ervaring/mening longeerhulp

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JenteC

ervaring/mening longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 20:36

ElSea

Re: ervaring/mening longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:38

Ik heb deze ook net overgekocht dus ben ook benieuwd, ik volg. Ik hoor zelf verschillende meningen, vooral dat het heel erg aan het paard zelf ligt.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 20:42

bij de recencies op divoza.com zijn veel mensen enthousiast en zeggen dat hun paard duidelijk meer ontspant maar kwam laatst een dierenfysio tegen op facebook die zei dat er niet aan moet beginnen en dat het alleen maar tegenwerkt..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:45

RT-D ---> TVG

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:46

de eigenaar van mijn verzorgpaarden heeft hem ook . sins kort gebruik ik hem bij een jonge pony . ik vind het persoonlijk een fijn ding .

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:47

Ik vind hem heel fijn. Wel zorgen dat je paard lekker voorwaarts blijft.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:48

Ik vind ze persoonlijk nogal onrustig in de mond. Elke keer als je paard zijn voorbeen naar achter doet krijgt hij een rukje in zijn mond.

Ik longeer het liefst ouderwets met een longeersingel en een bijzet touwtje wat je aan de zijkant vastmaakt en veel rustiger in de mond is.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 20:51

Annem84 schreef:
Ik vind ze persoonlijk nogal onrustig in de mond. Elke keer als je paard zijn voorbeen naar achter doet krijgt hij een rukje in zijn mond.

Ik longeer het liefst ouderwets met een longeersingel en een bijzet touwtje wat je aan de zijkant vastmaakt en veel rustiger in de mond is.

volgens mij is het officieel de bedoeling dat hij met een touwhalster gebruikt wordt dus dan zou je dat niet hebben:) maar wat je zegt dat is wel een nadeel :(

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:53

Heb hem paar keer gebruikt maar door de beweging van de schouder krijg je een soort zagende beweging om de mond.
Gebruik hem dus niet meer en zet nu weer gewoon bij met driehoeksteugel en longeersingel.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:29

Waardeloos ding. Zaagt in de mond door de beweging van het paard,... Zonde geld.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:10

Ligt aan je paard. Sommigen lopen er mooi nagevelijk en ontspannen onder en sommigen gaan sloffend op de voorhand door de bak. Gewoon uitproberen denk ik.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:10

Hè suzan hebben wij er dus dezelfde mening over :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:18

En sommige paarden lopen open in de oksels ...
Ben zelf voorstander van een 3 hoeks teugel ofwel Weense bijzet teugel .
Of een Pessoa teugel maar voor die laatste moet je paard wel al voor elkaar zijn vindt ik anders toch wel ongewenste druk in de mond

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:21

Jentecats schreef:
volgens mij is het officieel de bedoeling dat hij met een touwhalster gebruikt wordt dus dan zou je dat niet hebben:) maar wat je zegt dat is wel een nadeel :(

Dan maakt ie dus dezelfde beweging op de neus, lekker dan #)

Het nadeel van heel veel van dit soort longeerhulpteugeldinggevallen is dat je ze als longeur niet kunt 'bedienen' tijdens het longeren. Als je iets wil verstellen, moet je altijd het paard stilzetten, sleutelen en het paard weer op weg sturen. Blijkt het nog niet lekker te zitten, kun je weer over nieuw beginnen. Ik werk veel aan de dubbele lange lijnen; die heb ik zelf vast en kan ik dus zelf 'bedienen' terwijl mijn paard blijft lopen.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:36

Ik ben er geen voorstander van. Een keer geprobeerd en daar liep hij inderdaad heel erg te zagen aan het bit. Longeer nu met een chambon, superding! +:)+

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:38

Ik heb het geprobeerd, maar buiten dat mijn pony precies er tegenin gaat. moet je hem dan wel erg strak doen wil hij er "fijn" mee lopen. maar ze gaan er helemaal niet fijn mee lopen..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:44

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:52

Ik heb hem ook maar ben er niet gigantisch over te spreken, hij schuurt nogal..

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:21

Ik heb hem ook even gebruikt bij mijn bijrijdpaard. Ga met de voorgangers mee. Maakt een zaagbeweging in de mond en ik moets 'm op z'n strakst zetten wilde ze haar hoofd laten zakken. Niet uit ontspanning, maar uit overgave om onder die druk uit te komen. Op een lossere stand zaagde het in haar mond door de onrustige beweging en deed 't verder niets. In het begin van een longeersessie was ze druk met haar hoofd, veel briesen, aanspringen naar galop resulteerde in bokkesprongen van heb ik jou daar. Vervolgens gaf ze er dan aan over, zakte met haar hoofd, maar d'r rug ging ze er niet beter mee gebruiken. Ze liep bijna letterlijk de grond in met de voorhand. Nee geen fijn ding :n

Ik ben weer terug naar de bijzettouwtjes, veel flexibeler in te zetten en als je die juist afstelt trekken ze ook niet zo aan het bit. Ze reageert veel beter op de touwtjes +:)+

Edit: vind het inderdaad wel vervelend dat ik bij verstellen steeds het paard stil moet zetten, moet kijken of het goed zit, weer bijstellen, etc. Maar met lange lijnen ben ik zelf waarschijnlijk niet handig genoeg, ik longeer haar juist om haar losser te krijgen, omdat ik nog niet handig genoeg ben om dit onder het zadel voor elkaar te krijgen :+

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:26

Gebruik hem regelmatig bij mijn paard, hij is er beter en stabieler van gaan draven (gangenpaard). Hij zit bij hem zo, zodat hij niet super strak zit en trekt, maar ook niet over de grond zwabbert.
Zoals bijna alles zal het per paard en gebruiker verschillen of je er wat mee kan of niet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:28

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:04

Zwartvosje schreef:
Maar met lange lijnen ben ik zelf waarschijnlijk niet handig genoeg, ik longeer haar juist om haar losser te krijgen, omdat ik nog niet handig genoeg ben om dit onder het zadel voor elkaar te krijgen :+

Als je het graag zou willen leren, weet ik wel een goede instructrice in jouw regio :)

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:29

Hilary schreef:
Zwartvosje schreef:
Maar met lange lijnen ben ik zelf waarschijnlijk niet handig genoeg, ik longeer haar juist om haar losser te krijgen, omdat ik nog niet handig genoeg ben om dit onder het zadel voor elkaar te krijgen :+

Als je het graag zou willen leren, weet ik wel een goede instructrice in jouw regio :)

Stuur maar in een pb :) Heb voorlopig even geen budget, maar altijd handig om alvast een instructrice te weten, zou het wel graag willen gaan leren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:35

Bij degene waarbij hij schuurt of zaagt. Zit dat ding dan niet veeeel te strak? Ik heb hem losjes. Ze kan als ze wil haar hoofd helemaal omhoog doen. Ik heb hem er meer aan, zodat ze uitgenodigd wordt om te zakken. En dat gaat prima. (Heb hem op sommige dagen niet eens meer nodig)
Ik ben er dus wel blij mee. (Al is hij niet eens van mij, ik mag hem lenen.)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:37

Bij mijn merrie vliegt hij alle kanten op over haar rug, hopeloos! Ik werk dus nog gewoon met een singel en touwtje (of dubbele lijnen).