Jambette aanleren. Hoe?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

silkekwn

Jambette aanleren. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 16:36

Hallo! :)
kan er iemand mij eens uitleggen hoe je de jambette JUIST aanleerd bij je paard?
Want ik lees overal andere dingen en ik zou het graag op de juiste manier aanleren. Ze kent al een paard VD trucjes :D
Bedankt!

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:40

Ik heb het op deze manier aangeleerd, je kan het op verschillende manieren leren dus het is uitproberen wat het beste werkt bij je paard. Ik ben begonnen met 'kietelen' in de oksel van je paard. Als hij dan zijn gewicht nog maar verzet op zijn andere been moet je belonen.
Dan ga je gewoon verder met 'kietelen' of eens wat meer duwen. Kijken hoe je paard reageert, als je paard dan zijn been opheft naar voor en voetje een beetje op rust zet of even omhoog houdt moet je belonen. Zo moet je steeds eens stap verder komen, uiteindelijk zal je pony het snel doorhebben wat je wilt.
Dat was in ieder geval bij die van mij. Als hij dan eenmaal doorheeft dat hij zijn been naar voor moet uitslaan zal hij waarschijnlijk eerst nog schrapen. Het makkelijkste is hierbij om een clicker te gebruiken en dan clicken als je paard zijn been even langer omhoog houdt als je wilt dat hij het langer houdt of clicken als je paard zijn been hoger houdt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :o

renate561

Re: Jambette aanleren. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:56

Ik heb het aangeleerd met de oefening voetje. Ze kende voetje geven al en deed dit automatisch ook al als ik het vroeg bij de oksel. Dit heb ik beloond en zo heb ik haar been steeds verder omhoog gevraagd. Ik gebruik zelf ook een clicker, waardoor het voor haar duidelijk is op welk moment ze het goed doet. Het is wel handig als je ondertussen een andere hulp kan houden voor het voetje geven.
Hopelijk kun je er wat mee. ;)

leoniebx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:12

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:31

VD-ITP » TVG