[AR] Frans gareel of anatomisch borsttuig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Frans gareel of anatomisch borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 15:44

Omdat mijn pony soms wat lichte schuurplekjes heeft van zijn borsttuig ben ik aan het bekijken of hij baat zou hebben bij een frans gareel of anatomisch borsttuig.

De schuurplekjes zijn geen wondjes trouwens, gewoon plekjes waar het haar beschadigd is. Hij heeft ze langs beide kanten op zijn schouder waar de onderkant van het tuig ligt, en bij zijn halsaanzet heeft hij ze waar de bovenkant van het tuig komt.

Ik heb even een plaatje van internet gepakt om aan te duiden waar hij die plekjes heeft:

Afbeelding

Exact op de plaatsen waar een anatomisch borsttuig of frans gareel niet op ligt dus. Het lijkt me in elk geval het proberen waard.

Maar nu vraag ik me af, welk van de twee is beter? De pony is 1m32 en smal gebouwd.
Kan ik dan beter een anatomisch borsttuig of een frans gareel nemen?

palousa_boy

Re: Frans gareel of anatomisch borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:56

Rijd je nu met borstonderleggers?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:25

Ik rijd met het Ideal Leathertech tuig, hij heeft het zowel met als zonder de onderleggers geschaafde haren.

De zweng van mijn koets werkt nochtans prima, ik heb hier voorheen nog nooit problemen mee gehad. De pony is wel wat anders gebouwd dan mijn vorige pony's en hij beweegt ook echt vanuit de schouder.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:35

Is de lijn van voorkant borst naar zweng wel in 1 lijn? Dwz geen onderbreking?

Anatomisch borsttuig ben ik alles behalve liefhebber van en als ie echt vanuit schouders beweegt heb je zelfs kans op 2 druk plekken waar je op trekt.
Dan eventueel de iets minder gevormde van zilco die zijn nog wel in enkelspan redelijk mits het aansluit en echt past (dus ook op je zweng hoogte ed). Arden heeft ook zulke.

Hier rijd er wel eens mee met 2 bontjes op die 2 plekken waar druk op komt bij een extreem gevormde. Niet bevorderlijk.

Frans gareel vind ik in principe wel mooie borsttuigen maar geen ervaringen mee.

Het beste wat er is; een gareel tuig die op maat is. Dat bied volledige vrijheid en is het meest comfortabele wat er is, maar moet dan wel op maat gezet worden qua drukverdeling, dus kun je niet even op een andere leggen. Maar is een laatste oplossing eventueel.

Wellicht een smaller borsttuig, of andere onderlegger (bijv gel van zilco of echt schapenwol)
Of je hebt m net gat te hoog dus half gaatje laten zakken.

Heb je duidelijke foto's van zijkant voor de wagen?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:01

Omdat de pony niet zo groot is en de koets 175 weegt zou ik een frans gareel doen dan verdeeld de druk beter. Zelf rij ik enkelspan shetlander (100 cm) voor de 2 span marathonwagen het liefst met gareel dan heeft hij meer schoudervrijheid.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:09

Volgende week heb ik hier een Frans gareel liggen, kan dan eventueel wel een foto maken hoe die (dan wel op m'n trekpaard) vallen.

Zat nog te denken, is hij geschoren? Anders zou het opdrogende zweet nog problemen kunnen geven.
Vreemd als hij het de ene keer wel en de andere keer niet heeft.

Je zou ook nog een mattes onderlegger kunnen proberen, volledig wol dus, maar dat maakt het vaak weer meteen zo massief bij een fijn gebouwde pony.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:03

Hij is niet geschoren palousa_boy. Hij heeft het trouwens wel altijd, ik bedoelde dat ik daar met andere pony's nooit problemen mee gehad heb. Ik wil de foto's van je frans gareel wel graag zien :)

MelanieB, ik weet dat een gareel beter is maar dat is waarschijnlijk niet zo geschikt om marathon mee te rijden? Ik zal eens kijken of ik duidelijke foto's kan maken van de zijkant, maar ik denk niet dat er een knik in de strengen zit.

marga1, is mijn koets dan zo zwaar? De pony is niet zo heel breed gebouwd maar het gaat toch wel nog steeds om een C-pony. Mijn A-Welshje van 1m12 liep zonder problemen marathon voor diezelfde wagen, dus ik ben er altijd van uit gegaan dat de wagen qua gewicht wel goed zat.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:47

Dan begreep ik het verkeerd :)
Heeft hij het met wintervacht wel meer als in z'n zomer outfit?
Anders zou je nog alleen de borst kunnen scheren om te kijken of dat beter gaat.

En mijn Frans gareel is van ideal, wel de "luxe marathon" uitvoering omdat de gewone niet in maat trekpaard te krijgen is. Morgen ga ik richting Nederland en dan neem ik hem zondag mee naar Frankrijk. Als het dan maandag of dinsdag een beetje weer is zal ik hem ff op m'n paard gooien en wat foto's maken voor je.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:56

Dan zal het gewicht niet het probleem zijn, maar als je foto's wilt van frans gareel moet je me een pb sturen met jou mail adres want ik krijg mijn foto's niet geplaatst.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 18:12

Bedankt palousa_boy :)

Of hij het met zijn wintervacht meer heeft weet ik niet want ik heb hem pas sinds het najaar. Denk je dat scheren zou kunnen helpen?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:39

Bij paarden met een uitstekend borstbeen kan een anatomisch gevormd borsttuig of frans gareel wel een optie zijn, vaak verminderd het echter niet de druk op de schouders. Denk dat het vooral een kwestie is van uitproberen, iets kan in theorie heel logisch zijn, maar in praktijk toch anders uitpakken

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 09:45

De belangrijkste reden waarom ik dat wil proberen, is omdat de wondjes echt net op die plaatsen zitten waar een anatomisch borsttuig normaal gezien niet ligt.

Het borsttuig ligt op de juiste hoogte volgens mij, als ik het hoger leg wordt de schuurplek vooraan op de hals erger en als ik het lager leg krijgt hij meer last van de plekken op zijn schouders.

Voor de mensen die een foto wilden zien, zo is mijn pony ingespannen. Volgens mij ligt het borsttuig op de juiste hoogte toch? En de strengen liggen ook netjes in een rechte lijn. Het ziet er ook niet uit of de wagen echt te zwaar is voor de pony?
Ik weet dat het niet de beste foto's zijn en de bak ligt er nogal blubberig bij, maar ze ligt beter dan ze eruit ziet. We rijden hier hooguit een uurtje per week om de pony te laten wennen aan andere paarden, de rest van de tijd rijden we op straat of in een fijne binnenbak.
De menner is trouwens de man die de groepslessen geeft, normaal gezien men ik zelf :D

Afbeelding

Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:21

Als je schuurplekken krijg zit jou zweng dan niet vast? of dat deze zwaar draait zodat het gaat schuren.
Wel een prutbak zeg, voor een jonge pony is een half uurtje lang genoeg want dit rolt zwaar.
Ik heb er zelf ook altijd de pee erin als ze hier de bak net hebben gefreesd dan rolt hij zo zwaar voor mijn kleintjes en dan hebben ze het gauw gehad, en je moet zien te voorkomen dat ze het zat worden anders willen ze niet meer werken.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 10:37

Marga, de pony is niet zo jong hoor ;) Hij is 12 en heeft jaren ervaring voor de wagen. Helaas is hij bij zijn vorige eigenaar na een ongeval het vertrouwen volledig kwijtgeraakt, dus dat probeer ik nu rustig te herstellen. Daarom wil ik zeker niet dat hij ergens pijn heeft als hij voor de wagen staat.

We rijden een uurtje in de club, maar daarvan stap ik minstens een halfuur in :) Dan doen we ongeveer 20 min. mee met de les en daarna stappen we lekker weer uit.

Ik heb zo'n touwzweng aan mijn kar, zou dat het probleem kunnen zijn? Ik ben op zich geen fan van dat systeem omdat de veiligheidssluitingen de hele tijd tegen het lamoen aan komen, dus ik heb eigenlijk al een normale zweng besteld :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:17

Het zou kunnen dat bij veel modder, de katrollen stroever gaan lopen. Dan krijg je idd wrijving onder het borsttuig.
Hoe soepeler ze lopen, hoe beter het is uiteraard.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 14:34

Ik merk wel dat ze gaan piepen als ik door de blubber gereden heb, dus ik doe braaf na elke rit schoonmaken en terug smeren met kruipolie. Maar ik had er nog niet echt bij stilgestaan dat dat de oorzaak zou kunnen zijn van de schuurplekken. Ik ken verschillende mensen die wel fan zijn van het systeem, en die me verzekerd hebben dat het niet kan schuren.

Maar ik was er toch al niet zo'n fan van, dus ik hoop dat m'n nieuwe zweng snel klaar is!

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:38

Mijn man controleert alles voordat we gaan rijden en smeert daar waar nodig met 40WD en maakt schoon met imal. De beweegbare onderdelen moeten licht lopen. En een touwzweng elk jaar vernieuwen en zeker als er rafels aan komen direct. Ook de bouten van draaiende delen controleren op doorslijten en borgmoeren met nylonringetje vernieuwen samen met de bout.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:49

Heb een poging gedaan om foto's te maken, maar dat valt niet mee in m'n eentje ;) (ze staat graag tegen je aan zullen we maar zeggen)
Heb even een longeersingel omgedaan om de strengen een beetje op hun plek te houden.
En ondanks dat dit de grootste maat is die ze hebben, valt het me eigenlijk tegen.
Afbeelding
Afbeelding
En nog een gaatje laten zakken..
Afbeelding
Afbeelding

Als er getrokken word zal het wel beter aansluiten hoop ik.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:54

Ik denk dat gaatje 4 van boven beter zit dan gaatje 5 van boven. Volgens mij komt hij dan net te laag te hangen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:06

Ja ik zal als we hier over 1,5 week weer met z'n 2e zijn eens wat druk op de strengen zetten, kijken hoe het dan ligt.
Ze heeft nu ook nog weinig spieren omdat ze nog niets gedaan heeft. Wat meer spier zal de "gaten" ook wel opvullen.

Met een gaatje hoger sluit het tuig zelf ook beter aan (onder en boven stuk).

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:31

ik rijd met 3 verschillende pony's al 3 jaar met touwzweng systeem en heb nog nooit een afgeschuurd haartje gezien.

Heeft je pony niet een gevoelig huidje of idd de wintervacht.

Hoop dat je er achter komt!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:36

waarom rijdt je niet met een onderlegger?
ik rijdt alle pony's met een borst en schoft-onderlegger. nooit problemen met schuurplekjes.
voor de lange menritten heb ik schapenvacht onderleggers en door de week gewoon katoenen onderleggers.