Iedereen weet vast nog wel dat ik Bliksem een keer voor die oude wagen heb gezet.
Die oude wagen heeft hij niet meer, maar wel ben ik lekker met hem aan de wandel met zijn tuig voor de 'benenwagen', lange lijnen dus
. En oogkleppen. Even wat info. Bliksem is een shetlander met 1 slecht oog.

't beestje is echt ontzettend braaf en 100% verkeesmak! Echt. Maar..... heeft een aandachtspuntje
Ik vermoed dat hij met dat oog heel slecht (of misschien wel niks) ziet. Dat vermoed ik, omdat hij in de omgang met zijn HELE lichaam omdraait om te kijken wat er gebeurd als hij iets hoort aan zijn slechte kant. Als hij dat kan doen is er dus niks aan de hand
Nou, dat kan dus niet voor een kar of sulky.
Ik merk dat als hij voor de 'benenwagen' loopt hij wat onrustig wordt als hij niet kan kijken als hij wat hoort wat hij niet kan plaatsen. Verder doet hij dit echt super braaf! Totdat je bijvoorbeeld met je jas of iets gaat ritselen. Hij wil het zien! Hij wil zien wat dat is. Dus wat doet hij, draait zich om, ziet wat het is en dan is het goed...
Zolang hij geen dingen hoort wat hij niet kan thuis brengen doet hij keurig zijn ding, luistert goed naar commando's. Stap, halt, draf. Galop ga ik niet doen voor de benenwagen.

Verkeer is geen enkel probleem, dat kan hij thuisbrengen en hoort hij al van ver aankomen. Maar het zijn juist de dingen die je niet zo vaak tegenkom. Denk aan een kibbelend beekje. Ziet hij het beekje, is er niks aan de hand. Maar kan hij niet kijken dan wordt hij wat onrustig, omdat hij graag wil kijken.
Nu heb ik het idee om TZT (als ik een sulky heb, ben aan het sparen) zonder oogkleppen te gaan mennen.
Want loopt hij gewoon op straat of bos met normaal hoofdstel kijkt hij continue om zich heen en is er eigenlijk niks aan de hand. Want dan kan hij gewoon mooi kijken.
Een heel vaag verhaal, maar het komt er dus op neer. Kan ik beter zonder oogkleppen gaan oefenen en later mennen als het zo ver is?
Nog wat info. Ik heb járen een verzorgpony gehad die ook maar 1 oog had. Daar heb ik ontzettend veel buitenritten mee gemaakt. Maar ook als zij wat hoorde aan haar blinde kant, moest dat hoofd helemaal omdraaien, ff kijken en dan was het goed.
Mijn idee is dus alsvast te gaan oefenen zonder kleppen. Wie doet dat ook? En waar moet ik opletten? Is het een goed idee of niet?
En nu ik toch aan het sparen ben voor een sulky, is het dan handig om een rem te hebben of niet? Ik zie namelijk sulky's met en zonder rem, maar gebruik je die wel eens?
Toen ik nog op menles zat, deed ik dat met een welsh a voor een sulky zonder rem, heb een rem ook nooit gemist.
Die welsh A had trouwens hele bolle ogen, en reed ook zonder oogkleppen. Geen enkele klep pastte bij hem, door zijn visoogjes.
Dus dat had weer een andere reden, omdat zonder kleppen te mennen.
Ik men ook zonder kleppen om dezelfde reden, ookal is mijn pony toch echt heel erg verkeersmak. Hij wordt onzeker met kleppen en wil idd graag dingen zien.