[AR] Broek te groot, inkorten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineGC

Broek te groot, inkorten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 17:59

Goedemiddag allemaal,

Ik heb al een tijdje een nieuw tuig voor mijn shetlander. We zijn destijds bij een tuigmaker geweest en die heeft het een en ander aangepast zoals het hoofdstel. De broek was wel iets te groot maar daar zouden we geen last van hebben. Eenmaal voor de kar blijkt de broek niet te werken. Ik heb een ongeremde wagen dus de kar wordt nu geremd op via schofttuig. Dit zie je goed aan de lichtogen, dit is erg belastend voor het paard vandaar dat ik hier om hulp vraag.

Mijn vraag is of je er een stuk uit kunt halen zodat het korter word en of dit dan kan gebeuren door een schoenmaker of echt door een tuigenmaker?

De foto's
Afbeelding

Afbeelding
dit was de dag na het aanpassen met tuigmaker, hier was de pony dus nog jong dit zie je aan zijn 0,0 bespiering.

Dennis

Re: Broek te groot, inkorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:38

Is hij niet helemaal een maat te groot? Borst lijkt ook niet mooi te zitten. Verder echt alles op zn kleinst waardoor het niet mooi ligt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:14

Het tuig staat hem knap.mooi.
Ik ben het eens met Dennis dat het tuig helemaal te groot is.
Je neusriem sluit hoog op de kaak. Het bit is massaal en zou hoger moeten hangen, maar dat kan niet door de neusriem. De frontriem wordt zo hoog gedrukt, dat het op de oren drukt.
Borsttuig en broekriem zijn te groot.
Ik weet niet wie de tuigenmaker is,. Misschien kan hij terug komen om te kijken of het beter op maat gemaakt kan worden, maar ik vrees dat het een maat kleiner moet worden.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 11:15

Ben het helemaal met Janouk eens

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 11:59

Oh jeejte,
Ik baal hier nu zo van. Ik wou het zo graag goed voor hem, heb die tuigmaker het op maat laten maken. En dan vraag je het hier op bokt en vertellen jullie me dat alles te groot is. Hoe kundig zal die tuigmaker dan zijn??

Het is trouwens een HB tuig, miniminishet.

Aan het hoofdstel heeft zij aangepast, die was veel te groot. Wat precies weet ik niet meer.
Het bit heb ik zelf gekocht bij Divoza, dit was het enige bit in zijn maat. Welk bit zal ik beter kunnen gebruiken? Het is wel een jong paard dus ik heb wel die controle moeten hebben. (de kinketting is op de foto trouwens niet dicht..)
Broekriem is inderdaad te groot, zou dit te verhelpen zijn bij een schoenmaker/tuigmaker?

Het tuig heb ik nu een tijdje en kan ik dus niet meer ruilen..

Ik heb nog wel een recentere foto waar hij voor de kar staat waar je het misschien beter kunt zien?

Afbeelding
Afbeelding

Misschien dat jullie hier nog wat aan hebben?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:07

Gesp van je borsttuig hoort ook voor je schoftje te blijven zodat hij niet kan haken. Halsriem ligt niet helemaal mooi.
Alleen het schoftje en de rugriem lijken mooi te liggen, maar dit zijn ook meteen de onderdelen die het makkelijkst pas te krijgen zijn met extra gaatjes.
Broek, borst en hoofdstel zitten allemaal niet mooi.
Hoe groot is hij?

Voor het bitje zou ik naar iets fijners kijken, dit is zo grof. Welke bit maat heeft hij?
Divoza is nu niet echt de meest fijne winkel voor mensport spullen, zeker niet in kleine maatjes.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 12:13

Hij is ongeveer 83 centimeter.

Volgens mij heeft hij maat 8 of 8,5.

Ik ging naar divoza omdat zij op de site heel veel spullen leken te hebben. Dit was dus niet zo..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:19

Lastige bitmaat, je zou voor een fijn bitje beter bij de minihorseshop kunnen kijken.
Of eventueel deze Liverpool van Ooteman: http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... n-pony-rvs (rij ik zelf ook mee).

Ik ben zelf altijd erg blij met mijn ideal tuigen. Ik laat een goede tuigenmaker (niet alleen aanpasser, hij maakt ook tuigen helemaal zelf) mijn ideal tuigen passen, die zorgt dat ik een perfect passend tuig heb als hij klaar is. Onderdelen uit 2 maten of zelf gemaakte of aangepaste onderdelen als dat nodig is.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 12:27

Dankjewel ik zal is kijken naar een ander bitje.

Zij was inderdaad een aanpasser. Ik heb expres niet gekozen voor ideal omdat ik niet zeker weet of de pony het leuk vond. En hij zou misschien nog groeien.. Ik heb alsnog voor een best duur tuig gekozen vind ik zelf. Ik was 300 euro kwijt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:42

Ik vind 300 euro voor een niet passend tuig veel geld. Er uit groeien zal met zo'n kleintje niet zomaar gebeuren, al mijn pony's hier zijn ook hooguit een gaatje groter geworden sinds ze betuigd zijn, maar niet meer dan dat.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 12:45

Ik heb er geld voor neergelegd, ben er naar toe gegaan met de pony.
En dan nu blijkt dat het te groot is, daar baal ik gewoon ontzettend van.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:38

maar ondanks dat het borsttuig idd wat groot is, vooral lang denk ik, lijkt ie wel qua hoogte goed te hangen, dus als de gespen niet blijven hangen tijdens gebruik kan dat niet heel veel kwaad, opzich. Hij is niet te breed voor de pony ook.

Schoftje moet vooral goed liggen bij zo'n sulky, maar dat lijkt in orde.

De broek kan je gewoon bij tuigenmaker laten aanpassen. Ik moest dat vorig jaar voor een amha ook doen, tuig zat prima op de broek na, die was echt veelste lang.

Heb hem bij Letty laten inkorten, was 40 euro kwijt dacht ik. Daarna zat ie perfect.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:51

Tuigje staat je pony qua kleur etc. echt prachtig ja, maar helaas ga ik toch ook mee met o.a. Janouk en Dennis dat dit tuig in zijn geheel eigenlijk te groot is. Heel erg zonde, dat begrijp ik wel.

Ik wil niet negatief doen, maar je vroeg jezelf ook al af hoe kundig die tuigenmaker dan was....
Nou vind ik het al erg vreemd dat hij/zij je vertelt heeft dat de broek idd te groot is, maar dat dat verder niet uitmaakt voor de werking.
Natuurlijk maakt dat uit; en dat heb je dus zelf ook inmiddels ondervonden.

Het hoofdstel is ook echt te groot..... bit kan niet hoger, terwijl hij toch wel flink wat omhoog moet.

Je zou ook kunnen kijken naar een losse broek, van bijv. Ideal. die verkopen ook alle onderdelen los. Kijk maar eens bij www.demenner.nl

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 13:32

Toydoll:
Ik heb nooit gemerkt/gezien dat het borsttuig blijft haken. Het ligt er mooi onder door.
Als ik alleen de broek aan zou moeten passen en het bit zou dat mooi zijn. Waar is letty? En moet je hiervoor op locatie komen of komt zij bij jou?

JoyCiej007:
Het hoofdstel is nog ingekort. Het bit zit volgens mij qua hoogte wel goed. Veel hoger zal echt strak staan. Ik ben nu het tuig aan het invetten, ik kan van de week wel een foto van dichtbij en zijkant nemen. als ik een ander bit zou nemen zal het dan ook op te lossen zijn?

Andere broek van ideal heb ik liever niet. Wil wel graag dezelfde kleur dan laat ik liever het tuig aanpassen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:00

Op de foto's uit je OP hangt het bitje echt te laag en is het hoofdstel overduidelijk te groot.
Ikzelf heb ook dit probleem gehad; je kan (laten) inkorten en gaatjes bij prikken, maar uiteindelijk zit je toch met de gespen en kan het hoofdstel niet nóg verder ingekort worden.

Persoonlijk denk ik trouwens dat de choco/notenbruine kleur van de ideal broeken (verschillende soorten tuig en verschillende kleurstellingen bruin) best wel kan aansluiten bij je huidige tuig en de kleur daarvan. Uiteindelijk wordt bruin tuig toch vaak wat donkerder door het gebruik en door het invetten. Dat proces kun je versnellen door het gebruik van lederolie.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:06

Joyce: volgens mij zijn die foto's van voor aanpassen, in de op.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 17:17

JoyCiej007 schreef:
Op de foto's uit je OP hangt het bitje echt te laag en is het hoofdstel overduidelijk te groot.
Ikzelf heb ook dit probleem gehad; je kan (laten) inkorten en gaatjes bij prikken, maar uiteindelijk zit je toch met de gespen en kan het hoofdstel niet nóg verder ingekort worden.

Persoonlijk denk ik trouwens dat de choco/notenbruine kleur van de ideal broeken (verschillende soorten tuig en verschillende kleurstellingen bruin) best wel kan aansluiten bij je huidige tuig en de kleur daarvan. Uiteindelijk wordt bruin tuig toch vaak wat donkerder door het gebruik en door het invetten. Dat proces kun je versnellen door het gebruik van lederolie.

Als ik de broek in zou korten heb je alsnog dezelfde broek maar zelfde werking dus ik ga hem dan liever inkorten.
Ik weet niet meer precies van wanneer die foto is. Ik zet begin deze week nog een foto van nu

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:36

De broek kan je makkelijk laten inkorten hoor. Een goede tuig/zadelmaker moet dat zo kunnen. Ik heb dat zelf ook al twee keer gedaan voor mijn pony's. Ik zie dat je niet echt bij mij in de buurt zit, maar er is bij jou vast ook wel iemand te vinden die dat kan.

Wat betreft de rest van het tuig. Het ziet er allemaal niet heel mooi uit omdat alles wat aan de grote kant is, maar als het zo voor de wagen wel goed werkt en op de goede plek zit zodat het je pony niet belemmerd kan je er zo prima mee rijden.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 16:07

Ik heb wat foto's gemaakt van het bit, mijn zus heeft in de mond gekeken met bit en dacht dat het wel goed hangt. Ik zit wel te kijken nu dus naar andere bitten maar ben er nog niet helemaal uit..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:54

Hoofdstel is inderdaad te groot of beter gezegd de bakstukken zijn te groot van ideal hebben ze volgens mij kleinere en zijn bit is een maatje te klein en mag hoger hangen. Ik begrijp dat de pony nog jong is en dan wordt het mondje nog wat breder als hij klaar is met wisselen dit scheelt echt een maat heb ik ondervonden. En let er op dat de bovenkant (bitringen) waar het bit mee aan het hoofdstel zit naar buiten gebogen zijn, zeker voor shetten met hun korte koppie anders drukt het de wang tegen de kiezen aan.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:54

Pony is inderdaad nog jong.
Bedankt voor je reactie.
Zou ik de bakstukken ook kunnen in laten korten?
Een als ik de bakstukken kleiner heb dan hangt het bit toch direct hoger?

Zou het liverpool bit dat eerder werd genoemd beter zijn voor hem?

Alles even op een rijtje:
Hoofdstel:
Is te groot, bakstukken zijn te groot. (inkorten of ander hoofdstel?) Ander bit bijvoorbeeld liverpool van ooteman.

borsttuig:
Is te groot maar hangt op goede hoogte. Heb geen last van het blijven haken.

schofttuig:
is goed

broek:
te groot, zou je in kunnen korten door een stuk uit de riem die over de kont heen gaat in te laten korten. (hoeveel cm er tussen uit ongeveer?)

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:03

Dat lijkt op een verzorgpony van mij: Sjors.
Alleen is die verkocht naar China :(

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:44

Jou bakstukken kan je volgens mij niet verder laten inkorten omdat de oogkleppen geen ruimte meer overlaten voor de gespen. Met kortere bakstukken met kleinere oogkleppen kan dit wel.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:40

ElineGC schreef:
broek:
te groot, zou je in kunnen korten door een stuk uit de riem die over de kont heen gaat in te laten korten. (hoeveel cm er tussen uit ongeveer?)

Broek moet je de riem achter zn billen in laten korten.

De ringen om je riemen weer aan vast te maken moeten ongeveer bij zijn knie/flank hangen, dus als ze op de foto in de OP gelijk hangen links en rechts (en volgens mij is dat niet zo, want ik zie de broekriem erachter bij zijn achterbeen hangen....) maar dan moet er een aardig end tussen uit. Dat is veel werk omdat het dubbel gestikt is meestal dus echt los moet en weer helemaal vast gestikt, dat moet een tuigmaker echt doen.

Waarschijnlijk komen de gespen dan dicht bij elkaar, dan kan je die snede in die broek-draagriem wat verder laten maken en wat gaatjes bij, dat is het werk niet en kan je prima zelf met goed scherp mes en gaatjes prikker.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:51

Vind het een erg dik bit trouwens voor zo'n ukkie.

Vwb inkorten broek: dat kan prima, gewoon achterste stukken loshalen, op maat maken en weer vast maken een goede schoenmaker kan dat prima doen (dan maken ze het mooi schuin en weer aan elkaar), maar tuigmaker natuurlijk ook.

Voor het overige vind ik persoonlijk een tuig wat net aan past, dus alles op laatste gaatje erg onhandig. Zonde.

Mooi pony'tje trouwens en kleur tuig etc ook prachtig.