Ijslander Thom eerste keer pessoa

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Ijslander Thom eerste keer pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 22:21

Ik ben recentelijk teruggekomen van 3 weken Zweden waarin mijn plofkipje Thom lekker van een vakantie heeft kunnen genieten.

Weer teruggekomen zijn we weer wat aan het werk gedaan, en daar kreeg ik de mogelijkheid om voor de eerste keer een pessoa uit te proberen.
Zelf vond ik het best fijn gaan, alleen was het nog wel heel erg zoeken naar hoe ik alles moest afstellen. Ik heb hem denk ik wel een keer of 6 stilgezet om opnieuw af te stellen en dan weer te proberen. :=

Foto's zijn alleen van zijn moeilijke kant.

Thom is bijna 14, een IJslander en staat sinds januari voor het eerst op ijzers. Hij heeft een tijd verschrikkelijk kort gelopen omdat hij ongemerkt gevoelige hoeven had gekregen. Nu zit die voorzichtigheid en het korte lopen nog steeds in zijn hoofd lijkt het. Stap voor stap komen we bij ruimere passen en een ontspannen bovenlijn.

Als iemand nog tips of feedback heeft voor mij... Dat is zeker welkom!

Afbeelding
Even zoeken..

Afbeelding
Een beetje meer knie-actie komt erbij!

Afbeelding
Ja! We kunnen zakken. Achterhand valt wel wat weg voor mijn idee.

Afbeelding
Hier anders afgesteld, dat was weer even wennen

Afbeelding
En met dit plaatje ben ik toch wel blij. Het begint te komen!

Bjarni

Re: Ijslander Thom eerste keer pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:25

Wat een leukerd, ben gek op ijslanders!
Hij pakt het al goed op, goed dat je hem niet ineens heel kort en strak bijzet maar hem ook de ruimte geeft om zelf de goede, ontspannen manier van lopen te vinden.
Wat betreft het korte lopen, je hebt best kans dat het niet zozeer in zijn hoofd maar in zijn lijf nog zit. Door het korte, gevoelige lopen is hij ook zijn spieren anders gaan gebruiken en wellicht in zijn rug of schouder wat vast gaan zetten. Het zou hem de goede richting op kunnen helpen eens goed nagekeken en losgemasseerd te worden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 08:59

Dankjewel! En ja, het zal natuurlijk ook gewoon in zijn spieren zitten omdat hij gewend is om op die manier te lopen. Is het gewenst om na verloop van tijd hem strakker te zetten, om zo meer van hem te vragen?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:02

Ziet er goed uit!

Toch zou ik wel voorzichtig zijn met longeren zonder lijn... Het is natuurlijk wel lekker makkelijk, maar zeker met zo'n pessoa zou ik het zelf niet zo snel doen.
Wanneer je paard bijvoorbeeld verstrikt komt te zitten, aan de kletter gaat of wat dan ook, heb je een stuk minder controle over hem.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 09:08

Daar heb ik zelf nog niet eerder bewust over nagedacht :+ ook een mogelijke insteek idd.

Misschien dat dat de nuchterheid van het "IJslandse rijden" is; Als ie verstrikt komt, leert hij vanzelf dat ie stil moet staan en als ie aan de kletter gaat, is dat na een paar rondjes ook wel weer over.

'T is zo'n koele kikker, hij raakt niet in paniek als er iets verkeerd gaat.

Aan de lijn vind ik dat je veel ruis veroorzaakt, alleen als ik hem een kleinere volte wil laten lopen zodat ik het binnen achterbeen extra kan stimuleren, gebruik ik een longelijn.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:04

Kan me nog goed herinneren dat er laatst een IJslander in paniek er vandoor is gegaan met alle gevolgen van dien..
Vind die insteek nogal naïef.
De 'ruis' aan de longeerlijn ligt eraan hoe bekwaam je hierin bent :)

Verder vind ik het er al fijn en ontspannen uitzien :j hij laat op sommige foto's al z'n rug mooi los. Veel plezier/succes verder

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:09

Ziet er fijn uit!

Je zou ook eens kunnen afwisselen met dubbellongeren, zodat je zijn houding zelf kan beïnvloeden. Ik zie hem op sommige foto's wat naar naar buiten gesteld lopen, wat je met de dubbele longe zou kunnen corrigeren.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:11

Roosje_ schreef:
De 'ruis' aan de longeerlijn ligt eraan hoe bekwaam je hierin bent :)

Dat denk ik dus ook. Ik voel me dus ook nog niet dusdanig bekwaam dat ik denk dat ik ruisloos kan zijn.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:12

@Imre, dubbele longe heb ik ook liggen, maar daar heb ik het probleem dat wanneer hij gaat dragen en nageeflijk wordt, ik niet kan loslaten; de stukken aan het begin wat "touw" is, blijft dan in zijn vacht hangen waardoor ik niet kan loslaten wanneer hij los laat.

Als iemand daar nog een trucje voor weet.. Welkom :D

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:12

Misschien eens wat lesjes volgen mbt longeren? :) is voor dubbele lijnen ook wel handig om daar eventueel mee op weg te worden geholpen. Ik heb zelf wat lessen bij Lammert Haanstra gevolgd en heb daar veel aan gehad.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:13

RT-HAW --> TVG

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:19

Nachtlampje schreef:
Als iemand daar nog een trucje voor weet.. Welkom :D

Wachten op de zomervacht. :)) Herkenbaar probleem trouwens, hier ook een harige IJslander.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:21

:Y) Kaalscheren die ijslanders, allemaal!