[AR] Toch maar eens hier vragen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Toch maar eens hier vragen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 20:29

He mennend bokt..

Toch eens een paar vraagjes aan jullie..

Mijn merrie staat sinds augustus vorig jaar voor de kar.. (Al eerder begonnen, maar vanwege veulen ff aan de wilgen gehangen..)

Mijn merrie doet het super als ze eenmaal ervoor staat, maar voordat we onderweg zijn, dan zijn we eerst met de derde wereldoorlog bezig..

Korte info:

-Welsh A merrie
-3 jaar, ik ben 8e eigenaar, ze komt uit de handel, dus waarschijnlijk al t een en ander meegemaakt
-In kudde van 4 24/7 buiten
-onbeperkt hooi
-leidende merrie
-pittig karakter, maar in wezen vriendelijke pony
-tuig in november nieuw aangeschaft en aan laten meten

Nu wil het dat zodra ik haar uit de kudde haal en op de poetsplaats zet (zowel met kudde in het zicht, als kudde uit het zicht) ze gigantisch veel gaat draaien, stijgeren en ronduit vervelend gaat doen..
Ik blijf hier rustig, maar wel consequent onder.. Zodra ze stijgert, geef ik een brul en trek ik haar aan t touw naar beneden..

Helaas helpt dit maar voor 5 minuten.. Ik tuig haar op op de poetsplaats..

Ik span haar buiten in met de hulp van vriendlief..

Maar nu haar nieuwste (en meeste vervelende en gevaarlijke trucje)
Zodra ze ingespannen wordt, gaat ze lopen en is er geen stoppen aan..
Nu twijfel ik of het verstandiger is om haar in te spannen als ze vaststaat aan de muur, of in de afgesloten ruimte van de bak..

Als ze eenmaal ingespannen is, dan zijn er geen problemen.. Ze is alleen vervelend met optuigen en inspannen.. Iemand enig idee?

Mijn merrie (jep, de bomen moeten nog gebogen worden, dat weet ik)
Afbeelding

_Celess

Re: Toch maar eens hier vragen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:35

Het lijkt mee eerst belangrijk dat je terug gaat naar de basis. Eerst grondwerk en uitvogelen wat er mis gaat. Ik zou een paard dat zo door me heen dramt ten eerste al niet optuigen. Zorg eerst dat ze braaf wordt in de omgang, dat ze respect voor je krijgt en je gewillig volgt. Dat mennen komt dan daarna wel. Dit is gewoonweg gevaarlijk, dus probeer het met grondwerk op te lossen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:40

Tijdens het inspannen vast zetten met een nekband, kun je rustig het hoofdstel en de leidsels goed doen. En het moet heel gek worden wil ze daar in gaan hangen. Zie ze hier allemaal vast staan met inspannen, ook de kar erachter zetten.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:47

Kan het zijn dat ze overdonderd is geweest met het beleren? Dat ze alles fijn op heeft gepakt omdat ze het gewoon niet goed kon verwerken en dat nu de stress boven komt drijven?
Blijkbaar ervaart ze het werken voor de wagen of het optuigen (of een combinatie) als iets onprettigs.

De stress zit er nu al in, ik zou terug naar de basis gaan ook al doet ze het goed als ze eenmaal voor de wagen staat. En dan gaan zoeken waar het probleem zit. Dus eerst optuigen met alleen schoftje, dan wat gaan doen (wandelen/longeren). Geen stress? Dan elke dag/keer een onderdeel erbij tot je haar weer volledig op kunt tuigen zonder stress. Als ze een terugslag krijgt, weer je waar het pijnpunt zit. Komt de terugslag pas voor de wagen kan het dus ook een ongemak zijn gerelateerd aan je wagen.

Tegen een muur aanzetten tijdens het inspannen met een pony die wil steigeren zou ik niet doen, als ze niet vooruit kunnen gaan ze dan wel omhoog.

Verder oefenen met onvoorwaardelijk stilstaan zonder dat er een wagen aan de pas komt, als ze dat zonder wagen nog niet volledig beheerst is het ook niet helemaal fair om het met wagen en stress wel te verwachten.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 20:53

Ze staat stil zonder wagen.. Ik kan haar niet helemaal stilzetten, dan heb ik binnen twee weken een tonnetje :+

Al zeg je daar wel wat met terug naar de basis qua inspannen..
Moet zeggen dat ze heel makkelijk was met beleren.. Bleek achteraf wel dat ze op t moment van beleren hoogdrachtig was (dit wist ik niet!!) Om nou te zeggen dat ze daar destijds stress bij heeft ervaren, mwah, ik denk het niet.. Ben van A tot Z overal bij geweest..
Denk wel dat ik jouw tip met optuigen ga opvolgen, bedankt..!!

Denk zelf trouwens niet dat t met t beleren mis is gegaan, maar dat madam door haar handelsverleden nogal wat praatjes heeft gekregen.. En dat ze niet weg wil bij haar kudde..

Zucht... Buy a pony they said.. It will be fun, they said... :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:54

Zet er eens een kuddegenootje naast tijdens het optuigen. Als ze dan wel rustig is, weet je wat de oorzaak is, en daar kun je dan gericht aan werken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 21:03

Dat ik dat nog nooit bedacht heb!!! }:0
Wat beschamend!!! Ontzettend bedankt, dit ga ik ook zeker eens proberen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:28

Prachtige merrie!

Even heel erg eerlijk........... en enkel afgaande op de door jouzelf gegeven informatie uit de openingspost.....

Merrie is 3. Dus erg jong.
Jij bent 8e eigenaar. Uit handel en waarschijnlijk idd één en ander qua negativiteit meegemaakt.
Merrie is bovendien drachtig (geweest)
En in augustus had je haar al ingespannen.

Als je het mij vraagt, wáy too much. Een jong groen dier, én drachtig én beleerd worden.
Welshjes zijn vaak enorm eerlijk, maar ook erg sensibel. En, makkelijk 'te verpesten' als het niet goed gaat.

Ik wil mezelf of mijn Welsh merrie absoluut niet ophemelen, ook ik heb flink wat te stellen gehad met de mijne, maar puur even ter vergelijking:
Ze was 5 en zo groen als gras toen ik haar kocht. Had 2 veulens gehad, paar maand vanaf fokker bij gezin geweest en daarna bij mij.
Ik heb er ruim een jaar over gedaan om haar beter te leren kennen, een band op te bouwen, (ach ja dat dat uiteindelijk ruim 3 jaar duurde met ups en downs.... so be it), maar ik ben echt bij de basis begonnen.
En alhoewel ze héel snel leerde, bleef ik vooral hameren op de basis, rust en vertrouwen. Eerste maand sloopte zij 20 halstertouwen.
Normaal poetsen zonder spanning was ook niet mogelijk. Ook kon ik haar niet overal aanraken zonder dat ze zich soms zelfs op de grond liet vallen. Benen borstelen was een regelrechte ramp.

Zolang een pony bijv. met haar staart gaat knijpen als ik probeer rustig de culeron om te doen, zal die pony zeker nog niet in het tuig of voor de wagen komen. Dan ga ik eerst bezig om die spanning daar weg te halen. Dan maar 5x per dag even 2 tellen staart optillen, hand of riem er onderlangs en masseren ter ontspanning.

Inspannen en niet willen stilstaan? prima....... ik laat wel een kop koffie zetten of desnoods een hele kan; vertrekken doen we pas als je rustig ontspannen 4kant stilstaat en niet eerder.
In volle draf vertrekken?
Prima draaien we weer om en zet ik je zo weer een uur met de kop tegen de muur, ik vermaak me wel met m'n koffie en sigaretje.

Bovenstaand even puur ter vergelijking. Persoonlijk denk ik dat je in al je enthousiasme (wat begrijpelijk is met zo'n knappe dame!) toch echt te snel bent gegaan.
Terug gaan naar de absolute basis is dan in mijn ogen de enige echte remedie. De problemen waar je nu tegenaan loopt en hoe je die nu omschrijft, klinken duidelijk voort te komen uit spanning.
In plaats van een 'quick fix' of symptoombestrijding zou ik dus echt even terug gaan naar de basis.

Zet haar eens een periode niet voor de wagen. Eerste maand zelfs niet in het tuig. Werk aan de basis. Tuig haar op, laat haar rustig even met tuig vast staan en pas als ze rustig is, belonen tuig af en hup klaar.
Zelfde met inspannen. Breng de rust terug.

Ik lees dat 'de basis' al eerder is genoemd hier.

Dat je niet wist dat ze bij het beleren drachtig was, en dat je er zelf bij bent geweest, dat begrijp ik volkomen en je doet heus niet opzettelijk iets 'verkeerd', ben ik van overtuigd.

Toch blijf ik er bij dat ik alles toch behooooorlijk ingrijpend vind, zélfs voor een oudere, meer volwassener pony. En dit beestje is pas 3, heeft behoorlijk wat meegemaakt, en is nog volop in ontwikkeling.

Ik zou zeggen; wagen laten staan, tuig eerste weken ook even. Terug naar de basis met alle rust en zonder verwachtingen/haast/gestress.

En geef haar dan eens haar welverdiende rust. Even paar weken op het land. En dan hoeft ze echt geen tonnetje rond te worden; pas haar dieet aan, zorg voor voldoende beweging en vrijheid en ga bijvoorbeeld eens lekker met haar wandelen, aan de fiets, beetje longeren.
Denk dat je dan met een half jaartje een héle andere pony hebt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 21:48

De absolute basis zit er in.. Dit kan ik niet vaak genoeg bevestigen.. Ik kan haar poetsen, tutten, borstelen, whatever.. Maar ook hier, staat eigenlijk altijd iemand uit haar kudde naast (anders moet ik te vaak heen en weer lopen :') )
Dus hier zou ook al een deel van het probleem kunnen liggen denk ik.. Vandaar dat ik die opmerking van een voorganger ook zo geniaal vind.. Er staat praktisch altijd eentje naast, behalve met optuigen/inspannen..
En vaak loopt ze niet.. 1 a 2 keer per week.. En dat soms niet eens..
Als t vies weer is sweekends, dan blijft ze staan.. :+

Wandelen doen we.. Ze staat 24/7 buiten in kuddeverband, die vrijheid is er, dus daar valt ook niks te winnen..

Fietsen is niet mijn ding, vind ik link met een paard..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 01:54

Basis zal er wel 'inzitten', maar het is niet verkeerd om daar even naar terug te keren. Immers, het optuigen inspannen en normaal en rustig vertrekken behoort toch ook tot 'de basis'? Dat hoort imo al goed te zijn voordat je daadwerkelijk echt aan het rijden gaat.

Ik zou haar, gezien haar zeer jonge leeftijd en 't vele wat ze in korte tijd heeft meegemaakt, een tijdje rust gunnen. En dan van voor af aan weer rustig oppakken.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:39

Toch nog even over jou lamoen deze zit op zijn kop als je het hele lamoen draait (dus van de kar af en met de moeren naar beneden weer vast maakt) dan hoef je niks te buigen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:47

Oh hee, daar zeg je wat, dst kan ik eens proberen.. Bedankt!!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 14:48

JoyCiej007 schreef:
Basis zal er wel 'inzitten', maar het is niet verkeerd om daar even naar terug te keren. Immers, het optuigen inspannen en normaal en rustig vertrekken behoort toch ook tot 'de basis'? Dat hoort imo al goed te zijn voordat je daadwerkelijk echt aan het rijden gaat.

Ik zou haar, gezien haar zeer jonge leeftijd en 't vele wat ze in korte tijd heeft meegemaakt, een tijdje rust gunnen. En dan van voor af aan weer rustig oppakken.

Ze heeft echt rust genoeg.. Ze staat niet dagelijks in het tuig, hoeft niet dagelijks aan t werk.. En als ze aan t werk is, dan een half uurtje tot een uurtje.. Thats it..

Ik neem heel veel aan, maar daar ga ik niet in mee, dat ze te weinig rust heeft..

Ga wel weer van vooraan beginnen, qua vastzetten etc..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:51

Toch ga ik volledig mee met JoyCie. Het is nog een heel erg jonge pony, die al heel veel heeft meegemaakt en eigenlijk nog helemaal niet beleerd had moeten worden vanwege die leeftijd (de zwangerschap neem ik maar even niet mee in het verhaal omdat dat niet bekend was). Geef haar de tijd en doe even een flinke stap terug. Dan maar even geen half uurtje tot uurtje werk, maar 10 minuten. Nu klinkt dat natuurlijk niet leuk, maar ik ben ervan overtuigd dat je er straks heel dankbaar voor bent dat je die tijd hebt genomen. Dan heb je straks een fijne, stabiele, ontspannen pony

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 15:58

Ze was 3.. Nu 4.. Waarom mocht ze niet beleerd worden?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:18

Oefenen, oefenen, oefenen. Stil staan is zo belangrijk.
Ik zou het eerst op de poetsplaats goed proberen te krijgen. Als dat goed is pas weer inspannen.
Laat haar maar eens een tijd in haar eigen sop gaar koken. Ga mesten, tuig poetsen of weet ik veel wat als ze daar staat.

Desnoods ook in spannen, rondje door de bak, uitspannen, rondje aan de hand, in spannen, rondje door de bak, uitspannen. Gewoon om het inspannen te oefenen. Maar wel pas als het op de poetsplaats goed is.

Ik heb ook pony's gehad die slecht stil stonden met inspannen. De ene was gewoon een dominante drabber die dwars over je heen stormde en soms omhoog sprong met 2 benen recht naar voor. Die ander door angst voor pijn die hij eerder bij een blessure gehad heeft.
Nummer 1 hebben we stevig aan gepakt, staan, op je plaats en niet anders. Alleen mijn man, instructrice of ik hielden haar (stevig, met een zweepje in onze hand) vast met inspannen, niet aan de muur en zeker niet los. Heeft een tijd gekost om het goed te krijgen, die kon zo raar in eens over je heen proberen te springen. Maar is een hele brave pony geworden.
Nummer 2 juist anders, rustig, kriebelen en wel snel weg rijden. Zo lang er iemand voor stond stond hij wel stil, en na 5 minuutjes rijden ook probleemloos. In het begin was het weg stuiteren (soms echt met 4 benen de lucht in, niet hard, maar wel heel onstuimig), na een meter of 10 aan draven en na 50 meter weer stappen en na een paar minuten stappen opnieuw halthouden. En dat traject al korter maken, nu staat hij keurig stil, in het span zelfs het best van allemaal :j. Deze met 'geweld' stil laten staan had ongelukken op geleverd.
Beide pony's waren in het begin braaf, dus er is later ergens iets niet helemaal goed gegaan. Bij nummer 1 weet ik het nog niet. Nummer 2 is het achteraf een niet onderkende blessure geweest.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:05

Pijn is uitgesloten.. Ze heeft pas nog een check gehad bij de DA.. Tis gewoon een praatjesmaker..
Ik ga inderdaad weer beginnen bij het stilstaan op de poetsplaats.. Moet zaterdah toch veel doen op stal, du kan madam ff op de poetsplaats haar zonden overdenken.. :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:04

nine1987 schreef:
Ik ga inderdaad weer beginnen bij het stilstaan op de poetsplaats.. Moet zaterdah toch veel doen op stal, du kan madam ff op de poetsplaats haar zonden overdenken.. :')

Doe eventueel een touwhalster om, dan kun je er nagenoeg zeker van zijn dat ze iig niks kapot trekt en kan ontsnappen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 19:20

Die heb ik helaas niet, maar wel een koeienband.. Dus dat komt wel goed debk ik.. Bedankt voor de tip..

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:59

Even terug naar de basis.
Hoeveel ervaring heb je zelf al met mennen?
Op je profiel staat een foto van de eerste keer voor de kar, de kar is hier gewoon aan het schoftje vast gemaakt.
Je lamoen op de foto in de op zit verkeerd om.
En dan probeer je in te spannen tijdens de 3de wereld oorlog.
De basis zit er dus duidelijk goed in??

Mss eerst eens werken aan je eigen basis en dan pas aan je pony

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:06

Gem schreef:
Doe eventueel een touwhalster om, dan kun je er nagenoeg zeker van zijn dat ze iig niks kapot trekt en kan ontsnappen.

Maar absoluut nooit vast zetten aan een touwhalster! Daar zijn ze niet voor, daar zijn stalhalsters voor. Je kunt een touwhalster wel gebruiken, maar doe daar dan een leadrope aan vast. Haal deze door de vastzetring, maar leg er geen knoop in. Zelf vasthouden, dus. Dan kun je altijd loslaten of juist vasthouden.

Ik denk dat er veel nuttige tips gegeven zijn. Persoonlijk zou ik de pony een tijdje rust geven. Gewoon in de wei, beetje poetsen en wandelen, maar verder niet. Bij de shet van een vriendin werkte dit super; ze had gewoon wat meer tijd nodig om alle nieuwe indrukken te verwerken en is er alleen maar braver door geworden. Net alsof er tijdens haar 'winterstop' een heleboel kwartjes zijn gevallen.

Daarna zou ik het hele optuig- en inspanproces herhalen, alsof je een groene pony beleerd. Waarschijnlijk gaat het sneller dan het beleren, omdat ze alles al kent. Het gaat erom dat je al het geleerde opnieuw bevestigd, en er gelijk achter kunt komen wat het probleem is met het optuigen en inspannen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 22:31

demug schreef:
Even terug naar de basis.
Hoeveel ervaring heb je zelf al met mennen?
Op je profiel staat een foto van de eerste keer voor de kar, de kar is hier gewoon aan het schoftje vast gemaakt.
Je lamoen op de foto in de op zit verkeerd om.
En dan probeer je in te spannen tijdens de 3de wereld oorlog.
De basis zit er dus duidelijk goed in??

Mss eerst eens werken aan je eigen basis en dan pas aan je pony

Hij is daar inderdaad alleen aan het schoftje vastgemaakt.. Zo is ze het snelst los als er iets gebeurd.. Dit is naar mijn mening de meest veilig manier om er voor de eerste keer een wagen achter te hangen..

Mijn lamoen zit verkeerd om, dit klopt, ik ben niet achterlijk.. Ik moest enkel nog langs de garage ermee..
En ja, verder zit de basis er goed in.. Ik zou zeggen kom eens een keer langs..

Dus welke eigen basis had je het over?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:48

Voor het eerst voor de wagen aan het schoftje is niet slim, de pony kan juist erg schrikken van de druk op deze vreemde plaats.. je pony hoort te trekken met de borst.

Maarja dat is al gebeurd! Ik zou als ik jou was even grondwerk gaan doen en het mennen een beetje achterwege laten, grondwerk kan ook heel leuk zijn en bovendien is het super voor de band met je pony :) Wanneer je pony je vertrouwd, weet ik uit ervaring, dat je pony je dan eerder volgt en geen vluchtgedrag (want dat is wegrennen) meer gaat vertonen. Als je pony jou gaat zien als leider gaat ze volgen, dat is precies wat je wilt. Je moet haar niet eisen te luisteren, ook dat steigeren is dan wel fout gedrag maar komt ergens uit voort. Door dit af te straffen met een schreeuw maak je je pony alleen maar bang vrees ik.. Lekker rustig op de grond beginnen, begin eens met volgen aan het touw, daarna zonder touw. Teruguit laten stappen op lichaamstaal, je eigen ruimte aan kunnen geven dmv lichaamstaal (dan dondert je pony ook niet meer over je heen). Wijken voor druk ect. Is heel leuk om te doen!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 15:13

Ik kan haar longeren puur op stemhulp.. Ik kan kilometers met haar wandelen zonder ook maar enig probleem.. Dst is wat ik telkens zeg met dr basis die er wel degelijk in zit..

Ik vind het zelf zo de veiligste manier om t aan te leren, want zo zijn ze het snelst los.. Zo laat ik haar ook geen weken lopen, alleen de eerste twee, drie keer.. Zo al geholpen met meerdere ponies beleren en gaat prima, er leiden meerdere wegen naar rome gelukkig.. :)

Ikzelf heb niet het gevoel dat t ervandoorgaan te maken heeft met een gebrek aan vertrouwen, ondat in alle spannende situaties (bijv blaffebde en rennende honden ofzo buiten, ik zeg maar wat) zij juist heel erg op me leunt en let op wat ik wl of zeg..

Maar in ieder geval bedankt voor je input.. Ga idd weer ff terug naar de basis en vanuit daar weer verder.. :)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:38

even kwa tip: Ik zag in je profiel waar iedereen het over heeft dat er niemand op de bok zit. Daar moet altijd iemand zitten! Stel het paard slaat op hol, verliest de leidsels omdat je het niet mee kan rennen/ lopen gaat het paard dus los door de bak zonder menner aan de haal. Als je gewoon op de bok zit blijft je dus altijd bij het paard en kan je moeilijk je leidsels verliezen. Omdat je schrijft dat je wel vaker paardjes beleerd wou ik je dit mee geven. :)