Grondoefeningen 'spelen'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anss89

Grondoefeningen 'spelen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 13:51

Hoi,

Mijn pony heeft last van verlatingsangst. Zodra ze alleen is, gaat het verkeerd. Ze heeft op dat soort momenten weinig tot geen respect voor mij als 'leider'. Het gaat hier om een jonge pony die inmiddels lekker aan het puberen is (shet x haflinger :') ). Ik doe al van alles op mijn plek te bepalen; grondwerkoefeningen, loswerken, vooral spelenderwijs. En dat doet ze harstikke goed. En belangrijker ze vindt het leuk. Nu hebben we sinds kort een binnenbak. Daar komt het stukje verlatingsangst kijken. Ze is met alles bezig behalve met mij. Loopt dwars door je heen en al het werk lijkt naar de achtergrond te zijn verdwenen. Inmiddels heb ik ontdekt dat strenger zijn averechts werkt en haar te veel willen controleren ook (ze is dominant). Uiteraard doe ik dit niet alleen en word ik goed begeleid. Inmiddels denken we een manier te hebben gevonden om haar aan dit soort situaties te laten wennen: afleiding. Vrijheidsdressuuroefeningetjes, grondwerken. Ze let hierdoor niet meer zo op haar omgeving. Nu ben ik benieuwd of jullie nog leuke (simpele) oefeningetjes weten. Pionnetjes, balkjes, e.d. Vooral simpel is wel belangrijk, omdat ze bij te moeilijke oefeningen misschien haar aandacht te snel verliest. Uiteraard is aanleren in vertrouwde omgeving wel een mogelijkheid.

Bedankt!

faunty

Re: Grondoefeningen 'spelen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 08:12

Het belangrijkste is dat jij heel duidelijk in je communicatie bent . Als ze leerde dat ze jou kan begrijpen en dat jij haar begrijpt dan zal de verlatingsangst een stuk afnemen .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 08:16

Heb je al eens gekeken naar de 7 games van Parelli?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 08:46

Persoonlijk vind ik Parelli veel te beduusd (en vind ik het maar matig werken bij paarden met een karakter) en zou ik dat wat achterwege laten.

Verlatingsangst is niet simpel om op te lossen, maar het kan zeker. Om aan de verlatingsangst te werken. Moet je echter de basis geïnstalleerd hebben, zoals de achterhand wijken voor het been. Wees ook consequent, niet meteen denken 'dit werkt niet' na drie keer proberen. Hou vol met eenzelfde methode. Elke keer dat zij ongevraagd in jouw ruimte komt, en ik bedoel echt élke keer, zorg je dat daar iets aan vasthangt. Wapper met je hand naar het oog van je paard om hem opzij te 'duwen' en uit je ruimte te krijgen. Wat je ook doet, hou hem buiten jouw persoonlijke ruimte, want als hij je negeert als hij andere paarden ziet, is het er nog niet echt ingebakken.

Voor de verlatingsangst - hoe wild is hij? Als je een piste hebt, vraag dan aan een andere ruiter om eventjes voor je stil ge staan. Kruip op je paard en vraag hem waar hij heen wilt. Dat gaat waarschijnlijk naar het hek óf naar het andere paard zijn. Is dit het geval, doe hem dan werken. Maak het niet leuk om te zijn waar hij het zo super vindt. Draai hem in cirkeltjes, in draf, rond het paard heen. Laat los als hij begint aan te tonen dat hij weg wilt.Dit ga je verhalen tot hij uit zichzelf niet meer naar het paard toegaat. Blijf sterk in je schoenen staan, alleen zo kom je respectabel en zelfzeker over voor hem.

anss89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 12:10

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb haar nu drie kwart jaar, en ik ben gelukkig al zoveel verder dan in het begin. Ik ben heel geduldig en blijf volhouden. Ik heb het idee dat parelli wel zou kunnen werken, omdat het grotendeels toch een vertrouwenskwestie is. Het feit dat ze in mijn ruimte komt toont dat ze niet genoeg respect heeft voor mij als leider, wat ook weer te maken heeft dat ze me toch niet genoeg vertrouwd. Hoe vaak ik haar ook uit mijn ruimte zet, in dit soort situaties blijft ze terugkomen en lijkt het averechts te werken. Ik ga weer een stapje 'terug' doen en de 7 games van Parelli proberen, om daarna het stukje verlatingsangst aan te pakken wat hopelijk dan al veel minder is omdat ze mij dan als het goed is meer vertrouwd. Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen :) bedankt voor het meedenken.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:47

probeer je in zo veel mogelijk manieren te verdiepen , er is niet 1 ding juist . Methodes combineren werkt hier het beste met verschillende paarden, ook een met tja , hoe moet je het noemen , geen echte verlatingsangst maar een die gewoon te veel heeft meegemaakt . ze heeft wat last van verlatingsangst .

loswerken is ook mijn tip , ze moet gaan leren om voor zichzelf te kunnen zorgen en tegelijkertijd dat jij de baas bent . ' de baas zijn ' betekend een veilige haven zijn , iemand die hij kan vertrouwen en waar hij naartoe kan als hij zich niet veilig voelt . communicatie is de clue

opstakeltraining en horse agility , dit werkte bij mij goed omdat het paard dit niet kende , en dus op mij moest vertrouwen dat het goed zou komen. Ze kon nu niet anders dan naar mij luisteren en met mij proberen te communiceren omdat ze niet begreep wat de bedoeling was .

je mag mij trouwens altijd pb'en als je nog vragen hebt !