zijn algemene angst minder is, hoewel je een begin kan maken met een auto naderen en ervan weg wandelen. Als hij eenmaal van rijdende auto's bang is, is dit wel echt voor wanneer hij al minder bang is.

Emshee

Re: Welke dingen kan je gebruiken bij schriktraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:47

Hoever wil je hem / haar trainen, politiepaard of meer dat hij iets minder snel wegrent

RosavDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:57

Misschien kan je een dekzeil op de grond leggen (wel goed zand op de randen doen, zodat je paard niet kan blijven haken), twee hindernissen naast elkaar zetten (een soort gangetje creëren) en je paard er tussendoor laten lopen, slalom maken van bijvoorbeeld pilonnen, vlaggetjes, emmers, prikpaaltjes met sliertjes plastic er aan, verjaardagsvlaggetjes ophangen langs de bakrand,naast hem lopen met een opengeklapte paraplu boven jullie hoofden, met balken een vierkantje leggen en die vullen met lege flessen (wel de doppen er af halen, anders knallen ze als je paard er op staat) en je paard er doorheen laten lopen.

Ik hoop dat ik je zo wat ideeën heb kunnen geven :)
ik heb geen idee wat jouw paard al aankan, maar bouw het rustig op, en wees altijd voorzichtig! Een schrikkend paard is niet geheel ongevaarlijk. Doe de schrikparcoursjes altijd eerst aan de hand. En gebruik dan het liefste een leadrope, zodat je paard opzij kan springen als het schrikt zonder dat hij zich direct lostrekt. Zorg ook dat de "hindernissen" die je maakt paard proof zijn, en dus niet kapot gaan als je paard er bijvoorbeeld tegen aan stoot. Veel succes!