Sommige van jullie kennen mij en Raymond misschien wel, anderen niet.
We zijn al ontzettend ver wat betreft het rijden, maar op de grond lijkt het me ook leuk om wat met hem te gaan trainen. Nu hoeft hij van mijn niet op commando te steigeren, buigen of whatever, maar wil ik echt heel graag de grondwerk oefeningen met hem doen.
Longeren doen we uiteraard al, niet erg vaak, maar als het weer wat warmer wordt wil ik dit zeker opbouwen. Dit is dan ook een van de weinige dingen die ik wel onder controle heb, en waarvan ik weet hoe het moet

Nu is de grote vraag;
Hoe begin je nou met deze 'lastige' oefeningen?
Raymond is super braaf, loopt ook mak achter je aan en kent de basis commando's (ho, stap, draf, galop, terug). Wel is hij erg schrikkerig (een reden om grondwerk op te pakken) maar na enig sussen is hij weer helemaal rustig, hij springt nooit opzij oid.
Wel is hij behoorlijk traag van begrip, je moet écht duidelijk zijn in je hulpen, want hij snapt sommige dingen voor geen meter en dat maakt het voor mij weer lastig want ik weet niet hoe ik het anders moet overbrengen.
Waar begin je mee? Hoe begin je? Is het belangrijk om les te nemen of kan je dit zelf af?
Dit zijn voornamelijk vragen die door mijn hoofd spoken.
Wat heb je er allemaal voor nodig? Is een longeerlijn handig, een leadrope beter? Kan het met gewoon halster?
Ook ben ik in bezit van clickers vanwege mijn hond dus kan ik de oefeningen hiermee eventueel belonen.
Alvast bedankt, ik kan alle informatie gebruiken!