[AR] Wie gaat er nog meer voor het eerst starten in 2016?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

[AR] Wie gaat er nog meer voor het eerst starten in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 22:44

Hoi allemaal.

Zijn er nog meer vers-van-de-pers menners die voor het eerst gaan starten dit jaar?
Ik men vanaf augustus, en dressuur trainen ik zo nu en dan vanaf december pas echt serieus.
Zelf mankeer ik nogal wat dus als ik moet het hebben van goede dagen qua mennen.
Tweede paasdag ga ik onderling L vaardigheid starten en B dressuur.

Mijn pony heeft al eerder wedstrijden gelopen.
Met trainen van de vaardigheid werkt dat nu nog eerder tegen als mee, hij wil in het begin met trainen nog te hard en is te fanatiek.
Alleen vergeet hij dat ik nog niet kan sturen als een pro, mijn brein moet nog even ingesteld worden op de breedte van de poorten. :D
Nu was dit pas de tweede keer, waarbij ik vandaag op 1.50 breed geoefend heb, maar daar mag nog 3 cm bij begrijp ik net.
Als ik hem later in de training eenmaal fijn gehoorzaam heb kan ik wel foutloos rondsturen, dus dat geeft goede hoop.
We hebben nog even om te oefenen, als ik het hele hete vanaf het begin eruit krijg geef ik het een redelijk goede kans dat het goed gaat.
Als mijn zenuwen onder controle blijven dan, ook een factortje.
Dressuur gaat wel al superfijn.
Nog geen knalproef, maar wel netjes. :)

Ik ga gewoon voor de leuk, als ik netjes rond kan komen ben ik al enorm tevreden.
Als het gas er ook nog wat op kan is het een vette bonus!
Zelf ben ik nooit een wedstrijdruiter geweest, dus het word best een avontuur. :)

Wie nog meer?

Dennis

Re: [AR] Wie gaat er nog meer voor het eerst starten in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:04

Leuk topic, in het dressuur vaardigheid topic zag ik er nog een paar. Zelf rij ik al de nodige jaartjes, dit jaar wel voor t 2span.

Vaardigheid is leuk, als een malle door t parcours lijkt leuk, je kan beter eerst fijn foutloos door het parcours door rijden. Snelheid komt daarna vanzelf wel. Snel is niet moeilijk, foutloos wel. Dus je doe er goed aan om eerst rustig aan te doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 23:39

Ik heb je gezien op de hippiade. :j :D

We doen inderdaad rustig aan.
Vandaag viel het wel tegen, met de eerste keer vaardigheid voor hem in lange tijd had hij had al een half uur dressuur achter de rug.
Nu had ik alles vooraf klaargezet waardoor hij al stond te dansen met instappen.
Met dressuur rijd ik zonder hefboom en de kinketting doet niks.
De eerste keer vaardigheid kon nog zonder hefboom, maar nu hij heet was en de poorten op maat stonden was het niet fijn.
Nu dus gewoon weer wat hefboom en kinketting in plaats van niks.
Hij moet leren dat hij vanaf het begin met zijn focus bij mij is. :)

Maar als het met de eerste keer echt serieus trainen gelijk perfect zou zijn zou de uitdaging er ook af zijn, en Rome is niet in een dag gebouwd.
Aan het eind kon ik vandaag trouwens na veel drafwerk een aantal poorten foutloos op volgorde in een gecontroleerd galopje rijden.
Dat deed hij echt keurig, en ik wil ook veel afwisselen en schakelen zodat hij niet zelf teveel mee gaat denken.
De poorten stonden nu ook nog te krap, en dat houd ik ook lekker zo dan is het op wedstrijd alleen maar makkelijker. :)

Ik ben wel erg benieuwd hoe het gaat straks. :D
Voor nu is het de uitdaging om hem twee keer per week voor de wagen te hebben.
Zelf mankeer ik nogal wat dus dat is lichamelijk een flinke uitdaging.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 07:56

Tipjes voor de vaardigheid
Rijd het parcours voorlopig in draf, eerst rust en netjes sturen, gehoorzaamheid. In de L staat de tijd zo dat je het parcours in een vlotte draf kan rijden binnen de tijd.
Galop komt later wel als jullie als combinatie meer aan elkaar gewend zijn,
Op een wedstrijd is zoveel waar een paard aan moet wennen, dat rust en vertrouwen het allerbelangrijkste is.
Wij starten dit jaar ook met een jong paard voor het eerst. Voor ons is het belangrijk dat hij rustig blijft en zich goed laat sturen. Snelheid niet belangrijk. Gewoon op safe en foutloos proberen te rijden.

Probeer 'vierkant' te rijden. Netjes recht voor de poort en recht eruit. Pas sturen als je achterwiel uit de poort is..Vaardigheid is behendigheid en belangrijk dat je koets zo mooi mogelijk blijft rollen. Het telkens opnieuw aantrekken van de koets kost kracht. Laten rollen is het motto.

Succes en vooral veel plezier.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:44

Leuk, ik meld mij ook! Ik hoop dit jaar ook voor het eerst te starten met Willem, de opvolger van Mickey ;)

Wel moet eerst nog de spoorbreedte van mijn tweewieler worden aangepast want ik mag er nu net niet mee starten volgens de knhs reglementen (vaardigheid).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:51

janouk schreef:
Rijd het parcours voorlopig in draf, eerst rust en netjes sturen, gehoorzaamheid. In de L staat de tijd zo dat je het parcours in een vlotte draf kan rijden binnen de tijd.

Je hebt gelijk en goede tips hoor, dat vooropgesteld :D

Maar moest beetje lachen hierom, hangt wel een beetje van je paard af :P Met een haflinger red je het misschien in draf, maar ik galoppeerde toch al wat stukken en ik was niet binnen de tijd, in de L XD Maar boeiend! Een mooi gerede parcours is (voor mij) vele malen belangrijker dan gescheur. Dressuur matig gewoon heeel netjes door die poortjes gereden en dat voelde fijn. Die snelheid komt wel.

Maar ik ben dit jaar (2016) voor het eerst gestart met een jonge pony (4)
En ook een vers van de pers menner. Nu 1x dressuur gestart en 1x vaardigheid afgelopen januari. Ging beide heel fijn, rustige, goed te sturen, brave pony en dat resulteerde ook in boven de verwachting resultaten ;-)
Dressuur was nog BB maar gezien het zo fijn ging startkaart aangevraagd en vaardigheid was dus een officieel winstpuntje.
Volgende week heb ik nog een vaardigheidje.

Ik heb als ruiter ook nooit een startkaart gehad (rij al 23 jaar paard, lol) Op manege wel eens wat FNRS gereden maar ook maar weinig. Dus ook hier een avontuur, hartstikke leuk!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:06

Ook met mijn shetten kan ik in een stevige draf binnen de tijd rijden. Het is dus wel te doen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:46

Netjes Toydoll!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:54

Dennis schreef:
Ook met mijn shetten kan ik in een stevige draf binnen de tijd rijden. Het is dus wel te doen.

Ik zeg ook nergens dat het nooit te doen is :P

Ik zeg dat het beetje van je paard af hangt ;-) mijne draaft niet zodanig dat ik dat red

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 01:19

Leuk Toydoll! :D
Jij bent volgens mij aardig gelijk met mij begonnen. :)

Janouk:
Mijn doel is gewoon fijn rijden inderdaad, de rest is onbelangrijk.
De galop train ik vooral omdat hij dat nog lastig vind in de bak, en met poorten in de bak is hij veel makkelijker op een heel gecontroleerd tempo te houden.
Meer dingetje wat ik voor dressuurtraining dus ik in mijn voordeel gebruik. }>
Vandaag kon ik na twee keer vaardigheid oefenen al veel fijner galloperen zonder poorten in de bak. :D
Succes met jullie nieuwe paard. :)

Verder was hij vandaag trouwens weer heel fijn te rijden met dressuur.
Gewoon weer zonder hefboom, met wil/durft hij niet zo fijn te zakken kwam ik achter met langelijnen.
Hij had wel spierpijn dus stelling ging minder, maar dat mag best als je dan maar gewoon je best doet, en dat deed hij. :)
Lekker gestuurd in elk geval, hij was superfijn te schakelen en fijn in mijn hand.
De dressuur maak ik me weinig zorgen om.

Monieksintel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:10

leuk! Ik waarschijnlijk ook, is nog niet helemaal zeker

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:47

Dennis schreef:

Omdat jij het kan geeft dat natuurlijk geen garantie dat ze het allemaal kunnen. Bovendien heb jij een sulky waarmee je binnendoor kan en sneller kan sturen direct na de poort.

Ik raad altijd aan te beginnen in een flinke draf; hier in Oost kunnen ze wel leuk bouwen soms met bijbehorende strakke tijd. Toen ik net begon kon ik alles in draf doen met Noran met zijn flinke draf, nu Esther met hem begint in de hobby moet ze toch al flink doorrijden en dus galop jes meepakken op het lange stuk.
En ook nu ik met Jimmy enkelspan vaardigheid aan het rijden ben moet ik m toch ook flink doorrijden, al ligt daar de eerste paar keer echt de focus niet.
Opleiden is belangrijker dan presteren.

Janouk geeft een goede tip: inderdaad lekker blijven rijden in een flinke draf. Ervaring op doen en je span leren kennen en dat komt wel goed!
Ze kunnen ook nog eens heel anders zijn in de ring dus dat is toch altijd even anders dan waar ie het fijn op doet thuis.

Succes! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:52

Ook ik wil mij graag melden in dit topic. Ik men nu ruim 2,5 jaar met mijn pony Lizzy maar door omstandigheden waren we beide niet klaar om lekker mee te doen aan wat wedstrijdjes. Als alles een beetje volgens plan gaat wil ik dit jaar graag starten :D

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:21

Ik wil ook graag officieel gaan starten deze zomer :)
Eerst moet ik nog heel flink oefenen. Wil in het voorjaar een trainingsweekendje doen bij een menstal :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:56

Ik ga 'ter voorbereiding' en gewoon voor de leuk dit jaar meedoen aan de SMR oefendag wedstrijd. Dressuur en vaardigheid. Gaan er nog meer ponymenners daar heen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 02:30

Hoe is het met jullie hier?
Ik heb er zelf ff uitgelegen maar ik train nu vooral wedstrijdgericht.
Dus gewoon gelijk kop erbij en geen gemier, niet te lang losrijden en daarna proefgericht trainen.
Op wedstrijd kan ik ook niet een half uur lang losrijden, daar train ik nog niet genoeg voor vind ik en ik verwacht ook geen superproeven.
Vaardigheid trainen gaat nu ook echt top, het begin was lastig omdat hij erg druk werd bij het zien van de pionnen.
Dus ik heb eerst gewoon net zo lang om de poorten heen gereden tot hij normaal de bak door kon met zijn aandacht bij mij, nu gaat het perfect.
We kunnen in een vlotte draf netjes rondrijden en galop lukt ook echt al super.
Daarbij train ik veel op tempocontrole en gecontroleerde overgang naar galop en terug naar draf, en daarbij echt aan de hulpen staan.
In feite hoort hij imo gewoon niet ongevraagd aan te galoperen, dus dat is gelijk een mooie training/test op gehoorzaamheid.

Ik heb nog 2 weken te gaan tot de wedstrijd, maar ik zou nu al zo op wedstrijd gaan.
Hij is al zo fijn te rijden nu thuis, ik heb er wel vertrouwen in zover dat kan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:55

klinkt goed :D!

Hier ging het prima met de wedstrijdjes, echter werd hij in het bos zodanig vervelend (cq gevaarlijk) dat een castratie helaas toch onvermijdelijk blijkt.

het is jammer want die extra power was in de dressuur super fijn.
Natuurlijk kan ik ook niet in het bos rijden maar zo'n keus wil ik niet maken; ik heb hem voor de lol en ik wil juist ook gewoon naar buiten kunnen.

Dus helaas wordt hij morgen gecastreerd en heb ik daardoor 2 wedstrijden moeten afzeggen :(

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:15

Ik wil ook voor het eerst officieel gaan starten in 2016! Met mijn mini shet Toliene, en later 2 span met Bink erbij.

Ik wil alleen dressuur gaan starten ipv vaardigheid. Ligt me net wat beter, en is meer in de buurt voor ons.

Over 2,5e week eerst weer een onderling wedstrijdje meepakken van het stamboek :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:00

Wij gaan voor het eerst starten in de (oefen/impuls) marathon :j. Afgelopen zondag een training/les gehad in Leek. Het ging best goed in de hindernissen. Het water is een probleem, maar dat gaat wel goed komen. Ik hoef niet te winnen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 21:13

Balen van de castratie Toydoll.
Doet hij het goed na hakkie tjakkie?

Hier gisteren voor het eerst in mijn leven een dressuurproef geoefend gisteren. :')
Ging best ok, mijn brein kan het aardig volgen.
Ponylief was alleen wat fanatiek met middendraf, nog even extra oefenen.
Alles wat ik er nu aan kan verbeteren is meegenomen.
Hij loopt nu thuis op een dubbelgebroken watertrens, maar ik weet niet wat ik nou op wedstrijd ga doen.
Hij loopt er stukken fijner op, maar ik ben 'bang' dat hij toch ineens heel anders zal zijn op wedstrijd en hij zich dan te sterk gaat maken.

Ik doe vaardigheid met trainen laatste keren op zijn liverpool.
Denk dat ik dat maar ga proberen op zijn watertrens, als hij dan braaf is ga ik het gokken, van vaardigheid word hij nogal heet namelijk.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:09

Ik kom me hier ook melden.

Hoewel ik al enkele jaren wedstrijdmenner ben ga ik dit jaar voor het eerst rijden met een combinatie groter dan 1.20 m, dus een beetje beginner voel ik me wel!

Ik heb voorheen wedstrijden gereden met dubbelspan, tandem en vierspan pony en ga over enkele weken mijn debuut maken met een enkelspan paard. Ik ben erg benieuwd hoe paardlief zal zijn op vreemd terrein, hij heeft namelijk zeer veel ervaring en weet heel goed wat er van hem verwacht wordt.

Leuk om van iedereen een beetje te volgen hoe zo'n eerste seizoen gaat! :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 21:51

Leuk Sun! :D
Ik vind het wel leuk, ohz kan ik aardig gokken hoe ze punten maar mennen is qua wedstrijden echt 100% nieuw voor mij.
Ik zit nog erg in de ohz eisen merk ik, dus ik zeg dressuur word geen winstpunt omdat hij nog niet echt nageeflijk is, maar dat geldt in de B minder schijnt.
Wel ontspannen maar nog niet zoals ik het zou willen zien, maar hij gaat wel heel rap vooruit! *\o/*

Meneer gaat morgen naar zijn vakantieadres, dan hebben we nog drie dagen om lekker in het bos te cruisen.
Dan zondag poetsen, wassen en longeren en maandag D-day. :P
Morgen gaan wij nog naar huis, maar niet voor we het bos in geweest zijn!
We gaan lekker door het bos naar een restaurantje met optie om je paard vast te zetten, daar eten en weer rustig terug naar stal. :D

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:35

Leuk topic hier. Ik heb nu een paar wedstrijdjes D&V gereden. Vorig najaar gestart. Voor mij en mijn pony de eerste wedstrijden (pony is 4, wordt in mei 5). Ben ook OHZ-dressuurruiter en vind het nog lastig hoor. Om vanaf de kar te beoordelen of de hoofd-hals houding goed is bijvoorbeeld. Ook kan ik nog niet zo goed inschatten wat de binnenbak doet met mijn pony. Als de bodem wat zwaar is, gaat hij veel te veel sjouwen (lees: op de voorhand lopen, in galop springen). Bij het losrijden buiten loopt hij dan veel soepeler. Maandag onze eerste buitenwedstrijd, ben benieuwd hoe dat gaat. En eigenlijk zijn de B-proeven best simpel (alleen stap en draf, eenvoudige figuren, veel eenvoudiger dan ohz), en daardoor juist ook heel moeilijk.
Bij de vaardigheid lukt het ons om geen balletjes eraf te rijden, maar niet binnen de tijd. Ik let vooral op vloeiende lijnen en ik pak ook altijd stukjes galop. Toch ben ik met tijdsoverschrijding al 1e en 2e geworden dus het lijkt of de tijd vrij krap staat. Dus al bij al best moeilijk en genoeg om te oefenen! Vind het wel erg leuk, de wedstrijden, en mijn pony ook! Succes allemaal!

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:05

Lang leven de KNHS! *\o/* *\o/*

Omdat paardlief in het buitenland op CAI3* niveau is gestart weten ze niet ik welke klasse ik mag starten... Want het paard is niet geklasseerd volgens de KNHS maar wel weer te hoog geklasseerd om "niet geklasseerd" te zijn... :Y)

Inmiddels al 3x door verbonden en de eindconclusie is dat ik alle gegevens maar moet doormailen want ze moeten even overleggen... :')

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 08:34

Ben benieuwd wat je moet gaan starten sun. Echt weer iets voor de KNHS.

Ga je eerst D&V rijden?