Bijzetten paard = goed ruggebruik?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Bijzetten paard = goed ruggebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 14:12

Ik las net in een ander topic dat iemand zei dat een manier om conditie op te bouwen bij een paard o.a. is door het paard met juist lichaamsgebruik te laten stappen, dus bijvoorbeeld het paard bijgezet in de stapmolen te zetten.

Nou heb ik geen verstand van bijzetten (ik doe het dan ook nooit) maar het lijkt me sterk dat een paard bijzetten in de stapmolen ervoor zorgt dat het paard zijn lichaam goed gebruikt? Of is dit wel zo?

Celine_Famke

Re: Bijzetten paard = goed ruggebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:13

Ikzelf vind sowieso dat met bijzetten je paard niet perfect via zijn lijf gaat lopen.
Dat moet gebeuren uit ontspanning, niet uit dwang. Net als onder het rijden.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:15

Vastzetten/bijzetten zorgt er alleen maar voor dat het paard zijn lichaam vast gaat zetten en zo nooit ontspannen kan stappen. Daarnaast is een stapmolen zielsdodend voor het paard. De hele tijd hetzelfde rondje, en vaak op een harde ondergrond waardoor de hoeven te snel/scheef afslijten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:15

Wat mij opvalt bij het gebruik van bijzets (en dat is dan dus overduidelijk niet op de juiste manier gedaan) is dat het paard wel met de kop in de krul loop, maar de achterbenen slepen er zowat achteraan.
heb nog maar zelden een goed bijgezet paard gezien. En dat is dan aan de longe met een persoon die de achterhand er ook actief bij kan houden. denk dat je dat in een stapmolen niet gaat bereiken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:16

:') Ik moet er altijd om lachen.
Paard wordt met zijn hoofd gepositioneerd, en alleen daar wordt aandacht aan geschonken.
Alleen door het dier in een houding te "trekken" gaat hij zijn rug écht niet gebruiken hoor!!

Eerst de motor aan. Contact teugel, en op zoek naar ontspannen en dan aanspanning.

Iets met biomechanika ofzo.

Ook pessoa, en longeerhulp... ik houd er niet zo van.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:16

Ik vind zelf dat mijn welshje beter in haar bespiering komt te zitten als ik haar regelmatig bijgezet longeer of op deze manier ga fietsen.
Dat gaat zeker niet uit dwang, met een driehoeksteugel heb je een fijne stille verbinding die ze graag aannemen.

Wel is naar buiten het beste, daar gaat ze namelijk uit zichzelf al actiever lopen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:17

bijzet kan zeker helpen om je paard beter zijn lijf te laten gebruiken, maar dan moet je wel weten hoe hem te gebruiken.
In de stapmolen zetten is daar in ieder geval niet 1 van, lijkt me ook onwijs gevaarlijk, als het paard niet goed op de druk van de bijzet reageerd en om hoog komt bijvoorbeeld, kan je niets doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 14:21

Juist, dan wordt mijn vermoeden toch bevestigd. :)

Longeren met bijzet, daarbij kan ik me dan wel weer voorstellen dat dat kan helpen omdat je dan zelf de achterkant actief houdt.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:23

Kan me niet voorstellen dat dat werkt. Valt denk ik onder de categorie 'bijgezet op stal zetten want dan komt die halsspier er zo mooi op'.
Ik longeer wel bijgezet maar dan is het paard actief aan het werk. Stappen met bijzet doe ik niet veel omdat je dan zo'n los-vast verbinding krijgt met het bit.

Verder heb ik niks tegen stapmolens, ken genoeg paarden die het heerlijk vinden om zo even de spiertjes los te maken. Harde ondergrond is fijn voor de pezen en het is telkens maar een paar rondjes 1 kant op dus scheve hoeven kunnen ze er echt niet door krijgen.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:26

Als je je paard op de juiste manier bij zet zal dit zeker werken. punt is alleen dat de meeste mensen niet weten HOE op de juiste manier bij te zetten. Daarbij wat al is gezegd in de stapmolen is er niemand die de achterhand daarbij kan activeren om daadwerkelijk effect te hebben.
Ik longeer mijn paarden minimaal 1 á 2 keer per week. Aan de bijzet. Ik heb hiervoor gewoon een simpel touwtje (lammert haanstra) en zet deze zo vast dat ze vanzelf in de ontspanning de juiste houding aannemen, maar wanneer ze daar onderuit willen komen, komen ze het touwtje tegen, met de longeerzweep activeer ik ze van achteruit.
Daarbij moet je ook kijken naar de bouw van je paard. Het is niet zo dat elke houding voor elk paard goed is. Mijn ene draagt van nature haar hals hoog, met een diepe en weggedrukte rug. Deze zet ik vrij laag bij dat ze echt haar rug moet gaan bollen. De andere 2 neigen juist meer richting 'duikboot'. Deze zet ik juist wat meer horizontaal. Wel zodat ze echt de rug moeten gebruiken, maar niet zo laag dat ze juist alleen maar meer op de voorhand gaan lopen.

Als je goed weet hoe je moet bijzetten, en hiermee op de juiste manier aan het werk gaat, kan het zeker effect hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:33

Ervaring heeft mij geleerd dat als je je paard goed wil laten lopen, je eigen houding en rijstijl gewoon het allerbelangrijkst is. Als dat het geval is merk je dat vanzelf aan je paard, en daar komt geen bijzetteugel of wat voor speciaal bit dan ook aan te pas. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:36

Resistance schreef:
Ervaring heeft mij geleerd dat als je je paard goed wil laten lopen, je eigen houding en rijstijl gewoon het allerbelangrijkst is. Als dat het geval is merk je dat vanzelf aan je paard, en daar komt geen bijzetteugel of wat voor speciaal bit dan ook aan te pas. :)

Dat is makkelijk gezegd, maar je kunt niet overal op gaan zitten he?
Als pony mag kiezen tussen longeren met dubbele lijnen of fietsen met een bijzet kiest ze elke dag voor fietsen. Dan loopt ze uit zichzelf actief bovendien.

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:37

Voor mijn paard werkt de bijzet wel, doordat ik deze licht gebruik en ze dan de ontspanning eerder opzoekt gaat ze een stuk beter over haar rug lopen. Ook loopt ze actief. Echter zou ik haar nooit met bijzet in de stapmolen zetten.. Ik gebruik de bijzet alleen aan de longe, met rijden gebruik ik geen hulpteugels.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:46

Wauw wat een onzin..je moet een paard eerst goed recht richten dan zakt een paard vanuit de ontspanning. Dit doe je niet om er een bijzet aan te zetten lekker in een slechte houding te zetten en in de stapmolen te dumpen. Ze worden misschien wel 'gespierd' maar zeker niet waar ze gespierd horen te zijn. Ik revalideer dit soort paarden die verpest zijn. Noway dat er bij een paard bij mij aan een bijzet of hulpteugel gaat. Gewoon dubbele longeerlijn of aan de hand.

Zo heb ik wel eens gehoord van iemand die paarden met een slof beleerden : ja zo leren ze hun rug gebruiken.. REALLYYYY?! je bedoelt zo drukken ze hun rug weg... bij de juiste aanleuning zakt de achterhand, kantelt de bekken, spannen de buikspieren aan en lift de schoft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:47

Paard kan er wel beter door gaan lopen. Ook slechter. Zo afhankelijk van vanalles. :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:51

EJuniorJoost schreef:
Wauw wat een onzin..je moet een paard eerst goed recht richten dan zakt een paard vanuit de ontspanning. Dit doe je niet om er een bijzet aan te zetten lekker in een slechte houding te zetten en in de stapmolen te dumpen. Ze worden misschien wel 'gespierd' maar zeker niet waar ze gespierd horen te zijn. Ik revalideer dit soort paarden die verpest zijn. Noway dat er bij een paard bij mij aan een bijzet of hulpteugel gaat. Gewoon dubbele longeerlijn of aan de hand.

Zo heb ik wel eens gehoord van iemand die paarden met een slof beleerden : ja zo leren ze hun rug gebruiken.. REALLYYYY?! je bedoelt zo drukken ze hun rug weg... bij de juiste aanleuning zakt de achterhand, kantelt de bekken, spannen de buikspieren aan en lift de schoft.

En zo is dat!! Helemaal met je eens!!

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:54

EJuniorJoost schreef:

Mee eens. Maar dat neemt niet weg dat sommige paarden er wél van opknappen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:57

Oblivion schreef:
EJuniorJoost schreef:

Mee eens. Maar dat neemt niet weg dat sommige paarden er wél van opknappen.

Op wat voor manier kan een paard er van opknappen? Behalve dat ze in een halve houding gaan lopen.. mensen kijken vaak niet naar het recht richten. Hoe kan je een paars correct laten lopen aan een dwangmiddel wat een paard aan de voorkant blokkeert als de achterhand de motor is? Het is niet voor niks dat je van achteren naar voren moet rijden.

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:02

EJuniorJoost schreef:
Op wat voor manier kan een paard er van opknappen? Behalve dat ze in een halve houding gaan lopen.. mensen kijken vaak niet naar het recht richten. Hoe kan je een paars correct laten lopen aan een dwangmiddel wat een paard aan de voorkant blokkeert als de achterhand de motor is? Het is niet voor niks dat je van achteren naar voren moet rijden.

Ik zeg volgens mij ook dat ik het met je verhaal eens ben, je hoeft je mening niet te verdedigen. :j
Mijn paard had veel rugproblemen toen ze bij mij kwam, wilde niet helemaal met haar neus naar de grond zakken waardoor ze haar rug niet goed gebruikte en het nog erger werd. Osteopaat heeft haar meerdere keren behandeled en een bijzet aangeraden. Sindsien knoop ik er een touwtje omheen, op een lichte manier. Hierdoor kan ze niet als een giraf lopen, en heeft ze de ruimte om zélf de ontspanning op te zoeken. Dit doet ze en nu een half jaar verder is ze van haar rugproblemen af, heeft ze meer bespiering op haar rug én zakt ze.
Verder gebruik ik óók geen hulpteugels of weet ik het wat omdat ik er niet van hou, precies om wat jij beschrijft. +:)+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:05

Met het bit kunnen we de wijze waarop een paard zijn lichaam gebruikt beinvloeden.
We hebben daar eerst ontspanning, voorwaartse drang en aanleuning voor nodig.
Pas in de aanleuning vanuit voorwaartse drang kunnen we het héle lichaam van het paard beinvloeden.

Wanneer een paard in aanleuning gaat doet het dat vanuit vertrouwen, het neemt aanleuning op het bit.
Aanleuning is een zachte, verende verbinding tussen ruiter en paard.
De ruiter krijgt echte aanleuning op een zachte, verende, tedere, in de beweging meegaande, gevende hand.
Die hand is stil ten opzichte van de mond van het paard, hij volgt, maar niet stil.

Een bijzetteugel is stil.
Een paard leert hiermee niet om aanleuning te nemen en de hand te volgen zodat we daarmee de bovenlijn van het paard kunnen beinvloeden, het leert om achter de teugel te blijven.

Een paard dat achter de teugel gaat zet zijn rug vast, precies wat we niet willen bij een rijpaard.
Het is de aanleuning waar het in de dressuur om gaat en niet de houding van de hals, de houding van de hals komt voort vanuit de ontwikkeling van achterhand en het vertrouwen in de hand.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:13

Mijn grote kan wel eens lekker lopen met de bijzet (mag ie niet opgefokt zijn, niet kijkerig en en en) omdat ie van zichzelf erg voorwaarts is maar wel de sterren inkijkt.
Met een bijzet word ie achter niet minder actief, komt wel voren naar onder. Ik zet zo een bijzet overigens vrij los zodat ie naar onder kan komen. Ik laat hem los genoeg om te kijken en doen.

De draver zet zich er zo vreselijk op vast of negeert het volledig. Geen mooie samenwerking dus.
Denk dat het per paard en instelling veranderd... maar een paard gaat er niet BETER van lopen. Mijn grote loopt bijvoorbeeld al gewoon lekker (soms), dat hoeft de bijzet hem niet te 'leren'.

Overigens is de bijzet niet volledig stil, en ik betwijfel of men met de hand vreselijk veel verder beweegt... volgens mij niet.
Door de schouderpartij beweegt de bijzet tijdens het lopen ook.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:17

xSlvna schreef:
Mijn grote kan wel eens lekker lopen met de bijzet (mag ie niet opgefokt zijn, niet kijkerig en en en) omdat ie van zichzelf erg voorwaarts is maar wel de sterren inkijkt.
Met een bijzet word ie achter niet minder actief, komt wel voren naar onder. Ik zet zo een bijzet overigens vrij los zodat ie naar onder kan komen. Ik laat hem los genoeg om te kijken en doen.

De draver zet zich er zo vreselijk op vast of negeert het volledig. Geen mooie samenwerking dus.
Denk dat het per paard en instelling veranderd... maar een paard gaat er niet BETER van lopen. Mijn grote loopt bijvoorbeeld al gewoon lekker (soms), dat hoeft de bijzet hem niet te 'leren'.

Overigens is de bijzet niet volledig stil, en ik betwijfel of men met de hand vreselijk veel verder beweegt... volgens mij niet.
Door de schouderpartij beweegt de bijzet tijdens het lopen ook.

Het gaat erom dat de ruiterhand onspant als het paard ontspant. Paars laat los jij laat los. Dit gebeurd niet bij een bijzet :). Deze staat vast of stoort in de mond door de schouder beweging.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:19

Klopt, daarom heb ik zo een ding los genoeg.

Maar zoals ik al zei... Totilas zou best lekker los door zijn lijf lopen met een bijzet om, terwijl mijn draver zich compleet vast trekt. Totilas kan al lopen, de draver niet.

Denk dat je een bijzet wel (voor het paard) gunstig kan gebruiken maar vind hem alsnog even nuttig als gewoon helemaal niks eromheen hangen :+

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:21

xSlvna schreef:
Klopt, daarom heb ik zo een ding los genoeg.

Maar zoals ik al zei... Totilas zou best lekker los door zijn lijf lopen met een bijzet om, terwijl mijn draver zich compleet vast trekt. Totilas kan al lopen, de draver niet.

Denk dat je een bijzet wel (voor het paard) gunstig kan gebruiken maar vind hem alsnog even nuttig als gewoon helemaal niks eromheen hangen :+

Waarom geen dubbele longeerlijn? Dan lopen ze ook niet met hun neus in de lucht?

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:26

Klopt ik doe het ook niet. Bedoelde enkel dat een bijzet niet dramatisch is zolang ie lang genoeg is. Paard leert er niet beter van lopen, kán er wel lekker los op lopen als ie daar zin in heeft.