Eigenwijs paard met grondwerk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllivG

Eigenwijs paard met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:55

Hallo bokkers,

Sinds kort ben ik begonnen met het rijden van een kleine fries. Ze is heel lief maar zeer gevoelig tijdens het rijden (ze "rent" onder me uit, of het angst is of iets anders ben ik nog niet achter) en daarom besloot ik wat aan de hand en aan de longeerlijn met haar te werken. Maar dit was onmogelijk.

Ik heb dit nog nooit meegemaakt (en ik ben toch al 10 jaar met veel verschillende paarden in aanraking geweest), maar ze reageerde niet op mijn stem en toen ik haar aan wilde sporen met de longeerzweep kreeg ik gewoon geen reactie. Helemaal NIKS. Ze keek er nog niet eens van op.

Een uur lang heb ik geprobeerd om haar aan het werk te zetten. Achter me aan lopen deed ze braaf maar aandraven ho maar. Dingen als achteruit gaan en wijken voor druk waren ook geen punt. Ze was de rust zelve (een totaal ander paard dan onder het zadel).

Heeft iemand tips hoe ik haar toch aan het werk kan zetten vanaf de grond?

Sunflower0

Re: Eigenwijs paard met grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:00

Probeer het een keertje los? Dus zonder lijn? Dan ziet ze het misschien minder als ' werk ' en krijg je haar wel eenvoudiger voorwaarts.

Sta je zelf wel voldoende bij de achterhand? Dus dat je haar met je houding ook voorwaarts drijft.

Reageert ze onder het zadel wel op je stem?
Reageert ze ook niet als je haar zachtjes aanraakt/kietelt met de zweep? Misschien gaat ze wel ' op slot ' bij longeren en werkt een zachtere aanpak beter. Of een hardere als je nu al de zachte aanpak doet haha.

Kan mij wel voorstellen dat het erg vervelend is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:01

Duidelijk zijn, liefst nog een beetje overbluffen. Lopen = lopen.
Eventueel een plastic zakje aan het uiteinde van de zweep?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:01

wat doet ze als je haar bijtikt?

want je hebt ook gewoon liever lui dan moe types..
kan je knallen met je zweep wat je wilt, maar aangezien er verder toch niets gebeurd doen ze dan geen stap harder, niet onder de indruk.

lopen is lopen en jij bepaalt waarheen en in welk tempo uiteindelijk..
als ze dat snapt, dan kun je altijd om haar hard of juist wat minder hard aan het werk te zetten..
maar jij bepaalt uiteindelijk dat er gewerkt wordt.. en voor nu lijkt het alsof zij bepaalt dat het niet gebeurd.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:05

Weet je wat ze al geleerd heeft? Want klinkt zo alsof ze maar weinig kent. Beetje achter je aan lopen en wijken voor druk is zo aangeleerd maar een rondje aan een longe lopen of aandraven op commando moet je paard wel aanleren.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:06

Misschien is het medisch dat ze onder je vandaan rent? Last van der rug misschien.

Probeer geen uur lang te werken maar een kwartiertje ofzo. Zelfs al wil ze heel graag door werken.
En probeer bijvoorbeeld een keertje niet gelijk te willen spelen maar ontdek haar kriebelplekjes en ga hier lekker is staan kriebelen. Maak een connectie, dan zal her volgen in draf ook sneller komen. Het is ook een kwestie van motiveren en lichaamstaal

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:09

Leer om te gaan met verschillende karakters. Waarschijnlijk slaat jouw paard "dicht" en kan die niet meer harder. Dat of ze neemt je niet serieus. Maar met de rest van je verhaal in het achterhoofd hou ik het eerst maar eens op "kan niet" ipv "wil niet".

Stem en zweephulpen zijn aangeleerd gedrag, als het dier die niet kent reageren ze er niet of anders dan je wil op. Aan jou de taak om rustig uit te leggen wat je graag wil en elk stapje in die richting te belonen.
Vraag dus niet om 10 minuten in draf zodat je lekker je ding kan doen, begin eens met aandraven belonen en gelijk terug te vragen/goed te belonen voor simpelweg in draf gaan. Als ze nu na vragen in draf gaat dus gelijk terugroepen en even rust + beloning geven. Dat langzaam uitbouwen naar meer stappen draf, 10 stappen, halve rondje, heel rondje, 2 rondjes enz enz enz.

Bij paarden die meer introvert zijn is langzamer gaan, minder vragen, meestal het beste idee wat je kan hebben. Versnelt ze haar stap als je sneller vraagt, geweldig paard, pauze + beloning. Gaat ze in draf, gelijk afkappen en klaar voor vandaag, awesome paard!

Kijk goed of rust wel rust is, een paard dat traag is is niet perse kalm. Soms hebben ze gewoon een stapje terug nodig, begrijpen ze simpelweg niet wat je van hun wil.
Een simulatie kan inzicht brengen. Zoek een vriendin/vriend op die een simulatie spelletje met je wil spelen. Doe dan met hun wat je met je paard doet en vraag feedback. Is je vraag vriendelijk, of levert het een gevoel van druk op?
Dus zonder praten dit alles, net zoals je met je paard zou doen. Gewoon proberen zonder enige uitleg je mens rond te sturen.
Leuke en inzichtelijke simulatie is 3 opdrachten verzinnen, bv op een stoel gaan zitten, iets oppakken, ergens op gaan staan. Dat zonder praten, zonder wijzen, zonder enige aanwijzing die in de menselijke communicatie werkt. Dat geeft inzicht op hoe het voor het paard is die jouw puzzel maar op moet lossen. Het klinkt makkelijker dan het is!
Laatst bijgewerkt door Bowen op 13-01-16 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:10

JudArthos schreef:

Ja, want een paard dat verder onder je wegrent en dus onzekerheid toont heeft echt nog meer druk nodig.
Dit is een recept om je paard te laten ontploffen of echt fy te zeggen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:13

ging om een issue in het grondwerk Bowen..

niet over wanneer hij onder het zadel is.. dan neem je geen zweep met een plastic zakje natuurlijk.

die van mij neigt ook onder mij vandaan te rennen onder het zadel..
zit geen greintje onzekerheid bij hier..

puur omdat hij het lastig vind om goed over zijn rug te lopen, denkt hij dat te kunnen oplossen door het gas nog wat verder open te trekken.. stukje bij beetje wordt het beter.. maar heeft hier in ieder geval niets met onzekerheid te maken..

en als ik hoor hoe het paard van TS haar feitelijk compleet negeert in het grondwerk en haar eigen ding doe.. dan proef ik daar ook geen onzekerheid in.. Eerder dat er onder het zadel iets niet lekker gaat.. hetzij medisch, hetzij slechtpassend tuig, hetzij moeite met balans/over de rug lopen, hetzij onkunde van de ruiter.. maar 'onzeker' is hier voor mijn gevoel niet echt sprake van.. hooguit dat het paard niet zeker weet wat hij nu moet doen onder het zadel en dus dan maar het gas opentrekt (maar dat is dus geen 'onzekerheid' maar meer onwetendheid).

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:20

wow dat is snel al die reacties haha. Een vriendin die op dat moment aan het meekijken was, begon ook al over een zakje aan de zweep maken. Maar ik wil haar niet bang maken, juist omdat ze zo relaxt was (als ik met haar meeliep had ze haar hoofd ontspannen en lette ze goed op). Ik wist inderdaad dat ze niet begreep hoe longeren werkt, maar ze is met geen mogelijkheid vooruit te krijgen dan kan ik haar ook niet leren. Ik stond genoeg bij haar achterhand (ik weet hoe longeren werkt haha). Natuurlijk moet ik rekening houden met verschillen in karakter, maar ik heb gewoon nog nooit een paard gezien wat gewoon in een chill houding gaat staan en me aan gaat staren van joh die zweep interesseert me geen bal. Dus dan wordt het aanleren van longeren ook heel moeilijk haha!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:22

elenaMM77 schreef:
ging om een issue in het grondwerk Bowen..

niet over wanneer hij onder het zadel is.. dan neem je geen zweep met een plastic zakje natuurlijk.

Het probleem in het zadel zegt wat over het karakter van het paard. Dat het waarschijnlijker is dat dit onzekerheid/niet weten is dan wat anders.
Een echte dominante, die ook nog eens van het liever lui dan moe is zal dit soort gedrag niet snel laten zien onder het zadel. Dat zijn de paarden die bij wijze van spreken liever gaan liggen dan er vandoor gaan. Dat zijn de paarden die links gaan als je rechts zegt, die doorlopen (niet rennen) als je stop zegt, die niet gaan lopen als je gaan zegt.
Dat zijn de paarden die met hun kont omhoog komen ipv sneller te gaan.

Een paard dat niet weet meer opjagen geeft alleen maar meer problemen. Een in karakter onzeker, maar minder bewegelijk paard paard opjagen levert "onbetrouwbare" paarden. Van die paarden waarop je zit en denkt, wat gaat alles ineens makkelijk en licht zeg, om er daarna genadeloos afgemieterd te worden. Did not see that coming, dat soort paarden.

Welke van de 2 het ook is, vertragen, stapje terug doen, werkt. Terug naar de tekentafel ipv hij zou het gewoon moeten doen dus duw maar harder.

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:26

Ik denk dat er rijtechnisch iets mis is gegaan met het inrijden. Dit heb ik niet zelf gedaan aangezien het niet mijn eigen paard is. Ik weet alleen dat ze naar een trainingsstal is geweest en dat de eigenaresse ook altijd problemen heeft gehad met het wegrennen te pas en te onpas. Zelf heb ik al wel gemerkt dat het er wel uit te rijden is met veel liefde en geduld :)
Ik was gewoon heel benieuwd naar tips over het longeren omdat ik niet weet hoe ik dat aan moet pakken, juist omdat ze me zo negeert.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:36

Tja je zou het op duizend verschillende manieren kunnen aanpakken.
Een afgezet rondje is iig handig en daarnaast maar even kort aan het werk gaan... 10 minuten is echt wel maximaal in het begin. Als ze altijd al dergelijke problemen heeft gehad en je verwacht dat het inrijden niet helemaal netjes is gebeurd ...neem de tijd ervoor... Kies kleine doelen... die maar een ministapje verder zijn dan wat ze nu kan.

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:37

Mijn bijrijdpaard reageerde in de eerste 2maanden ook totaal niet op zweep. Je paard is dus niet de enige. Sinds een week doet hij dit echter wel en heb ik hem bijna niet meer nodig.
Zoals eerder aangegeven; maak kleine stapjes. Ga veel oefenen met stemhulpen dit kan elke keer als je wilt dat het paard loopt en stopt. Probeer hem te verassen bijv. door los te longeren, neem een zakje met brokjes mee en ritsel eens of geef haar een brokje, leg balkjes neer, pionnen. Longeer bijv. kort een keer na het rijden, dan is ze al warm.

En verder; probeer niet gefrustreerd te raken en hou het longeren zo kort mogelijk. Nog een tip; laat iemand anders haar eens longeren en laat een ander eens feedback geven als jij haar longeert.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:45

Horse_Nature schreef:
Ik denk dat er rijtechnisch iets mis is gegaan met het inrijden. Dit heb ik niet zelf gedaan aangezien het niet mijn eigen paard is. Ik weet alleen dat ze naar een trainingsstal is geweest en dat de eigenaresse ook altijd problemen heeft gehad met het wegrennen te pas en te onpas. Zelf heb ik al wel gemerkt dat het er wel uit te rijden is met veel liefde en geduld :)
Ik was gewoon heel benieuwd naar tips over het longeren omdat ik niet weet hoe ik dat aan moet pakken, juist omdat ze me zo negeert.

Begin gewoon overnieuw als je niet vertrouwd op hoe het aangeleerd is. Kijk je fundament na, begin bij A.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:56

Bowen schreef:
JudArthos schreef:

Ja, want een paard dat verder onder je wegrent en dus onzekerheid toont heeft echt nog meer druk nodig.
Dit is een recept om je paard te laten ontploffen of echt fy te zeggen.

Nee geen druk, duidelijkheid. Dat heeft een onzeker paar nodig.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:59

EllivG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 23:28

Dankjewel voor alle tips iedereen! Ik zal eens gaan kijken wat ik er allemaal mee kan :)

Melodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:07

Ik zou zeker loswerken proberen (a la Emiel Voest). Echt een uitkomst vaak omdat paarden deze manier van werken niet echt aan hoeven te leren, maar natuurlijk van je overnemen als je weet wat je doet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:21

Evelijn schreef:
Weet je wat ze al geleerd heeft? Want klinkt zo alsof ze maar weinig kent. Beetje achter je aan lopen en wijken voor druk is zo aangeleerd maar een rondje aan een longe lopen of aandraven op commando moet je paard wel aanleren.

Grappig al die adviezen.
Maar persoonlijk denk ik dat Evelijn gelijk heeft. Mogelijk heeft ze het longeren gewoon nog niet geleerd en heeft ze geen flauw idee wat de bedoeling is.
Ik zou - net als bij een jong paard - beginnen (eventjes met zn tweeen) duidelijk maken dat de bedoeling is dat ze in een rondje om je heen loopt. :D

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:36

Klinkt een beetje als mijn paard in het begin toen ik haar had. Paard had uiteindelijk geen goeie opleiding gekregen en het zadel pastte langs geen kanten.. Ik ben lessen gaan volgen, heb de zadelpasser laten langskomen en sindsdien heb ik een geheel ander paard :)

lovesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 15:55

Ritselende dingen helpt

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 15:59

Ik heb een paar maanden geleden les gehad van Ric Segers.
Daarbij heb ik een oefening geleerd om hem los te laten lopen in de longeercirkel, daarbij moet je zelf met een longeerlijn in het midden staan. Als jij de longeerlijn in je linkerhand hebt moet hij rechtsom lopen en andersom. Dus als je over pakt moet hij omdraaien. Dit doe je eerst door met de longeerzweep voor hem te slaan zodat hij ''schrikt'' en omdraait. Hierdoor krijg jij de aandacht en weet hij wie de baas is.
Dit gedurende 2 weken 1x per 2-3 dagen oefenen en je herkent hem niet meer terug ;)

Yavannaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:07

ik heb niet alle reacties gelezen hoor het waren er zo veel dus sorry als ik iets herhaal :')

ik heb een merrie waarvan na 2 minuten longeren ze er klaar me was en gewoon keihard ging crossen en wegrennen of stilstaan en omhoog komen enz.
ik heb nu les in grondwerk wat super gaat ze heeft veel meer respect voor me en luisterd heel goed naja afentoe heeft ze wel der kuren maar oke haha. deze lessen zijn erg leuk en leerzaam ook voor mij omdat ik haar nu gewoon veeeel beter begrijp. zei vind het nu ook veel leuker!
ik zou zeggen probeer ook lessen te nemen van iemand die je echt goed kan begeleiden in grondwerk misschien helpt dit voor jullie :j

isabeaumin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:37

Ik zou eerst beginnen met ernaast lopen en dan vragen of hij wil gaan draven voor je uit als hij dat doet gelijk naar zijn kont kijken en hem naar je toe vragen en belonen. Het kan ook zijn dat hij het longeren eigelijk nooit heeft geleerd dan kan je het beste voor je uit sturen en dan weer terug vragen zodat het leuk blijft om te doen en niet zo saai word als alleen maar rondjes lopen. Ik wens jullie veel succes!!