Omdat ik met mijn eigen welsh a pony Rosa wil gaan mennen dit jaar, ben ik in oktober begonnen met de mencursus. Want als je niet kunt mennen moet je niet zelf op de wagen stappen is mijn mening en ik ben dus zo een beginneling

Vandaag werd er een proefexamen georganiseerd voor alle deelnemers van de mencursus, zodat we konden zien waar we nog aan moesten werken en wat goed gaat.
En zenuwachtig dat ik was..

Helaas kan ik de mencursus niet volgen met mijn eigen pony omdat ik geen auto en trailer combinatie heb om iedere week naar Monster af te reizen en daarom les ik met een marathon paard; Cilandro. Cilandro is een vrij jong paard dat braaf voor de wagen loopt, maar wel heeeel snel afgeleid is door zijn omgeving. Het is vaak moeilijk om zijn concentratie bij jou te houden, maar hij reageert wel goed op hulpen en is fijn voorwaarts.
We begonnen vanochtend met wat uitleg in de kantine en vervolgens kon iedereen het paard/ pony optuigen en inspannen. Ik was als derde deelnemer voor de dressuurproef aan de beurt nadat mijn groom/ mede cursist Annemieke haar proef met Cilandro had gereden en het juryhokje al wat minder eng was. De dressuurproef was een heel basisproefje met gebroken lijnen 5 meter, voltes met 1 en twee handen, e-b lijnen, overgangen naar stap en halthouden en verruimen in draf. Ik maakte mij wel wat zorgen om de voltes met 1 hand, met name naar links. Hier heb ik soms in de les nog wel wat moeite mee. Gisteravond nog even de techniek doorgenomen met de waterflesjes aan de stoel en de proef nogmaals doorgenomen toen dacht ik er wel klaar voor te zijn

Daar gaan we dan

Warmrijden in de buiten bak en nog even oefenen met de wendingen met 1 hand

Van de proef zelf heb ik alleen een filmpje
https://youtu.be/yY-oVd0033A
En de beoordeling

Daarna hadden we een vaardigheids- obstakelproef welke normaal niet voor komt in je men examen, dit was extra. Ik had het nog nooit gedaan, maar vond het wel erg leuk om te doen! Het ging niet om tijd, maar puur voor de ervaring. Er was wel veel spanning bij Cilandro en had helaas een balletje op poortje 2..
Ook alleen een filmpje
https://youtu.be/KF4DUuz7je4
En de beoordeling

Al met al kan ik dus zeggen dat ik geslaagd ben voor het proef examen!

Ik wil graag veel leren over het mennen en als jullie tips hebben voor me zijn ze meer dan welkom!
Groetjes, Willemijn