Ideeën voor schriktraining

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Ideeën voor schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 19:04

Hoi,
Mij leek het leuk om op stal eens een schriktraining te organiseren, maar ben een beetje koos inspiratie loos qua oefeningen..
We beschikken over een 20x60 buitenbak, 4 staanders, 7 balken (waarvan 2 heel klein zijn) en wat pionnen. Natuurlijk kunnen we ook spul kopen of van huis meenemen :)

Iemand ideeën? :D

jensvl

Re: Ideeën voor schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:47

Waar zijn jullie paarden concreet bang van?
Hebben jullie al vaker schriktraining gedaan?
Zou je dit met meerdere paarden gelijktijdig willen doen, of paard per paard?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 19:32

Verschilt per paard. Ik heb het niet eerder gedaan maar paardje is niet van veel onder de indruk oid. Verder op stal staan ook vrij koele paarden. Als we het gaan doen doen we het wel met meerdere tegelijk ja :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:37

3 bamboo stokken van het tuincentrum , een rol afzetlint , ducktape en 2 staanders en je hebt een gordijn !
de 3 stokken aan elkaar als een U , langs de onderkant maak je met stroken afzetlint een gordijn , dan plak je de pootjes van de u aan de 2 staanders als een omgekeerde u natuurlijk ! en je hebt je gordijn.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 19:39

Paraplu's zijn ook vaak eng. Die zou je in de staanders kunnen zetten of iemand vast kunnen laten houden.

Tinkerbello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:52

Een dekzeil om overheen te lopen. Kun je vastleggen met balken

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:56

Als je nog nooit iets met een schriktraining met de paarden gedaan hebt, kun je misschien beter een keer iets onder begeleiding doen. Met de vereniging hebben wij een keer schriktraining van www.schriktraining.nl gehad. Heel gaaf om te doen (tot en met een rookgordijn aan toe) en heel leerzaam voor paard en mens.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:16

Eline_S_S schreef:
Verschilt per paard. Ik heb het niet eerder gedaan maar paardje is niet van veel onder de indruk oid. Verder op stal staan ook vrij koele paarden. Als we het gaan doen doen we het wel met meerdere tegelijk ja :)

Ik vind het een leuk initiatief, maar weet waar je aan begint. Als je fouten maakt in de timing gaat de training het tegenovergestelde effect hebben. En als je dit met meerdere paarden gelijktijdig doet, dan is het beter dat de basistechnieken gekend zijn door de deelnemers. Want als een van de paarden bang wordt en op de loop gaat, is de kans groot dat de rest volgt.
Ik hoop dat je weet waar je aan begint en je grondig hebt ingelezen op het onderwerp.
Verder laat je fantasie de vrije loop. Voetbal, vuilniszakken, grote plastic lappen, dingen die raar ruiken of een vreemd geluid maken. Je kan zelfs zover gaan dat je je paard inpakt in een groot zeil. Is je paard wat bang van een trailer? Ideale moment om hem met tussenstapjes hier aan te laten wennen.

Nog een punt. Kan je je paard overal aanraken? Anders kan je dat ook oefenen tijdens de schriktraining.

Maar vooral weet waar je mee bezig bent.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:28

Een zeil waar ze op kunnen lopen
Paraplu
Vuur korf
Vuurwerk geluid aanzetten
Zoiets?

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:34

ballonen, met van die rood witte lintjes en misschien een traktor laten rijden of de motor ervan aanzetten

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:34

kijken naar dingen waar je paard bang voor is en juist die gebruiken

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:26

Ik organiseer obstakeltrainingen. meer info kun je op mijn website vinden.

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:44

Ik heb zelf een stroken gordijn gemaakt van een blauwe afdekzeil. Stoken knippen en bovenaan een rand omvouwen en vastplakken. Laat aan de zijkant van iedere strook een stukje open zodat je de stroken een beetje laten overlappen.

Afbeelding