Dubbellonge, hoe gebruiken jullie die?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dubbellonge, hoe gebruiken jullie die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:33

Ik ga weer beginnen met longeren met de dubbele longe.
Nu weet ik dat er veel manieren zijn om die te bevestigen.
Wat heeft jullie voorkeur? En waarom?

Wat ik voor mijn pony belangrijk vind, is dat hij zijn rug stretcht, zijn buikspieren goed gebruikt en zijn achterbeen meer onder gaat brengen.

Anoniem

Re: Dubbellonge, hoe gebruiken jullie die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:15

Niemand?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:17

Ik heb de buitenlijn in principe langs de achterhand, door de ring van de barebackpad(of longeersingel) en dan rechtstreeks aan het bit.
De binnenlijn door de ring aan de binnenkant en dan rechtstreeks naar het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:10

specifieke reden dat je dit zo bevestigt?

ik longeer overigens op kaptoom(micklem)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:15

Ik doe hem ook achterlangs. Maar niet rechtstreeks aan het bit. Ik haal hem door de onderste ring van de longeersingel, naar het bit en dan of vastklikken aan de ring daarboven, of tussen de benen.
Dit omdat paard van zichzelf liefst rug wegdrukt
Ik heb trouwens die met katrollen zodat alles soepel glijdt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:18

Ik heb ook met katrollen, lijkt me prettig.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:20

Ik heb een dubbelelonge van lammert haanstra, de uiteinden waar de bevestigingsclip aan zit is dunner gladder touw zodat het makkelijk door de ringen kan glijden. Ik bevestig aan de ringen bovenop de longeersingel, dan gaat het touw door het bit naar de middelste ringen op de singel en dan de ene lijn achterlangs. Werkt heel prettig :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:24

Ik longeer elke week met dubbele lijnen. Ik doe de lijn door het onderste ringetje van de longeersingel heen, door het bit en bevestig hem soms tussen de benen van m'n paard, daar gaat hij mooi z'n rug van bollen, dit doe ik vaak in het begin of aan het einde. En anders 1 gaatje boven waar ik mijn longeerlijn doorheen hebt gehaald.
Soms doe ik hem achterlangs, niet altijd. Ook ik heb met katrollen. :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:15

Anoniem schreef:

Ik vind het fijn om de lijnen rechtstreeks te hebben. Mijn paarden lopen op lichaamstaal en die lijn zijn puur voor de begrenzing, verfijning ed.

Het is niet zo dat ik de lijnen nodig heb om ze met het hoofd naar beneden te houden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:57

ijssnuiver schreef:
Anoniem schreef:

Ik vind het fijn om de lijnen rechtstreeks te hebben. Mijn paarden lopen op lichaamstaal en die lijn zijn puur voor de begrenzing, verfijning ed.

Het is niet zo dat ik de lijnen nodig heb om ze met het hoofd naar beneden te houden.

Het gaat ook niet om hoofd naar beneden houden maar om nageeflijkheid op het bit ;) dat kan in een hogere en lagere positie

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:00

Ik heb de binnensten lijn aan de longeersingel vast geklikt. En dan loopt hij naar voor, door de bitring, of in mijn geval de neusring want ik longeer met kaptoom.

De buitenste lijn zit direct vast aan de ring bij het hoofdstel, en loopt dan door een lage ring van de longeersingel achter zijn broekspier.

Als ik wil dat het paard nageeft, stel ik hem iets naar buiten met de buitenste lijn. Dit helpt bij mijn paarden altijd goed. Het houdt ze namelijk in balans waardoor ze los durven te laten en vervolgens nageven.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:54

Buitenste lijn van mijn hand af over de rug door de ring(hoog of laag hangt af van wat je wil doen) van de longeersingel en dan aan de ring van het kaptoom. Binnenste lijn van mijn hand af door de ring van het kaptoom naar de longeersingel, of hetzelfde als de buitenlijn. Net of het nodig is om iets meer stelling of controle te hebben.Ik zet nooit een paard vast, doe de buitenlijn eigenlijk standaard over de rug, omdat langs de achterhand veel communicatiestoornissen kan geven. Ik heb nooit spanning op de lijnen, mijn paard wil ook wel eens ondeugend zijn en dan trekt hij. Niet ik. Wij werken regelmatig aan de dubbellonge. Heerlijk. Je kan goed zien wat je paard bij de verschillende oefeningen doet. Nieuwe dingen doen we altijd eerst aan de dubbellonge. Vooral het verzameld werken gaat paard en mij goed af.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 02:09

Dorine92 schreef:
ijssnuiver schreef:

Het gaat ook niet om hoofd naar beneden houden maar om nageeflijkheid op het bit ;) dat kan in een hogere en lagere positie

Ik bedoelde tov de lijnen, die door de bitring gaan en dan weer naar de longeersingel(en alle varianten). Nagevelijk houden op het bit/kaptoom/oid, doe je door de werken aan de achterhand, dan gaan ze vanzelf nagevelijk. Ik doe voor niet meer dan de stelling regelen en de paarden helpen door van de binnenschouder af te komen(en dat laatste dmv lichaamstaal wat ze al geleerd hebben aan de enkele lijn).

Ik gebruik een speciaal stukje aan mijn barebackpad en heb daardoor geen keuze uit een hogere of lagere ring.... Desondanks kan ik de paarden heel prima hoger en lager inzetten.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 07:53

Ik heb het op dezelfde manier als ijssnuiver, met dezelfde reden.
Ik lees allemaal rare manieren. Ben benieuwd naar foto's.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 08:18

Foto's vind ik ook wel erg welkom.

Ik wil het sowieso 1x per week doen, erg nuttige aanvulling op rijden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:12

Bij deze foto heb ik de buitenlijn over de rug omdat dit nog in de leerfase van desbetreffende pony zat. De volgende stap is de buitenlijn langs de achterhand, maar pas als ze voldoende gedesensibiliseerd zijn. Deze pony was heel sensibel en vond dingen langs zijn achterhand enorm eng.
Daar was ik naast de dll ook gewoon mee aan het werk, maar ik wilde hem eerst vertrouwd hebben met de hulpgeving voordat ik die extra stap van de buitenlijn ging toevoegen.

Ik kan 123 geen foto vinden waarbij ik de lijn wel achterlangs heb. Maar ik heb ze dus op deze manier en afhankelijk van de graad van opleiding de buitenlijn over de rug of achterlangs.

Afbeelding

Normaal heb ik ook de binnenlijn door de ring van de barebackpad. Maar hier hetzelfde verhaal, dit was 1 vd eerste keren voor deze pony en dan houd ik de binnenlijn op het touwhalster en rechtstreeks ipv door de ring van de barebackpad.
Een volgende stap zou zijn, de buitenlijn achterlangs en daarna de binnenlijn door de ring van de barebackpad. En zodra dat zo is, gaan de lijnen ook op het bit ipv touwhalster.

Ik zal eens zoeken of ik ook een andere foto bij de hand heb.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:12

Door de longeersingel ik gebruik hierbij de bovenste ringen om de positie van de hand na te bootsen en vooral niet achter de achterhand langs elke keer als t paard beweegt krijgt je een klap in z'n mond en je hulpen zijn minder duidelijk. Mijn lijn gaat achter t schoftje langs

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:27

Dat hangt van het paard en de dag af :D achter de achterhand langs doe ik nooit moeilijk over, ze zijn allemaal wel snel uitgebokt als ze al iets doen erop. Maar ik heb vaker de lijn over de rug.

Zolang het paard zich nog durft opkrullen ga ik door de singel naar het bit. Eens ze het goed doorhebben durf ik ook in driehoek te bevestigen maar dat is zeker niet altijd nodig!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:33

Wat ik mij afvraag, ik longeer normaal altijd gewoon met de dubbele longe over de rug. Gister voor de verandering achter haar kont langs gedaan. Ze was opzich super braaf. Ik vond de lijn zelf alleen erg onrustig door haar bewegende achterbeen. Hoe lossen jullie dit op? Lijkt mij erg vervelend voor haar mond?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:10

Toch maar weer over de rug dan als je het zelf geen voordeel vindt geven. Ik heb de lijn ook vaker over de rug.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:18

Ik heb laatst ook dubbele lijnen gekocht en wil daar graag mee beginnen. Dus handig dit topic. Ik zag een foto voorbij komen van iemand met een gewoon halster. Ik wil dat ook doen. Maar zijn daar voor en nadelen van?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:29

Ik doe de buitenste lijn ook altijd over de rug, achterlangs wordt de lijn erg onrustig en dan blokkeert mijn paard omdat ze het niet prettig vindt dus dat is geen succes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:01

https://www.youtube.com/watch?v=kgpilD2cBs8

Ik longeer met een "schoftje" aan de dubbele longe, omdat je dan imo pas goed mee kan gaan in de beweging met je hand. En dat komt ten goede van de aanleuning en lengtebuiging!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:22

Ik gebruik de dubbele longe altijd in combinatie met een longeersingel.
Ik ben begonnen met door de onderste ringen aan de zijkanten, dan aan een kaptoom of (onderaan) een touwhaster, met de lijn over de rug.
Daarna met de buiten lijn achter de achterbenen langs.
Toen de kaptoom of touwhalster vervangen voor hoofdstel met bit.
Inmiddels bne ik wat verder in de training en ben ik mijn paard aan het leren wat ronder te lopen. Nu haal ik de lijnen door het bit en zet ze tussen de voorbenen door weer terug naar de singel (onderste ring, onder de buik).

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:29

Zoals jij doet, doe ik nu ook.