Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Resistance schreef:Ervaring heeft mij geleerd dat als je je paard goed wil laten lopen, je eigen houding en rijstijl gewoon het allerbelangrijkst is. Als dat het geval is merk je dat vanzelf aan je paard, en daar komt geen bijzetteugel of wat voor speciaal bit dan ook aan te pas.
EJuniorJoost schreef:Wauw wat een onzin..je moet een paard eerst goed recht richten dan zakt een paard vanuit de ontspanning. Dit doe je niet om er een bijzet aan te zetten lekker in een slechte houding te zetten en in de stapmolen te dumpen. Ze worden misschien wel 'gespierd' maar zeker niet waar ze gespierd horen te zijn. Ik revalideer dit soort paarden die verpest zijn. Noway dat er bij een paard bij mij aan een bijzet of hulpteugel gaat. Gewoon dubbele longeerlijn of aan de hand.
Zo heb ik wel eens gehoord van iemand die paarden met een slof beleerden : ja zo leren ze hun rug gebruiken.. REALLYYYY?! je bedoelt zo drukken ze hun rug weg... bij de juiste aanleuning zakt de achterhand, kantelt de bekken, spannen de buikspieren aan en lift de schoft.
EJuniorJoost schreef:Wauw wat een onzin..je moet een paard eerst goed recht richten dan zakt een paard vanuit de ontspanning. Dit doe je niet om er een bijzet aan te zetten lekker in een slechte houding te zetten en in de stapmolen te dumpen. Ze worden misschien wel 'gespierd' maar zeker niet waar ze gespierd horen te zijn. Ik revalideer dit soort paarden die verpest zijn. Noway dat er bij een paard bij mij aan een bijzet of hulpteugel gaat. Gewoon dubbele longeerlijn of aan de hand.
Zo heb ik wel eens gehoord van iemand die paarden met een slof beleerden : ja zo leren ze hun rug gebruiken.. REALLYYYY?! je bedoelt zo drukken ze hun rug weg... bij de juiste aanleuning zakt de achterhand, kantelt de bekken, spannen de buikspieren aan en lift de schoft.
Oblivion schreef:EJuniorJoost schreef:Wauw wat een onzin..je moet een paard eerst goed recht richten dan zakt een paard vanuit de ontspanning. Dit doe je niet om er een bijzet aan te zetten lekker in een slechte houding te zetten en in de stapmolen te dumpen. Ze worden misschien wel 'gespierd' maar zeker niet waar ze gespierd horen te zijn. Ik revalideer dit soort paarden die verpest zijn. Noway dat er bij een paard bij mij aan een bijzet of hulpteugel gaat. Gewoon dubbele longeerlijn of aan de hand.
Mee eens. Maar dat neemt niet weg dat sommige paarden er wél van opknappen.
EJuniorJoost schreef:Op wat voor manier kan een paard er van opknappen? Behalve dat ze in een halve houding gaan lopen.. mensen kijken vaak niet naar het recht richten. Hoe kan je een paars correct laten lopen aan een dwangmiddel wat een paard aan de voorkant blokkeert als de achterhand de motor is? Het is niet voor niks dat je van achteren naar voren moet rijden.
xSlvna schreef:Mijn grote kan wel eens lekker lopen met de bijzet (mag ie niet opgefokt zijn, niet kijkerig en en en) omdat ie van zichzelf erg voorwaarts is maar wel de sterren inkijkt.
Met een bijzet word ie achter niet minder actief, komt wel voren naar onder. Ik zet zo een bijzet overigens vrij los zodat ie naar onder kan komen. Ik laat hem los genoeg om te kijken en doen.
De draver zet zich er zo vreselijk op vast of negeert het volledig. Geen mooie samenwerking dus.
Denk dat het per paard en instelling veranderd... maar een paard gaat er niet BETER van lopen. Mijn grote loopt bijvoorbeeld al gewoon lekker (soms), dat hoeft de bijzet hem niet te 'leren'.
Overigens is de bijzet niet volledig stil, en ik betwijfel of men met de hand vreselijk veel verder beweegt... volgens mij niet.
Door de schouderpartij beweegt de bijzet tijdens het lopen ook.
xSlvna schreef:Klopt, daarom heb ik zo een ding los genoeg.
Maar zoals ik al zei... Totilas zou best lekker los door zijn lijf lopen met een bijzet om, terwijl mijn draver zich compleet vast trekt. Totilas kan al lopen, de draver niet.
Denk dat je een bijzet wel (voor het paard) gunstig kan gebruiken maar vind hem alsnog even nuttig als gewoon helemaal niks eromheen hangen