Hoe zelf te beginnen op de grond zonder enkele ervaring?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Hoe zelf te beginnen op de grond zonder enkele ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 21:51

Hoi :D

Sommige van jullie kennen mij en Raymond misschien wel, anderen niet.

We zijn al ontzettend ver wat betreft het rijden, maar op de grond lijkt het me ook leuk om wat met hem te gaan trainen. Nu hoeft hij van mijn niet op commando te steigeren, buigen of whatever, maar wil ik echt heel graag de grondwerk oefeningen met hem doen.

Longeren doen we uiteraard al, niet erg vaak, maar als het weer wat warmer wordt wil ik dit zeker opbouwen. Dit is dan ook een van de weinige dingen die ik wel onder controle heb, en waarvan ik weet hoe het moet :+

Nu is de grote vraag;
Hoe begin je nou met deze 'lastige' oefeningen?

Raymond is super braaf, loopt ook mak achter je aan en kent de basis commando's (ho, stap, draf, galop, terug). Wel is hij erg schrikkerig (een reden om grondwerk op te pakken) maar na enig sussen is hij weer helemaal rustig, hij springt nooit opzij oid.

Wel is hij behoorlijk traag van begrip, je moet écht duidelijk zijn in je hulpen, want hij snapt sommige dingen voor geen meter en dat maakt het voor mij weer lastig want ik weet niet hoe ik het anders moet overbrengen.

Waar begin je mee? Hoe begin je? Is het belangrijk om les te nemen of kan je dit zelf af?

Dit zijn voornamelijk vragen die door mijn hoofd spoken.

Wat heb je er allemaal voor nodig? Is een longeerlijn handig, een leadrope beter? Kan het met gewoon halster?
Ook ben ik in bezit van clickers vanwege mijn hond dus kan ik de oefeningen hiermee eventueel belonen.

Alvast bedankt, ik kan alle informatie gebruiken!

Afbeelding

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:55

Het beste is natuurlijk om les te nemen, een ongeluk is zo gebeurd, zeker een bij een paard die zoveel zekerheid nodig heeft..

Wat je nodig hebt is afhankelijk van welke oefeningen je wilt gaan doen, zelf gebruik ik voor grondwerk een kaptoom of touwhalster, een lange dressuurzweep, een longeerzweep, een longeertouw of een leadrope, afhankelijk van de oefening :)

Leuk dat je ermee wilt beginnen trouwens :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:00

JudArthos schreef:
Het beste is natuurlijk om les te nemen, een ongeluk is zo gebeurd, zeker een bij een paard die zoveel zekerheid nodig heeft..

Wat je nodig hebt is afhankelijk van welke oefeningen je wilt gaan doen, zelf gebruik ik voor grondwerk een kaptoom of touwhalster, een lange dressuurzweep, een longeerzweep, een longeertouw of een leadrope, afhankelijk van de oefening :)

Leuk dat je ermee wilt beginnen trouwens :D

Op dit moment is hij nog wel wat rillerig wat betreft zwepen, maar ik ben er zeker van dat dit er bij hem super snel uit is :j

Het is bij Ray niet zozeer zekerheid die hij nodig heeft, gewoon een duidelijke uitleg, want hij snapt het dan niet en staat een beetje suf voor zich uit te kijken, hij raakt gelukkig niet in paniek, want zulke paarden bestaan er ook.

Mij lijkt het leuk om wijken voor druk te beginnen, daar heb je een langer zweepje voor nodig, een halster en een longeerlijn? :o

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:01

ik denk dat enige les voor jezelf wel fijn is, zodat je wat handvaten hebt.
Maar ik ben uiteindelijk ook gewoon 'zo' begonnen, aan halster en dan proberen met rust, regelmaat en een clicker pony bewuster te krijgen van zijn bewegingen. En mij natuurlijk ook.

Zolang je kleine stapjes neemt, NOOIT boos wordt omdat ie iets niet doet (dan vraag jij het verkeerd), en positief blijft, denk ik dat je er weinig aan kan verkloten.

Dus alles wat hij probeert is sowieso GOED want hij probeert iets. Dus nooit 'nee', altijd 'goedzo!'.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:01

wat ik zou doen als ik jou was voordat je les neemt: bedenk wat het grondwerken moet opleveren. Wil je dat Ray flexibeler wordt o.i.d. en direct aan de band werken? Wil je de communicatie verbeteren en hem "dapperder" maken? Dat is namelijk handig om te kijken welke lessen je wil gaan nemen. Vrijheidsdressuur is bijv. zoiets waar hij sterker van wordt mits goed toegepast en waar je ook aan de band werkt. Ook of je snel resultaat wil of dat het wel een maand of 3 mag duren is natuurlijk iets om bij stil te staan.

Verder bij een traag paard hoef je niet perse duidelijker te zijn alleen meer tijd geven om het te verwerken ;) (ik denk met deze eigenschap dat Ray het best wel goed zal doen in de VD, niet dat ik er ervaring mee heb maar dat is zo mijn eerste gedachte)

JudithGigi

Re: Hoe zelf te beginnen op de grond zonder enkele ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:04

Voor het recht toe recht aan wijken van druk kun je het best met een dressuurzweep, goed passend hoofdstuk (wat maakt niet heel veel uit, een stalhalster raad ik persoonlijk wel af i.v.m onduidelijkheid) en gewoonweg beginnen met achteruit en wijken van de achterhand. Signaal geven en bij een goede pas (in het begin zelfs een poging tot) de druk wegnemen :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:05

@Toydol, snel boos worden doe ik zeker niet, ben veel te snel trots op deze oude sul, en hier thuis loopt een ongeduldige Stabij waar ik al helemaal geduld voor nodig heb, dat komt dus wel goed!

@xxdomiixx, Ik wil hem flexibeler maken (stelling mag soepeler), maar de band mag daar zeker niet aan ontbreken, schiktraining wil ik oppakken als we de basis hebben verwerkt. Dus alle drie vind ik wel erg belangrijk, daarom wil ik ook graag meer doen dan alleen longeren en alleen kunstjes aanleren.

@JudArthos, en dat is dan een wijkende pas? Die kruist? Of gewoon een pas waarbij de hele achterhand wegstapt?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:07

AlwaysH schreef:
@Toydol, snel boos worden doe ik zeker niet, ben veel te snel trots op deze oude sul, en hier thuis loopt een ongeduldige Stabij waar ik al helemaal geduld voor nodig heb, dat komt dus wel goed!

@xxdomiixx, Ik wil hem flexibeler maken (stelling mag soepeler), maar de band mag daar zeker niet aan ontbreken, schiktraining wil ik oppakken als we de basis hebben verwerkt. Dus alle drie vind ik wel erg belangrijk, daarom wil ik ook graag meer doen dan alleen longeren en alleen kunstjes aanleren.

@JudArthos, en dat is dan een wijkende pas? Die kruist? Of gewoon een pas waarbij de hele achterhand wegstapt?

Edit: Raymond kan niet makkelijk rustig staan als hij een hoofdstel in heeft, Voor wijken voor druk zou het moeten kunnen, maar longeren etc doe ik het liefst met gewoon halster omdat hij dan snelle over de rug komt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:08

AlwaysH schreef:

In het meest ideale geval blijft de voorhard zoveel mogelijk op dezelfde plek (in de zin dat hij niet teveel voorwaarts neigt of zijwaarts meeloopt) en stapt het been aan jouw kant voor langs het buitenachterbeen :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:08

AlwaysH schreef:

Schriktraining kun je ook clickertraining voor gebruiken :) Het topic van Rio is misschien een eyeopener wat je er allemaal mee kunt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:09

JudArthos schreef:
AlwaysH schreef:

In het meest ideale geval blijft de voorhard zoveel mogelijk op dezelfde plek (in de zin dat hij niet teveel voorwaarts neigt of zijwaarts meeloopt) en stapt het been aan jouw kant voor langs het buitenachterbeen :)

Dus hij kruist? En dit wijs je aan met de zweep?
Als ik het goed heb begrepen moet het paard om je heen blijven lopen (als je zelf loopt uiteraard).

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:10

@xxdomixx, linkje? k weet overigens wel hoe je clicker etc aanleert (zelfs dit heb ik al geprobeerd maar wat duurt het lang voordat hij het snapt), nu heb ik dit nog niet gedaan maar mocht het handig zijn.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:10

Met het Parelli programma, kun je zelf heel veel leren, je paard heel goed leren lezen (dmv horsenalities, zie topics hierover) en het is goed opgebouwd.
Zou je aanraden level 1 online (kan volgens mij gratis) te gaan volgen en dan eens les te nemen hierin. Je kunt zelf enorm veel zelf studeren, lessen zijn aanvulling/correctie en minder vaak nodig dan dat je alles van iemand moet leren.
Ik heb zelf een aantal paarden opgeleid via dit programma, erg leerzaam en leuk en vrijwel alle problemen zijn dan op te lossen. Vraagt wel veel toewijding en wil om aan jezelf te werken:)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:12

AlwaysH schreef:
JudArthos schreef:
[

Ja dat klopt :) je "duwt" hem als het ware weg met je lichaamstaal en je zweep kan hierbij helpen als ondersteuning.
Uiteindelijk zul je op een bijna onzichtbare lichaamshulp je paard al kunnen laten wijken :)

Aj zo te zien is het met het quoten misgegaan..

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:13

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:14

@freya6, ontzettend veel gehoord over Parelli, geen flauw idee wat het is.
Het is een beetje lastig te begrijpen hoe groot je begrip nu is. Welke oefeningen vallen onder Parelli?

@JudArthos, leuk, lijkt me wel leuk om Raymond daar in ieder geval mee te kunnen bezig houden, zie al verschillende YouTubers dit doen (Snuitable, NativeHorse) en was er erg nieuwsgierig naar, lijkt me ontzettend fijne oefening om de oefeningen onder het zadel te kunnen beheersen.

@faunty, oja, die doen dat natuurlijk ook! Ga gelijk even lezen!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:17

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:19

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:22

AlwaysH schreef:
@JudArthos, leuk, lijkt me wel leuk om Raymond daar in ieder geval mee te kunnen bezig houden, zie al verschillende YouTubers dit doen (Snuitable, NativeHorse) en was er erg nieuwsgierig naar, lijkt me ontzettend fijne oefening om de oefeningen onder het zadel te kunnen beheersen.

Mijn paard heeft er in ieder geval al veel baat bij gehad! :)
Zowel mentaal als fysiek.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:24

Hier het linkje van Rio: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1857981

Freya6 schreef:
Met het Parelli programma, kun je zelf heel veel leren, je paard heel goed leren lezen (dmv horsenalities, zie topics hierover) en het is goed opgebouwd.
Zou je aanraden level 1 online (kan volgens mij gratis) te gaan volgen en dan eens les te nemen hierin. Je kunt zelf enorm veel zelf studeren, lessen zijn aanvulling/correctie en minder vaak nodig dan dat je alles van iemand moet leren.
Ik heb zelf een aantal paarden opgeleid via dit programma, erg leerzaam en leuk en vrijwel alle problemen zijn dan op te lossen. Vraagt wel veel toewijding en wil om aan jezelf te werken:)

Ik zou niet aanraden om dit te doen. Niet omdat het niet leuk is of wat dan ook (ben zelf ook bezig met het parelli programma) maar er is echt heeeel veel toewijding voor nodig, dit wordt ook allemaal toegepast in het rijden. Ik heb de eerste 4 maanden (misschien iets langer) niet gereden omdat we helemaal opnieuw moesten beginnen (manege paard, 21 jaar met een behoorlijke trukendoos). Ik was natuurlijk ook nog beginner hierin dus duurde het langer dan wanneer mijn instructrice met hem aan de slag was geweest. Nu een jaar verder, ben ik wel heel blij met wat we bereikt hebben en zou het keer op keer weer doen. Maar toewijding en doorzetten is heel belangrijk :) de bijrijders die ik tot nu toe gehad heb zijn hier op afgehaakt :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:28

Toen kwam ik er achter dat ik dat topic van Rio al een aantal keer had doorgelezen, oeps 8)7

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:53

xxdomiixx schreef:
Hier het linkje van Rio: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1857981

Freya6 schreef:

Ik zou niet aanraden om dit te doen. Niet omdat het niet leuk is of wat dan ook (ben zelf ook bezig met het parelli programma) maar er is echt heeeel veel toewijding voor nodig, dit wordt ook allemaal toegepast in het rijden. Ik heb de eerste 4 maanden (misschien iets langer) niet gereden omdat we helemaal opnieuw moesten beginnen (manege paard, 21 jaar met een behoorlijke trukendoos). Ik was natuurlijk ook nog beginner hierin dus duurde het langer dan wanneer mijn instructrice met hem aan de slag was geweest. Nu een jaar verder, ben ik wel heel blij met wat we bereikt hebben en zou het keer op keer weer doen. Maar toewijding en doorzetten is heel belangrijk :) de bijrijders die ik tot nu toe gehad heb zijn hier op afgehaakt :')

Ja klopt, het vraagt veel, maar levert ook bizar veel op. Als Ts het niet kent weet ze ook niet of het wat voor haar is toch?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 09:58

Nee dat weet ik inderdaad niet, moet je er echt veel mee aan de gang gaan? Want ik kan vanwege school niet elke dag heen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:22

Dat is zeker zo Freya. Ik zou het verder ook zeker aanraden! Het is niet dat je iedere dag aanwezig moet zijn AlwaysH, alleen toewijding in de zin van: alles wat je doet (poetsen zadelen wandelen rijden etc) zit parelli in. Parelli zijn geen oefeningen, parelli is een 'way of life'. Het is een manier van denken. Tuurlijk kon je ook alleen de patronen en oefeningen gebruiken maar juist die manier van denken is belangrijk. De oefenen helpen om een plaatje te bereiken (een relaxed meewerkend en meedenkend paard) en jijzelf als kalme leider. Heel kort :p

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 10:27

xxdomiixx schreef:
Dat is zeker zo Freya. Ik zou het verder ook zeker aanraden! Het is niet dat je iedere dag aanwezig moet zijn AlwaysH, alleen toewijding in de zin van: alles wat je doet (poetsen zadelen wandelen rijden etc) zit parelli in. Parelli zijn geen oefeningen, parelli is een 'way of life'. Het is een manier van denken. Tuurlijk kon je ook alleen de patronen en oefeningen gebruiken maar juist die manier van denken is belangrijk. De oefenen helpen om een plaatje te bereiken (een relaxed meewerkend en meedenkend paard)

Ik zou er zelf wel 100% voor willen gaan, maar dat zou al ontzettend lastig zijn omdat hij niet ok wordt verzorgd door anderen. Zijn stal wordt door stalknecht gedaan, hij wordt doordeweeks door de dochters van zijn eigenaar uit de weide gehaald, hij loopt af en toe zelfs met anderen in een les als ik niet kan. Dus dat is dan eigenlijk al niet mogelijk....