Ja knikken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Ja knikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 15:50

Ik heb vandaag weer een keertje vrijheidsdressuur gedaan. Het ging erg goed op een ding na.
Ik probeer nu al een tijdje het ja knikken aan te leren, maar het gaat niet zo goed.
Ik heb het eerst op de manier van nalanta geprobeerd. Dat was vanuit natuurlijk gedrag, maar Oreo beweegt zijn hoofd nooit op en neer, dus dat had niet echt zin. Daarna heb ik het op de manier van vrijheidsdressuur.nl geprobeerd. Dat was dat je hem eerst je hand hoog moet laten aanraken en daarna laag en dat daarna uitbreiden. Het probleem is alleen dat het superlang duurt voordat hij het aanraakt. Dus als ik mijn hand eerst hoog hou raakt hij het wel aan (wel met zijn hoofd helemaal scheef), maar als ik hem dan weer beneden hou duurt het weer een halve eeuw. Ik ben hier nu al een tijdje mee bezig, maar het verbetert echt totaal niet.
Hebben er mensen misschien tips hoe ik dit beter kan uitvoeren? Of kan ik dit kunstje beter niet meer gaan proberen?

NikkivanOlst

Re: Ja knikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 16:11

Targetten....?
Dus eerst hoog en dan laag laten targetten?

Targetten is namelijk 1 van de belangrijkste basis oefeningen naast het voerweigeren om mee te nemen :)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:00

Met een snoepje op en neer en dat belonen?

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 17:05

welmoed__ schreef:
Met een snoepje op en neer en dat belonen?

Ja ik denk ook dat dat het beste werkt.
Daar een stem commando bij zeggen en dat heel vaak oefenen.
Daarna proberen of het ook alleen op stem lukt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 17:15

VibriseTeam, dat gebruik ik inderdaad ook. Dat hij eerst mijn hand hoog en daarna laag moet aanraken. Maar dat werkt nog niet zo goed haha. Het gekke is dat hij verder wel goed kan targetten, want normaal raakt hij het wel meteen aan.
Dat met het snoepje op en neer ga ik proberen!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 18:01

Ik heb het met het snoepje uitgeprobeerd. Het gaat nog steeds niet heel goed, omdat hij als hij zijn hoofd omhoog doet ook scheef doet. Maar een paar keer ging het ook wat beter. Hij doet alles op een of andere manier heel vertraagd. Iemand trouwens nog een idee voor het stemcommando? Ik gebruikt nu jaa? Maar ik weet niet of dat zo handig is.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:45

Op zijn Engels? Yes?

Ik deed dat met nee schudden, gebruikte ik no.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 17:58

Dat is wel een goede inderdaad!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 17:21

Hoi, Ik heb vandaag weer goefend met ja knikken.
Maar het gaat niet erg goed, want hij doet zijn hoofd amper omhoog, en als hij hem omhoog doet, doet hij hem helemaal scheef. Ook staat hij tussendoor steeds te schudden met zijn hoofd, omdat ik nu tussendoor soms ook het nee schudden vraag (niet bij het ja knikken er tussen door, maar tussen andere oefeningen).
Heeft er iemand nog tips voor me?

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:30

Mijn pony heeft zo bepaalde "knopjes" waarbij hij (per toeval) ja of nee knikt.. Als ik hem tussen zijn oren kriebel, dan gaat hij nee-knikken (eerder uit reflex voor de vliegen enz).. Ik heb dit nu niet uitgebreid maar zou er zo nergens een natuurlijke reactie zijn waarbij hij die ja-beweging maakt?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 20:12

Euhm, geen idee? Aan wat voor dingen moet ik dan denken?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 02:53

Kimmie25501 schreef:
Hoi, Ik heb vandaag weer goefend met ja knikken.
Maar het gaat niet erg goed, want hij doet zijn hoofd amper omhoog, en als hij hem omhoog doet, doet hij hem helemaal scheef. Ook staat hij tussendoor steeds te schudden met zijn hoofd, omdat ik nu tussendoor soms ook het nee schudden vraag (niet bij het ja knikken er tussen door, maar tussen andere oefeningen).
Heeft er iemand nog tips voor me?

Je wilt de stappen te groot maken waardoor je paard gefrustreerd/ontmoedigt raakt en jij ook. Maak de tussenstappen die je beloont veel kleiner en je zal merken dat je dan toch twee keer zo snel resultaat boekt. ;)

Begin met te belonen voor wat hij wel al goed doet: het ietsjes omhoog en omlaag doen van het hoofd. Het beste werkt het als je een brugsignaal (een woordje als "yes" of tongklik of click met een clicker) gebruikt om precies het juiste gedrag te markeren en dan direct te belonen.

Het scheef houden van het hoofd kun je er later weer uit trainen, dus daar zou ik me eerst geen zorgen om maken.
Belangrijkste is je paard weer aan te moedigen te zoeken naar het jusite gedrag en dan langzaam (!) de criteria opvoeren. Zo train je binnen no time een echte knik. Dat kun je uitbouwen tot 2x op en neer enz. Als hij het eenmaal weet voeg je een commando toe en vanaf dan ga je enkel en alleen nog belonen als je het eerst gevraagd hebt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 08:45

Bedankt! Hiermee ga ik aan de slag!