Welke oefeningen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_1995

Welke oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:01

Hallo,
Mijn 17 jarig verzorgpaard heeft een duidelijke voorkeurskant. Dit is ook erg terug te vinden in het teugeldruk/gebruik. Ik weet dat ze al aardig op leeftijd is maar dat zal je zeer zeker niet zeggen als ze onder het zadel loopt.
Nu wil ik graag proberen om haar op haar rechterkant ook wat losser te maken zodat we de voltes ect. Deze kant op ook mooi kunnen rijden.

Nu was mijn vraag wat zijn daar juiste oefeningen voor of wat raden jullie me aan?

Alvast bedankt!

Sunflower0

Re: Welke oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:22

Ik volg even!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:27

Je kunt vanaf de grond strek oefeningen doen door haar neus naar haar flank te 'lokken' met een snoepje. Zorg dat je zelf aan de zijkant ter hoogte van haar flank staat en probeer haar steeds verder te lokken. Let er op dat haar benen blijven staan. Paar seconden aanhouden en dan weer recht laten staan en snoepje geven.
Tijdens het rijden heel veel rechtrichten en af en toe wat kleine cirkels op de rechterhand doen. Met je binnenbeen de schouder tegen houden en met je binnen teugel door middel van kneepjes de neus naar binnen vragen. Valt ze naar buiten weg, begrenzen met je buitenbeen.
Let wel op dat je beide kanten genoeg blijft oefenen. Als je nu alleen maar op rechts gaat trainen, heb je straks een probleem op de linkerkant.

Ilse_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:40

Yacintha schreef:
Je kunt vanaf de grond strek oefeningen doen door haar neus naar haar flank te 'lokken' met een snoepje. Zorg dat je zelf aan de zijkant ter hoogte van haar flank staat en probeer haar steeds verder te lokken. Let er op dat haar benen blijven staan. Paar seconden aanhouden en dan weer recht laten staan en snoepje geven.
Tijdens het rijden heel veel rechtrichten en af en toe wat kleine cirkels op de rechterhand doen. Met je binnenbeen de schouder tegen houden en met je binnen teugel door middel van kneepjes de neus naar binnen vragen. Valt ze naar buiten weg, begrenzen met je buitenbeen.
Let wel op dat je beide kanten genoeg blijft oefenen. Als je nu alleen maar op rechts gaat trainen, heb je straks een probleem op de linkerkant.

Bedankt ik ga het proberen! Probleem is wel dat ze niet heel Direct reageert op de benen dit word wel steeds meer doordat ze nu horsemanship beleerd word. Ik bkijf haar 'normaal' rijden dus begin maar even via de grond!

Nogmaals bedankt!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:20

Grondwerk kan hier inderdaad ook veel bij helpen, werken met druk (ook wel 'pressure-release'). Tijdens het rijden beginnen met hele kleine hulpen, paar keer vragen en als ze dan niet reageert de druk gelijk opvoeren. Dan ga je van fase 1 (vragen) naar fase 4 (moeten). Hiervoor moet ze de hulp uiteraard wel kennen :)

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:55

Ik vind het gevaarlijk om hier oefeningen te posten.... want je moet toch wel weten waar het probleem zit... Ik zou dit gaan oplossen met een goede instructeur d.m.v. het rechtrichten.... De combinatie horsemanship en rechtrichten is trouwens een héél goede combinatie, want het horsemanship kan hierin zeker ondersteunend werken en rechtrichten kan een mooie aanvulling zijn. Althans, die ervaring heb ik.

isabeaumin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:13

Veel korte rondjes draaien op de grond en er op. Niet te veel natuurlijk. Je stopt als je voelt dat ze zich iets meer ontspant. Je kan ook aan der vragen of ze haar nek wilt strekken (ernaast) en dan richting het achterbeen.