Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
JoyCiej007 schreef:Bestaat de beloning uit voer/snoepjes?
Persoonlijk ben ik daar nooit echt een voorstander van, omdat de kans erg groot is dat je dus schooiende/bedelende/vervelende/happerige pony's krijgt.
Meestal wordt voer/snoepjes in de beginfase gebruikt, waarna je vervolgens dit vervangt door een andere vorm van beloning (prijzend stemcommando, een aai, wegnemen van druk, etc.).
_Ezra schreef:Ik weet niet echt in hoeverre het van toepassing is, maar ik heb ooit iets gezien over een onderzoek bij duiven waarbij ze de duiven kunstjes lieten doen waarna ze (automatisch) een beloning kregen. De ene helft van de duiven kreeg iedere keer na een kunstje een beloning, de andere helft af en toe. Zodra ze stopten met het geven van een beloning hadden de duiven die iedere keer een beloning kregen dit gauw genoeg door en stopten ze met de kunstjes, terwijl de duiven die af en toe een beloning kregen veel langer door bleven gaan. Misschien is het dus helemaal geen gek idee om niet iedere keer een beloning te geven.
VisibreTeam schreef:Juist niet "af en toe" gaan belonen maar juist heel consequent altijd wat geven. Anders krijg je een paard dat nog veel heftiger word op het voer. Want komt het wel of komt het niet? En als het er dan is moet je natuurlijk zorgen dat je het krijgt....
Dus of helemaal wel of helemaal niet. Geen middenweg gaan zitten en zeker niet als je je niet volledig hebt verdiept in operante conditionering. Werk niet met intervallen als je niet weet wat dat inhoud
_Ezra schreef:Ik weet niet echt in hoeverre het van toepassing is, maar ik heb ooit iets gezien over een onderzoek bij duiven waarbij ze de duiven kunstjes lieten doen waarna ze (automatisch) een beloning kregen. De ene helft van de duiven kreeg iedere keer na een kunstje een beloning, de andere helft af en toe. Zodra ze stopten met het geven van een beloning hadden de duiven die iedere keer een beloning kregen dit gauw genoeg door en stopten ze met de kunstjes, terwijl de duiven die af en toe een beloning kregen veel langer door bleven gaan. Misschien is het dus helemaal geen gek idee om niet iedere keer een beloning te geven.
VisibreTeam schreef:Juist niet "af en toe" gaan belonen maar juist heel consequent altijd wat geven. Anders krijg je een paard dat nog veel heftiger word op het voer. Want komt het wel of komt het niet? En als het er dan is moet je natuurlijk zorgen dat je het krijgt....
Dus of helemaal wel of helemaal niet. Geen middenweg gaan zitten en zeker niet als je je niet volledig hebt verdiept in operante conditionering. Werk niet met intervallen als je niet weet wat dat inhoud
Verder kun je werken met een dubbele bridge (click). Dus 1 click voor "ja dit is goed", dan het voer aanbieden en pas een tweede click als het voer RUSTIG word aangenomen. Kost wat training maat lost het wel op.
@joyciej ik werk al 9 jaar met voer met allerlei paarden, dat bedelen is gewoon tegen te gaan gelukkig en heb er nooit last van.
Daarnaast is belonen een R+ en druk wegnemen een R-, wat haaks op elkaar staat...
JoyCiej007 schreef:Ik heb jaren geleden ook clickertraining gedaan met zowel de honden als de pony's. Ik meen dat ik hier nog wat clickers heb liggen; zal ns gaan kijken.
JoyCiej007 schreef:Meestal wordt voer/snoepjes in de beginfase gebruikt, waarna je vervolgens dit vervangt door een andere vorm van beloning (prijzend stemcommando, een aai, wegnemen van druk, etc.).
NikkiDeKerf schreef:Een clicker gaat niet de beloning vervangen, daar is het niet voor bedoeld. Denk er maar eens over na: een clicker geeft alleen een bepaald geluid- hoe is dat precies 'leuk' en 'belonend' voor je paard?Waarschijnlijk niet, toch? De clicker geeft wel aan dat je paard iets goed heeft gedaan (en daarvoor beloond gaat worden), maar je moet nog altijd een beloning bieden. Een paard werkt niet voor niets...
Waarschijnlijk zal je veel eruit kunnen halen eens een les te nemen in clickeren, waarbij er misschien wel te werken valt aan het timen van je beloning, want daar zit vaak het probleem bij paarden die erg 'opdringerig' worden: er wordt op het verkeerde moment beloond.JoyCiej007 schreef:Meestal wordt voer/snoepjes in de beginfase gebruikt, waarna je vervolgens dit vervangt door een andere vorm van beloning (prijzend stemcommando, een aai, wegnemen van druk, etc.).
Niet helemaal mee eens: afbouwen van een snoepje geven (positive reinforcement) naar het wegnemen van druk (negative reinforcement) is niet erg gebruikelijk. Het zou zelfs heel raar zijn om dit te doen. Het eerste is het toevoegen van iets, als beloning, net als het aaien of een stembeloning geven. Het tweede is belonen door iets negatiefs weg te halen, dus bijvoorbeeld te stoppen met aandrijven, de druk van het halster of het duwen weg te halen, etcetera. Het zijn dus vooral twee hele andere manieren van belonen/trainen en geen verschillende 'niveaus' (dus vanaf het één ga je naar het ander opbouwen of afbouwen).