K.F. Hempfling; bekken naar voren of naar achteren kantelen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 19:40

Ik lees met veel plezier het boek “Natuurlijk paardrijden” van Klaus Ferdinand Hempfling. Ik heb de uitgave van 2008, van uitgeverij rozhanita. Op pagina 159 / 160 /162 en 171, tot waar ik nu ben, wordt uitgelegd hoe je een halve en hele ophouding moet maken. Echter de tekst is zo onduidelijk op dit toch wel heel wezenlijke punt . Of, en dat denk ik eerder, de vertaler snapte er niets van en heeft er een rommeltje van gemaakt. Mijn vraag is; Wat bedoelt K.F.H. nu als hij het heeft over “bekken impulsief naar voren kantelen”?

Op pag 159/160 staat er letterlijk ; “Om een paard verzameld te kunnen aandrijven met behulp van het bekken, wordt dit gekanteld, naar voren geschoven en rond gemaakt” Een halve pagina verder wordt dit genoemd : “bekken naar voren kantelen” Hier werd het bij mij al mistig, want volgens mij noemt iedereen deze beweging toch “bekken naar achteren kantelen”, ongeacht of je paard rijdt of niet.
Op pag. 162 staat een tekening met de naam “GANG” erboven, hierin worden de lichaamsbewegingen van de ruiter bij versnellen en verkorten van de gang van het paard schematisch uitgelegd. Heel handig zou je denken. Maar hier staat domweg “bekken kantelen”. Nog steeds weet ik het niet.

Nu ben ik op pagina 171 en heeft hij het over “kantel uw bekken impulsief naar voren,…enz…….. voor de toeschouwer ziet het er in het begin uit alsof de ruiter door zware maagkramp in elkaar zakt. Volgens de tekst dus weer genoemd “bekken naar voren kantelen”, volgens de uitleg, zoals ik het lees, begrijp ik toch echt “bekken naar achteren kantelen” .

Hoe kan een zo interessant boek zo onduidelijk zijn over zo’n essentieel punt?

Mijn vraag. Wie heeft de andere uitgave van dit boek? Die van 2002 van uitgever Tirion Natuur. Is die vertaling beter? Of wie heeft een exemplaar in de originele taal? Is Klaus Ferdinand Hempfling nu echt zo onduidelijk of is de vertaler fout?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:54

Ik heb de Tirion versie :) Was even zoeken daar de pagina nummers niet geheel overeen komen.
Citaat:
Op pag 159/160 staat er letterlijk ; “Om een paard verzameld te kunnen aandrijven met behulp van het bekken, wordt dit gekanteld, naar voren geschoven en rond gemaakt”
Dit staat ook zo in mijn boek vermeld. Ik denk dat hij bedoeld om het onderste gedeelte van dat gewricht naar voren te kantelen waardoor de bovenkant dus naar achteren gaat.
Mij is geleerd dat als je je bekken naar achteren kantelt je als het ware een bolle onderrug krijgt en wanneer je naar voren kantelt je rug hol wordt. Veel mensen halen het naar voren en achteren kantelen door elkaar. Ik vraag dan altijd of ze bedoelen of mijn onderrug hol of bol moet worden, zodat ik weet hoe te kantelen :)

Blyss

Re: K.F. Hempfling; bekken naar voren of naar achteren kantelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 20:03

bedankt dat je de moeite hebt genomen het op te zoeken. Andere uitgave is dus niet beter. Ik denk er inderdaad net zo over als jij. Jammer dat het boek zo onduidelijk is geschreven. Ik houd het erop dat de schrijver dus bedoeld " bekken achterover kantelen" , zowel bij vertragen als bij versnellen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:05

'Kantelen' is verwarrend omdat het twee kanten opkan en omdat je een onderkant en bovenkant van de bekken hebt. Maar het is bijna altijd bedoelt zoals Pasterza zegt. Aanvullende uitleg:
- je navel intrekken
- onderrug uitrekken
- en dus onderrug bol
Heb je al een beeld voor je? Als je het snapt, kloppen alle teksten van K.F. Hempfling.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:10

Ach het gaat erom dat je snapt wat hij bedoelt toch? En hoe hij het noemt is bekken naar voren kantelen blijkbaar je onderrug bol maken (ipv hol)

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 20:20

Als je weet hoe het moet is alles natuurlijk eenvoudig en duidelijk. Maar als je iets wil leren uit een boek is het toch wel prettig als het er duidelijk instaat. Naar voren kantelen is bekken rechtop zetten. En dat wordt mij nu geleerd met vertragen. Precies anders dus. Waar komt die stroming dan vandaan?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:55

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 23:58

Mooi artikel om de vertaler van KFH zijn boek te laten lezen. Vraag me af hoe de rest dan vertaald is. Wellicht is het slimmer zijn boeken in de oorspronkelijke geschreven taal te lezen.