Carrotstick

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nimo_en_tess

Carrotstick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 14:02

Hoi!
Ik ben net begonnen met de 7 games van parelli met mijn paard en ik las op verschillende sites dat ze een carrotstick gebruiken. Nu is mijn vraag waarom is een carrotstick beter dan een lange zweep? Ik heb al een lange zweep en ik vraag me af of het nodig is dat ik zo'n carrotstick koop ofdat ik het even goed met een gewone zweep kan doen.

fluffyfox

Re: Carrotstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:27

Een stick heeft als eigenschap vrijwel volledig zijn vorm te behouden. Hij zwiept niet omdat hij niet doorbuigt. Een lange zweep wel. Waardoor je signalen anders over kunnen komen. Als je op de meeste goede NH sites zoekt zal dit ook duidelijk uitgelegd staan.
Een goed voorbeeld. Een lange zweep kan je niet gebruiken voor de porcupine game ;)
Dan krijg je een bocht als je een beetje druk zet. Of de kans dat hij wegschiet met alle gevolgen van dien.

Nimo_en_tess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 10:49

Bedankt voor uw antwoord! Ik zal zeker eens uitkijken om een carrotstick te kopen :)

_suzannedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:41

wat ook fijner is aan een carrotstick is dat je bij sommige oefeningen een aanwijzing met je stick geeft op het paard, de carrotstick buigt niet en kan je dus veel makkelijker die aanwijzingen geven ipv een lange zweep die wel buigt :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:45

Carrotstick is hartstikke duur en volkomen onzin. Zaag een stuk van een bezemsteel en je kunt er precies hetzelfde mee doen. Ik heb ooit eens een goedkoop stijvig zweepje gekocht (zo'n kinderding met glitters) Werkt prima als carrotstick en hij kostte wel 4,95.
Laat je toch niet zo opjuinen door mensen die er aan verdienen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:48

Ik heb een carrotstick aangeschaft en doe niet eens zo zeer parelli maar vind hem heerlijk voor grondwerk en zelfs normaal longeren. Heb hem toen in een ruitersportzaak gekocht voor maar 15 euro ofzo, paar euro duurder als normale zweep, maar had het ervoor over

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:57

Ik heb er een aangeschaft voor vrijheidsdressuur, omdat je er op veilige afstand druk mee kunt uitoefenen.
Het werkt vind ik fijner als een zweep.
Voor het opdringerige is het ook fijn, ze kunnen het niet ombuigen.
Ik heb er een van 25 euro en heb m al een paar jaar, nog steeds zgan.
Zelf zie ik er meer nut in als tig dekjes of dekens, als je er zuinig op bent gaat het een paardenleven mee.

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:03

Ik gebruik ook gewoon een normale zweep en keer deze om; het handvat is stevig/harder en voorkomt dat de zweep minder (ver) buigt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:09

Dat heb ik ook geprobeerd, maar daar liep mijn toenmalige verzorgpaard zo doorheen.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:36

mrie schreef:
Carrotstick is hartstikke duur en volkomen onzin. Zaag een stuk van een bezemsteel en je kunt er precies hetzelfde mee doen. Ik heb ooit eens een goedkoop stijvig zweepje gekocht (zo'n kinderding met glitters) Werkt prima als carrotstick en hij kostte wel 4,95.
Laat je toch niet zo opjuinen door mensen die er aan verdienen.

Hier moest ik wel een beetje om
Gniffelen. Er is namelijk nogal een gewichtsverschil tussen een bezemsteel en een stick. Dat hou je nooit lang vol om die omhoog te houden.
Tevens kan dat ook erg onaangenaam aankomen bij je paard als je in je leerfase nog wel eens iets onhandigs ermee doet.
Ook zit er geen string (lang touwtje) aan vast.
Probleem met zo een kinder zweepje ligt denk ik vooral in lengte. Dat is namelijk bij een stick meer. Waardoor je altijd op een veilige afstand kan staan en toch nog handelingen kan uitvoeren. En wederom geen string aan een kinder zweepje.

Op internet worden zo nu en dan best tweedehands sticks verkocht. Nieuw zijn ze sowieso ook niet erg duur. En gaan jaren mee.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:29

Tja over veiligheid... Ik heb mijn paard gewoon opgevoed en ben bij parrelli nog nooit iets tegen gekomen wat 'gevaarlijk' was.
Wat is er gevaarlijk? Overlopen worden, een klap krijgen, er af vallen, kopstootje, opzij geduwd worden, paard wat op je gaat staan, touw wat om je vingers of arm geslagen is.... paard wat aan de kletter gaat...
Wat maakt hierbij nou het verschil tussen een carrotstick en een kinderzweepje (kinderzweepjes kunnen best lang zijn hoor)
Wat de je eigenlijk met die string? Waar is die belangrijk voor..
Die bezemsteel was om het punt aan te dikken, wel creatief blijven denken. :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:35

Stukkie tyleenslang werkt ook prima

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:14

mrie, ik ruik vooral een anti carrotstick gebeuren.
Logica zie ik er niet in.
Een string is een touwtje met lus, die je aan de lus van de stick kunt bevestigen.
Ik vind het wel een heel praktisch ding die carrotsticks.
Bij mijn pony kan ik vanaf zijn schouder duidelijk de hulp geven voor een voetje geven met mijn carrotstick, die 1,20 is.
En als hij dat ff niet doet kan ik vanaf die afstand de druk verhogen doordat het een stug ding is.
Zelfde met oefenen met wachten als ik weg loop, ik steek de stick recht vooruit dan demotiveer ik hem om gelijk achter mij aan te lopen.
Hij kan dan nl toch niet in de buurt komen, dus leerde hij razendsnel wat wachten betekende.

In dit geval ging het trouwens om werken in vrijheid in de bak met clicker erbij.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 07:46

Ik ben echt niet tegen het werken met een carrotstick, anders zou ik daar niet zelf een alternatief voor bedacht hebben. Waar ik me nogal druk over maak is de de marketing er omheen in combinatie met de prijs. Dat het ding handig is daar zijn we het over eens.
Ik weet wel wat een string is, maar begrijp de meerwaarde er van niet zo goed.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:02

Ik moet echt een beetje lachen om dit topic :=

Een carrotstick is 19,95, ik heb de mijne nu ongeveer 14 jaar. Vind het niet echt duur...

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:38

sanne83 schreef:

Een carrotstick is 19,95, ik heb de mijne nu ongeveer 14 jaar. Vind het niet echt duur...

Jij zegt wat ik eerder al dacht.
Wat een getrut om niks.
Echte stick heeft absoluut overduidelijke meerwaarde boven een bezemsteel :') ,kinderzweepje, thyleenslang of wat was er nogmeer genoemd...
Maarja, je moet je ergens druk om maken natuurlijk ;)
Laatst bijgewerkt door fluffyfox op 11-01-16 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:39

sanne83 schreef:

:D
Dat dacht ik ook. :')

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:47

mrie schreef:
Tja over veiligheid... Ik heb mijn paard gewoon opgevoed en ben bij parrelli nog nooit iets tegen gekomen wat 'gevaarlijk' was.
Wat is er gevaarlijk? Overlopen worden, een klap krijgen, er af vallen, kopstootje, opzij geduwd worden, paard wat op je gaat staan, touw wat om je vingers of arm geslagen is.... paard wat aan de kletter gaat...
Wat maakt hierbij nou het verschil tussen een carrotstick en een kinderzweepje (kinderzweepjes kunnen best lang zijn hoor)
Wat de je eigenlijk met die string? Waar is die belangrijk voor..
Die bezemsteel was om het punt aan te dikken, wel creatief blijven denken. :+

De stick zelf heeft een bepaalde lengte om een reden. Hij is ongeveer zo lang als het achterbeen (veiligheid) en zorgt ervoor dat je qua lengte en hoogte ook overeenkomt met het paard en dus altijd kan beinvloeden. Het maak dat de manier waarop je kan beinvloeden meer overeenkomt met hoe een paard een ander paard kan beinvloeden (lang en hoog, terwijl wij van onszelf alleen hoog zijn, niet lang zijn).
Het gewicht en ook het materiaal is over nagedacht (let op voor neppers van mindere kwaliteit), hij heeft een goede balans en is daardoor makkelijk en goed te gebruiken, het materiaal splijt niet als het breekt waardoor je niet de kans loopt op splinters als het fout gaat die in je paard komen (alhoewel dat ding erg veel kan hebben, stuk gaat hij niet zomaar).

Stick & string zorgen dat als je je paard aan een korte leadrope hebt je altijd bij je paard kan. Altijd kan beinvloeden.
De string gebruik je ook om je paard verder af te kunnen beinvloeden, beter specifiek kan aanwijzen, waardoor je bv je paard een spin kan laten maken op afstand (zonder het dier te raken dan he). Ik noem maar 1 enkel vb, maar er zijn er vele.

Nimo_en_tess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 14:26

Bedankt iedereen voor jullie antwoorden!

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:57

Omdat ik niet een nieuw topic wil starten over de carrot stick en dit topic nog heel recent is...

Ik ben sinds gisteren gestart met Parelli, heb mijn eerste les gehad... Super leuk...

Meteen een carrot stick besteld....

Maar die komt natuurlijk pas over een paar dagen binnen...

Hier misschien mensen met inventieve ideeen voor een "tijdelijke" carrot stick?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:06

Er zijn wel wat "ideeën" geopperd, maar ik denk dat je het beste gewoon even op je stick kan wachten. T is best even wennen in het begin om van alles in je handen te heben en ermee om te gaan. Maar dat went hoor ;)

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:54

Misschien is dat ook wel het beste idd... haha beetje beginners enthousiasme... :-)