[AR] Mennen: viertallen, achttallen, carrousel..... wie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Mennen: viertallen, achttallen, carrousel..... wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 23:57

Ik zag zojuist een filmpje op FB waar volgens mij o.a. MelanieB aan meedeed: aangespannen viertal rijden. Ook heb ik wel eens een filmpje gezien van een carrousel met 16 aangespannen Friezen, menners en dames in klederdracht, fantastisch om te zien!

Pas de deux, viertallen, acht, zestien, carrousel...... wie doet het aangespannen? En waar wordt het gedaan, want ik heb het hier bij ons in Zuid nog nooit gezien (zolang ik men). Het lijkt me ontzettend leuk om te doen!
Laatst bijgewerkt door Gem op 22-02-16 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Re: Mennen: viertallen, achttallen, carrousel..... wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:58

Ja het was echt ontzettend grappig een keer te doen, al had ik een bommetje in m'n handen de hele proef, die dacht publiek+muziek = feest!

Hier is het sowieso jaarlijks in Nijkerk in Februari viertallen/pas de deux en kur op muziek, vast in je agenda voor volgend jaar dus :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 00:04

Hebben jullie dan ook een commandant aan de kant staan?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:06

Ja Ank Wickel stond langs de kant en wij hadden een oortje in zodat ze commando's kan geven (Mar-rus en dan met 1-en afwenden)... helaas eenmaal in de ring deden onze oortjes het niet meer, dus was het gokken.. _O-
En de proef zga uit ons hoofd rijden...

Vond dat het nog aardig knap ging ondanks dat we niks hoorden, Ank stond uit volle borst te schreeuwen maar aan de andere kant van de bak ging dat niet hihi.. dat was dus even zenuwen toen we begonnen :Y)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 00:31

Oh erg :D ! Dan kun je misschien nog beter een armgebaar (zoals bij een start van hoog naar laag) afspreken :P .

Wat kun je voor een bijzondere figuren bedenken, die voor koetsen uitvoerbaar zijn? Voltes, voltes halve baan, molenwiek (wel moeilijk lijkt me?), gebroken lijnen, door elkaar van hand veranderen moet te doen zijn; zijn er nog meer groepsfiguren die voor het publiek erg mooi zijn (uit b.v. de carrousel-sport)?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 01:04

Er is een filmpje beschikbaar toch? Het was erg leuk om naar te kijken en vond dat Ank hele leuke figuren had bedacht.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 08:33

Hier in het noorden is er een menvereniging Westerkwartier, die mennen alleen met shetlanders. Die hebben een aantal jaren een show opgevoerd met 16 aanspanningen, 8 vossen en 8 zwarten, die deden dan een quadrille.
De leider hiervan was S Reitsma, die haalde zijn oefeningen nog uit de oefeningen die de infanterie vroeger deed.
Die quadrille was dus 4 x 4, ofwel 4 aanspanningen doen dezelfde oefeningen komen dan weer bij elkaar uit met zijn achten of zestienen, splitsen dan weer, enz, enz, en zo kun je de meest ingewikkelde figuren bedenken.
Momenteel staat het geloof ik op een laag pitje, kostte ook nog al wat inzet van de deelnemers, want het niveau was zeer hoog.
Men. Reitsma had trouwens een fluitje, die ging door merg en been, dus die hoorde je wel :).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 09:41

Leuk Grainey! Vroeger bij de ponyclub hadden we "De Majoor" :D . Hij was in de jaren '50-'60 koetsier op de Gouden Koets en had idd precies zo'n fluitje. Maar dat was ponycarrousel en Friezencarrousel onder de man. Ik vind het erg leuk om te zien dat het ook met aanspanningen gebeurt!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:44

Ja van mij mag het ook wee reen stuk populairder worden! Ik vond het retegaaf om te zien! Jammer dat ik zo'n rare kleur pony heb, passen we nergens bij, maar als in centraal nederland nog zo'n vier of 6tal gevormd moet worden en er kan een valk pony bij, ja LEUK!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:16

Ik weet dat het vroeger meer gereden werd. Onze februari wedstrijd was altijd viertallen wedstrijd waar heel wat deelname op af kwam.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:42

Wij mochten ook niet in die shetlander carrousel, waren alleen zwarte en vos pony's en onze was vosbont :).