[LO] Wie kan mij helpen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

A_nnee

[LO] Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:17

Hoi Bokkers! :)

Na een hele tijd geleden een bokt account aan te maken en vervolgens alleen maar mee te lezen, leek het me nu interessant om ook een topic te plaatsen.
Ik hoop dus ook dat dit hier goed staat.. :o

Het volgende is aan de hand; Helaas hebben wij geen bak thuis en kunnen we hier op de klei grond bijna nooit in de wei rijden. Met dit natte weer rijden we met mijn pony vooral op straat (mennen, dressuur aan de LT en onder het zadel én natuurlijk af en toe een wandeling :D ). We hebben wél de mogelijkheid om bij de buren in een klein bakje te longeren. Dit doe ik dus ook, één tot twee keer per week.

Tot nu toe longeer ik mijn pony gewoon aan een halster. Maar, er zijn ook nog andere manieren om je pony aan het werk te zetten, zodat het leuk en vooral nuttig blijft/wordt! Hier heb ik alleen geen ervaring mee.

Mijn pony pakt met tijden het bit vast en is daardoor moeilijk aan de teugel te rijden. Ik zou graag een manier van longeren willen vinden, zodat ik hem zonder trekken en vechten toch soepel kan maken in zijn lijf. Ik ben niet echt fan van touwtjes, waarmee je hem vast knoopt. Zelf dacht ik aan de dubbele longe.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is dit een fijne manier van longeren? Of moet je dit juist nóóóit doen?

Als ik op internet kijk zie je ook allemaal verschillende manieren hoe ze de longeerlijn van het schoftje naar het bit bevestigen.

Alle tips zijn welkom! Eventueel met foto voor de duidelijkheid. :)

mala26

Re: [LO] Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:30

Longeren met dubbele lijnen is een zeer fijne manier van trainen MAAR is niet iets waar je zelf mee moet aanklooien als je dat niet kan. Kijk of er iemand bij jou in de buurt is die je hier mee kan helpen/ je kan leren.
Wat ik persoonlijk fijn vind is dat je ook controle houd over de buitenkant van je paard. Dus kan je er fijn op inspelen als ze een keer over de buitenschouder wegvallen, of juiste fijn een keer een schoudervoor/binnenwaarts/travers mee kan inzetten en daar je pony soepeler mee kan maken in het lijf.
Maar als je pony moeite heeft me de aanleuning is misschien een stootteugeltje ook wel wat om mee te beginnen.

A_nnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:49

Ben inderdaad een beetje aan het kijken of er iemand is die misschien kan meekijken. Tot nu toe heb ik alleen nog niemand gevonden..

Heb één keer zelf gekeken of het überhaupt wel iets is wat mij ligt.
Heb het alleen in stap gedaan en een rustig drafje (aangezien mijn pony het ook nog niet kent). Wat mij opviel is dat het voor de pony het prettigst was, als de teugel achter z'n kont langs zit. Er was dan het minste protest (uitwijken), hij liep dan braaf zijn rondje en viel niet naar buiten. Hij had er erg veel steun aan.
Ik vraag me alleen af wat het beste of vriendelijkst is met de teugels. Als je ze door het schoftje heen haalt, dan door het bit en dan vast maakt aan het schoftje, heb ik het idee dat je hem nog in een krul 'trekt'. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel... ;)

Aan de lange teugel rij ik inderdaad ook oefeningen zoals; schouder -binnen, en -buitenwaards, travers etc. om hem soepel te krijgen. :j

mala26

Re: [LO] Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:18

Waar zit je in de buurt?
Ik doe hem vaak door het laagste ringetje van de longeersingel, dan door het bit en dan tussen de voorbenen aan de singel, zo nodig je ze uit tot het hals strekken/lang laag, vind ik vaak een fijne manier om mee te beginnen (hangt wel af van de bouw van het paard)

A_nnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 09:49

Het gaat om een shetlander. :o Hij heeft een vrij korte (dikke hengsten) nek. En vindt hals strekken ook erg moeilijk!! Heb al vaker gehoord dat dit voor hem niet meevalt, door zijn bouw.

We zitten trouwens in het land van Maas en Waal.

Afbeelding