Beginnen met neckrope

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

0407Tamar

Beginnen met neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 17:41

Hallokido!

Ik wil super super graag met mijn verzorgpony me neckrope rijden. Er is een maar. ZOnder zadel rijden doen we al en halster met touw gaat ook goed. Alleen zodra hij doorkrijgt dat ik minder over hem te zeggen heb naait ie eruit. Ik moet dus zorgen dat hij net zoveel respect heeft voor de neckrope mijn zit en mn been en stem hulpen als dat ie onder het zadel heeft. Wie helpt?! _/-\o_ >;) :(:)

Azmay

Re: Beginnen met neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:46

Met neckrope en hoofdstel (en/of zadel) om rijden tot je elkaar genoeg vertrouwd dat laatste ook weg te laten?

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 18:55

Maar hoe leer ik m dan dat als ik aan dat touw trek dat ie moet stoppen? Want dat snapt ie niet

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:59

shaddiefan schreef:
Maar hoe leer ik m dan dat als ik aan dat touw trek dat ie moet stoppen? Want dat snapt ie niet

Op je zit rijden zoals altijd.
Eventueel een beetje je teugels erbij pakken en tegelijk de oude en nieuwe hulp geven en vanaf de grond oefenen wil ook helpen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:19

HAR -> VNA

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 20:21

oke thanks!

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:40

Leuk dat je op een nekrope wil gaan rijden! :D

Ik heb wel wat tips voor je, wel wil ik een ding zeggen en dan is dat je neckrope absoluut geen rem is, hooguit een noodrem... Je remt je paard niet af door aan de neckring te trekken, als je dat moet doen zou ik nog niet 100% over gaan op een neckrope. Als je met neckrope rijd moet je paard heel goed aan de hulpen staan, en vooral heel erg goed op jou zithulpen reageren. Je kan namelijk ook stoppen op zithulp. Voor een paard is het ook niet heel prettig als er aan de rope wordt getrokken om te remmen.

Ik heb de overgang gemaakt door eerst met mijn normale bitloze hoofdstel en de rope samen te rijden. Hierbij liet ik de teugels steeds losser, tot uiteindelijk ik de teugels helemaal niet meer gebruikte en ik kon gaan oefenen met de neckrope alleen. En toen mijn paard compleet op de hulpen stond met de neckrope heb ik het hoofdstel op een gegeven moment gewoon weggelaten en nu hobbel ik regelmatig zo rond :D

Ook zou je wat grondwerk mee kunnen pakken, om aan het respect te werken. Als hij op de grond 100% respecteert en gehoorzaamd, zal hij dat ook vaak wel doen "onder de man". Hier kan je ook je stemhulpen extra mee oefenen! Weet natuurlijk niet of je dat al doet.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 22:12

Hij is reining gereden dus is opzich goed aan de hulpen! Grondwerk is een goed idee!

_suzannedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:19

Ik ben zelf begonnen om gewoon het hoofdstel en zadel op te laten en dan gewoon met neckrope rijden. Heel veel gaan oefenen zodat hij op jouw zit/been hulp reageert, dat doe je in eerst instantie gewoon met je zit/been reageert hij niet, dan ga je pas hulpen geven met je teugels. Als hij op alle zit/been hulpen reageert kan je met alleen een neckrope gaan rijden :)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:29

Neckrope is enkel en alleen uitvoerbaar als je paard ontzettend goed op je zit, stem en neckreining reageert. Als hij reining wordt gereden hoeft dit niet altijd het geval te zijn. Het ligt maar net aan de hoeveelheid druk dat wordt gegeven en aan het volgende punt: leiderschapsverhouding. Je moet een goede leiderschapsverhouding hebben tussen jou en je paard.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat het vooral bij het laatste misgaat. Oefen goed met grondwerk, werk aan het wederzijdse vertrouwen en respect, zorg dat het paard je als leider ziet en vrijwillig iets voor jou wilt doen. Dan pas kun je het opnieuw proberen. Rijd dan tevens nog wel met een hoofdstel zoals hierboven is genoemd. Dan heb je nog een noodoplossing. Ga alsjeblieft niet aan de neckrope lopen trekken om hem stil te laten staan. Hiermee sluit je de luchtpijp van het paard, daarnaast is het zeer onverantwoord om op deze manier te rijden als je geen controle hebt ;)

En de beste manier om dit alles aan te pakken en op te lossen: neem les. Zoek iemand die hier ervaring mee heeft en laat diegene je begeleiden.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 08:28

Kei tof! Thanks voor jullie advies! Grondwerk dus. Gaan we wat aan doen.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:26

Je schrijft dat hij eruit naait, dan zou ik eerst de oorzaak daarvan gaan zoeken. Vind hij het wel leuk wat jullie doen? Zo niet, zorg dan dat het ook voor hem leuk wordt. En dat hij graag bij je wil zijn en samen wil werken.
Verder zijn er al veel tips gegeven.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 21:32

Hij rent graag haha. Tis niet dat ie t doet om te pesten ofso. Hij is gew een hele vrolijke pony. Als je m in de roundpen laat gaat ie helemaal uit zn dak.

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:01

Ik zou beginnen met necktrope te rijden en hoofdstel/ touwhalster. Laat je teugels steeds langer en ga steeds meer met neckrope rijden, totdat je met volledig lange teugels kunt rijden. Daarna laat je het hoofdstel/ touwhalster om maar haal je de teugels eraf.
Laatst bijgewerkt door QueenMB op 22-02-16 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 14:03

Goeie tip thanks!

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:24

Alsjeblieft. Ook slim is om eerst stemhulpen aan te leren tijdens het gewone rijden. En om aan te leren dat als je aan beide kanten van de nechtrope trekt je paard zo snel mogelijk moet gaan stappen, ook al zit je in galop.Want als er dan wat gebeurt zit je snel in stap.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:01

Probeer echt zo min mogelijk te trekken aan de neckrope, dan kun je de luchtpijp van je paard dicht knijpen...

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 21:06

T duurt nog ff voor ik weer die kant opga. Dat zal niet een probleem zijn denk ik. Ik zit heel stevig. Op mn verzorgfjordje helaas overleden... sprong ik er meestal gewoon zo op.

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:48

Ik lees net mijn bedicht van net na, en even voor de duidelijkheid: met "trekken" bedoel ik lichte druk.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 18:20

Ik snap wat je bedoeld

sannexbandit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:02

Mijn tip:
Ga rijden met halster, hoofdstel wat jij fijn vind en met een neckrope
eerst gewoon lekker rijden en daarna probeer je steeds meer met je neckrope te doen. zodra je pony gaat rennen ofzo iets kan je hem/haar altijd corriceren met het hoofdstel en halster. Je kan het dan zo steeds meer afbouwen tot dat je enkel met een neckrope kan rijden!

Succes!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 03:48

Geef de hulp zoals je hem bij enkel de nekring geeft, maar dan als voorbereidend commando. En probeer je hulpen verder te verfijnen.

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:39

je kan idd ook zeggen dat je gaat rijden met een hoffdstel en dan de teugels in een knoop leggen en wat naar voren zodat je hem kan pakken als het mis gaat en verder alles doen met neckrope

kan je misschien eventueel ook uitbereiden naar met halster rijden of bitloos