[AR] Na een lange tijd weer mennen, en dan zonder bit? Kan best!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Na een lange tijd weer mennen, en dan zonder bit? Kan best!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 15:11

Hoi!

Bitloos mennen, sommige mensen vinden het leuk om te zien en doen het misschien ook wel zelf. Maar veel mensen zijn er geen voorstander van. Ik rij al 2 jaar volledig bitloos met mijn rijpony. Buitenritten, wedstrijden, TREC demonstraties, springen, crossen, nooit heb ik een keer het bit gemist. Maar mennen bleef ik altijd met een trensje doen.. Tot gisteren, een vriendin was mee gegaan en we hebben eens geprobeerd hoe Ti Amo het doet bitloos. Gewoon in de bak, we hebben een soort obstakeltraining gedaan.

Ti Amo heeft pech gehad in 2015, in mei bleef ze met haar achterbeentje in het schrikdraad hangen nadat ze hier in was gerold. Domme pech, de omheining was gewoon in orde.. Volgende ochtend werd ze helemaal in paniek aangetroffen. Ze stond echt op 3 benen en haar achterbeen was net een rollade.. -O- Hier heeft ze lang van gerevalideerd, rustig in de wei met metacam. Net voor de zomervakantie was ze wonder boven wonder niet meer onregelmatig! Ik had niet verwacht dat haar beentje weer de oude werd omdat de lymfeklieren waren aangetast. Haar been kreeg de oude vorm terug, maar toch bleef ik bang dat ik haar overbelastte door haar weer in te spannen. Ze kwam aan en haar spieren verdwenen, toen ik in september haar weer wilde oppakken lagen de lamoenen van de sulky echt niet meer goed.

De herfst motiveerde niet echt om haar goed op te pakken, maar nu had ik er wel weer veel zin in! Besloten mijn sulky een make over te geven. Helemaal uit elkaar, de lamoenen zijn 10 cm verbreed. De schoren hebben we iets kleiner bevestigd, de sulky helemaal geschuurd en weer geverfd, de wielen gecontroleerd, nieuwe banden erop en klaar! Hij ligt nu eindelijk mooi in balans.
Zoals te zien past de lamoen netjes, in haar dikke wintervacht heeft ze aan beide kanten nog een stuk over.
Afbeelding

Gisteren hebben we dus voor het eerst sinds een lange tijd weer gemend *\o/* en dan wel bitloos, met dit mini schaartje. Ik vond het superleuk om eens zo met haar bezig te zijn en Tiamo deed het echt top. Ik ga weer lekker met haar verder trainen, vannochtend hebben we onze eerste menles sinds lang gehad!

Tips zijn welkom, ik wil het filmpje vooral laten zien omdat misschien meer mensen zo inzien dat bitloos mennen best goed gecontroleerd kan gaan! Sturen/remmen, alle knopjes zitten er prima op :D Dit was echt de eerste keer!

Vannochtend tijdens de menles <3
Afbeelding

Nog wat andere foto's van vooral 2014.

Ti Amo in haar wedstrijd outfit (sulky en lamoenen zijn nu dus breder)
Afbeelding
Haar andere hobby! :D
Afbeelding
(Ja zonder zweng, sorry!) In de sneeuw!
Afbeelding
Eigenlijk ben ik gewoon heel blij met mijn lieve vriendinnetje! <3
Afbeelding

Ik ga lekker verder oefenen en hopelijk vinden jullie(het soms wat strenge bokt haha)het filmpje ook leuk!

:wave:

Tinkies7

Re: Na een lange tijd weer mennen, en dan zonder bit? Kan best!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:44

Leuk om te zien! Ik zit inderdaad ook nog met deze vraag. Onder het zadel zou ik niets anders meer willen dan bitloos rijden, maar voor de wagen met mijn jonge pony weet ik het niet zo goed.. Het risico is voor m'n gevoel toch groter..
Jij rijdt met een soort hackamore toch? Als ik het goed zie? Zelf zat ik aan het bitloze hoofdstel van dr. Cook te denken, maar wellicht is dit ook iets om te proberen. Waar heb je de bitloze optoming vandaan? En voel je helemaal geen verschil met rijden op het bit?

Interessant topic :P

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 08:12

Tinkies7 schreef:
Leuk om te zien! Ik zit inderdaad ook nog met deze vraag. Onder het zadel zou ik niets anders meer willen dan bitloos rijden, maar voor de wagen met mijn jonge pony weet ik het niet zo goed.. Het risico is voor m'n gevoel toch groter..
Jij rijdt met een soort hackamore toch? Als ik het goed zie? Zelf zat ik aan het bitloze hoofdstel van dr. Cook te denken, maar wellicht is dit ook iets om te proberen. Waar heb je de bitloze optoming vandaan? En voel je helemaal geen verschil met rijden op het bit?

Interessant topic :P

Ja klopt! Is een mini hackamore, van ebay. Ik voel weinig verschil.. ze is wel een stuk rustiger in haar koppie en ze kauwt niet meer.