[AR] Tuigmaat voor kleine welsh

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Tuigmaat voor kleine welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 12:16

Allo, :wave:

Mijn kleine stoere kerel, welsh A van 1.10 groot, is dit jaar het bokje en gaat voor de kar beleerd worden ~~}> Hij weet het nog niet, word nog een verassing voor hem. :=

Afbeelding

Maar nu, hij is bijna 3 heeft nu een singel omvang van 1,42m (is nu in een mooi sport modelletje :D ) maar in de zomer "groeit" meneertje naar maatje hoog drachtig -O- Ondanks strook begrazing groeit hij echt tonnetje rond. >;)

Ik neem aan dat hij nog een paar centimetertjes gaat groeien in hoogte, maar ik zit nu met welke maat tuig moet ik voor hem nemen? Shetlander of pony? Met het oog op in de breedte groeien in de zomer en nog iets in de hoogte in de toekomst. Zijn hoofdstelletje is maat shet en dan nog bijna op zijn kleinst.

Ik heb veel grote pony's en paarden voor de kar beleerd en qua tuig nooit problemen gehad omdat deze vaak op veel wel paste (soms wat gaatjes bij prikken), maar zo'n uk is voor mij de eerste keer en het tuig van de D pony verzuipt hij gewoon in.

tamary

Re: Tuigmaat voor kleine welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:25

Ideal kiezen en 2 maten singel nemen. Als de vorm van het schoftje maar klopt ivm rugvorm en afstellen lamoen is lengte singel niet zo'n probleem. Ik hoor het al van ijslanders en recenter ook van welshjes dat die nogal eens een tussenmaat of mix nodig hebben qua tuig. Alles opmeten dus en puzzelen wat het beste past per onderdeel.

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:31

Leuk dat je wilt gaan mennen met je Welsh! Ik heb er ook een waarmee ik dit voorjaar wil starten met mennen en daarvoor laat ik "de menner" komen om terplekke tuig te passen en op maat te maken. Gewoon omdat je voor het een een maat pony nodig hebt en voor het ander een maat shetland.

Dat van twee singels is ook een idee als ie inderdaad in de zomer ronder is!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:46

Voor onze smalle hackney heb ik van ideal maatje pony schoftje wat prima past, in het begin heb ik een kortere singel genomen en een extra gaatje aan weerskanten laten zetten := nu ze wat meer body heeft past alles prima.
Van het hoofdstel en halster zit ik vaak op shet of mini :o
Voordeel van ideal is dat je gemakkelijk alles kunt combineren of zo bestellen wat je in welke maat moet, de staartriem is ook Shetland bij mij.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:35

Ideal kun je helemaal combineren zoals jij wilt. Vraag of de tuigen passer meedere maten meeneemt en vanuit daar bouw je het tuig helemaal pas op je pony. Singels zijn ruim verstelbaar, ik zou echt geen twee aparte singels nemen hoor. Als je pony zo dik wordt, zou ik daar eerder iets aan doen (op de paddock houden en beperkt op het gras bijvoorbeeld).

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 13:47

Het schoftje gaat denk ik de meeste probleem geven omdat hij erg groeit in de zomer, modelletje bijzettafel is dan niet overdreven ;( Hij is dan echt plat op zijn rug. Nu in de winter heeft hij het model wat hij zou moeten hebben.

Zijn er ook schoftjes die flexibel zijn? Of net zo aanpasbaar zijn als bv de voorvork van een (boomloos)zadel? Ik ben bang dak ik anders 2 schoftjes moet hebben wil ik het jaar rond willen/kunnen mennen met hem.

2 singels is wel een goeie, had ik nog niet aan gedacht. Thanks.

Tinkies7 kleine mannetje verveelt zich soms stierlijk en terroriseert dan zijn grote vriend ^) Dus wil hem wat werk geven. Naast "in hand" western onderdelen dus ook mennen.

NienSCHaap hij draagt nu een halstertje maat veulen :') Komt bij de welkoop weg, denk dat daar iets andere maten gehanteerd worden. Ziet er wel gewoon uit als een shet halster. (ook die ligt er op reserve)

Jelleee, ik heb geen beschikking over een paddock, daarbij lopen ze samen en zijn niet uit elkaar te houden. Uk gaat dwars door de draden als hij niet bij zijn vriend mag staan. Ze krijgen zomers strook begrazing. Meer kan ik niet doen.

Tja, was al bang dat er gecombineerd moest worden met verschillende maten.
Ideal tuig ben ik niet zo weg van.
Ik wil wel een stevig borsttuig omdat we vaak (zo niet altijd) in het land gaan rijden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:00

De zilco luxe schoftjes zijn met verende boom en past zich super aan aan de pony en is heel soepel. Heb er hier 1 voor pony want ideal tuig drukt bij hem is te smal voor hem ( drukt naast schoft) en ideal is net te stijf qua schoft en past zich dus niet aan aan de pony (en andersom hou ik ook niet van :Y) )
Dus heb ideal en zilco gecombineerd nu.

Dus dat kan een goede oplossing zijn om los zilco schoftje deluxe te kopen (bij ems webshop te koop).

Verder qua maat van bijv een ideal tuig zou ik voor shetlander gaan.
Eventueel laten passen want ideal kun je onderdelen je verschillende maten nemen.
Mijn welshen zijn 1.16 en hebben shet allemaal (1 smalle welsh en 1 bredere. 3 hebben shet hoofdstel 1 pony want breed welsh koppie).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:12

Ik ben het wel eens met de rest qua opmerkingen over het gewicht op peil houden. Welshjes die echt tafels worden zie je wel vaker, maar het is zo ontzettend ongezond voor ze. Desnoods gooi je hem een graasmasker om als je hem niet van het gras kan halen.

Mijn Welsh van 1.22 heeft pony maat waar wat gaatjes bij zijn gemaakt op sommige stukken. Ik zou uitgaan van Shet en dan even kijken of je bepaalde onderdelen in Pony moet hebben.
Hoofdstellen was bij mij een ramp trouwens, ik heb een pony en shet hoofdstel samen moeten voegen. Gewone hoofdstellen heeft ze Shet, maar ze heeft door haar brede voorhoofd met oogkleppen maat pony nodig (die dan weer te lang zijn voor haar korte koppie)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:13

Een Welsh Atje kan meestal van de 'bekendere merken' zowel pony als shet hebben. Nadeel is dat shet soms heel smal materiaal is (in mijn ogen)

Mijn welshje is 1.15 ofzoiets (3,5 jaar)
Ik heb Zilco SL (shetland dus) opzich qua maat is dat prima, alleen het standaard borstje daarvan is zo'n smalletje. Ik gebruik nog wel de schoft (de luxe schoftje zoals Melanie) die past qua maat prima.

Kieffer kunststof (bij Letty vandaan) heb ik nu dan 'gewoon' in maat pony, daar gebruik ik borsttuig en hoofdstel van. Hoofdstel staat op zijn kleinst maar zit dan wel mooi.
Ideal heb ik gepast in maat shetland en dat paste goed; ik vond het materiaal alleen minder mooi.
Heb 4x al bij zelfde tuigmaker in duitsland een leder tuig gekocht; 2x voor welsh A van 1.16, 1x voor kruizing shet/pony van 1.12 en 1x voor een mini.

Welsh had eerste keer maat shet, tweede keer maat kleine-pony, en eerlijk vond ik de shet maat eigenlijk beter passen. Het shetje heeft maat shet en past perfect, en de mini had echt maat mini.

Je zal denk ik dus met zowel shet als pony wel wegkomen qua maat, en als je hem aan het werk zet wordt het misschien ook niet zo'n model bijzettafel?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:21

aikon schreef:
Het schoftje gaat denk ik de meeste probleem geven omdat hij erg groeit in de zomer, modelletje bijzettafel is dan niet overdreven ;( Hij is dan echt plat op zijn rug. Nu in de winter heeft hij het model wat hij zou moeten hebben.

Zijn er ook schoftjes die flexibel zijn? Of net zo aanpasbaar zijn als bv de voorvork van een (boomloos)zadel? Ik ben bang dak ik anders 2 schoftjes moet hebben wil ik het jaar rond willen/kunnen mennen met hem.

2 singels is wel een goeie, had ik nog niet aan gedacht. Thanks.

Tinkies7 kleine mannetje verveelt zich soms stierlijk en terroriseert dan zijn grote vriend ^) Dus wil hem wat werk geven. Naast "in hand" western onderdelen dus ook mennen.

NienSCHaap hij draagt nu een halstertje maat veulen :') Komt bij de welkoop weg, denk dat daar iets andere maten gehanteerd worden. Ziet er wel gewoon uit als een shet halster. (ook die ligt er op reserve)

Jelleee, ik heb geen beschikking over een paddock, daarbij lopen ze samen en zijn niet uit elkaar te houden. Uk gaat dwars door de draden als hij niet bij zijn vriend mag staan. Ze krijgen zomers strook begrazing. Meer kan ik niet doen.

Tja, was al bang dat er gecombineerd moest worden met verschillende maten.
Ideal tuig ben ik niet zo weg van.
Ik wil wel een stevig borsttuig omdat we vaak (zo niet altijd) in het land gaan rijden.

Hij is nu 3 dus ik neem aan dat ie geen eerdere zomer gewerkt heeft. Ik zou daarom even afwachten. Arbeid kan een boel doen met zo'n propje. Oppassen met overgewicht moet je altijd, maar laat hem maar lekker lopen, dan brandt hij het vet er wel af. En voor ik heel bokt over me heen krijg: uiteraard neem ik aan dat je de intensiviteit van de trainingen aanpast aan het level van een groeiende jonge pony. :o

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 12:14

Hij lijkt wel van gewoon lucht te groeien.
Graaskorfje geprobeerd, meneertje eet dan gewoon helemaal niet meer. Dus strook begrazing is de enige oplossing voor nu.

Zolco luxe schoftjes ga ik naar kijken, klinkt goed.

Nee, hij is nog niet eerder aan het werk gezet. Leeft heerlijk vrij en blij met zijn grote vriend 24/7 op het land.
Ja ik hou zeker rekening met dat het nog een guppy is ;) Het word zwaar zat voor hem (stress kikkertje) en op het land en een baasje met flink wat kilootjes.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:54

Zilco is heel fijn!
Mijn welsh van 140 heeft maat pony dus ik denk dat maat shet wel zou passen. Maat shet (van ideaal en zilco) had ik op een new forest van 125.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 07:32

Mijn Welsh van 1.14 heeft shet maat tuig.

En voor het dikker worden: wellicht de strook gras die erbij komt kleiner maken en er langer over doen voor je nieuwe strook geeft. Dat zou ook moeten schelen. Je hebt anders zoveel kans op allerlei ellendige ziektes, dus wel iets aan doen. Desnoods wat hooi bijvoeren op de kalende strook.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 11:17

Tine 10 dat doe ik al ;) Ze staan op hoog gemengd kruidig gras in de zomer wat niet bemest word. Geen raaigras gelukkig. Kan ik hem rollen.
Ze hoeven van mij het gras niet tot de wortels toe af te eten, het gras hier groeit niet zo hard.
En elke strook die er bij komt gaat er aan de andere kant weer af. ;)

Het word een zilco tuig :D

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:22

Arty <3 gaat het goed met hem ?
Plaatje voor de wagen, kan niet missen.

Gok dat hij een mengelmoes van de maten zal hebben, zijn kleine koppie en fijne bouw en rond op de ribben.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 11:52

O ja, echt een dondersteen geworden ^) Heeft zijn grote maat een schedelbasis fractuur bezorgt net voor kerst.
Maar verder is ie wel lief, leergierig, ondeugend, eigenwijs, vindingrijk, sloop lustig, race eend, een stoere kerel die stiekem een schijtbroek is :D
Klein koppie heeft hij zeker, maatje shet op zijn kleinst. Vergeet zijn erg goed werkende vetopslag niet ^)
Mijn hoefsmid is helemaal weg van hem. Heeft zelf ook A welshjes en wil hem wel hebben :D Gaat mooi nie door nie :n

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:57

Is toch van pony afhankelijk mijn welsh van 1.30 heeft een hoofdstel maat shetland van Ideal, de maat pony past hij echt niet!
Andere hoofdstellen zijn ook maat shetlander, en me ponymaatje van een ander tuig is aangepast omdat ik die niet kleiner kon kopen.
De rest van het tuig heeft hij alles maat pony.

Mijn vorige welsh 1.24 had van tuig ideal maat shetlander
Mijn andere welshje 1.12 die nu bij family mulder staat heeft ook maat shetlander ideal

Zo bedoel ik maar passen dus..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:36

aikon schreef:
O ja, echt een dondersteen geworden ^) Heeft zijn grote maat een schedelbasis fractuur bezorgt net voor kerst.
Maar verder is ie wel lief, leergierig, ondeugend, eigenwijs, vindingrijk, sloop lustig, race eend, een stoere kerel die stiekem een schijtbroek is :D
Klein koppie heeft hij zeker, maatje shet op zijn kleinst. Vergeet zijn erg goed werkende vetopslag niet ^)
Mijn hoefsmid is helemaal weg van hem. Heeft zelf ook A welshjes en wil hem wel hebben :D Gaat mooi nie door nie :n

:= klein draakje , dat zat er al vroeg in haha
Zag hem toevallig pas nog staan met z'n grote mattie toen ik langsreed :D

Monieksintel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 17:09

Ik zou voor pony gaan, maar als er een tuigmaker langs kan komen raad ik je dat aan. Dan kan je samen kijken wat goed past.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 11:00

Ik heb meerdere leveranciers gemaild met de maten van mijn welsh en allen kwamen met maat shet. Daar ga ik dan voor, wel met de mogelijkheid om eventueel later nog onderdelen in andere maten bij te bestellen. Ik heb zelf al jaren paarden beleerd en voor de kar gereden, weet intussen heel goed hoe een tuig moet liggen ;) En de enige tuigenmaker hier in de buurt is schreeuwend duur en dan moet je nog maar afwachten of het werkelijk goed zit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:50

Pony van mij van 1.13... Die ook erg rond en gezond kan worden in de zomer heeft zowel shet als welsh van ideal, beidde past opzich prima maar vind zelf de shet maat beter vallen. Dus denk dat je met je 1.10 goed zit met je maat shet.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 18:02

Het is toch een merendeels leer tuigje geworden, maat shet en nog te groot :') Niet zo ernstig dat het terug kan, gatentang ligt klaar :')

Dit is um. (bagger foto en broek en hoofdstel mist, hoofdstel is veel te groot, broek accepteert ie niet, staartriem ligt los wegens te lang en dit kent hij ook niet, zo stevig vast stond ie niet wilde geen ongelukken)

Afbeelding

Emdzjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:21

Ik vind het blauwe wel heel tof!

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:14

Gave onderlegger!

Even geheel offtopic, jou paardjes staan dicht bij ons dorp en ik vind jou welshje zoo gaaf! Iedere keer als ik erlangs rij zeg ik tegen mijn moeder: kijk mama deze past er nog wel bij! Maar aan je topic te zien gaat deze voor geen goud weg.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:38

Je zou misschien een slag kunnen doen bij het schoftje voor de staartriem