Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
JoyCiej007 schreef:1. gooi tuig op paard
2. knup paard voor de wagen
3. neem plaats op de wagen
4. doe een schietgebedje
5. bedenk of je wel goed verzekerd bent
6. doe nog een schietgebedje
7. aanschouw de gevolgen
8. breng paard tot rust
9. bel de dierenarts voor je paard
10. paard op stal, tuig er af
11. tuig in container aangezien dat kapot is gegaan
12. bekijk de schade aan de wagen
13. bel de ijzerboer om de wagen op te halen.
MisticRider schreef:Wellicht heb je wat aan mijn topic[AR-ITP] Volg topic: Proces beleren volwassen paard
Daarin heb ik omschreven hoe ik mijn paard aan het beleren ben/beleerd heb.
JoyCiej007 schreef:Zal ik dan nu even wel serieus zijn?
Heel eerlijk; je vraag valt eigenlijk in dezelfde categorie als 'hoe leer ik paardrijden', 'hoe moet ik autorijden' en dat soort zaken.
Met het grote verschil dat jij je (voor zover aanwezige) men-kennis moet zien over te brengen op een niet-beleerd paard.
Tuurlijk kan je zelf het één en ander aan voorbereiding doen, maar de enige echte gouden en meest veilige tip voor zowel jezelf als je paard; neem contact op met een professional. Een persoon die ervaren is met het beleren van paarden voor de wagen.
Laat die jou paard en jou bij staan.
esiebers schreef:Haha, die is leuk,
Wij hebben eerst met singel en borststuk en lange longes geoefend, dan het trekken, je paard moet snappen dat het door weerstand moet gaan. Met autoband aan ( breekbare ) touwtjes bv of een zandzak. Ging bij ons beter dan de band.
Als dat braaf gaat de rest van het tuig om, kennismaken met de kar en een keer tussen de bomen zetten.
Ik heb veel uit een boek over aanspannen gehaald, vast ook veel te vinden op t internet, en vraag ook eens een meninstructeur of zoiets.
Succes!