[AR] En nu verder na ongeluk(je)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

En nu verder na ongeluk(je)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 20:38

Hoi,

Vandaag uit rijden geweest met shet lief maar het is wat anders gelopen dan verwacht.
Ze is 3 dagen geleden geschoren, voor het eerst, en ze is daardoor nu beter in haar vel en voorwaartser dan normaal.

Met inspannen ging alles wel oké, ze was iets onrustiger dan normaal en vond het niet fijn toen ik de broek om deed maarja.
Eenmaal de poort uit liep ze lekker voorwaarts, en op een geven moment is er een veld waar wij altijd mogen oefenen en daar ging ik figuren stappen, alles goed.
Tot dat ze opeens ging draven, wat ze nooit doet, dus ik wil haar corrigeren en geef de signalen voor stap.
Maar in plaats van luisteren gaat ze harder en harder. Ze gaat bokken en steigeren en galopperen, de sulky valt om en met mij ging verder alles goed maar ja paard los. Ik weet dat ze altijd naar huis rent als er ook maar iets is dus ga naar de plek waar ze dan na een rondje over het veld aan komt. Ondertussen is mijn vader er ook en kan ik haar net aan pakken. Sulky nog steeds op de kant en ze probeerde er maar van door te gaan. Sulky recht zetten was geen optie want dan werd ze gek dus haar snel uit gespannen en mee genomen naar stal.

Daar was ze nog helemaal in shock (net als ik) en toen heb ik nog lang met haar gelopen tot ze weer rustiger werd. Ze was helemaal overspannen en de shock zat er nog goed in.

Ik weet in ieder geval dat het niet kwam door bv vuurwerk of verkeer want daar trekt ze zich helemaal niks van aan. Het kwam denk ik doordat ze deze herfst/winter pas voor de kar loopt en dat het tuig heel anders zit nu ze geschoren is.

Nu weet ik alleen niet goed meer waar ik moet beginnen, nu weer inspannen lukt in ieder geval niet want ze gaat dan waarschijnlijk helemaal gek doen.
Is het een slim idee om haar morgen eerst te laten berijden en dan later alles weer rustig vertrouwd opbouwen in betere sfeer?
Alleen is dit wel echt een breuk in het vertrouwen want in de ruime 8 jaar dat ik haar ken heeft ze nog nooit zo gedaan en was ze altijd eerder lui dan snel, en ik weet het allemaal niet meer hoe het nu verder moet.

Ik hoop dat ik hier geholpen kan worden.

Groetjes

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:42

Ik zou zeggen, terug naar dubbele lijnen enzo.... maar ik kan wel zeggen dat de dames bij ons vervelend en fris zijn geweest de afgelopen weken. Bokken, steigeren enz. : oorzaak : KEI-hengstig.....
Het weer zorgt er bij ons voor dat ze het voorjaar in het hoofd hadden.
Dit gedrag kennen we wel (een beetje) van het voorjaar.
Helaas is daar direct niet zoveel aan te doen behalve alert zijn en soms een paar stappen terug.

Al zou je zeggen dat je shet het niet mee eens was aangezien ze al reageerde bij het tuigen.
Is ze al vaker geschoren ?
Misschien zit ze niet zo lekker in haar vel en zat haar iets te irriteren. Dus terug naar tuigen en aan de hand oefenen en kijken waar ze op reageert.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 20:58

Ze is nog nooit geschoren geweest zover ik weet en het ging de laatste dagen goed.
Tja, Ze was voorwaarster dan normaal maar dit hadden we nog niet meegemaakt.

Ik denk dat we inderdaad even gas terug moeten nemen en rustig alles opbouwen.
En dat er altijd iemand bij is zodat alles goed gaat.

Letsdunit

Re: En nu verder na ongeluk(je)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:55

Heb je een betrouwbare pony waar je haar eventueel in tweespan mee kunt zetten ? Ik heb er ook eentje die helemaal over de rooie is gegaan, ze stond trillend naast een wagen, doodsbang. Het heeft een jaar geduurd maar samen met een betrouwbare pony zijn we nu zover dat zij nu naast mijn jonge ponies loopt.
Rustig aan, stapje voor stapje zorgen dat je pony weer een beetje vertrouwen krijgt, neem je tijd.
Heb je haar zelf beleerd ?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 23:13

Letsdunit schreef:
Heb je een betrouwbare pony waar je haar eventueel in tweespan mee kunt zetten ? Ik heb er ook eentje die helemaal over de rooie is gegaan, ze stond trillend naast een wagen, doodsbang. Het heeft een jaar geduurd maar samen met een betrouwbare pony zijn we nu zover dat zij nu naast mijn jonge ponies loopt.
Rustig aan, stapje voor stapje zorgen dat je pony weer een beetje vertrouwen krijgt, neem je tijd.
Heb je haar zelf beleerd ?

Helaas is ze de enige A-pony daar dus in 2 span zetten word lastig.
Ik had inderdaad dat: over de rooie, trillend, doodsbang.
Vandaag heb ik haar aan het tuig laten snuffelen wat buiten hing al trilde ze wel weer een beetje ze rende niet weg of deed verder niet raar. Daarna weer gewoon door gegaan met dingen die ze leuk vond (afleiding, positiviteit)

Ik heb haar zelf beleerd voor de sulky en heb het langzaam opgebouwd. We hebben ruim een half jaar lange lijnen werk gedaan en zijn toen langzaam steeds verder gegaan.
Ik heb geen idee of ze bij voor gaande eigenaren voor de wagen heeft gestaan, maar ze pakte alles makkelijk en goed op.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:28

Als je denkt dat dit door het tuig komt,sinds ze geschoren is, zou ik haar wat meer aan het tuig laten wennen zonder haar daadwerkelijk in te spannen.

wat betreft het vertrouwen, als je haar 8 jaar lang hebt kunnen vertrouwen, blijf dan nu ook op haar vertrouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 23:37

ReadTheRulez schreef:
Als je denkt dat dit door het tuig komt,sinds ze geschoren is, zou ik haar wat meer aan het tuig laten wennen zonder haar daadwerkelijk in te spannen.

:j
Toen ik de mijne voor de eerste keer geschoren had, was hij ook behoorlijk hysterisch toen ik hem een dag later voor de wagen zette. Hij vond duidelijk het tuig op zijn geschoren huid niet fijn.

We hebben het daarna rustig opgebouwd. Eerst aan de lange lijnen lopen met het tuig op, paar keer aan de strengen hangen etc. Daarna was er niks meer aan de hand.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:17

Ik zou weer helemaal terug gaan naar het begin. eerst weer longeren lange lijnen ect. pas als dat weer helemaal zonder angst gaat weer verder uitbreiden.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 23:11

safina schreef:
Toen ik de mijne voor de eerste keer geschoren had, was hij ook behoorlijk hysterisch toen ik hem een dag later voor de wagen zette. Hij vond duidelijk het tuig op zijn geschoren huid niet fijn.

We hebben het daarna rustig opgebouwd. Eerst aan de lange lijnen lopen met het tuig op, paar keer aan de strengen hangen etc. Daarna was er niks meer aan de hand.

Ja dat dus, en vooral de broek is al helemaal net prettig maar ik ben dus niet de enige die hier 'problemen mee heeft :(:)
Ik ga dus gewoon alles weer rustig opbouwen..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:36

Deni11 schreef:
safina schreef:

Ja dat dus, en vooral de broek is al helemaal net prettig maar ik ben dus niet de enige die hier 'problemen mee heeft :(:)
Ik ga dus gewoon alles weer rustig opbouwen..!

Nee, echt niet. Heb dit jaar na het scheren ook weer eerst erachter gelopen voordat ik m aan de kar knoopte.

Stap voor stap, dan komt het goed :(:)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:43

en met mennen een groom mee nemen. lange teugelen langzaam beginnen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:51

Ik heb nadat mijn pony op de weg viel met mennen 10 stappen terug gedaan.
Binnen 4 dagen na zijn val, terwijl hij nog niet eens rad liep met tuig aan de hand gestapt.
Dat was voor mezelf ook fijn want toch best even trillende handjes die keer.
Daarna langelijnen, geoefend met druk op strengen tussen zijn benen ff alles opnieuw.
Vervolgens naar de wagen en met to be shure een sterke kerel erbij tussen de lamoenen gezet, en vervolgens ingespannen maar dat deed hem gelukkig niks.
Op het erf hebben we gestapt eerst, ook de druk op de broek laten voelen omdat de wagen met zijn val daar abrupt op geremd werd.
Toen dat goed ging hebben we een rondje door de polder gedaan, ook langs het stuk waar hij viel.
Dat vond hij echt even spannend, maar hij was wel erg braaf.
Neem de tijd in elk geval, de tip van het in tweespan zetten vind ik een goede.
Dat zou ik zeker overwegen of je een kundig iemand kunt vinden met een geschikte pony. :)

Zollieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:29

Vervelend dat het gebeurde!
Ik zou inderdaad eerst weer wat vertrouwen geven door grondwerk of lange lijnen en haar veel tijd geven om aan het tuig te laten wennen.
Was het niet een reactie van pijn? Dat door het scheren het tuig pijn deed?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 00:14

vandaag wezen lange lijnen. Het ging erg goed.
Niet erg lang maar gewoon kort met iemand er bij.
In het begin was ze beetje onrustig daarna ging het goed. Al blijft de broek (staart en staartwortel) gevoelig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:44

Deni11 schreef:
vandaag wezen lange lijnen. Het ging erg goed.
Niet erg lang maar gewoon kort met iemand er bij.
In het begin was ze beetje onrustig daarna ging het goed. Al blijft de broek (staart en staartwortel) gevoelig

Fijn dat je weer aan het opbouwen bent! +:)+

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 21:30

Laatste tijd weer wezen lange lijnen maar ik zit toch ergens mee.
Vandaag mee wezen mennen met de fries die er ook staat (voor het eerst na het ongelukje weer op de wagen)maar zodra de fries een beetje druk werd was ik toch wel weer bang (ik stuurde niet,ik zat er bij).
Iets wat ik er aan over gehouden heb zeg maar.

Wat kan ik doen om ,weer, vertrouwder te zijn met mennen..
want hiervoor had ik alles behalve angst, maar juist rust duidelijkheid zekerheid en dat is toch erg want dat breng ik over op het paard

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:04

Les nemen..... instructeur erbij is altijd veilig. Hier "flipt" de QH van stalgenootje wel eens een paar keer achter elkaar voor de koets. Daar word je zelf ook niet zekerder van, dus op dat moment weten we dat het weer tijd is om een paar lessen erbij te pakken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:14

Wat ik heb gedaan toen ik bang was samen met pony door een ongeluk, net zolang wandelen totdat hij 100% te vertrouwen was aan de hand. Daarna hetzelfde met lange lijnen en toen heb ik m gewoon weer ingespannen en ik was met een ervaren groom op weg gegaan. Ik kan nog steeds 100% op mijn pony vertrouwen als we onderweg zijn met de kar. Dus een persoon die zelfs de leidsels kan overnemen als je het even niet durft meenemen is erg belangrijk.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 23:24

Na heel veel oefenen, dagelijks kort bezig zijn, met het karretje erbij zetten en geluid dat het maakt, wandelingen, ingespannen oefeningen, gewicht slepen hebben we haar gister ingespannen.
We liepen er naast.
De eerste passen gingen goed maar daarna ging het mis: ze flipte helemaal. Gelukkig waren er mensen bij die ons (3 man) konden helpen maar ik zit nou toch goed met mijn handen in het haar.
Toen ze ontplofde hebben we alles los gemaakt terwijl ze vast gehouden werd en toen met haar gaan stappen al lange lijnend. In het begin stresserig maar ze was bij gekomen en ontspande weer.
Maar zodra ze het karretje (sulky cavaletie) ziet spande ze zich helemaal aan.
Kort daarna gestopt en haar laten ontspannen.

Alleen zie ik het niet meer zitten.
januarie ongeluk(je) met sulky
februarie ribben gekneusd door val van (ander)paard
maart dit verhaal dus

Ik kan wel zeggen dat mijn zelf vertrouwen aardig weg is met paarden. Na al dit werk.
Veel tijd in gestoken en alleen het voor het karretje lopen is het probleem, de rest gaat meer dan goed(edit;ik men met en zonder oogkleppen, zonder loopt ze beter, met wilt ze juist alles wat ze een beetje ziet beter bekijken)

Wat zouden jullie in deze situatie doen? ik werd al begleid door iemand met een menbewijs maar ga denk ik toch lessen of haar bij iemand zetten die shetjes helpt met een "karrentrauma".

Ben zeer hopeloos en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:58

Mijn haflinger staat om die reden niet meer voor de kar.
Die is ook aan de kletter gegaan en later ook nog bijna verongelukt. Voor mij was het vertrouwen ook weg en is met hem ook nooit meer terug gekomen. Onder het zadel is het voor mij altijd een topper geweest.

Je zou je pony nog naar iemand toe kunnen brengen die hem misschien in het span kan zetten en daarna even door pakt in het enkelspan.
Iemand die niet bang is en veel ervaring heeft met dit soort gevallen.
En dan is het daarna nog de vraag of jezelf ook weer durft en of je nu natuurlijk die investering nog wilt doen.

Ik heb er wel meer gezien die na zoiets niet meer voor de wagen gingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:06

Ik ga hierin met Cowgirl mee; soms kan het gewoon niet, en dan loop je met een koets erachter nog veel grotere risico's dan onder het zadel.
Wat sommige paarden wel erg helpt is om tijdens het beleren in tweespan te staan. Dan zou voor jouw pony ook een optie zijn als je écht door wilt gaan met mennen; zet haar een tijdje bij iemand die haar een tijd in tweespan kan zetten naast een ervaren pony. Net zoals paarden soms hun ruiter kwijt kunnen zijn als die ineens op hun rug zit, zijn er ook paarden die de verantwoordelijkheid van helemaal voorop lopen en in z'n eentje een koets trekken gewoon griezelig vinden. Dan helpt het om er een ervaren paard naast te zetten tot het mennen echt routine voor ze is geworden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:53

Denk je dat je er zelf nog vol vertrouwen mee zou kunnen gaan rijden?
Zo nee, lekker zo laten en niet verder gaan.

Ik heb er ook een staan, super brave pony, super kinderpony. Maar daar gaat geen wagen meer achter.

Begeleid worden door iemand met een menbewijs is leuk, maar hou er rekening mee dat je je menbewijs al na 10 lessen met een ervaren paard zou kunnen halen. Dat is voor mij een diploma wat weinig waard is, zeker wat betreft betuigen van jonge, of zelfs getraumatiseerde, pony's.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 20:39

Dennis schreef:
Denk je dat je er zelf nog vol vertrouwen mee zou kunnen gaan rijden?
Zo nee, lekker zo laten en niet verder gaan.

Ik heb er ook een staan, super brave pony, super kinderpony. Maar daar gaat geen wagen meer achter.

Begeleid worden door iemand met een menbewijs is leuk, maar hou er rekening mee dat je je menbewijs al na 10 lessen met een ervaren paard zou kunnen halen. Dat is voor mij een diploma wat weinig waard is, zeker wat betreft betuigen van jonge, of zelfs getraumatiseerde, pony's.

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga het denk ik nog 1x proberen met alle tijd en rust en wat mij betreft mag het een jaar duren of langer we gaan heel rustig aan het werk en we zullen zien.

Met dat diploma hoor ik wel vaker. Diegene heeft het wel gehaald met groen paardje toen der tijd maar ja dat is geen getraumatiseerd beestje..