Vrijheidsdressuur!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

aaabbbccc

Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 21:04

Hoi allemaal! *\o/*

Omdat ik meer wil gaan afwisselen in de dingen die ik doe met mijn pony wil ik vraag vrijheidsdressuur met hem gaan doen. Het is een 21 jarige E-pony die nog erg fit is. (Als het hem uitkomt natuurlijk :+ ). Hij heeft bronchitis maar heeft hier verder geen last van! Alleen in de zomer als het heel erg warm is. Wij rijden ongeveer 2/3 keer buiten rijden, met het galopperen houden de andere paarden hem dan ook niet bij haha! En we springen ook 1/2 keer per week. De rest van de week longer em of wandelen we wat. Ik vind het heel gaaf om vrijheidsdressuur te zien en het lijkt me ook leuk om te doen. Maar ik weet niet zo goed hoe en wat. Websites zoals nalanta en vrijheidsdressuur.nl heb ik al bekeken maar ik zou vraag jullie ervaringen willen we ten. Waarmee te beginnen, wat als hij het niet snapt en alle andere tips en oplossingen die jullie hebben.

Heeeeel erg bedankt alvast *D

NikkivanOlst

Re: Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:09

Vaak is les nemen best handig. Dan weet je dat je goed begint, want juist het begin is het belangrijkste :)

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:15

Ik doe ook vrijheidsdressuur met mijn oudje, ze vindt het ontzettend leuk!
Je kunt vaak het beste beginnen met de basis, deze moet er echt goed inzitten! Denk hierbij aan achteruit lopen op weinig druk, wijken voor druk, volgen, halthouden en eventueel groundtying.
Zit de basis er goed in kun je beginnen met bijvoorbeeld flemen, achteruit lopen op enkel commando, nee-schudden, ja-knikken, targetten, neus in het halster steken, parkeren, rondje lopen, gapen of iets vast houden.
Als hij ook een aantal van deze kunstjes kent(en niet doet zonder dat je het vraagt!) kun je beginnen een bijvoorbeeld de jambette, spagaat, apporteren, spaanse pas, op het blok, berggeit of achteruit lopen als je er achter staat.
En als hij dat nooit misbruikt oid. kun je beginnen aan bijvoorbeeld buigen(klassiek en diep), compliment, knielen, kruipen, liggen, steigeren of platliggen.
Als je nog vragen hebt mag je me altijd een pb'tje doen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:19

Je begint al nooit met de 'kunstjes' voor je je paard een paar belangrijke gedragsregels aanleert als je werkt met voer. Heb al zoveel 'krokodillen' in handen gehad die nooit hadden geleerd netjes met de beloning om te gaan :)

Dus ik zou zeker het voerweigeren even meepakken voor je ook maar denkt aan andere oefeningen :j

Lucky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:43

VisibreTeam schreef:
Je begint al nooit met de 'kunstjes' voor je je paard een paar belangrijke gedragsregels aanleert als je werkt met voer. Heb al zoveel 'krokodillen' in handen gehad die nooit hadden geleerd netjes met de beloning om te gaan :)

Dus ik zou zeker het voerweigeren even meepakken voor je ook maar denkt aan andere oefeningen :j

Thanks voor de tip! Al denk ik niet dat dit nodig is. Hij is heel voorzichtig en pakt echt pas het snoepje als ik het voor zijn neus hou en zeg "toe maar". Als ik het voor zijn neus hou en ik zeg niks pakt hij het ook niet. Ik weet niet hoe dit kan maar ik denk dat het ongeveer hetzelfde principe is! :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:46

Oftewel, je hebt het voerweigeren wel aangeleerd, want hij pakt het pas op 'toe maar' :)

tuurlijk, het hoeft niet perse fout te gaan, maar beter dat je de oefening voerweigeren gelijk in het begin al meeneemt, dan heb je al wat meer zekerheid dat het niet later in je training nog fout kan gaan.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:50

Ik ben begonnen met flemen te leren dat is echt heel gemakkelijk

aaabbbccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 09:28

Ambertjeluna schreef:
Ik ben begonnen met flemen te leren dat is echt heel gemakkelijk

Hoe heb je dat aangeleerd? :j

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 09:55

Beginnen met grondwerk en leid oefeningen en cirkelen bv en dan misschien een lesje nemen om alles even goed bij te schafen voordat je aan het echte werk begint.
Klein beginnen en niet gelijk te groot willen denken. Flemen, kusje, schudden, gapen, rondje draaien. Allemaal kleine maar leuke dingen!