Paard is bang van de zweep

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

oliviaolijf

Paard is bang van de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 20:58

Hoi, ik zou met mijn paardje graag beginnen aan vd maar ze is bang van de zweep hebben jullie miss tips? Ze schrikt ook als andere mensen hun paard een tik geven doet zij alsof zij zelf geslagen word XD
Alvast bedankt :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:00

oliviaolijf schreef:
Hoi, ik zou met mijn paardje graag beginnen aan vd maar ze is bang van de zweep hebben jullie miss tips? Ze schrikt ook als andere mensen hun paard een tik geven doet zij alsof zij zelf geslagen word XD
Alvast bedankt :)

Rustig laten wennen, langs zweepjes lopen die los op de grond liggen, gewoon vasthouden zodat zij er aan kan wennen.

nine1987

Re: Paard is bang van de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:04

Poeh, doe mij een beetje van dat.. Mijn pony heeft geen enkel respect voor de zweep.. :')

Zonder gein.. Wat doet ze als ze schrikt?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:47

Geen zweep gebruiken!!!!
Wat niet nodig is is niet nodig ..
Een zweepje los op de grond wordt door een paard niet herkend als een zweepje, dus dat heeft geen zin.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:49

Die van mij heb ik gewoon langzaam laten wennen, eerst voeren terwijl ik hem vast had, toen aaien en langzaam uitbreiden tot zwiepen. Vooral heel rustig aan en niet te flauw zijn zelf.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:52

mrie schreef:
Geen zweep gebruiken!!!!
Wat niet nodig is is niet nodig ..
Een zweepje los op de grond wordt door een paard niet herkend als een zweepje, dus dat heeft geen zin.

Met vrijheidsdressuur is een zweep is sommige gevallen veel veiliger dan alleen je arm gebruiken.
Je kan het als verlengingmiddel van je arm gebruiken en toch echt wel nodig. Ook kan je commando's aan leren met de zweep zodat je paard niet ineens de jambette gaat doen als je zijn been aanraakt. Omdat hij geleerd heeft dat het alleen met de zweep moet.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:53

mrie, wat een onzin.

Als dat dier een angst daarvoor heeft opgelopen, dan juist eraan werken. Dier moet dan toch juist die vertrouwensband opgebouwd hebben.

Je moet de grens opzoeken vanaf wanneer ze er bang voor is. Is dat al als je ermee naast haar staat, dan alleen ernaast staan totdat ze enige tekenen van ontspanning geeft, en dan opzij stappen/zweep wegstoppen als beloning.

Is het pas bij aanraking (Dat is meestal) heel rustig de zweep tegen haar aan houden, zonder te zwiepen ofzo, en als ze stopt met weglopen/rillen/eng doen (kies hetgeen wat ze doet) zweep weghalen en belonen.

Als je haar kan aanraken ermee, kan je beginnen met voetjes geven, clickeren/belonen, ze snappen dan ineens gauw genoeg dat het geen straf is maar een aanwijzing.

mijne was er ook rillerig op, flink ook, maar door zulke stappen kan ik er nu echt aanwijzingen mee geven (wijken, vrijheidsdressuur etc) zonder ook maar enige negatieve 'spanning' of onduidelijkheid. Erg fijn hoor.

Ohja, en NOOIT de zweep als straf gebruiken. Dan zijn ze zo, bam, in 1x weer bang.

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:51

Vertrouwensband opbouwen en de zweep op een rustige manier gebruiken. Zodat ze er niet meer van schrikt.
Werkt ze goed mee zonder zweep?