Mijn pony heeft last van verlatingsangst. Zodra ze alleen is, gaat het verkeerd. Ze heeft op dat soort momenten weinig tot geen respect voor mij als 'leider'. Het gaat hier om een jonge pony die inmiddels lekker aan het puberen is (shet x haflinger
). Ik doe al van alles op mijn plek te bepalen; grondwerkoefeningen, loswerken, vooral spelenderwijs. En dat doet ze harstikke goed. En belangrijker ze vindt het leuk. Nu hebben we sinds kort een binnenbak. Daar komt het stukje verlatingsangst kijken. Ze is met alles bezig behalve met mij. Loopt dwars door je heen en al het werk lijkt naar de achtergrond te zijn verdwenen. Inmiddels heb ik ontdekt dat strenger zijn averechts werkt en haar te veel willen controleren ook (ze is dominant). Uiteraard doe ik dit niet alleen en word ik goed begeleid. Inmiddels denken we een manier te hebben gevonden om haar aan dit soort situaties te laten wennen: afleiding. Vrijheidsdressuuroefeningetjes, grondwerken. Ze let hierdoor niet meer zo op haar omgeving. Nu ben ik benieuwd of jullie nog leuke (simpele) oefeningetjes weten. Pionnetjes, balkjes, e.d. Vooral simpel is wel belangrijk, omdat ze bij te moeilijke oefeningen misschien haar aandacht te snel verliest. Uiteraard is aanleren in vertrouwde omgeving wel een mogelijkheid. Bedankt!
bedankt voor het meedenken.