Ideeën grondwerkles jonge kinderen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blotevoeten

Ideeën grondwerkles jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 15:02

Hallo! :)
Een tijd geleden deed ik stage bij een ponystal voor kinderen vanaf 7 t/m 12. Qua rijden en verzorgen leerden ze alleen de basis
(rijden wel iets minder dan dat nog haha), maar ik merkte dat veel kinderen naast de pony niet helemaal wisten hoe ze ermee om moesten gaan.
Ik heb toen voorgesteld binnenkort een grondwerkles te doen zodat de kinderen wat zelfverzekerder worden.
Alleen heb ik nog niet echt heel veel ideeën om dit in te vullen> Tot nu toe:
- Leiden v.d. pony door een soort "parcourtje" (pionnen, balkjes)
- Achteruit laten gaan v.d. pony
- Wijken voor druk aan de zijkanten v.d. pony
Dit klinkt natuurlijk allemaal heel simpel voor ons, maar deze kinderen zijn grotendeels rond de 8/9 jaar en hebben echt weinig ervaring. :D
Dit soort oefeningen zullen ze (denk ik) ook echt helpen om efficiënter met de pony's om te kunnen gaan (bijv. tijdens het verzorgen, pony's staan dan los namelijk), bij de meesten gaat het nog niet zo soepeltjes.

Hopelijk hebben jullie nog wat meer ideeën :)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:24

Goede ideeën! Ik denk dat je jouw ideeën leuk kan verpakken in een 'schriktrainingdag' of een poetsmiddag. Dat maakt het voor de kids tegelijkertijd een gezellige boel ;) En je kan tegelijkertijd gewoon de ruimte pakken om er allerlei leerzame grondwerk elementen in te stoppen. Wanneer je iedereen zijn of haar pony zo mooi mogelijk laat optutten, maak je er een soort wedstrijdje van.

Je zou datgene wat je de kids wil leren dan eerst zelf kunnen voordoen, uitleg kunnen geven, etc. Dit kunnen ze dan in praktijk brengen tijdens het verzorgen :) Daarna kan je ze de pony 'voor laten brengen' waarin ze moeten laten zien wat ze geleerd hebben.

Een parcours bouwen is inderdaad een leuk idee :) Hierbij moeten ze ook hun pony leiden, waar ze veel van leren!

renate561

Re: Ideeën grondwerkles jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:51

Leuk idee!
Misschien kun je ze ook onder begeleiding de paarden los laten longeren/join up laten doen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:56

Wijken voor druk is een goed idee maar dan moeten de pony's dit wel netjes doen. Menige pony heeft geleerd om een groot deel van de 'hulpen' van kinderen te negeren en als een kind een pony bijna moet meppen tegen de borst om het dier achterwaarts te laten gaan leren ze er niet zoveel van.

blotevoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 19:12

Sellyxx: een soort 'evenement' er van maken is inderdaad vast leuk voor ze, dankjewel!
renate561: join up's is met deze pony's niet zo handig (en ook niet heel erg nodig) maar longeren misschien wel ja :)
troi: De pony's zijn echte kinderpony's en allemaal ook wel redelijke oudjes, dus in principe zou het wel moeten lukken op een paar uitzonderingen na natuurlijk: er is een wat grote paard en dan heb je van die 7 jarige kindjes er naast die amper tot zijn hals komen :') maar gelukkig zijn er genoeg vrijwilligers om te helpen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:31

Het wijken voor druk is nog best lastig denk ik, wat ik meer mee zou nemen is dat ze wat meer leren om de lichaamstaal van het paard te laten zien.

Een parcoursje lijkt me zeker leuk, en dat kan zowel in stap als stukjes in draf. Denk ook aan vakken waar je in moet gaan staan en dan dus halthouden. En als je een leuk uitdagend parcours wil: leg er ook een baal hooi neer :P Een beetje manegepony duikt daar toch wel op af, en dan kun je ook heel goed laten zien hoe je kunt zien waar het paard de aandacht heeft, en hoe je dan al vroeg kunt ingrijpen.

Ook zou je denk ik goed met tweetallen kunnen werken. Ruiters naast het paard zijn kwetsbaarder, en je hebt ook minder overzicht, dus ik zou dan niet teveel pony's in de groep willen hebben. Je kunt dan ofwel twee ruiters per paard om de beurt hebben waar bij de een stuurt en de ander kijkt, of je zet de helft van de kinderen op de pony's, zonder teugels en misschien ook zonder beugels, terwijl de ander de pony moet sturen. Is voor de ruiters goed voor hun zit, en voor de begeleiders ook leuk, en teamwork. En daarna omwisselen. (En als je het nog uitdagender wilt maken voor de ruiters: hun ogen dicht doen als ze het durven.)

Ik denk dat je daar een leuk programma mee kunt vullen.

Je kunt overigens overwegen om halsters en halstertouwen te nemen, ipv hoofdstellen, want dan kunnen de pony's niet verstrikt raken in de teugels en worden ze ook niet teveel in hun mond gezeten. (Als de parcoursjes spannend worden is dat zo gebeurd immers.)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:42

Naast met het paard dingen doen is conga horse spelen ook erg leuk en leerzaam. Dus simulaties waarbij 1 tot 3 kinderen het paard spelen en 1 kind dat 'paard' moet sturen en dingen moet laten doen.

Erg leerzaam omdat je feedback krijgt van je 'paard' en als 'paard' leert hoe dingen overkomen, wat al als druk kan voelen bv.

PippiCuracao

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:31

Een super leuk idee!! Wij hebben hier een heleboel bierkratten verzameld (op Curacao geen statiegeld) de kinderen bouwen een baan.

Een kind zit op de pony de ander loopt met de pony samen sturen ze het paard of ezel door het parcours de derde deelt snoepjes uit aan het paard. Erg leuk zo kan je met 1 dier drie kinderen laten spelen. Zelf heb je makkelijk het overzicht.

*onze paarden zijn allemaal rescue: slecht opgevoed, angstig. Voor de kinderen en dieren daarom kleine stapjes. Ik blijf meelezen opzoek naar nieuwe leuke ideeën