Eten interessanter dan ik

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

Eten interessanter dan ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 18:17

Hallo iedereen, *\o/*

Ik heb even een vraagje: ik ben al ongeveer 3 maanden bezig met vrijheidressuur met mijn nieuwe paardje. Maar ze wil constant mijn koekjes nemen bv als niks doe komt ze naar mijn zakken koekjes zoeken (dit laat ik natuurlijk niet toe), als ik dan een koekje uit mijn zak haal probeert ze het direct te nemen, als ik met mijn zweep aankom doet ze al direct vanalles zonder ik het vraag en zoekt dan een koekje als beloning, ...

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd nl. Koekje naar de borst brengen voordat ze het kan eten, ik heb ook geprobeerd om haar leren voedsel te weigeren maar momenteel lukt dit nog niet, ik doe VD met een clicker, En telkens als ze dus ongewenst gedrag naar het koekje toe doet zeg ik nee en duw haar hoofd weg. Maar niks lukt

Hebben jullie tips voor me? :D

Azmay

Re: Eten interessanter dan ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:19

Ik zou eerst beginnen met goed voedsel weigeren, en verder heel goed duidelijk maken dat jij toch echt de baas bent.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:23

Eerst meer aandacht besteden aan voedsel weigeren en beleefdheid voordat je met andere trucjes bezig gaat. Je geeft aan dat voedsel weigeren nu nog niet lukt dat betekend dat je eigenlijk nog niet toe bent aan andere trucjes aanleren.

Wat trouwens ook wel helpt is te trainen nadat ze al voer hebben gehad op stal. Dus niet trainen met een paard wat honger heeft. Daarnaast kan je ook zorgen dat je beloning niet te lekker is... dus niet steeds de superduper koekjes gebruiken maar gewoon de bikskorreltjes of een stukje wortel. Bij te lekkere beloning kan de aandacht ook meer gaan naar het koekje ipv naar het commando.

Oh en denk eraan... consequent blijven... ze heeft nu al geleerd dat "hand in de zak" = koekje... en dat moet je dus ombuigen naar "click" = wachten tot er een koekje op een gestrekte hand voorbij komt.
Daar moet je echt even trainingstijd in stoppen en goed bedenken welk gedrag je van je pony wil zien en wat dat betekend voor jou gedrag (dat je dan ook consequent moet volhouden)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 11-03-16 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 18:23

Soms als het echt erg is ga ik voor 5 min. even weg of ik ga achter het hek staan maar dat helpt ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:25

Daar zit maar 1 ding op.. Jezelf vermommen als wortel :Y)

Nee, zonder gekheid. Paard is dol op koekjes en wordt er behoorlijk brutaal van zo te zien. Toch eerst doorzetten met het voedsel weigeren. Jij bent de baas, niet het paard!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:33

Voedsel weigeren is niet zo moeilijk om aan te leren.

Wat denk je gebeurt als mijn pony probeert eten te jatten van mijn paard, die hoger in rang is? Juist die krijgt eerst een waarschuw (zwiep met de staart, boze blik) en dan gewoon een rotschop. Dikke doei zeg.

Je paard zal het je heus niet kwalijk nemen als jij ook zo duidelijk bent. Snoepje op je open hand leggen, duidelijk het commando voor het weigeren erbij zeggen, en als hij toch in jouw ruimte komt (daar begint het al!) wapperen met een zweep of een touwtje. Negeert hij dat, nou dan loopt hij zelf tegen die wapperende zweep aan.

Zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Dit komt waarschijnlijk streng over maar ik hoef mijn paarden juist zelden te corrigeren omdat ze met een simpel nee ophouden met wat het ook voor fouts was dat ze aan het doen waren. Ze komen zelfs met een beteuterd gezicht van de mesthoop af als ik nee zeg. :+

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:39

Welke dingen heb je aangeleerd met de clicker of waarmee ben je bezig?
Je schrijft dat je achter een hek geprobeerd hebt net als voor de borst aanbieden. Dat klinkt alsof je het een paar keer gedaan hebt en toen opgegeven hebt. Mijn paard is van zichzelf heel erg beleefd, maar de eerste paar keer heb ik zeker vanachter een draad geoefend en ik geef altijd alle voerbeloningen van mij af en voor de borst van het paard, gewoon altijd. Er is nooit voer dicht bij mij te verdienen of in mijn zakken, het levert niks op om daar te zoeken. Een enkele keer dat hij wel dichtbij komt om te zoeken vraag ik hem achteruit, dan kan hij iets doen waarmee hij iets kan verdienen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:44

Ik heb de indruk dat het paard ook op verkeerde momenten is beloond. Of in ieder geval weet ze misschien niet precies wat ze moet doen voor het koekje. Daarom trekt ze de hele trukendoos ook open op het moment dat jij snoep hebt.
En dichterbij komen dan jij wil, om het snoep uit je zak te jatten, dat mag natuurlijk nooit. Dan gaat het al mis, omdat het paard bepaald wanneer er aan jou gefrut mag worden.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 19:03

eilleen333 schreef:
Ik heb de indruk dat het paard ook op verkeerde momenten is beloond. Of in ieder geval weet ze misschien niet precies wat ze moet doen voor het koekje. Daarom trekt ze de hele trukendoos ook open op het moment dat jij snoep hebt.
En dichterbij komen dan jij wil, om het snoep uit je zak te jatten, dat mag natuurlijk nooit. Dan gaat het al mis, omdat het paard bepaald wanneer er aan jou gefrut mag worden.

Ik klik altijd met mijn klikken op het juiste moment en daarna geef ik een koekje in de richting haar borst dus op het verkeerde moment belonen is niet het geval, zelf weet ze heel goed wat ze moet doen want als ik het vraag doet ze het direct juist.

Klokjes schreef:
Welke dingen heb je aangeleerd met de clicker of waarmee ben je bezig?
Je schrijft dat je achter een hek geprobeerd hebt net als voor de borst aanbieden. Dat klinkt alsof je het een paar keer gedaan hebt en toen opgegeven hebt. Mijn paard is van zichzelf heel erg beleefd, maar de eerste paar keer heb ik zeker vanachter een draad geoefend en ik geef altijd alle voerbeloningen van mij af en voor de borst van het paard, gewoon altijd. Er is nooit voer dicht bij mij te verdienen of in mijn zakken, het levert niks op om daar te zoeken. Een enkele keer dat hij wel dichtbij komt om te zoeken vraag ik hem achteruit, dan kan hij iets doen waarmee hij iets kan verdienen.

Ik heb haar al flemen geleerd met mijn hand en het woordje lach als commando, nee schudden en als Handel het woordje shake en met mijn hand zwaaien, en voetje geven op zweepcommando en het woord voetje, achteruit gaan met commando achter en met mijn handen naast me.

En ik heb niet opgegeven ik blijf iedere keer weer naar de borst het koekje geven! :D

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 19:48

Gypsy schreef:
Voedsel weigeren is niet zo moeilijk om aan te leren.

Hoe dan ? :D

Nu doe ik het door mijn hand dicht met het snoepje voor haar te houden en wanneer ze naar het snoepje gaat duw ik haar hoofd weg en zeg ik nee, wanneer ze eventjes geen aandacht heeft klikken en belonen
Is dit een goede manier :?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:37

Er zijn wel verschillende filmpjes te vinden die uitleg geven over voedsel weigeren.
Bijv.
https://youtu.be/jlwr-vxTaGA
https://youtu.be/oOzUdWSPIQY

Wat je nu uitlegt klinkt prima... maar kennelijk is het nog niet goed genoeg omdat ze nog opdringerig is. Misschien is het verstandig om eerst vanaf achter een omheining te oefenen, dat is veiliger.