Geen druk op hoofd tijdens het rijden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jillsophias

Geen druk op hoofd tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:40

Hallo allemaal,
Ik weet niet of ik me hier bij het juiste onderwerp bevind maar goed. :P
Een paar maanden terug is mijn paard zijn schedel gebroken/verbrijzeld door een trap van een
ander paard. Na een tijd in de kliniek mocht hij weer naar huis. Vanwege zijn leeftijd en een te risicovolle operatie is hij niet geopereerd. Na onderzoeken (röntgen foto's etc. ) is gebleken dat er niks gevaarlijk in de weg zat en alles is mooi geheeld. Hij is nu blind aan een kant en zijn oogkas is niet intact. Achter zijn oor zat ook breuk. Sinds kort ben ik met hem voor het eerst weer buiten wezen rijden hij vond het heerlijk dit heb ik gedaan met een halster ( mijn teugels eraan vast gemaakt ) omdat dit het minste druk geeft op zijn hoofd. Voor het ongeluk reed ik vaak met hem in de bak zonder hoofdstel en zadel "free riding" dus. Nu is mijn vraag wat is een ander alternatief , ik vind een halster onhandig omdat hij van zijn plek glijd ik wil hem ook niet al te strak aan trekken vanwege de breuk boven aan zijn schedel ook al heelt dit ( of is waarschijnlijk al geheeld ) vind ik het toch geen prettig idee om hier druk op te leggen. Ik heb ook aan bitloos gedacht maar heb het idee dat dit alsnog veel druk legt op bepaalde punten. Hij is niet moeilijk dus ik heb niet iets nodig wat hem makkelijker in bedwang houd als jullie snappen wat ik bedoel :D . Als iemand iets weet dan hoor ik het graag niet geschoten is altijd mis.... Groetjes

PanamaD

Re: Geen druk op hoofd tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:50

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:19

In principe is een geheelde breuk juist sterker dan gewoon bot, het wordt extra dik. Dus zolang je paard niet aangeeft dat het gevoelig is en je da zegt dat alles weer ok is zou ik gaan rijden op je normale manier, rekenend houden met haar/ handicap natuurlijk.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:24

En een leren bit? Dit geeft echt alleen druk in de mond:
Afbeelding

Een bitloos hoofdstel geeft vaak (niet altijd) meer druk achter de oren dan een gewoon hoofdstel. Hier zou ik dus inderdaad mee oppassen.
Ik denk dat als je met een bit en een heel lichte contactteugel rijdt, het ook al wel zou moeten lukken.

Succes in ieder geval!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:25

wellicht is een Leerbit een goede optie? Wordt door een riempje onder zijn kaak bevestigd

Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:28

Ik moest ook direct aan een leren bit denken. Hoewel een gewoon bit met alleen een kopstuk ook weinig druk geeft natuurlijk.

Jillsophias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 15:04

Super ik wist eerlijk gezegd helemaal niet van het bestaan af ! Ik ga dit zeker proberen :j

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:12

Een simpele western one ear hoofdstel? :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:09

Een nekring is na wat training zeker ook een aanrader

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:17

Gewoon lekker zonder hoofdstel of met neckrope blijven rijden, weet je zeker dat er geen druk op het hoofd komt. Een sidepull is ook een goede. Geen druk achter de oren, hetzelfde principe als een halster maar dan stabieler.