problemen met VD

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

skyXtor

problemen met VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 12:45

Hallo iedereen!
Mijn 11 jaar oude welsh Tornado en ik doen nu al ongeveer een jaar aan vrijheidsdresuur.
Maar hij lijkt het precies niet erg leuk te vinden,en het lijkt wel alsof hij het alleen voor de beloning (snoepje) doet. Ook trekt hij mij alsmaar omver als ik hem wil longeren of met hem wil spelen. Hoe kan ik hem Vrijheidsdresuur leuk laten vinden zonder dat ik hem na iedere oefening een snoepje moet geven?
Want hij voert het kunstje niet uit zolang hij geen snoepje krijgt.
groetjes!

loveslimpie

Re: problemen met VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:49

Misschien een keer les nemen bij bijvoorbeeld Visibreteam hier op bokt. Het klinkt alsof het paard met jou speelt ipv jij met hem.
Zij heeft ervaring met grondwerk en VD

skyXtor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 13:58

Ja heb ook die indruk dat hij denk dat hij de baas over mij is,en niet omgekeerd,maar ik heb al verschillende dingen geprobeerd om hem te laten zien dat ik de baas ben,maar het werkt allemaal niet...
dankjewel voor de tip!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:05

Je moet zeker niet laten zien 'dat jij de baas bent van je paard'... Daar komen alleen maar miscommunicaties van... Wij kunnen van achter ons scherm helaas heel moeilijk zien waar het precies fout gaat en hoe jullie op elkaar reageren. Wellicht les nemen bij een grondwerk of vrijheidsdressuur instructeur?

isabeaumin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 09:02

Misschien iets anders zoeken wat het paard wel leuk vind? En later het vd weer oppakken?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:42

Als hij zo bezig is met je snoepjes misschien clickertaining :)

Gups

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:30

Misschien kun je inderdaad eerst wat anders zoeken, zodat jullie band weer wat beter wordt. Daarna zou je het weer kunnen oppakken.. En inderdaad zoals hierboven genoemd met een clicker! Op die manier heb ik het mijn pony ook geleerd!

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:59

Les nemen is altijd een slim idee :)
Het klinkt alsof hij niet snapt wat de bedoeling is, wanneer en waarvoor er een beloning komt. Als er altijd kans is dat er snoepjes uit de lucht komen vallen, zal hij dus inderdaad heel erg gefocust daarop zijn. Met de clicker kun je hem leren wat hij precies goed doet waardoor hij een beloning krijgt. Als je daar consequent mee aan de slag gaat, zul je al vrij snel verandering zien.

Wat betreft het omver trekken, doe een paar stappen terug en ga het leiden goed oefenen, zodat hij gaat snappen dat hij de druk van het touw moet volgen en er niet tegen in moet gaan.

sannexbandit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:02

Werk je met een clicker? Ik liep ook tegen dit probleem aan. Wat ik heb gedaan: Ik heb een clicker aangeschaft en ben begonnen met het leren van het voedsel weigeren. Zodra jij hem het voedsel aanbied moet hij netjes wachten zodra hij netjes wacht klik je en geef je hem de beloning. Zo leert hij meteen waar de clicker voor dient. ( dus dan leert hij dat na de clicker pas de beloning volgt! Succes