Toch eens een paar vraagjes aan jullie..
Mijn merrie staat sinds augustus vorig jaar voor de kar.. (Al eerder begonnen, maar vanwege veulen ff aan de wilgen gehangen..)
Mijn merrie doet het super als ze eenmaal ervoor staat, maar voordat we onderweg zijn, dan zijn we eerst met de derde wereldoorlog bezig..
Korte info:
-Welsh A merrie
-3 jaar, ik ben 8e eigenaar, ze komt uit de handel, dus waarschijnlijk al t een en ander meegemaakt
-In kudde van 4 24/7 buiten
-onbeperkt hooi
-leidende merrie
-pittig karakter, maar in wezen vriendelijke pony
-tuig in november nieuw aangeschaft en aan laten meten
Nu wil het dat zodra ik haar uit de kudde haal en op de poetsplaats zet (zowel met kudde in het zicht, als kudde uit het zicht) ze gigantisch veel gaat draaien, stijgeren en ronduit vervelend gaat doen..
Ik blijf hier rustig, maar wel consequent onder.. Zodra ze stijgert, geef ik een brul en trek ik haar aan t touw naar beneden..
Helaas helpt dit maar voor 5 minuten.. Ik tuig haar op op de poetsplaats..
Ik span haar buiten in met de hulp van vriendlief..
Maar nu haar nieuwste (en meeste vervelende en gevaarlijke trucje)
Zodra ze ingespannen wordt, gaat ze lopen en is er geen stoppen aan..
Nu twijfel ik of het verstandiger is om haar in te spannen als ze vaststaat aan de muur, of in de afgesloten ruimte van de bak..
Als ze eenmaal ingespannen is, dan zijn er geen problemen.. Ze is alleen vervelend met optuigen en inspannen.. Iemand enig idee?
Mijn merrie (jep, de bomen moeten nog gebogen worden, dat weet ik)

. Deze met 'geweld' stil laten staan had ongelukken op geleverd.
Wanneer je pony je vertrouwd, weet ik uit ervaring, dat je pony je dan eerder volgt en geen vluchtgedrag (want dat is wegrennen) meer gaat vertonen. Als je pony jou gaat zien als leider gaat ze volgen, dat is precies wat je wilt. Je moet haar niet eisen te luisteren, ook dat steigeren is dan wel fout gedrag maar komt ergens uit voort. Door dit af te straffen met een schreeuw maak je je pony alleen maar bang vrees ik.. Lekker rustig op de grond beginnen, begin eens met volgen aan het touw, daarna zonder touw. Teruguit laten stappen op lichaamstaal, je eigen ruimte aan kunnen geven dmv lichaamstaal (dan dondert je pony ook niet meer over je heen). Wijken voor druk ect. Is heel leuk om te doen!