Kimmie25501 schreef:Hoi, Ik heb vandaag weer goefend met ja knikken.
Maar het gaat niet erg goed, want hij doet zijn hoofd amper omhoog, en als hij hem omhoog doet, doet hij hem helemaal scheef. Ook staat hij tussendoor steeds te schudden met zijn hoofd, omdat ik nu tussendoor soms ook het nee schudden vraag (niet bij het ja knikken er tussen door, maar tussen andere oefeningen).
Heeft er iemand nog tips voor me?
Je wilt de stappen te groot maken waardoor je paard gefrustreerd/ontmoedigt raakt en jij ook. Maak de tussenstappen die je beloont veel kleiner en je zal merken dat je dan toch twee keer zo snel resultaat boekt.
Begin met te belonen voor wat hij wel al goed doet: het ietsjes omhoog en omlaag doen van het hoofd. Het beste werkt het als je een brugsignaal (een woordje als "yes" of tongklik of click met een clicker) gebruikt om precies het juiste gedrag te markeren en dan direct te belonen.
Het scheef houden van het hoofd kun je er later weer uit trainen, dus daar zou ik me eerst geen zorgen om maken.
Belangrijkste is je paard weer aan te moedigen te zoeken naar het jusite gedrag en dan langzaam (!) de criteria opvoeren. Zo train je binnen no time een echte knik. Dat kun je uitbouwen tot 2x op en neer enz. Als hij het eenmaal weet voeg je een commando toe en vanaf dan ga je enkel en alleen nog belonen als je het eerst gevraagd hebt.