[AR] Vraag lamoen pony (foto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Vraag lamoen pony (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:11

Hoi,

Sinds een tijdje ben ik bezig met het opknappen van een concourswagen voor mijn pony (zie onderschrift). Nou vraag ik me af of het lamoen breed genoeg voor hem is en dit wil ik zeker weten voordat ik verder ga met verven etc. Ik men normaal gesproken met een sulky en weet niet zo goed hoeveel ruimte mijn pony in dit lamoen nodig heeft, aangezien de voorwielen meedraaien. Dit werkt toch wat anders dan mijn sulky..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoor graag jullie meningen/tips :) Lamoen 'hangt' op de foto wat te hoog en zoals gezegd moet er een stuk van de voorkant af aangezien dat er aan gelast is. Op elke foto hangt het lamoen hetzelfde, alleen vanaf een andere hoek de foto genomen. Ik vraag me af of ponylief zo voldoende bewegingsruimte heeft en hoever hij van de achterkant van het lamoen moet staan. Tussen de achterkant van het lamoen zit nog een groot stuk tot de bevestiging aan de concourswagen zelf, dus genoeg ruimte voor zijn benen heeft hij zo.

Ik weet niet goed waar ik het moest plaatsen en kon zo gauw geen centraal topic vinden waar ik mijn vraag kan stellen..

lies_sparkle

Re: Vraag lamoen pony (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:26

Ik denk dat dit zeker past. Beide kanten is meer dan genoeg ruimte over :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:42

Leek mij ook.. aangezien de lichtogen zelfs iets van het schoftje afhangen en hij achteraan meer ruimte heeft voor beweging van zijn achterwerk :P Vandaar dat ik 'm zo ver naar achter geplaatst heb, maar ik weet niet of hij nu te dicht op de achterkant van het lamoen staat. Zoals hij er nu tussen staat op de foto's kan ik precies het aangelaste stuk er weer af laten halen, terug naar de originele maat.

Edit: als je goed kijkt naar de foto's, zie je de lasnaad zitten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 09:14

Hij staat er wel echt te dicht op vanaf deze foto's gezien, bovendien weet ik niet of het lamoen op deze hoogte zal staan; want dan gaan de strengen omhoog en trekt de pony als het ware de grond in en zal niet comfortabel lopen.

Reglementair volgens mij 40 of 50 cm van je zweng af tot z'n benen, weet even zo niet uit mijn hoofd.
Als ie echt zo hoog is zou ik er een stukje tussen uit laten halen bij het punt voor de zweng aan het begin waar ie omhoog gaat.

Hier zie je wel redelijk hoe ver ze er hier vanaf staan qua zweng
Afbeelding

Afbeelding

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 09:45

Ik denk dat die wel een beetje krap is. Zo als je aangeeft hou je hek hoger dan dat die aan de sulky komt ik zou even de hoogte opmeten van de sulky en dan de lamoen op die hoogte houden. Als blijkt dat die lager moet denk ik dat die te krap word bij de buik.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 09:47

Sorry concourswagen. Ik denk ook dat er achter wel iets meer ruimte mag zijn

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 10:02

Wat mij opvalt; De pony staat op de foto te veel achter in het Lamoen, de oogjes die op t lamoen zitten zijn voor de broeksriempjes. Ik mis de stootjes op t lamoen!

Stootjes = misschien niet de juiste benaming; ik bedoel hier mee > de uitstulping op t lamoen die voorkomt dat de lamoen niet te ver doorschiet in de tuig ophang ringengen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 10:22

Als je het lamoen aan de achterkant iets laat zakken, zodat je strengen niet meer recht hangen, dan is de afstand aan de achterkant te klein. Dus van ponykont tot zweng. Ik zou er liever nog een cm of 10 /15 (misschien wel meer, maar dat is van een foto lastig in de schatten) bij willen. Achterbeen gaat toch uitzwaaien en de kans dat je dan de zweng raakt is (denk ik) wel erg groot.
Denk dat als je het stuk voor de lasnaad eraf haalt dat je dan te weinig lamoen over hebt. Ik zou gaan voor de helft van het bijgelaste stuk eraf. En dan inderdaad iets van een stophaak of een gesloten lamoen ervan maken.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 11:11

Dankjewel voor jullie reacties. Het lamoen hangt te hoog op de foto's, als deze aan de concourswagen bevestigd is hangt deze een stuk lager. De reden dat pony zo ver achter in het lamoen staat, is omdat ik hem de ruimte aan de achterkant (waar het breder is) wou geven en omdat er dan ongeveer 50cm of meer tusssen pony zijn benen en de tweede stang zit die je op foto 5 kunt zien. Ik denk dat ik eerst maar even het wagentje zelf af maak, dan pony er een keer voor zet en dan het lamoen pas aan pas. Dan zal ik nog eens foto's maken en het hier vragen. :) Edit: ik snap wel wat jullie bedoelen als ik nog eens naar de foto's kijk, vandaar dat ik 'm nog maals ga passen maar dan op de hoogte waarop het lamoen ook daadwerkelijk komt te hangen. Dan kan ik beter zien hoeveel ruimte hij over houd bij zijn achterbenen en buik.

Dat er stophaken op moeten en dat het lamoen het beste gesloten kan zijn snap ik, maar zo ver zijn we nog niet. Dat is ook niet de vraag die ik hier stel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:17

Ik vind de breedte prima,alleen het lamoen is nu te lang,steekt te ver uit.
Maar je kan je pony gewoon wat naar voren zetten,dan is het lamoen minder lang.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 11:19

Ik wil hem niet verder naar voren zetten dan nodig is, aangezien hij dan steeds verder van de wagen af komt te staan. Aangezien er nog een heel stuk zit tussen de bevestiging en de zweng (zie foto 5). Dus dan zal er gewoon een stuk van de voorkant afgehaald worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:23

Dat kan natuurlijk ook,maar de breedte vind ik erg meevallen hoor,is niks te smal.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 11:28

Oké, bedankt voor je reactie. Ik moet even kijken of hij niet te weinig ruimte krijgt bij zijn achterwerk als ik hem wat naar voren zal moeten plaatsen ivm de ruimte tot de zweng.