[AR] Over de rug lopen voor de kar?..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Over de rug lopen voor de kar?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 10:40

Hoi Bokkers,

Mij is altijd verteld dat Tuigpaarden nooit hun achterhand hoeven onder te brengen (behalve dan bij dressuur lijkt me?) maar nu had ik daar laatst een discussie over met iemand. Die vertelde me dat de Tuigpaarden niet zo hoog kunnen opgooien als ze op de voorhand lopen (en dat show Tuigpaarden dus allemaal de achterhand onderbrengen), nu vind ik dit wel een heel raar argument maar wil weten of dit nou klopt of niet, zo nieuwsgierig ben ik wel :P

Ik had deze discussie omdat ik zei dat ik sinds een jaar de achterhand van mijn bijrijd Tuiger aan het trainen ben, hij heeft ongeveer tien jaar niks anders dan hobbelen en karren trekken gedaan, uiteraard zonder ruggebruik.

Maar is dit wel zo? Hoort een Tuigpaard zijn rug nou wel of niet goed te gebruiken voor de kar?
(shows, vaardigheden)

Groetjes!

yarrah

Re: Over de rug lopen voor de kar?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:01

Zonder ruggebruik geen stelling. Anders heb je een stijve plank voor je lopen. Die alleen maar naar de sterren loopt te lijken.
Dus eigenlijk is het wel gewenst.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:28

Natuurlijk moet een paard over de rug, en van achter naar voor lopen voor de kar. Dat is het streven, anders kan hij idd nooit het achterbeen goed onder zetten, en een lichte verbinding van voor krijgen.

Gelukkig zie je het onder de "jongere" generatie steeds meer opkomen in de tuigpaarden sport. "Vroeger" werd toch cru gezegd het paard gewoon letterlijk in elkaar getrokken, kop erop, weggedrukte rug. En dat het achterbeen dan naar achter omhoog getrokken word ipv eronder gezet te worden. Plus een bijpassende mond van beton, en veelal gewoon geen enkele nagefelijkheid(logisch). Dat zie je bij de oudere generatie toch nog wel hier en daar. Ben ik blij dat het allemaal een beetje positiever veranderd +:)+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 12:48

yarrah schreef:
Zonder ruggebruik geen stelling. Anders heb je een stijve plank voor je lopen. Die alleen maar naar de sterren loopt te lijken.
Dus eigenlijk is het wel gewenst.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik zie hier toch ook paarden die in de lucht moeten kijken?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:50

Dat is ouderwets rijden :))
Ik was wat snel.
Hoewel de bovenste wel degelijk met ruggebruik loopt. Je ziet duidelijk dat de achterhand gekanteld is en dat het paard zit.
Laatst bijgewerkt door yarrah op 01-03-16 13:11, in het totaal 2 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 12:54

yarrah schreef:
Dat is ouderwets rijden :))

De bovenste foto is van 2010 bij Evelien Corbeek op de kampioenschappen. Daar loopt hij toch niet over de rug?

In de discussie hadden we het wr over dat Ray niet nagaf in het span.
Hij drukt toch duidelijk zijn rug weg? Of lijkt dat alleen zo? Onder het zadel heeft hij er namelijk heel veel moeite me omdat hij het nooit eerder deed.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:56

Opgericht lopen betekend niet dat het niet over de rug is, dat kan in principe gewoon samen gaan.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 12:58

Azmay schreef:
Opgericht lopen betekend niet dat het niet over de rug is, dat kan in principe gewoon samen gaan.

Maar de eigenaar zegt zelf ook dat dat nooit gebeurt in het tweespan. Nu met ringsteken wordt daar idg helemaal niet op gelet, of hij dat vroeger met de shows wel heeft gedaan weet ik niet. Mij is altijd geleerd dat ze nooit nageven voor kar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:00

Kijk nou eens naar die eerste foto voor de sjees. Daar wordt toch een achterbeen prachtig onder gebracht, en het paard loopt toch fantastisch opwaarts? Dat kan echt niet zonder rug.
Paard loopt niet met z'n hoofd achter de loodlijn (thank goodness!), want tuigers hebben een dusdanige schouderpartij (steil) dat dat niet eens kan, maar het paard loopt ook wel degelijk nageeflijk.
Dit is geen 'ouderwets' rijden hoor...

En die tweede foto van dat span, zou mij niet verbazen dat die koppen in de lucht worden gestoken vanwege de vent links (rechts op de foto) die z'n handen in de lucht steekt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:02

Het eerste paard gaat trouwens mooi "zitten" waardoor het front omhoog kan komen.

Een tuiger heeft (gemiddeld gesproken) veel front en ze stuwen meer van nature.
Maar dat wil niet zeggen dat ze hun rug niet hoeven/moeten gebruiken.

Friezen hebben ook vaak de neiging om met de kop-er-op te lopen.
Maar kunnen prima over de rug gaan, net zoals tuigers.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:04

AlwaysH schreef:
Azmay schreef:

Maar de eigenaar zegt zelf ook dat dat nooit gebeurt in het tweespan. Nu met ringsteken wordt daar idg helemaal niet op gelet, of hij dat vroeger met de shows wel heeft gedaan weet ik niet. Mij is altijd geleerd dat ze nooit nageven voor kar.

Ja wel hoor.
Er zullen echt wel menners zijn die dat niet belangrijk vinden, maar mijn opa (nu 90) vond het juist super belangrijk dat hij het hoofd in hoogte kon bedienen (zoals hij dat dan zei).
Shows worden natuurlijk wel spectaculair gereden, maar zodra ze dressuurmatig aan de gang gaan (ter voorbereiding aan zo'n show) is ruggebruik en nagevelijkheid heel belangrijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:05

Ook voor stuwen heb je de rug nodig. En dat is vanuit de biomechanica niet meer dan logisch.
Dat een tuiger onder het zadel moeite heeft met de rug geven, is omdat het paard dragen niet gewend is - zichzelf niet en de ruiter niet. Niet omdat hij z'n rug niet gebruikt bij stuwend lopen. Die stuwkracht van de achterbenen kan alleen met ruggebruik front en voorbeenactie opleveren.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:06

Ibbel schreef:
Kijk nou eens naar die eerste foto voor de sjees. Daar wordt toch een achterbeen prachtig onder gebracht, en het paard loopt toch fantastisch opwaarts? Dat kan echt niet zonder rug.
Paard loopt niet met z'n hoofd achter de loodlijn (thank goodness!), want tuigers hebben een dusdanige schouderpartij (steil) dat dat niet eens kan, maar het paard loopt ook wel degelijk nageeflijk.
Dit is geen 'ouderwets' rijden hoor...

Nu onder het zadel gaat het wel super, hij loopt eigenlijk nooit te hoog hoor. Maar hij gaat waarschijnlijk nog wel oprichten als zijn achterhand sterker is.

En die tweede foto van dat span, zou mij niet verbazen dat die koppen in de lucht worden gestoken vanwege de vent links (rechts op de foto) die z'n handen in de lucht steekt.

Ja komt denk ik door de stress. Zijn alle twee erg schrikkerig.

Maar het klopt dus dat ze (nu dus) niet -meer- over de rug lopen? En een heb ik het puur over Ray alleen want daar ging de discussie over. Ik snap dat ze het op dat hoge show niveau wel deden, maar waarom heeft een Tuiger dan zo veel moeite met goed lopen onder het zadel als ze dit wel kunnen met de kar?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:07

Mijn is altijd geleerd, zonder ontspanning, geen ruggebruik.
Onderhals er op, geen ruig gebruik.
Spijt me zeer, maar als ik deze plaatjes in het ruggebruik wil plaatsen, vraag ik me uberhaupt af of ze hun rug wel degelijk gebruiken?

Tuigers en friezen hebben een recht achterbeen en voorbeen, en de knie actie is er in gefokt.
Dat ze hun hals er op zetten en hun achterbeen er onder brengen, betekend nog niet dat ze direct hun rug correct gebruiken.

Ik zie, vanuit deze foto's geen enkele vorm van losgelatenheid, wat je wel nodig bent, voor een correct ruggebruik.

Maar goed, door dit zal ik half bokt wel over me heen krijgen, dat ik er absoluut geen verstand van heb :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:08

maralyn schreef:
Mijn is altijd geleerd, zonder ontspanning, geen ruggebruik.
Onderhals er op, geen ruig gebruik.
Spijt me zeer, maar als ik deze plaatjes in het ruggebruik wil plaatsen, vraag ik me uberhaupt af of ze hun rug wel degelijk gebruiken?

Tuigers en friezen hebben een recht achterbeen en voorbeen, en de knie actie is er in gefokt.
Dat ze hun hals er op zetten en hun achterbeen er onder brengen, betekend nog niet dat ze direct hun rug correct gebruiken.

Ik zie, vanuit deze foto's geen enkele vorm van losgelatenheid, wat je wel nodig bent, voor een correct ruggebruik.

Maar goed, door dit zal ik half bokt wel over me heen krijgen, dat ik er absoluut geen verstand van heb :')

Dit is nou wat mij altijd is geleerd, haha, ik zie de ontspanning ook nergens :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:10

Omdat ze van nature stuwen ipv dragen.

Net zoals Friezen; hoewel ze nu tegenwoordig iets anders gefokt worden waardoor ze makkelijker kunnen dragen.
Beide galopperen daarom ook heel erg opwaarts ipv voorwaarts.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:11

Brainless schreef:
Omdat ze van nature stuwen ipv dragen.

Net zoals Friezen; hoewel ze nu tegenwoordig iets anders gefokt worden waardoor ze makkelijker kunnen dragen.
Beide galopperen daarom ook heel erg opwaarts ipv voorwaarts.

Maar van nature lopen ze ook niet over de rug toch? Ik raak in de war :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:11

Dan kijk je niet goed naar die sjeesfoto. Ik zie daar een prachtig ontspannen paard. Staat ook geen enkele spanning op het leidsel, die hangen bijna in een boogje.

En waarom je paard dat niet onder het zadel kan, zie mijn vorige post.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:13

Over de rug lopen heeft niets met stuwen versus dragen te maken. Beide soorten paarden kunnen (en moeten) over de rug lopen.
Jij gebruikt 'over de rug lopen' waar je 'dragen' bedoelt. En dat is voor een tuiger idd moeilijk.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:16

Ibbel schreef:
Dan kijk je niet goed naar die sjeesfoto. Ik zie daar een prachtig ontspannen paard. Staat ook geen enkele spanning op het leidsel, die hangen bijna in een boogje.

En waarom je paard dat niet onder het zadel kan, zie mijn vorige post.

Ik durf te zeggen dat hij echt nie ontspannen is hoor. Hij houdt alles in de gaten, dat zie je zo..

Maar voor de kar is het over de rug dus anders? Waardoor Raymond het dus niet goed beheerst onder het zadel.

Meisje zei dat Raymond dat heel goed kan onder het zadel (ze kent hem niet). Maar daf hoeft dus niet?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:18

Maar voor een correct ruggebruik, zal het paard wel degelijk moeten dragen, vanuit de hele bovenlijn van het paard.

En niet met die onderhals, die er zo op getraind is.

Nee hoor, ik zie in beide spanning....
Beide foto's . En ik kijk wel degelijk goed! :D

Over de rug lopen is niets anders, dan dat een paard zijn pokkel op trekt, en zijn rug kan loslaten.
Daarbij gaat hij zelf dragen, en niet stuwen.

Ja, dit vraagt training, ervaring en tijd. Vooral veel geduld en kundig te werk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:21

Ja, je kan oprichting vragen, wanneer de rug goed losgelaten is, en het paard dus draagt!!!
Absoluut, maar dit vraagt veel kracht en training. En dit duurt wel jaren tot het paard vanuit de draging en losgelaten rug, zijn oprichting, --zonder onderhals-- kan lopen!!

Bij vragen met de hand, zonder training, zal er altijd spanning in de rug ontstaan, waarbij het paard zijn rug niet meer loslaat en dus opbolt.

Een losgelaten paard, (En dat zie je heel goed terug met goed getrainde friezen die hun rug prachtig opbollen en vanuit daar dragen) zal dan ook nagenoeg geen knie actie meer vertonen, maar verruiming in de gang.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:23

Bedankt voor alle duidelijke uitleggen!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:26

Interessant topic! Wat bedoelen jullie nou precies met stuwen ?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:27

hielkebro schreef:
Interessant topic! Wat bedoelen jullie nou precies met stuwen ?

Volgens mij trekken vanuit de voorhand oid (heb meer verstand van dragen dus weet niet of het klopt)...